The examination and Enlightenment of the Lone tree by Abdolhossein Zarrinkoob from human feeling a point of view
Subject Areas :
Research Allegory in Persian Language and Literature
mohammad reza shabani
1
,
Abdol Hossein Farzad
2
1 - Islamic Azad University south Tehran Branch
2 - Department of Persian Language and Literature, South Tehran Branch, Islamic Azad University, South Tehran, Iran.
Received: 2017-04-22
Accepted : 2017-11-26
Published : 2018-01-21
Keywords:
Abstract :
One of Zarrinkoob’s stories, May he be remembered, is The Lone Tree which was first published in Yaghma in 1347. The Lone Tree is a philosophic story in nature written in a beautiful, simple, fluent prose. In this article, while examining the important parts of the story, well find out The Lone Tree is the allegorical character for the writer of the story.
The Lone Tree is a solitary being who has with stoop wind ever since it can recall, and after some words it has with the old tree and the wild rock, it realizes that the secret of life and the truth of existence resistance, perseverance, and eventually entering independence area and approaching gods realm; he finds out about all these as the gradual perfection of his thoughts and philosophy takes place, and finally The Lone Tree gets to such an area.
و او این مسائل را با تکامل تدریجی فکری و فلسفی در مییابد و فرجام کار تکدرخت رسیدن به چنین عرصهای است.
References:
اتحاد، هوشنگ، 1387، پژوهشگران معاصر ایران، ج 12، تهران: فرهنگ معاصر.
اسکولز، رابرت، 1387، عناصر داستان، ترجمه فرزانه طاهری، تهران: نشر مرکز. چ سوم.
اکوان، محمد، 1385، ویتگنشتاین ایمان گرایی و عقل گریزی، تهران: گام نو.
برن، ژان، 1357، فلسفه اپیکور، ترجمه سید ابوالقاسم پورحسینی، تهران: کتابهای جیبی.
بصیر مژدهی، سامیه، 1385، آفتاب معرفت، تهران: امیر کبیر.
بهارلو، محمد، 1372، داستان کوتاه در ایران، تهران: طرح نو.
پورنامداریان، تقی، 1367، رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی، تهران: علمی و فرهنگی. چ دوم.
دهباشی، علی، 1376، یادگارنامه استاد دکتر عبدالحسین زرّین کوب، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
زرّین کوب، عبدالحسین، 1373، تکدرخت، قم: نشر گواه.
______، 1343، با کاروان حلّه، تهران: آریا.
______، 1379، نقش بر آب، تهران: سخن. چ چهارم.
زمردی، حمیرا، 1378، نمادها و رمزهای گیاهی در شعر فارسی، تهران: زوّار.
ساواتر، فرناندو، 1386، معمای زندگی، ترجمه مینا اعظامی، تهران: نقش و نگار. چ سوم.
ستاری، جلال، 1376، رمزاندیشی و هنر قدسی، تهران: نشر مرکز.
_______، 1372، مدخلی بر رمزشناسی عرفانی، تهران: نشر مرکز.
صنعتی، محمد: 1388، در آمدی بر مرگ و اندیشه غرب، مرگ. ارغنون، تهران: سازمان چاپ و انتشارات، صص 1 تا 64.
کاوندیش، ای. پی، 1377، نخستین فیلسوفان یونان، ترجمه خشایار دیهیمی، تهران: کوچک.
مولانا، جلال الدین محمد، 1379، مثنوی، ج سوم، تصحیح محمد استعلامی، تهران: سخن. چ ششم.
_____، 1366، کلیات شمس یا دیوان کبیر، جزو سوم، تصحیح بدیع الزمان فروزانفر، تهران: امیرکبیر.
میرصادقی، جمال، 1390، عناصر داستان، تهران: سخن. چ هفتم.
هالینگ دیل، ر.ج، 1375، مبانی و تاریخ فلسفه غرب، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، تهران: کیهان. چ سوم.
راسل، برتراند: 1380، مرگ پایان همه چیز، تهران، مترجم: سید محسن رضازاده، مرگ و جاودانگی، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی، صص 67 تا 74.
یاحقی، محمدجعفر، 1391، فرهنگ اساطیر و داستان واره ها در ادبیات فارسی، تهران: فرهنگ معاصر. چ چهارم.
Ferber, M. 2007, A Dictionary literary symbols, second edition, by printed in the united kingdom at the university press, Cambridge.
_||_