Investigation, analysis and allegorical reading of the main characters of Suvashoon novel by Simin Daneshvar
Subject Areas : Research Allegory in Persian Language and LiteratureZahra Shooriabi 1 , mahdi novrooz 2 , batool Fakhre Eslam 3 , Farzad Abbasi 4
1 - Persian Language and Literature, Literature and Humanities, Islamic Azad University, Neishabour Branch, Iran
2 - Assistant Professor, Department of Perisan Language and Literature, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran
3 - Faculty of Persian Language and Literature Department, Neishabour Branch, Islamic Azad University, Neishabour, Iran.
4 - Assistant Professor, Department of Perisan Language and Literature, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran
Keywords:
Abstract :
Allegory is used as one of the most important literary tools to express various lyrical, didactic, epic, mystical and ... concepts. This level of flexibility has led to the persistence of the role of allegory in the field of literature, so that we see its use in the field of contemporary Persian fiction. In the meantime, Simin Daneshvar's novel Suvashoon has mystical and allegorical layers that have added to its semantic complexities. In this research, with reference to library sources and descriptive-analytical method, an attempt has been made to study and explore the primary and secondary intentions of Simin Daneshvar in the novel Suvashoon to answer the question that the characters Zari, Yousef, Sir Jenet Zinger and Sohrab Malek, What are allegories of people and what concepts were created to explain them? The results of the research show that in this novel, the golden character is an allegory of Simin Daneshvar, the female gender and the country of Iran. Yusuf's character is an allegory of the intellectual class, especially Jalal Al-Ahmad, Mohammad Mosaddegh, Imam Hussein and Siavash. Also, the character of Sir Jenet Zinger is an allegory of colonialism and the character of Sohrab Malek is an allegory of confrontation with patriarchal society. The use of Persian and Semitic myths to cultivate allegories has been prominent.
1- ابناثیر، نصرالله بن محمد، (1422 ق)، المثلالسائر. بیروت: المکتبهالمصریه.
2- اسحاقیان، جواد. (1391). مقایسۀ سووشون با زندگی سیمین و جلال. خبرگزاری ایسنا.
3- بزرگعلوی، مجتبی، (1383)، حماسۀ ایستادگی. به کوشش علی دهباشی. بر ساحل سرگردانی، جشننامۀ سیمین دانشور. تهران: سخن صص (317:320).
4- پورنامداریان، تقی، (1368)، رمز و داستانهای رمزی. تهران: علمی و فرهنگی. چ دوم.
5- تلطف، کامران، (1391)، داستانهای سیمین دانشور: تمثیلهایی از تعهد، تقابل و تعامل. مجلۀ ایراننامه: سال 27. شمارۀ 2 و 3. صص (228:245).
6- جرجانی، عبدالقاهر، (1374)، اسرارالبلاغه. ترجمۀ دکتر جلیل تجلیل. تهران: دانشگاه تهران.
7- دانشور، سیمین، (1381)، سووشون. تهران: خوارزمی.
8- دستغیب، عبدالعلی، (1372)، سیمین دانشور و رمان سووشون. مجلۀ ادبیات داستانی. شمارۀ 17. صص (40:45).
9- ___________، (1377)، کالبدشکافی رمان فارسی (تحلیل بر زنان رماننویس). مجلۀ گزارش: دورۀ 17. شمارۀ 89. صص (80:84).
10- رنجبر، ابراهیم، (1391)، جنبههای نمادین رمان سووشون. مجلۀ فنون ادبی: سال 4. شمارۀ 6. صص (93:106).
11- شمیسا، سیروس، (1374)، بیان و معانی. تهران: فردوسی.
12- شیری، قهرمان، (1389)، تمثیل و تصویری نو از کارکردها و انواع آن. فصلنامۀ کاوشنامۀ دانشگاه یزد: سال 11. شمارۀ 20. صص (33:54).
13- عبادیان، محمود، (1372)، درآمدی بر سبک و سبکشناسی در ادبیات. تهران: جهاد دانشگاهی.
14- فتوحی، محمود، (1384-1383)، تمیل (ماهیت، اقسام، کارکرد). مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی: شمارۀ 49-47. صص (141:177).
15- گلشیری، هوشنگ، (1372)، حاشیهای بر رمان سووشون. مجلۀ زندهرود: شمارۀ 4 و 5. صص (204:216).
16- میرعابدینی، حسن، (1369)، صد سال داستاننویسی در ایران (از 1342 تا 1357). تهران: تندر. چ دوم.
17- همایی، جلالالدین، (1385)، فنون بلاغت و صناعات ادبی. تهران: هما.
18- یوسفی، غلامحسین، (1370)، فرخی سیستانی: بحثی در شرح احوال و روزگار شعر او. تهران: علمی.
19- Cuddon, J.A, (1995), A Dictonary of Literary terms. Tabriz: Nia. 4th editon.
_||_1- ابناثیر، نصرالله بن محمد، (1422 ق)، المثلالسائر. بیروت: المکتبهالمصریه.
2- اسحاقیان، جواد. (1391). مقایسۀ سووشون با زندگی سیمین و جلال. خبرگزاری ایسنا.
3- بزرگعلوی، مجتبی، (1383)، حماسۀ ایستادگی. به کوشش علی دهباشی. بر ساحل سرگردانی، جشننامۀ سیمین دانشور. تهران: سخن صص (317:320).
4- پورنامداریان، تقی، (1368)، رمز و داستانهای رمزی. تهران: علمی و فرهنگی. چ دوم.
5- تلطف، کامران، (1391)، داستانهای سیمین دانشور: تمثیلهایی از تعهد، تقابل و تعامل. مجلۀ ایراننامه: سال 27. شمارۀ 2 و 3. صص (228:245).
6- جرجانی، عبدالقاهر، (1374)، اسرارالبلاغه. ترجمۀ دکتر جلیل تجلیل. تهران: دانشگاه تهران.
7- دانشور، سیمین، (1381)، سووشون. تهران: خوارزمی.
8- دستغیب، عبدالعلی، (1372)، سیمین دانشور و رمان سووشون. مجلۀ ادبیات داستانی. شمارۀ 17. صص (40:45).
9- ___________، (1377)، کالبدشکافی رمان فارسی (تحلیل بر زنان رماننویس). مجلۀ گزارش: دورۀ 17. شمارۀ 89. صص (80:84).
10- رنجبر، ابراهیم، (1391)، جنبههای نمادین رمان سووشون. مجلۀ فنون ادبی: سال 4. شمارۀ 6. صص (93:106).
11- شمیسا، سیروس، (1374)، بیان و معانی. تهران: فردوسی.
12- شیری، قهرمان، (1389)، تمثیل و تصویری نو از کارکردها و انواع آن. فصلنامۀ کاوشنامۀ دانشگاه یزد: سال 11. شمارۀ 20. صص (33:54).
13- عبادیان، محمود، (1372)، درآمدی بر سبک و سبکشناسی در ادبیات. تهران: جهاد دانشگاهی.
14- فتوحی، محمود، (1384-1383)، تمیل (ماهیت، اقسام، کارکرد). مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی: شمارۀ 49-47. صص (141:177).
15- گلشیری، هوشنگ، (1372)، حاشیهای بر رمان سووشون. مجلۀ زندهرود: شمارۀ 4 و 5. صص (204:216).
16- میرعابدینی، حسن، (1369)، صد سال داستاننویسی در ایران (از 1342 تا 1357). تهران: تندر. چ دوم.
17- همایی، جلالالدین، (1385)، فنون بلاغت و صناعات ادبی. تهران: هما.
18- یوسفی، غلامحسین، (1370)، فرخی سیستانی: بحثی در شرح احوال و روزگار شعر او. تهران: علمی.
19- Cuddon, J.A, (1995), A Dictonary of Literary terms. Tabriz: Nia. 4th editon.