Structural model of relationship between educational justice with results and education satisfaction, and educational citizenship behaviors and educational cheating
Subject Areas :Mohsen Golparvar 1 , Zahra Javadian 2 , Mohammadreza Mosahebi 3
1 - عضو هیات علمی
2 -
3 - عضر هیات علمی
Keywords: Keywords: Educational Justice, Results satisfaction, Educational Satisfaction, Educational citizenship behaviors, Educational cheating,
Abstract :
Abstract This research was administered with the aim studying structural models of relationship between educational justice with results and education satisfaction, education citizenship behaviors and educational cheating among psychology students of Islamic Azad University, Esfahan branch. Three hundred fifty seven persons were selected via convenience sampling, and responding to educational justice questionnaire (EJQ), educational satisfaction scale (ESS), results satisfaction scale (RSQ), educational citizenship behaviors questionnaire (ECBQ) and educational cheating questionnaire (ECQ). Research hypothesis were analyzed using structural equation modeling (SEM). Results revealed that, there is positive significant relationship between educational justice with results and educational satisfaction; also there is direct-negative significant relationship between educational justice with educational citizenship behaviors. There is positive significant relation between results satisfaction with educational satisfaction and finally, there is positive and negative significant relation between educational satisfaction with educational citizenship behaviors and educational cheating .
منابع فارسی
زمانرستمی، م. (1384). عدالت از دیدگاه دانشمندان اسلامی و غربی. جستارهای اقتصادی، 2(4)، 136-113.
سکاران، ا. (1381). روشهای تحقیق در مدیریت. ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی. چاپ اوّل، تهران: مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی(سال انتشار اثر به زبان اصلی1992).
شوماخر، ر، ای . و لومکس، ر، ج. (1388). مقدمهای بر مدلسازی معادله ساختاری. ترجمه وحید قاسمی. چاپ اوّل، تهران: انتشارات جامعهشناسان(سال انتشار اثر به زبان اصلی2004).
عریضی، ح. ر. و گلپرور، م. (1384). رابطه بین رویکردهای عدالت اجتماعی با مؤلفههای برابری سیاسی. فصلنامه رفاه اجتماعی، 14(16)، 184-155.
گلپرور، م. (1389الف). بررسی نقش اخلاق تحصیلی، عدالت و بیعدالتی آموزشی در رفتارهای مدنی ـ تحصیلی دانشجویان. فصلنامه اندیشههای تازه درعلوم تربیتی، 5(4)، 42-25.
گلپرور، م. (1389 ب). رابطه اخلاق و عدالت آموزشی با پرهیز از فریبکاری علمی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 5 (1و2)، 66-57.
گلپرور، م. و خاکسار، س. (1387). عوامل اخلاقی و ارزشی مرتبط با عملکرد تحصیلی دانشجویان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 5(8)، 88-73.
گلپرور، م. و رفیعزاده، پ. (1388). نقش عدالت در نگرش نسبت به سازمان و رضایت از رسیدگی به شکایات. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 4 (3و4)، 65-54.
گلپرور، م. و بلالی، س. (1389). مدل ارتقاء رفتارهای مدنی ـ سازمانی از طریق قرارداد روانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی. دومین کنگره دوسالانه روانشناسی صنعتی و سازمانی ایران، اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، 3 و 4 اسفندماه 1389.