The impact of follower narcissism on feeling envied and job performance through moderating lmx perceptions
Subject Areas :مهرداد صادقی 1 , میثم بابایی فارسانی 2
1 - استادیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - دانش آموخته دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه نور هدایت شهرکرد، شهرکرد،
Keywords: "narcissism", Key words: "Feeling jealous", "work performance", "exchange of leader-member",
Abstract :
AbstractThe purpose of this study was to determine the effect of self-admiration of the followers on feeling of envied and work performance through the moderator role of perceptions of the exchange of leader-member of the staff of the Department of Sports and Youth of Isfahan province with a descriptive correlation method. The statistical population of the study consisted of 120 employees in Isfahan province's sport and youth department. Among them, 89 Cochran formula and 90 available for sampling were selected. Four questionnaires Envy Vico 2005, Narcissists of NPI-40 followers Ruskin and Terry, 1988, Leader-Member Exchange, Johnson & Van Pern 2004 and Work Performance, Patterson 1997 were used to measure variables. Formal validity was confirmed by a number of respondents and content validity was confirmed by a number of experts. The reliability of the questionnaire was estimated using the Cronbach's alpha coefficient for all variables 0/70. The data were analysed using descriptive and inferential statistics including structural equations using SPSS-22 and warp pls software. The results showed that In the direct relationship between the variables, all the coefficients are significant and are not just a significant value.
منابع
ارشدی، نسرین، راضیه زارع مهذبیه، صالحه پیریایی، 1391، نقش واسطه ای ادراک طردشدگی در محیط کار در رابطه بین مبادله رهبر-عضو با رفتارهای انحرافی و بهزیستی روان شناختی. پژوهش های روان شناسی اجتماعی : پاییز 1390 , دوره 1 , شماره 3 ; از صفحه 92 تا صفحه 109 .
روح الهی احمدعلی،1394، رابطه مالکیت روان شناختی با عملکرد شغلی کارکنان(مورد مطالعه: کارکنان تعمیر و نگهداری یک فرودگاه آموزش خلبانی). فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره هفتم/ شماره 25/ زمستان 1394، 120-131
سلیمانیان، بهنام، 1392، اثرخودشیفتگی مدیران بر تضاد و تعارض سازمانی(مورد مطالعه: مدیران ادارت شهر بجنورد). پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور استان تهران، دانشکده مدیریت.
طباطبایی، سیدسجاد ، مهدی لسانی، 1395، اعتباریابی آمادگی فرصتیابی حرفهای مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی، فصلنامه اندازه-گیری تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، دوره هفتم، شماره 26، 199-224
قلیپور، آرین، ندا محمداسماعیلی،1397، بررسی پیرو بر حسادت سازمانی(مطالعه موردی: کارکنان ستاد بانک ملی ایران)، فصلنامه مدیریت دولتی، دوره 10، شماره 3، 415-422.
مرتضوی، سعید، محمد لگزیان ، سیدهسمیرا سیدحسینی، 1392، نقش واسط حسادت در تاثیر سبک رهبری تبادل رهبر- عضو بر تسهیم دانش و رفتارهای غیرشهروندی پرستاران، نشریه پرستاری ایران، دوره 26، شماره 83، 68-77.
منتظری، محمد ، لیلی فردوسیپور، 1397، تاثیر سلامت سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان، فصلنامه علمی – پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال بیستوهفتم، شماره 90، 45-64.
مهرگان، محمدرضا ، محمدرضا زالی، 1385، در جست وجوی فنون تعیین روایی در پژوهش های مدیریتی، فصلنامه علمی پژوهشی فرهنگ مدیریت، سال چهارم، شماره چهاردهم، پاییز و زمستان، 26-5.
Abdulwahab S. B. (2016). The relationship between job satisfaction, job performance and employee engagement: An explorative study, Business Management and Economics, 4(1): 1-8.
Buffardi, L. E., & Campbell, W. K. (2008). Narcissism and social networking web sites. Personality and Social Psychology Bulletin, 34, 1303–1314.
Celse, J. (2010). Sketching Envy: From philosophy to psychology, LAMETA. DT-2010-22. Dijon, France: Dijon Business School.
Cohen-Charash, Y., & Mueller, J. S. (2007). Does perceived unfairness exacerbate or mitigate interpersonal counterproductive work behaviors related to envy? Journal of Applied Psychology, 92, 666–680.
Cohen-Charash, Y., & Mueller, J. S. (2007). Does perceived unfairness exacerbate or mitigate interpersonal counterproductive work behaviors related to envy? Journal of Applied Psychology, 92, 666–680.
De Coninck R, Papandropoulous P. (2008). The Non – Horizontal Merger Guidelines in Practice, revue des droits de la concurrence; (3): 1-4.
Duffy, M., Shaw, J. & Schaubroeck, J.(2008). Envy in organization life. In Smith, R. (Ed), Envy: theory and research, (pp. 167-189), Oxford University Press.
Elnaga, A., & Imran, A. (2013). The effect of training on employee performance, European Journal of Business and Management, 5(4): 137-147.
Gabriel, M. T., Critelli, J. W., & Ee, J. S. (1994). Narcissistic illusions in self-evaluations of intelligence and attractiveness. Journal of Personality, 62, 143–155.
Graen, G. B., & Scandura, T. A. (1987). Toward a psychology of dyadic organizing. Research in Organizational Behavior, 9, 175–208.
Kim, S., Jung, D., & Lee, J. (2013). Service employees’ deviant behaviors and leader–member exchange in contexts of dispositional envy and dispositional jealousy. Service Business,7(4), 583-602
Kim, S., O’Neill, J., & cho, S. (2009-10). When does an employee not help coworkers? The effect of leader-member exchange on employee envy and organizational citizenship behavior. International Journal of Hospitality Management, 29(3), 530-537.
Kim, S., O’Neill, J. W., & Cho, H. M. (2010). When does an employee not help coworkers? The
effect of leader–member exchange on employee envy and organizational citizenship
behavior, International Journal of Hospitality Management, 29(3), 530-537.
Kock, N. (2019). WarpPLS User Manual: Version 6.0. Laredo, TX: ScriptWarp Systems.
Liden, R. C., Wayne, S. J., & Sparrowe, R. T. (2006). An examination of the mediating role of psychological empowerment on the relations between job satisfaction, interpersonal relationships, and work outcomes. Journal of Applied Psychology, 85, 407–416.
Lubit, R. (2002). The long-term organizational impact of destructively narcissistic managers. Academy of Management Executive, 16(1), 127-138.
Ma,E.,& Qu,H.2011.Social exchanges as motivators of Hotel employees , organizational citizenship behavior:The proposition and and application of a neew three-dimensional framework. International journal of hospitality Management, 30(3),680-688.
Miller, J. D., & Campbell, W. K. (2008). Comparing clinical and social-personality conceptualizations of narcissism. Journal of Personality, 76, 449–476.
Nandedkar, Ankur P. (2011). Examining the knowledge sharing and uncivil behaviors of envious employees: An affective events theory perspective, (Doctoral Dissertation), University of Texas-Pan American.
Osunde, C (2015). Privatization of Public Enterprises in Nigeria: Impact on Employees’ Performance and Managerial Implications. International Journal of Research –Granthaalayah, Vol. 3, No. 3(2015):32-38.
Özkoç, A., Çalışkan, N. (2015). The Impact of Organizational Envy on Organizational Climate Created among Employees: An Application in Accommodation Enterprises. International Journal of Business and Management,10(1), 40-49
Raskin, R., & Terry, H. (1988). A principal components analysis of the Narcissistic Personality Inventory and further evidence of its construct validity. Journal oPersonality and Social Psychology, 54,(5) , 890–902.
Sherony, K.M., Green, S.U. (2002).Coworker Exchange: Relationship between Coworkers,
Leadership, Leader exchange, and Work Attitudes, Journal application school. 4: 542-584.
Treadway ,mt. Fleger JC(2017). Inflammation Effects on Motivation and Motor Activity: Role of Dopamine. Neuropsychopharmacology. 2017 Jan;42(1):216-241. doi: 10.1038/npp.2016.143. Epub 2016 Aug 2
Vecchio, R. P. (2005). Explorations in employee envy: Feeling envious and feeling envied. Cognition and Emotion, 19, 69–81.
Ven, N., Hoogland, E. C., Smith, H.R., van Dijk, W.W., Breugelmans, M.S., & Zeelenberg, M. (2015). When envy leads to schadenfreude. Cognition and Emotion, 29(6), 1007-1025.
_||_