Exploring the Wisdom of Creating Architectural Space Based on Human Needs
Subject Areas : Architecture
hedieh dabiri
1
,
sajadmohmammad yarzadeh
2
*
,
محمد رضا قربانی پارام
3
1 - Department of Architecture, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Department of Architecture, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 - استادیار گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند
Keywords: Wisdom, Islamic Art, Architecture, Human needs, Creation,
Abstract :
Wisdom is one of the fundamental concepts in architecture.
According to the Quran, man is a being who is breathed into him by the spirit of God and is considered the highest of creatures. He has many aspects in his existence, each of which has needs that must be appropriately responded to. Many appropriate responses are formed in the context of space and architecture for the purpose of human growth, excellence, and survival, which requires wise knowledge and expertise. Knowledge is a concept that can be effective in the direction of human excellence and his life at all levels. Architecture is a bridge between space-making based on the knowledge of man and his needs and his existential philosophy. Therefore, this research aims to examine the role of wisdom in architecture and responding to the needs of Islamic man by using a descriptive-analytical method. The results and achievements of this research show that a human being has nine basic needs based on the Islamic worldview, and if the design of spaces in architecture is based on monotheistic and Quranic wisdom, it includes the ability to respond to the three dimensions of human existence, which will ultimately lead to human happiness in this world and the hereafter.
ابن عربی،محی الدین،(2011)، فتوحات مکیه، نسخه چهار جلدی، بیروت، دارالمعرفه
- ابن شعبه، حسن بن علی، (1382)، تحفه العقول عن آل الرسول، مترجم: صادق حسن زاده، نشرآل علی، قم.
-الفردوس، ج۲، ص۱۹۳، ح۲۹۶۴.
- بلخاری قهی، حسن،(1403)، قدر( نظریه هنر و زیبایی در تمدن اسلامی)، نشر سوره.
-بلخاری قهی، حسن،(1386)، حکمت، هنر و زیبایی، نشر فرهنگ اسلامی .
-بوکهارت،(1372)، ترجمه سید حسین نصر، روح هنر اسلامی. در مجموعه مقالات هنر معنوی(گردآورنده: علی تاجدینی). تهران: دفتر مطالعات دینی هنر.
-رهنورد، زهرا،(1396)،حکمت هنر اسلامی، انتشارات سمت.
- سارباننژاد, محسن و بلخاری, حسن . (1401). «میزان»؛ نظریۀ هنر و زیبایی در عرفان ابنعربی. رهپویه حکمت هنر, 1(1), 39-46. doi: 10.22034/rph.2022.697031
-شکر، عبدالعلی. (1391). حکمت در نگاه مفسران قرآن و فیلسوفان. آینه معرفت، 10(31) https://sid.ir/paper/383101/fa
-عرب زاده, جانا , بلخاری قهی, حسن , مفیدی شمیرانی, سید مجید , اعتصام, ایرج و شاهچراغی, آزاده . (1402). رابطه معنایی میان انسان و طبیعت مبتنی بر بنیاد حکمت متعالیه (نقش گرایشهای زیست دوستی انسان در تعالی و کمال او). فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی, 10(36), 115-155. doi: 10.22054/jks.2023.73727.1578
-کانت، ایمانوئل، (1380)، مابعدالطبیعه اخلاق: مبانی مابعدالطبیعی تعلیم فضیلت، ترجمه منوچهر صانعی دره بیدی،انتشارات نقش و نگار، تهران.
-کنز العمال، ج۳، ص۱۴۱، ح۵۸۷۲.
-قرآن کریم. ترجمة محمّدمهدی فولادوند.
-طباطبایی، سید محمد حسین،(1389) المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۲، ص ۳۹۵، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، ۱۴۱۷ق. درباره معنای حکمت، ر. ک: پاسخ ۸۶.
- مطهری، مرتضی، (1375)، مقدّمهای بر جهانبینی اسلامی. جلد چهارم. انسان در قرآن، نشر صدرا.
- مطهری، مرتضی،(1387)، مقدّمهای بر جهانبینی اسلامی. جلد پنجم. انسان در قرآن ، نشر صدرا.
-مطهری، مرتضی،(1380)، انسان و نیازهای زمان، جلد اول، نشر صدرا
-نصر،سید حسین،(1375)، هنرومعنویت اسلامی،ترجمه رحیم قاسمیان، تهران، دفتر مطالعات دینی هنر.
-نقی زاده، محمد، (1389) آ، روایتی از حکمت، معنا و مصادیق هنر، تهران: پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و علوم انسانی.
نقره کار، عبدالحمید، تقدیر، سمانه، معین مهر، صدیقه،(1394)، اصولی برای معماری فضاهای آموزشی مبتنی بر تعریف انسان و معماری از منظر اسلام، -نشریه علمی پژوهشی انجمن معماری و شهرسازی ایران.
- نجفی، موسی،(1392)، هویت شناسی: پیرامون نظریه هویت ملی ایران و بازتاب آن در فرهنگ، تاریخ و سیاست.چاپ سوم.تهران: آرما.-
دوره 3، شماره 3، صص.92-83، بهار 1404
|
ترجمه انگلیسی این مقاله با عنوان: Exploring the Wisdom of Creating Architectural Space Based on Human Needs در همین شماره به چاپ رسیده است. |
| بررسی حکمی آفرینش فضای معماری مبتنی بر نیازهای انسانی |
| هدیه دبیری 1 ، سجاد محمدیارزاده1 2 ، محمدرضا قربانی پارام3 |
| 1. گروه معماری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. 2. گروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. 3. گروه معماری، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. |
حکمت اسلامی |
|
مقاله پژوهشی | چکیده: از نظر قرآن، انسان موجودی است که از روح خدا در او دمیده شده و اشرف مخلوقات محسوب شدهاست و به لحاظ وجودی دارای ساحتهای متعدد است که هریک از این ساحات دارای نیازهایی هستند که باید به آن پاسخ مناسب داده شود. بسیاری از پاسخهای مناسب در ظرف مکان و معماری به منظور رشد، تعالی و بقاء انسانی شکل میگیرد که نیازمند دانش و تخصص حکیمانه است. دانش حکمی مفهومی است که میتواند در راستای تعالی انسان و زیست وی در همه سطوح اثرگذار باشد. معماری حکمی پلی است میان فضاسازی براساس شناخت انسان و نیازهایش و فلسفه وجودی وی؛ بنابراین این پژوهش بر آن است تا با بهرهمندی از روش توصیفی – تحلیلی به بررسی نقش حکمت در معماری و پاسخ به نیازهای انسان اسلامی بپردازد. نتایج و دستاوردهای این پژوهش چنین نشان میدهد که یک انسان بر اساس جهان بینی اسلامی دارای نُه نیاز اساسی است که معماری برای هریک بر اساس نگاه حکمی میتواند به نیازهای انسان پاسخ مطلوب بدهد و اگر طراحی فضاها در معماری مبتنی بر حکمت توحیدی و قرآنی شکل گیرد، توانایی پاسخگویی به سه ساحت وجودی انسان را در برمیگیرد، که این امر در نهایت میتواند بستری مناسب برای زیست انسان در دنیا و سعادت وی در زندگی آخرت را همراه داشته باشد. |
تاریخ دریافت: 16/6/1404 تاریخ بازنگری: // تاریخ پذیرش: 16/6/1404 تاریخ انتشـار: 29/3/1404
| |
واژگان کلیدی: حکمت، هنر اسلامی، معماری، نیاز انسانی، آفرینش. |
[1] * نویسنده مسئول : farshchian.riasat@iau.ac.ir , +9809122199309
مقدمه
شناخت به لحاظ وجودی دارای ساحتهای متعدد است که هریک از این ساحات دارای نیازهایی میباشند که باید به آن پاسخ مناسب داده شود، بسیاری از پاسخهای مناسب در ظرف مکان و معماری به منظور رشد، تعالی و بقاء انسانی شکل میگیرد که نیازمند دانش و تخصص حکیمانه است. دانش حِکمی مفهومی است که میتواند در راستای تعالی انسان و زیست وی در همه سطوح اثرگذار باشد. معماری حکمی پلی است میان فضاسازی براساس شناخت انسان و نیازهایش و فلسفهی وجودی وی. بنابراین این پژوهش بر آن است تا با بهرهمندی از روش توصیفی – تحلیلی به بررسی نقش حکمت در معماری و پاسخ به نیازهای انسان اسلامی بپردازد (عرب زاده و دیگران،1402).
امروزه بر این مسأله زیاد تأکید می شود که نحوه عمل و حرکت ما در زندگی، توسط ساختار فکری و نحوه نگرش ما تعیین می شود، انسان ایرانی امروز در بستری از اندیشههای مختلف به سر میبرد که برخی از آنان ریشه در جهان بینی اسلامی و برخی ریشه در تفکرات مدرنیته(اومانیسم) دارند. جهانبینی اسلامی تلاش دارد که زمینه سعادت انسان را در زندگی دنیوی و اخروی در پرتو ذات باری تعالی فراهم کند تا انسان بتواند با هدف درست زیست کند و در تقابل آن تفکر اومانسیم، انسان را محور هستی قرار داده و همه چیز در گرو نیازهای دنیوی انسان میچرخد و آنچه در این میان حائز اهمیت است شناخت نیاز انسان ایرانی در پرتوی حکمت زیست اسلامی و قرآنی است. خداوند در آیات متعدد، حکمت را به عنوان یک ارزش مهم معرفی کرده و تعلیم کتاب و حکمت را از ماموریتهای پیامبران الهی و خود را خداوندی حکیم دانسته است(سوره بقره، آیات ۱۲۹، ۱۵۱، ۲۳۱؛ سوره آلعمران، آیات ۵۸ و ۱۶۴؛ سوره اسراء، آیه ۲۹؛ احزاب، آیه ۳۴ ). بنابراین میتوان گفت حکمت زاییده جهان بینی اسلامی است. از نظر قرآن، دستیابی به حقیقت اسلام و تسلیم در برابر خداوند، تحقق حکمت در شخص است؛ زیرا انسانی در برابر خداوند در مقام تسلیم واقعی قرار میگیرد که شناخت حکیمانهای همراه با عمل در حوزه تخلق به اخلاق الله داشته باشد(سوره بقره، آیات ۱۲۷ تا ۱۳۰). پس میتوان چنین بیان نمود که معماری و خلق فضا در راستای پاسخ به نیازهای انسان نیاز به یک تدبیر حکیمانه دارد و اگر بتوان یک هم پوشانی بین نیازهای انسان و جهان بینی قرآنی- اسلامی ایجاد کنیم توانستهایم در شکلدهی هویت انسان امروزی و رسیدن وی به تعادل و سعادت موفق عمل کنیم. در این پژوهش با تأکید بر مفهوم حمکت و جایگاه آن در زندگی انسان و معماری تلاش بر آن است که با شناخت نیازهای انسانی بتوان راهکارهایی جهت خلق فضای معماری مستخرج از قرآن و حکمت اسلامی ارائه داد.
مبانی نظری
· حکمت
واژه حکمت از ریشه عربی ح ک م است و به معنای داوری، قضاوت است. مفهوم حکمت به معنای علمِ با ارزشی است که همراه با عمل باشد. حکمت در فرهنگهای گوناگون به کار میرود و در قرآن، حدیث، فلسفه، تصوف و عرفان اسلامی درباره آن بحث شده است. معادل فارسی حکمت، فرزانگی است و به شخص حکیم، فرزانه میگویند. حکمت به معنای دانش نظری متقن است که به عمل متناسب با آن منتهی می گردد(نقی زاده،1389). به لحاظ وجودی دارای ساحتهای متعدد است که هریک از این ساحات دارای نیازهایی هستند که باید به آن پاسخ مناسب داده شود.
بسیاری از پاسخهای مناسب در ظرف مکان و معماری به منظور رشد، تعالی و بقاء انسانی شکل میگیرد که نیازمند دانش و تخصص حکیمانه است. دانش حِکمی مفهومی است که میتواند در راستای تعالی انسان و زیست وی در همه سطوح اثرگذار باشد.
· اهمیت حکمت در زیست انسان و جایگاه آن از منظر قرآن کریم
معماری حِکمی پلی است میان فضاسازی براساس شناخت انسان و نیازهایش و فلسفه وجودی وی. بنابراین، این پژوهش بر آن است تا با بهرهمندی از روش توصیفی – تحلیلی به بررسی نقش حکمت در معماری و پاسخ به نیازهای انسان اسلامی بپردازد (طباطبایی،1389). انسان بر اساس جهان بینی اسلامی دارای نه نیاز اساسی است که هریک بر اساس
|
کلمه حکمت بارها در کتاب مقدس قرآن و احادیث به دلایل مختلف بیان شده است و با توجه به گسترش معنایی که دارد، از آن به عنوان هدیه و نعمت پروردگار یاد شده است که خدا به پیامبران(ع) و برخی از انسانهای نیکوکار داده است. بر این اساس میتوان سه نوع حکمت که در ارتباط با انسان و زندگی وی است را نام برد (جدول شماره 1)، که بالاترین درجه آن حکمت حقیقی است.
· مبانی فکری سازنده حِکمی در پرورش تفکر معمار
به لحاظ وجودی دارای ساحتهای متعدد است که هریک از این ساحات دارای نیازهایی هستند که باید به آن پاسخ مناسب داده شود. بسیاری از پاسخهای مناسب در ظرف مکان و معماری به منظور رشد، تعالی و بقاء انسانی شکل میگیرد که نیازمند دانش و تخصص حکیمانه است. دانش حکمی مفهومی است که میتواند در راستای تعالی انسان و زیست وی در همه سطوح اثرگذار باشد. در آن حال، عقل به طور کامل، زنده میگردد و زمام انسان را به دست میگیرد و از آن پس، زمینهای برای انجام دادن کارهای ناشایست در وجود او باقی نمیماند. در نتیجه، حکمت، با عصمت، همراه میگردد و در نهایت، همه ویژگیهای حکیم و عالم حقیقی برای آدمی حاصل میگردد. بنابراین، میتوان چنین بیان نمود اولین گامی که معمار اسلامی برمیدارد این است که وجود خویش را به مفهوم حکمت حقیقی نزدیک نماید. در هرحقیقت هرچه وجود معمار پاک و به دور از گناه و زشتی باشد فضایی که خلق میکند، به مطلوبیت فضایی بیشتری نزدیک خواهد بود. بنابراین، میتوان چنین بیان کرد که معمار سنتی ایران باید در تقویم جهان بینی خویش گام بردارد که امر در دو اصل جهان بینی توحیدی و اسلامی ریشه دارد.
الف) جهان بینی توحیدی: یعنی درک اینکه جهان از یک مشیت حکیمانه پدیده آمده است و نظام هستی بر اساس رحمت و رسانیدن خیر موجودات به کمالات شایسته آنها استوار است جهانبینی توحیدی یعنی جهان "یک قطبی" و "تک محوری" است.
جهانبینی توحیدی یعنی جهان ماهیت "از اویی" (انا للله) و "به سوی اویی" (انا الیه راجعون) 1 دارد (سوره بقره/156). نمود حقیقی این تفکر را میتوان در ساخت مساجدی که در طول تاریخ توسط معمار مسلمان شکل گرفته است را جستجو کرد.
ب) جهان بینی اسلامی: جهانبینی توحیدی است. توحید در اسلام به خالص ترین شکل و پاک ترین طرز بیان شده است. از نظر اسلام خداوند مثل و مانند ندارد: لَیسَ کمِثْلِهِ شَیءٌ2 (سوره شوری/11).
خدا شبیه چیزی نیست و هیچ چیزی را نمیتوان به خداوند تشبیه کرد. پس معمار تلاش میکند در خلق فضا اماکنی را ایجاد نماید که به دور از تصویرسازی و لذت های دنیوی باشد. خداوند بینیاز مطلق است، همه به او نیازمندند و او از همه بینیاز است: "أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَی اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِی الْحَمِیدُ"3 (سوره فاطر/15).
خدا به همه چیز آگاه است و بر همه چیز تواناست: إِنَّهُ بِکلِّ شَیءٍ عَلِیمٌ ... أَنَّهُ عَلی کلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ4 (سوره حج/6). او در همه جا هست و هیچ جا از او خالی نیست. باور قلبی معمار بر این آیات نشان میدهد که فضایی که ساخته میشود، باید در پرتو معنویت و یاد خداوند باشد. فضایی با هنجار خاص و متعادل به گونهای که از ایجاد گناه و زشتی جلوگیری نماید. چنین فضایی در حقیقت میتواند امنیت و آرامش را در روح انسان تقویت نماید.
خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد و انسان نیز چون از روح الهی در او دمیده شده است میل به زیبایی دارد پس در طراحی و ایجاد فضاها نیز به دنبال این زیبایی میگردد و دوست دارد در فضایی به تعامل با دیگران به معاشرت بپردازد که در آن نمودی از زیبایی وجود داشته باشد.
زیبایی در این جهان هستی، تجلی صفات الهی است که در
طراحی آثار هنری به چشم میخورد."فَأَینَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّه" 5 (سوره بقره/115).
او از مکنونات قلب و از خاطرات ذهن و نیتها و قصدهای همه آگاه است: وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ6 (سوره ق/16). از رگ گردن انسان به انسان نزدیکتر است: نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ(همان).
باور معمار با پرورش و باور به این آیات متجلی ساخت فضاهایی است که هر لحظه یاد خداوند را در قلب انسان زنده نگهدارد. او مجمع کمالات است و از هر نقصی منزّه و مبرّاست: "وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنی"7 (سوره اعراف/180). "لا تُدْرِکهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ یدْرِک الْأَبْصار"8 (سوره انعام/103).
هریک بر اساس نگاه حِکمی میتواند به نیازهای انسان پاسخ مطلوب بدهد و اگر طراحی فضاها در معماری مبتنی بر حکمت توحیدی و قرآنی شکل گیرد، توانایی پاسخگویی به سه ساحت وجودی انسان را در برمیگیرد که این امر در نهایت میتواند بستری مناسب برای زیست انسان در دنیا و سعادت وی در زندگی آخرت را همراه داشته باشد.
انسان بر اساس جهان بینی اسلامی دارای نُه نیاز اساسی است؛ که هریک بر اساس نگاه حکمی میتواند به نیازهای انسان پاسخ مطلوب بدهد و اگر طراحی فضاها در معماری مبتنی بر حکمت توحیدی و قرآنی شکل گیرد، توانایی پاسخگویی به سه ساحت وجودی انسان را در برمیگیرد که این امر در نهایت میتواند بستری مناسب برای زیست انسان در دنیا و سعادت وی در زندگی آخرت را همراه داشته باشد.
باور قلبی به جهان بینی توحیدی اسلامی در یک معمار میتواند فضایی را خلق نماید که کارکردی معنوی داشته باشد؛ که مازاد بر آن که بر نیازهای جسمی انسان پاسخگویی مناسب دارد روح انسان را نیز صیقل و پرورش میدهد . هریک بر اساس نگاه حکمی میتواند به نیازهای انسان پاسخ مطلوب بدهد و اگر طراحی فضاها در معماری مبتنی بر حکمت توحیدی و قرآنی شکل گیرد، توانایی پاسخگویی به سه ساحت وجودی انسان را در برمیگیرد که این امر در نهایت میتواند بستری مناسب برای زیست انسان در دنیا و سعادت وی در زندگی آخرت را همراه داشته باشد.
هریک بر اساس نگاه حِکمی میتواند به نیازهای انسان پاسخ مطلوب بدهد و اگر طراحی فضاها در معماری مبتنی بر حکمت توحیدی و قرآنی شکل گیرد، توانایی پاسخگویی به سه ساحت وجودی انسان را در برمیگیرد که این امر در نهایت میتواند بستری مناسب برای زیست انسان در دنیا و سعادت وی در زندگی آخرت را همراه داشته باشد.
بحث
· انسان
انسان دارای دو بعد قوه و فعل9 است. او بر اساس ساختار فطری اش بالقوه خوب و کامل خلق شده است، ولی در بالفعل سازی قوا و شکل دادن به هویت خود آزاد بوده"(مطهری،1378).
به لحاظ وجودی دارای ساحتهای متعدد است که هریک از این ساحات دارای نیازهایی هستند که باید به آن پاسخ مناسب داده شود. بسیاری از پاسخهای مناسب در ظرف مکان و معماری به منظور رشد، تعالی و بقاء انسانی شکل میگیرد که نیازمند دانش و تخصص حکیمانه است.
دانش حکمی مفهومی است که میتواند در راستای تعالی انسان و زیست وی در همه سطوح اثرگذار باشد. معماری حکمی پلی است میان فضاسازی براساس شناخت انسان و نیازهایش و فلسفهی وجودی وی (نقره کار و دیگران، 1394). و باید بیان داشت که منظور از مراتب نفس، منفک از هم نیست، بلکه یک حقیقت است که اگر تحت تعلیم و تربیت واقع نشوند در همان حد نفس حیوانی و نباتی باقی میماند و اگر هدایت شود سِمَت وجودی پیدا میکند. باید توجه داشت که یک فضای معماری نظیر فضاهای جمعی این قابلیت را دارند تا نیازهای نباتی و حیوانی انسان را به صورت نسبی تامین نمایند، اما تنها میتوانند ایجاد بستری برای تامین نیازهای عقلانی و روحانی انسان باشند، زیرا سیر تکامل انسان امری جبری نبوده و مسیری آکاهانه و اختیاری است.
· نیازهای انسان
انسان امروز که در دنیای پر از هیاهو و جهانبینیهای مختلف به سر میبرد امری است مهم و خطیر. این انسان هم به دنبال رفع نیازهای روزمره و عادی خودش است و هم به دنبال راهی برای رسیدن به سعادت. این انسان خواست ها و نیازهایی دارد که تأمین همه آنها با همدیگر امکان پذیر نیست، اما برخی از این نیازها رابطهی مستقیمی با محیطی که انسانها با یکدیگر در تعامل هستند، دارند. لذا واجب است به نیازهایی که منجر به پیدایش معماری حکیمانه و معنوی شده پرداخته شود.
در وضیعت کنونی جامعه ما، انسان امروزی با دو دیدگاه توحیدی- اسلامی و مدرنیته(اومانسیم) تلاش برای ساخت زندگی خویش را دارد و آنچه در این مساله تاثیرگذار است تفاوت های این دو دیدگاه است. در طراحی فضاهای جمعی با نگاه توحیدی- اسلامی هدف برآن است که انسان به یاد خدا متذکر شود و اگر نیازهای انسان از راه درست تامین شود، انسان خود را باز خواهد یافت و به صراط مستقیم هدایت خواهد شد."او جز با یاد خدا با چیز دیگری آرام نمیگیرد. خواستههای انسان بینهایت است و به هرچه برسد از آن سیر و دلزده میشود مگر آنکه به ذات بینهایت خدا بپیوندد"(مطهری،11:1375).
" انسان به ياد و ذكر اوست که در نهايت دستيابي به اطمينان و آرامش قلبي را همراه دارد."10
اما در جهان بینی مدرن هدف تأمین نیازهای دنیوی انسان است و آرامش در آن جایی ندارد. در نتیجه باعث تشویش خاطر انسان میشود. تلاش آن فقط تأمین نیازهای بُعد مادی انسان است. اما در جهان بینی توحیدی- اسلامی به تمامی ساحت حیات انسان پرداخته میشود.
نفس انسان در سه ساحت روحانی، جسمانی و نفسانی است و نیازهای او در قالب این سه بُعد شکل میگیرد. میتوان نیازهای انسانی را به دو دسته نیازهای ثابت و متغیر دستهبندی کرد. به لحاظ وجودی دارای ساحتهای متعدد است که هریک از این ساحات دارای نیازهایی هستند که باید به آن پاسخ مناسب داده شود. بسیاری از پاسخهای مناسب در ظرف مکان و معماری به منظور رشد، تعالی و بقاء انسانی شکل میگیرد که نیازمند دانش و تخصص حکیمانه است. دانش حکمی مفهومی است که میتواند در راستای تعالی انسان و زیست وی در همه سطوح اثرگذار باشد و حتی گاه از یک نیاز بودن خارج میشود و اصلا انسان نیازی نمیبیند که درباره آن بیندیشد یا چارهجویی کند و پاسخی برای آن بیابد. از نظر امام صادق(ع) انسان نیازهای ثابتی دارد که اختصاص به دنیا یا آخرت ندارد، انسان بر اساس جهان بینی اسلامی دارای نُه نیاز اساسی است که هریک بر اساس نگاه حکمی میتواند به نیازهای انسان پاسخ مطلوب بدهد و اگر طراحی فضاها در معماری مبتنی بر حکمت توحیدی و قرآنی شکل گیرد، توانایی پاسخگویی به سه ساحت وجودی انسان را در برمیگیرد که این امر در نهایت میتواند بستری مناسب برای زیست انسان در دنیا و سعادت وی در زندگی آخرت را همراه داشته باشد(ابن شعبه، 1382:320). همچنین در بیان سطح اجتماعی آرامش و امنیت، واژگانی چون امن (سوره فتح، آیه27)، «سلم» (سوره بقره، آیه208) به کار رفته است. پرداختن به همه ابعاد نیاز انسان در این پژوهش امکان پذیر نیست؛ بنابراین برخی از نیازهایی که درهمه انسانها در بعد جسمانی، روحانی و نفسانی مشترک هستند و میتوانند در راستای خلق فضاهای معماری هویتمند مؤثر واقع شوند را مورد بررسی قرار دادیم. (شکل شماره 1 )
الف) امنیت و آرامش: احساس امنیت در كودكان و بزرگسالان یك نیاز روانی محسوب می شود و یکی از نیازهای اساسی انسان برای زندگی موفقیتآمیز، برخورداری از آرامش و امنیت خاطر در زمینههای تربیتی، روانی و اجتماعی است. حفظ و ایجاد امنیت در طراحی فضاهای جمعی باعث ایجاد محیطی با هنجار و شکلگیری فعالیت های فردی و جمعی میشود که در نهایت منجر به آرامش روان انسان و ایجاد جامعه پویا میگردد(نجفی،1392 :27).
از منظر اسلام آرامش با یاد خدا به دست میآید پس اگر طراحی فضاهای جمعی ما به نحوهی باشد که انسان در عین ارتباط سازی با دیگران به یاد خدا نیز متذکر شود، میتوان گفت که تاحدودی توانسته ایم فضا را به سمت ایجاد حس آرامش سوق دهیم.
ب) علم و دانش و آگاهی: یکی از نیازهای اصیل انسان نیاز به علم، دانش و معرفت واقعیت های جهان هستی است، این نیاز از همان کودکی بروز میکند و تا پایان عمر از انسان سلب نمی شود. انسان به واسطه علم و دانش میتواند جهان هستی را درک کند و برآن مسلط شود و انسان به واسطه دانش و آگاهی میتواند راه رسیدن به سعادت را در زندگی دنیوی و اخروی طیکند، پس اگر انسان امروزی از دانش خود در راستای خلق فضا بهره گیرد میتواند فضایی را خلق کند که انسان با حضور در آن علاوه بر دریافت دانش و تعامل به یاد خداوند نیز آگاه باشد.
پ) پرستش و عبادت: انسان با حیات در این زندگی خاکی از همان ابتدا در حال پرستش و عبادت بوده و همواره خودش را از جایی میدانسته است و همان گونه که در قبلتر اشاره کردیم این نوع پرستش و تعبد در انسان ایرانی در ادوار مختلف متفاوت بوده است. پس نیاز به پرستش به عنوان جزئی از نیازهای ثابت انسانی مطرح است.
انسان به واسطه پرستش خداوند روحش را صیقل به لحاظ وجودی دارای ساحتهای متعدد است که هریک از این ساحات دارای نیازهایی هستند که باید به آن پاسخ مناسب داده شود. بسیاری از پاسخهای مناسب در ظرف مکان و معماری به منظور رشد، تعالی و بقاء انسانی شکل میگیرد که نیازمند دانش و تخصص حکیمانه است. دانش حکمی مفهومی است که میتواند در راستای تعالی انسان و زیست وی در همه سطوح اثرگذار باشد (مطهری،1380 :195 -196). هدف از پرستش، تکامل خود ماست و عبادت، وسیله تکامل و سعادت ما محسوب می شود. بنابراین، خداوند در آیات متعددی از باب لطف و رحمتش، دستور عبادت به انسان را داده است. «این است پروردگار شما! هیچ معبودی جز او نیست. آفریدگار همه چیز است، او را بپرستید و او نگهبان و مدبر همه موجودات است11 (سوره انعام/ 102). پس اگر هدف انسان آرامش است این آرامش با یاد و ذکر خداوند یکتاست که در وجود وی قوت میگیرد، بنابراین، ایجاد فضاهایی که انسان در آن حضور معبود خویش را بهتر درک و حس کند میتواند راهکاری برای رسیدن به مسیر رشد و تعالی باشد.
ت) خیر و فضیلت: نیاز به خیر و فضیلت یکی دیگر از نیازهای فطری و دائمی بشر است که در همه افراد این نوع وجود دارد. انسان نیاز دارد به انجام افعال خیر و با فضیلت، نه از آن جهت که منفعتی دارد و نیازی از نیازهای مادی او را
برطرف و یا زیانی را از او دفع میکند(نصر،1375: 64).
خیر اخلاقی در هدایت انسان به رستگاری بیشترین تاثیر را
دارد و انسان برای ایجاد خیر اخلاقی نیازمند فضایی برای ایجاد ارتباط اجتماعی متقابل است که این فضا قاعدتا باید آکنده از اموری باشد که بتواند در وجود انسان حس خیراخلاقی را جاری سازد و منجر به پرورش روح و نفس انسان شود که در نهایت پرورش صحیح آن میتواند انسان را به خالق خویش نزدیکتر کند.
ث) آرامش و سکوت: یکی از نیازهای ثابت در هر انسانی آرامش و سکوت است. انسان امروزی که در دلمشغولیها و شلوغی های زندگی ماشینی به سر میبرد، نیاز به فضایی دارد که او را به آرامش برساند، فضای آرام انسان را به تفکر وا می
شکل شماره 1) بررسی نیازهای انسان و تطابق آن با طراحی در فضای معماری بر اساس حکمت اسلامی. |
ج) عشق و محبت: درک و نیاز به محبت و عشق، از جمله
نیازهای روحی و احساسی افراد است و نیاز به محبت و عشق،
از جمله نیازهای روانی انسان است. 12
اما انسانى كه هنوز نمىتواند دركى از جمال و كمال مطلق داشته باشد، لاجرم به سوى جمالهاى عينى و قابل رؤيت كشيده مىشود و به سوى كمالات و عواطف انسانى كه نشانههايى از رأفت الهى در وجود انسان هستند، سوق پيدا مىكند، در مرتبه پایینتر انسان همیشه نیازمند به ابراز احساسات نسبت به خود، اطرافیان و محیط خویش است که به واسطهی آن حس تعلق در وجود آدمی شکل میگیرد. در زندگی امروزی نیز ایجاد محیطی که انسان بتواند در آن تعاملی دوستانه داشته باشد و بتواند به اطرافیان خود ابراز محبت کند از نیازهای انسان محسوب میشود.
چ) جمال و زیبایی: یکی دیگر از نیازهای فطری انسان نیاز به زیبایی و جمال است. خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد و انسان نیز چون از روح الهی در او دمیده شده است میل به زیبایی دارد پس در طراحی و ایجاد فضاها نیز به دنبال این زیبایی میگردد و دوست دارد در فضایی به تعامل با دیگران به معاشرت بپردازد که در آن نمودی از زیبایی وجود داشته باشد. زیبایی در این جهان هستی، تجلی صفات الهی است که در طراحی آثار هنری به چشم میخورد.
ح) ثبات و تعلق داشتن: همه انسانها نیاز دارند که خودشان را متعلق به جایی بدانند. همه ما در ذات به اصولی وابستگی داریم و در زندگی خود به دنبال آن میگردیم. احساس تعلق ما را به محيط و افراد پيرامون پيوند میدهد و باعث مي شود بسياري از نيازهايي كه در ارتباط با ديگران و محيط داريم بر طرف شود. ثبات وجودی انسان از تعلق داشتن روح آدمی به ذات الهی است، این امر از ساده ترین نگاه در مقیاس خرد تعلق به خانواده و در مقیاس کلان تعلق داشتن به یک کشور مطرح میشود. وقتی انسانی بتواند در وجود خویش احساس تعلق به فضا یا کسی را داشته باشد در نهایت میتواند به ثبات و پایداری به لحاظ روحی و روانی برسد. پس اگر در طراحی فضاها به دنبال ایجاد محیطی باشیم که انسان با حضور در آن احساس وابستگی و تعلق خاطر نماید میتوانیم فردی متعادل
به لحاظ اجتماعی داشته باشیم.
خ) استقلال و آزادی: از دیگر نیازهای که در وجود هر آدمی احساس میشود داشتن حس آزادی در محیط زندگیاش است. سید محمد جواد غروی در کتاب مبانی حقوق در اسلام چنین مینویسد که آزادی مطلوب در اسلام این است که بشر بتواند در سایهی آن به حقوق طبیعی خود دست یابد، در حقیقیت انسان به واسطه آزادی و استقلال در اندیشه میتواند روح خودش را پالایش دهد و به سوی موفقیت گام بردارد. داشتن فضایی که انسان احساس استقلال کند و بتوانند در آزادی فکری و روحی با دیگران به زندگی بپردازد، میتواند گامی موفق در ایجاد زندگی خلاق و آرام داشته باشد.
نتیجه گیری
انسان باتوجه به جایگاه و مقامی که در نظام آفرینش دارد به عنوان موجودی دارای قوه اختیار و تعقل همواره به دنبال زندگی هدفمند بوده است که در این راستا برای پرورش و هرچه بهترشدن وضعیت زندگی اش، بهرهگیری از جهان بینی اسلامی راهی برای رسیدن به سعادت وی مطرح می شود. انسان ایرانی با بهره مندی از جهان بینی اسلامی در گذر ایام تلاش داشته است که بتواند به نیازهای خود در قالب دنیوی و اخروی پاسخ بدهد و بتواند به بهترین شیوه ممکن راه موفقیت را برگزیند و همچنین انسان به جهت آنکه دارای ساحت های مختلف حیات است، در وجودش نیازهای مختلفی شکل گرفته است؛ که برای رفع این نیازها نیازمند ابزار میباشد. یکی از ابزارهایی که در اختیار انسان قرار گرفته است هنر معماری است که به واسطه آن میتواند به خلق فضاهایی بپردازد که افراد با یکدیگر به تعاملات اجتماعی بپردازند و در این راستا علاوه بر آنکه به نیاز باهم بودنشان در قالب فضاهای جمعی پاسخ داده میشود، میتوانند بسیاری از نیازهای خود نظیر جمال و زیبایی، پرستش و عبادت را تجربه کنند.
در نهایت باید بیانکرد اگر به نیازهای انسان به واسطه حکمت جاری در جهان بینی توحیدی در قالب فضاهای توحیدی- اسلامی پاسخ داده شود، هم نیازهای مادی و دنیوی انسان تأمین میگردد و هم راه رسیدن به سعادت اخروی و کمال انسانی فراهم میشود. (شکل شماره 2)
پی نوشت:
1. الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ) سوره بقره آیه 156) همانا ما از آن خداییم و همانا به سوی او باز خواهیم گشت
2. فاطِرُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً وَ مِنَ الْأَنْعامِ أَزْواجاً يَذْرَؤُکُمْ فيهِ لَيْسَ کَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَ هُوَ السَّميعُ الْبَصيرُ(سوره شوری آیه 11)
3. یا أَيُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ(سوره فاطر آیه15)
4. ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّهُ يُحْيِي الْمَوْتَى وَأَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ(سوره حج آیه 6)
5. وَلِلّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ إِنَّ اللّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ(سوره بقره آیه 115)
6. وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ(سوره ق آیه 16)
7. وَلِلّهِ الأَسْمَاء الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُواْ الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَآئِهِ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ(سوره اعراف آیه 180)
8.
شکل شماره 2) راهکار پاسخگویی به نیازهای انسانی با حکمت جاری در معماری توحیدی- اسلامی. |
9. وجود بالقوه: وجهی ثابت و جبری است با جهت و غایت مشخص وجود بالفعل: وجهی سیال و وابسته به مجموع شرایط خارجی دارد و جبری است.
10. الَّذِينَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ" آنها که به خدا ایمان آورده و دلهاشان به یاد خدا آرام میگیرد، آگاه شوید که تنها یاد خدا آرامبخش دلهاست.
11. قرآن مجید:عامل آرامش را ذکر و یاد خدا میداند: الا بذکر الله تطمئن القلوب، آگاه باشید تنها با یاد خدا دلها آرام میگیرد.
12. آیه 62 سوره انفعا« هُوَ الَّذِى أَیَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِینَ وَ أَلَّفَ بَینَ قُلُوبهِِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فىِ الْأَرْضِ جَمِیعًا مَّا أَلَّفْتَ بَینَْ قُلُوبِهِمْ وَ لَاكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَیْنهَُمْ إِنَّهُ عَزِیزٌ حَكِیمٌ» او همان كسى است كه تو را با یارى خود و مؤمنان تقویت كرد و دلهاى آنها را با هم الفت داد! اگر تمام آنچه را روى زمین است صرف مىكردى كه میان دلهاى آنان الفت دهى، نمىتوانستى؛ ولى خداوند در میان آنها الفت ایجاد كرد. او توانا و حكیم است.
فهرست منابع:
قرآن کریم. ترجمة محمّدمهدی فولادوند.
ابن عربی،محی الدین،(2011)، فتوحات مکیه، نسخه چهار جلدی، بیروت، دارالمعرفه
ابن شعبه، حسن بن علی، (1382)، تحفه العقول عن آل الرسول، مترجم: صادق حسن زاده، نشرآل علی، قم.
الفردوس، ج۲، ص۱۹۳، ح۲۹۶۴.
بلخاری قهی، حسن،(1403)، قدر( نظریه هنر و زیبایی در تمدن اسلامی)، نشر سوره.
بلخاری قهی، حسن،(1386)، حکمت، هنر و زیبایی، نشر فرهنگ اسلامی .
بوکهارت،(1372)، ترجمه سید حسین نصر، روح هنر اسلامی. در مجموعه مقالات هنر معنوی(گردآورنده: علی تاجدینی). تهران: دفتر مطالعات دینی هنر.
رهنورد، زهرا،(1396)، حکمت هنر اسلامی، انتشارات سمت.
سارباننژاد, محسن و بلخاری, حسن . (1401). «میزان»؛ نظریۀ هنر و زیبایی در عرفان ابنعربی. رهپویه حکمت هنر, 1(1), 39-46. doi: 10.22034/rph.2022.697031
شکر، عبدالعلی. (1391). حکمت در نگاه مفسران قرآن و فیلسوفان. آینه معرفت، 10(31) https://sid.ir/paper/383101/fa
طباطبایی، سید محمد حسین،(1389) المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۲، ص ۳۹۵، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، ۱۴۱۷ق. درباره معنای حکمت، ر. ک: پاسخ ۸۶.
عرب زاده, جانا , بلخاری قهی, حسن , مفیدی شمیرانی, سید مجید ,
اعتصام, ایرج و شاهچراغی, آزاده . (1402). رابطه معنایی میان
انسان وطبیعت مبتنی بر بنیاد حکمت متعالیه (نقش گرایشهای زیست دوستی انسان در تعالی و کمال او). فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی, 10(36), 115-155. doi: 10.22054/jks.2023.73727.1578
کانت، ایمانوئل، (1380)، مابعدالطبیعه اخلاق: مبانی مابعدالطبیعی تعلیم فضیلت، ترجمه منوچهر صانعی دره بیدی،انتشارات نقش و نگار، تهران.
کنز العمال، ج۳، ص۱۴۱، ح۵۸۷۲.
مطهری، مرتضی، (1375)، مقدّمهای بر جهانبینی اسلامی. جلد چهارم. انسان در قرآن، نشر صدرا.
مطهری، مرتضی،(1387)، مقدّمهای بر جهانبینی اسلامی. جلد پنجم. انسان در قرآن ، نشر صدرا.
مطهری، مرتضی،(1380)، انسان و نیازهای زمان، جلد اول، نشر صدرا
نصر،سید حسین،(1375)، هنرومعنویت اسلامی،ترجمه رحیم قاسمیان، تهران، دفتر مطالعات دینی هنر.
نقی زاده، محمد، (1389) آ، روایتی از حکمت، معنا و مصادیق هنر، تهران: پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و علوم انسانی.
نقره کار، عبدالحمید، تقدیر، سمانه، معین مهر، صدیقه،(1394)، اصولی برای معماری فضاهای آموزشی مبتنی بر تعریف انسان و معماری از منظر اسلام، -نشریه علمی پژوهشی انجمن معماری و شهرسازی ایران.
نجفی، موسی،(1392)، هویت شناسی: پیرامون نظریه هویت ملی ایران و بازتاب آن در فرهنگ، تاریخ و سیاست.چاپ سوم.تهران: آرما.