Analysis of the Woman Position In The Novels Of Ghazaleh Alizadeh (The “After the Summer”, “Two Sceneries”, “Idrisi’s House” and “Tehran Nights” Novels)
Subject Areas : Persian the literatureMaryam Mahmoodi 1 , Negar Heidari 2
1 - Islamic Azad University Dehaqan Branch, Department of Farsi language and literature, Dehaqan, Iran.
2 - Islamic Azad University Dehaqan Branch, Department of Farsi language and literature, Dehaqan, Iran.
Keywords: the novel two landscape, the novel Tehran nights, the novel Idrisi’s house, the novel after the summer, Ghazaleh Alizadeh,
Abstract :
The present study aim was to investigate the feminist Ghazaleh Alizadeh point of views and examine the woman's image in her works. Feminist criticism was emerged as a serious, distinguished, and integrated approach in the European literature in the late 1960s, and its aim was identification of cultural roles and great achievements in acquiring women’s social and political rights. This method was developed in Iran in the beginning of 1960s by the novels written by Simin Daneshvar and continued by authors such as Shahrnoush Parsipour, Zoya Pirzad, and Ghazaleh Alizadeh. This study considered the feminist criticism of novels by Ghazaleh Alizadeh, and the women’s characterizations were analyzed with regards to content analysis. By reviewing these works, the readers would realize that Alizadeh has mainly exposed women to socio-political events after the Islamic revolution. With moderate viewpoints, she has criticized the solitude of women in the community, and by a mystic and theosophical approach, she has tried to highlight the roles and contribution of women in the social history of Iran.
- آناهی، ایلیا. (۱۳۷۸). معماری مقدس خانۀ ادریسیها، نشریۀ بایا، شمارة ۳، خرداد:۱۷-۲۴.
- اولیایینیا، هلن. (۱۳۸۲). نقد فمینیستی آثار ویرجینییا وولف، نشریۀ کتاب ماه ادبیات و فلسفه، شمارة ٧٤، آذر:۲۴-۲۹.
- باقری ملاحسنعلی، نرگس. (۱۳۸۵). جنبههای عقلانی و عاطفی زنان، در آثار داستان نویسان زن معاصر، نشریۀ ادبیات داستانی، شماره۱۰، فروردین:۶۱-۶۵.
- باقری ملاحسنعلی، نرگس، موسوی راد، مصطفی. (۱۳۹۳). رویکردی انتقادی به انگارههای کهنالگویی زنان در آثار غزاله علیزاده، نشریۀ ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، شمارة3، پاییز:۴۶-۶۱.
- بتلاب اکبرآبادی، محسن، مونسان، فرزانه. (۱۳۹۵). کهنالگوی زن در آثار غزاله علیزاده، نشریۀ متنپژوهی ادبی، شمارة6، پاییز: ۱۸۱-۲۰۴.
- رادفر، ابوالقاسم، حسنزادۀ میرعلی، عبدالله. (1383). نقد و تحلیل وجوه تمایز و تشابه اصول کاربردی مکتبهای ادبی رئالیسم و ناتورالیسم، نشریة پژوهشهای ادبی، شمارة3، بهار:۲۹-۴۴.
- روزبه، محمدرضا، طالبی، مریم. (۱۳۸۶). نقد فمینیستی مجموعه داستانهای شیوای ارسطویی، نشریۀ علوم ادبی، شمارة۵، پاییز:۸۹-۱۲۴.
- علیزاده، غزاله. (۱۳۵۳). بعد از تابستان، تهران: بینا.
- علیزاده، غزاله. (۱۳۶۳). دو منظره، تهران: بینا.
- علیزاده، غزاله. (۱۳۷۱). خانۀ ادریسیها، ۲ج، تهران: نشر تیراژه.
- علیزاده، غزاله. (۱۳۷۴). گفتوگو با غزاله علیزاده، نشریۀ گردون، شمارة۵۴، صص۳۵تا۴۰.
- علیزاده، غزاله. (۱۳۸۴). شبهای تهران، تهران: انتشارات توس.
- فرضی، حمیدرضا، امانی آستمال، رستم. (۱۳۹۱). بازتاب رئالیسم در رمان خانة ادریسیها، نشریۀ پژوهشهای نقد ادبی و سبکشناسی، شمارة۹، پاییز: ۱۳۵-۱۶۰.
- محمدی، فتاح. (۱۳۷۸). خانۀ ادریسیها، نشریۀ بایا، .شمارة۱۵، خرداد:۱۲-۱۶.
- مونسان، فرزانه، خائفی، عباس، تسلیمی، علی، خزانه دارلو، محمد علی. (۱۳۹۲). اسطورههای زنمحور، مشخصهای سبکی در آثار پارسیپور، گلی ترقی و غزاله علیزاده، نشریۀ سبکشناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، سال۶، شماره۳، پاییز :۴۷۵-۴۹۶.
- میرعابدینی، حسن. (۱۳۸۰). صد سال داستاننویسی، ۲ج، تهران: نشر چشمه.
_||_