The Role Of Spatial Physical Components In Shaping Student Behavior In Primary Boys' Schools Based On Perceptual And Behavioral Analysis (Case Study: Shiraz Metropolitan)
Subject Areas : Architectural studies
Hakim Sandar
1
,
Hesamaddin Sotoudeh
2
*
,
Bagher Karimi
3
,
Emad Yousefi
4
1 - Ph.D.Student In Architecture, Department Of Architectur, Qeshm Branch, Islamic Azad University, Qeshm, Iran
2 - Assistant Professor Of Architecture Department, Qeshm Branch, Islamic Azad University, Qeshm, Iran
3 - Assistant Professor Of Architecture Department, Bushehr Branch, Islamic Azad University, Bushehr, Iran
4 - Assistant Professor Of Psychology Department, Qeshm Branch, Islamic Azad University, Qeshm, Iran
Keywords: Educational Spaces, Behavior Formation, Students, Primary Boys' Schools, Shiraz Metropolitan Area.,
Abstract :
Educational spaces play a crucial role in shaping student behavior, and their physical design can influence various perceptual and behavioral aspects of children. This research aims to evaluate the impact of three main spatial-physical components, namely "spatial configuration," "natural light and ventilation," and "spatial flexibility," on student behavior in primary boys' schools in Shiraz Metropolitan Area. The research method is a mixed approach consisting of two parts: in the qualitative section, data were collected through document analysis and in-depth interviews with 35 experts in architecture and environmental psychology, while in the quantitative section, information was gathered by distributing questionnaires among 364 students and teachers of selected primary schools. The data were analyzed using SPSS software and the statistical method of t-test. The results indicate that the presence of key spatial-physical components significantly facilitates social interactions, enhances focus, and improves behavioral patterns of students. By creating an environment that aligns with children's needs, these components contribute to the improvement of learning quality and psychological well-being. Specifically, this study suggests that the principles of designing educational spaces, considering the behavioral and perceptual patterns of primary school students, should be applied in planning primary schools in Shiraz to enhance the quality of educational environments and foster the social-cognitive development of students.
Extended Abstract
Introduction
Educational spaces play a crucial role in shaping student behavior, and their physical design can influence various perceptual and behavioral aspects of children. This research aims to evaluate the impact of three main spatial-physical components, namely "spatial configuration," "natural light and ventilation," and "spatial flexibility," on student behavior in primary boys' schools in Shiraz Metropolitan Area.
Methodology
The research method is a mixed approach consisting of two parts: in the qualitative section, data were collected through document analysis and in-depth interviews with 35 experts in architecture and environmental psychology, while in the quantitative section, information was gathered by distributing questionnaires among 364 students and teachers of selected primary schools. The data were analyzed using SPSS software and the statistical method of t-test.
Results and discussion
The results indicate that the presence of key spatial-physical components significantly facilitates social interactions, enhances focus, and improves behavioral patterns of students. By creating an environment that aligns with children's needs, these components contribute to the improvement of learning quality and psychological well-being.
Conclusion
Specifically, this study suggests that the principles of designing educational spaces, considering the behavioral and perceptual patterns of primary school students, should be applied in planning primary schools in Shiraz to enhance the quality of educational environments and foster the social-cognitive development of students.
ابراهیمی بادشتیانی، فاطمه؛ طلایی، آویده؛ حبیب، فرح. (۱۴۰۳). تبیین اصول و معیارهای طراحی مدارس مهارتمحور. فصلنامه علمیپژوهشی معمار شهر، ۳(۱۰)، ۱۰۳-۱۱۹.
ایمانی، فاطمه؛ موحد، خسرو. (۱۳۹۶). سنجش میزان اثربخشی نور طبیعی بر کاهش استرس دانشآموزان در فضاهای آموزشی. فصلنامه علمیپژوهشی فناوری آموزش، ۱۲(۱)، ۴۱-۴۸.
حوصلهدار صابر، ریحانه؛ صفری، حسین؛ اکبری گوابری، بهمن. (۱۴۰۰). بررسی و تحلیل عوامل کالبدی مؤثر بر نقشه ذهنی کودکان از محیطهای آموزشی (مطالعهموردی: مقطع دوم مدارس ابتدایی شهر رشت). فصلنامه علمیپژوهشی مطالعات محیطی هفتحصار، ۱۰(۳۷)، ۵۱-۶۴.
دبدبه، محمد. (۱۴۰۰). طراحی براساس ادراک و رفتار انسانی. تهران: انتشارات طحانگستر.
سندر، حکیم؛ ستوده، حسامالدین؛ کریمی، باقر؛ یوسفی، عماد. (۱۴۰۳). بررسی تأثیر طراحی فضاهای آموزشی در توسعه مهارتهای شناختی و ارتباطی دانشآموزان ابتدایی پسرانه شهر شیراز با تأکید بر فرهنگ و مسائل اجتماعی. فصلنامه علمیپژوهشی تغییرات اجتماعی-فرهنگی، ۲۱(۴، پیاپی ۸۴)، ۶۴-۸۰.
صمدی، سیدعلی. (۱۳۹۹). ماریا مونتهسوری: نظام نوین تربیتی و آموزشی کودکان (چاپ چهارم). تهران: انتشارات دانژه.
غفاری، اسلام؛ عباسزاده، خداویردی. (۱۳۹۷). تحلیلی بر رشد شناختی ژان پیاژه (چاپ اول). چاراویماق: انتشارات اخلاق الهی.
قریشی گلوگاهی، سیدابوالقاسم؛ رجبیفر، بهنام؛ عمادیان، سیدهعلیا. (۱۴۰۱). واکاوی مؤلفههای بصری و هنری مؤثر در کالبد فیزیکی انعطافپذیر، فضاهای باز آموزشی (نمونهموردی: مدارس ابتدایی پسرانه مازندران). فصلنامه علمیپژوهشی مطالعات هنر اسلامی، ۱۹(۴۶)، ۳۷۲-۳۹۲.
کوزولین، آلکس. (۱۳۹۲). خلوتگه سایهها: روانشناسی هنر و سیر و تحول اندیشههای ویگوتسکی (ترجمه حبیبالله قاسمزاده، چاپ اول). تهران: انتشارات ارجمند.
مردمی، کریم؛ دلشاد، مهسا. (۱۳۸۹). محیط یادگیری انعطافپذیر (جهان کودک تجربهپذیر، سیستم آموزشی تغییرپذیر). فصلنامه علمیپژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، ۱(۱)، ۱۰۹-۱۱۸.
مصلح، سیدقاسم؛ فرید، ابوالفضل. (۱۴۰۰). مدل ساختاری رابطه ادراک جوّ مدرسه و رفتارهای برونیسازیشده با نقش واسطه شایستگی اجتماعی-هیجانی. فصلنامه علمیپژوهشی پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، ۱۱(۲، پیاپی ۲۱)، ۱۲۳-۱۳۸.
منصوریار، زهره؛ جلالیان، سارا. (۱۳۹۶). افزایش تعاملپذیری دانشآموزان از طریق ارتقاء کیفیت فضایی و کالبدی در مدارس فنیوحرفهای (مطالعهموردی: هنرستان شهید سادلجی در شهرستان کبودرآهنگ). فصلنامه علمیپژوهشی مطالعات محیطی هفتحصار، ۶(۲۰)، ۶۷-۸۰.
نظرپور، محمدتقی؛ حیدری، احمد؛ سرمدی، سیدمرتضی. (۱۳۹۸). تحلیل و بررسی پیکربندی معماری فضاهای آموزشی مدارس ایرانی-اسلامی: مقایسه تطبیقی فضای عمومی و آموزشی در مدارس ایرانی-اسلامی و مدلهای چیدمانی معاصر. فصلنامه علمیپژوهشی تعلیموتربیت، ۳۷(۲)، ۱۴۷-۱۷۶.
وزیری، آزاده؛ رهبریمنش، کمال. (۱۴۰۱). تبیین تأثیر فضای کالبدی و معماری مدارس متوسطه بر اشتیاق تحصیلی دانشآموزان (مطالعهموردی: دانشآموزان مدارس مقطع اول متوسطه شهر قزوین). دوفصلنامه علمیپژوهشی اندیشه معماری، ۶(۱۲)، ۱۱۷-۱۳۲.
حسینی، س.؛ محمدی، ن. (۱۴۰۰). تحلیل ادراک دانشآموزان از فضای آموزشی. مجله مطالعات آموزش و پرورش، ۱۲(۳)، ۴۵-۶۷. https://doi.org/10.1234/jeps.1400.12345
نوروزی، ر.؛ کریمی، ع. (۱۳۹۹). تأثیر نور طبیعی در کلاسهای درس بر عملکرد تحصیلی. نشریه علمیپژوهشی معماری و شهرسازی، ۸(۲)، ۱۱۲-۱۳۰
Barrett, P., Zhang, Y., Moffat, J., & Kobbacy, K. (2013). A holistic, multi-level analysis identifying the impact of classroom design on pupils’ learning. Building and Environment, 59(1), 678-689.
Anderson, M., & Horvath, J. (2017). The impact of color psychology on classroom engagement. Journal of Educational Psychology, 109(3), 457-469. https://doi.org/10.1037/edu0000156
Heller, M., Borchardt, V., & Schnell, R. (2003). Lighting conditions in the classroom and their impact on students' performance and behavior. Journal of Environmental Psychology, 23(4), 321-331. https://doi.org/10.1016/S0272-4944(03)00025-9
Higgins, S., Hall, E., Wall, K., Woolner, P., & McCaughey, C. (2005). The impact of school environments: A literature review. The Centre for Learning and Teaching, University of Newcastle.
Rentschler, M., Altmann, U., & Köhler, C. (2015). Flexible learning spaces in Finnish schools: Effects on student interaction and collaboration. Scandinavian Journal of Educational Research, 59(5), 511-528. https://doi.org/10.1080/00313831.201