A study of Mongol and Teymour Goverments’ Effects on Developmment of Mystical Thoughts
Subject Areas : Research Allegory in Persian Language and Literaturemehdi Mohaghegh 1 , Aezu Lari Jani 2
1 - Member of the Scientific Board of Islamic Azad University of Karaj
2 - PhD student of Persian Language and Literature , Islamic Azad University of Karaj
Keywords:
Abstract :
The Literature is born in the thought of poets ,and it shows itself in the from of prose and poems. What directs the human’s thought and motivates him to think a bout a subject is the political’ social, and cultural condition of society because human is not separated from his society. Hardship, comfort, and dominant culture and happiness. A literary man or Poet, in flounced by such a condition ,leads his thought period of Monogl and Teymour is one of the most effective period in the formation of literary subjects of this era. The particular domineering condition of society, Mongol culture, religious freedom, and Mongol’s suppressions beliefs provided the helpful conditions to develop the mythical reflections. In this article it has been tried to study and investigate the Mongol period in order to identify (extract)the main reasons of mysticism development at that time.
1- ابن بزاز. درویش توکلی اردبیلی،1329، صفوة الصفا، تصحیح ابو الفتح الحسینی، بمبئی، چاپ سنگی
2- افلاکی. شمس الدین احمد العارفی، چ1، 1959، چ2، 1362، مناقب العارفین، باتصحیح وحواشی و تعلیقات تحسین یازیچی، انقره، انجمن تاریخ ترک
3- آملی. شمس الدین محمد،1377، با مقدمه و تصحیح حاج میرزا ابوالحسن شعرانی، تهران، کتاب فروشی اسلامیه
4- ابن بطوطه. شرفالدین ابو عبدالله، 1337، سفرنامه، ترجمه محمدعلی موحد، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب
5- بیانی. شیرین،1371، دین و دولت در ایران عهد مغول، ج2، تهران، مرکز نشر دانشگاهی
6- جوینی. عطاملک،1382، تاریخ جهانگشای، به سعی واهتمام محمد قزوینی، تهران انتشارات افراسیاب
7- حافظ ابرو،1350، زیر جامع التواریخ رشیدی، به اهتمام دکتر خانبابا بیانی، تهران، اقبال
8- حقیقت. عبدالرفیع،1377، تاریخ جنبشهای مذهبی در ایران، ج3، تهران، کومش
9- خواند میر،1333، تاریخ حبیب السیر، ج3، تهران، کتابخانه خیام
10- راهول و..،1353، بودیسم (تعالیم بودا)، ترجمه قاسم حاتمی، تهران،کتابخانه طهوری
11- زرین کوب. عبد الحسین،1357، جستجو در تصوف ایران، تهران، امیر کبیر
12- سهروردی. شهاب الدین،1386، عوارف المعارف، ترجمه ابو منصوربن عبدالمومن اصفهانی، به اهتمام قاسم انصاری، تهران، علمی و فرهنگی
13- فرشید ورد. خسرو،1382، درباره ادبیات و نقد ادبی، ج2، تهران، امیر کبیر
14- کربن. هانری،1363، آیین جوانمردی، ترجمه احسان نراقی، تهران، نشر نو
15- مستوفی. حمدالله،1339، تاریخ گزیده، به اهتمام عبدالحسین نوایی، تهران، امیرکبیر
16- وصاف الحضره. فضل الله بن عبدالله شیرازی،1269، تارخ وصاف الحضره، به اهتمام محمد مهدی اصفهانی، بمبئی
17- همدانی. رشید الدین فضل الله،1338، جامع التواریخ، به کوشش دکتر بهمن کریمی، تهران، اقبال
18- همدانی. رشید الدین فضل الله،1945، مکا تبات رشیدی، گرد اوری محمد ابر قوهی، به اهتمام محمد شفیع، لاهور، کلیه پنجاب
19- گولپینارلی. عبدالباقی،1363، مولانا جلال الدین، ترجمه و توضیح دکتر توفیق سبحانی، تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی