The effect of implementing the national green bill plan on achieving the goals of E-Government with emphasis on foresight in the electricity company
Subject Areas : Futurologyrasoul ranjbarian 1 , Babak Mohamadi 2
1 - Assistant Professor, Department of Management, Shahindezh Branch, Islamic Azad University, Shahindezh, Iran
2 - Department of Management, Shahindezh Branch, Islamic Azad University, Shahindezh, Iran
Keywords: E-government, Foresight, Green bills, Elimination of paper, National plan,
Abstract :
Eliminating paper electricity bills is an important step towards reducing costs and environmental pollutants, providing accurate, fast, and efficient services, honoring customers, and consolidating and expanding e-government goals. The aim of this study was to determine the effect of eliminating paper bills (National Green Bills Plan) on achieving the goals of e-government with emphasis on foresight in the electricity company . The present study is descriptive-correlational in terms of applied purpose and in terms of data collection method. The statistical population of the present study consisted of employees of electricity departments of West Azerbaijan province in 2020, whose number was 720 people who were selected through cluster random sampling; That number was 251 people. In order to check the validity for the researcher-made questionnaire of the National Green Bill Plan, the content validation method was used which was attended by 6 university professors in the field of management and for the standard e-government questionnaire, face validity was used.Cronbach's alpha was used for reliability, so that Cronbach's alpha coefficient for the variables of the national green bill plan and the achievement of e-government goals were equal to 0.866 and 0.892, respectively. The results of the reliability study for all dimensions were reported to be greater than 0.7. SPSS software was used for data analysis. The results of the hypothesis test showed that the implementation of elimination of paper bills (National Green Bill Plan) has a positive and significant effect on the realization of e-government goals with emphasis on foresight Electricity Company.
ابراهیمی، لیلا، میرابی، وحید رضا، رنجبر، محمدحسین و حسنپور، اسماعیل. (1398). مدل وفاداری مشتری برای سیستمهای توصیه گر در تجارت الکترونیک، نشریه علمی مطالعات مدیریت کسبوکار هوشمند، 8(29)، 170-143.
حقیقی نسب، منیژه و تقوی، زهرا. (1399). پذیرش فناوری اطلاعات سبز با استفاده از چارچوب فناوری- سازمان- محیط در صنعت بانکداری، نشریه علمی مطالعات مدیریت کسبوکار هوشمند، 9(34)، 94-63.
حمیدی، سید محمدحسین و خادمیان، مهدی و جزایری، سهیل(1388)، سامانه تلفن گویای 1818 سرویسی برای خدمت به مردم در راستای دستیابی به شهر الکترونیک، مجموعه مقالات کنفرانس شهر الکترونیک.
رضایی، مهدی و یعقوبی، اسماعیل (1394)، دولت الکترونیک: الگوی جدید در اصلاح نظام اداری و ارائه خدمات عمومی، فصلنامه مدیریت شهری، شماره 41، 266-247.
روابط عمومی شرکت توانیر استان آذربایجان غربی(1398)، طرح ملی قبض سبز.
زینالی صومعه، پروانه و پورعزت، علی اصغر و دودانگه، پروین(1392) کارکردهای استقرار دولت الکترونیک در ایران(مورد مطالعه: بانکداری الکترونیک)، مجله آیندهپژوهشی مدیریت، دوره24، شماره99، 70-55.
زرشکی، محمد(1399)، تاملی بر مفهوم و جایگاه دولت الکترونیک و ارتباط سنجی آن با وضعیت محیطزیست تهران، مجله راهبرد اجتماعی فرهنگی، شماره 34، 169-143.
سلاجقه، سنجر و بهادری، یونس و مهدی زاده، سمانه و نیک پور، امین(1399)، بررسی نقش دولت الکترونیک در اجرای خط مشی های کیفی صادرات نفت وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران با ارائه یک مدل مطلوب، مجله علوم سیاسی، شماره52، 96-73.
سلوکی، امیرحسین و فیضی، محمدفربد و مدرسی، سیدمحمود(1398)، مزایا و چالشهای پیش رو در حذف قبوض کاغذی برق، مجموعه مقالات همایش ملی علوم و فنآوریهای نوین در آب، انرژی و محیطزیست.
سلیمی، حسین(1393)، نقش عوامل انسانی بر پیادهسازی دولت الکترونیک در صنعت برق استان هرمزگان، مجموعه مقالات هفتمین کنفرانس نیروگاههای برق.
شامی زنجانی، هانیه، نیکنامی، مصطفی، قورچیان، نادر و محمد دواودی، امیرحسین (1399)، بررسی تداوم استفاده از یادگیری الکترونیکی و ارائه راهکار برای آینده ای بهتر در ستاد سازمان امور مالیاتی کشور، فصلنامه آینده پژوهی مدیریت، سال سی و یکم، شماره 122، 104-89.
شرافت، ابوالفضل و مهدوی، سیده مرجان(1386)، بررسی فناوریهای پرداخت قبوض و امکانسنجی بهترین شیوه پرداخت الکترونیکی برای واحدهای تجاری، مجموعه مقالات همایش ملی تجارت الکترونیکی.
مهدوی، سیده مرجان و شرافت، ابوالفضل و امینی لاری، منصور(1386)، روشهای پرداخت الکترونیکی قبض شرکت نمونه و امکانسنجی بهترین شیوه پرداخت الکترونیکی برای مشترکین خانگی، مجموعه مقالات کنفرانس بین المللی شهر الکترونیک تهران.
Berlilana Berlilana, Taqwa Hariguna, Nurfaizah Nurfaizah, (2017) , Understanding of Public Behavioral Intent to Use e-Government Service: An Extended of Unified Theory of Acceptance Use of Technology and Information System Quality, Journal: Procedia Computer Science - Volume 124, 2017, Pages 585-592.
Manuel Rey-Moreno, José Augusto FelÃcio, Cayetano Medina-Molina, Ramón RufÃn,(2021), Facilitator and inhibitor factors: Adopting e-government in a dual model, Journal: Journal of Business Research - Volume 88, July 2021, Pages 542-549.
Manik Hapsara, Ahmed Imran, Timothy Turner و(2017), Beyond Organizational Motives of e-Government Adoption: The Case of e-Voting Initiative in Indonesian Villages, Journal: Procedia Computer Science - Volume 124, Pages 362-369.
Melisa Helingo, Betty Purwandari, Riri Satria, Iis Solichah, (2017), The Use of Analytic Hierarchy Process for Software Development Method Selection: A Perspective of e-Government in Indonesia, Journal: Procedia Computer Science - Volume 124, 2017, Pages 405-414. https://pdf.sciencedirectassets.com/280203/1-s2.0-S
Montagna, J.M. (2020), A framework for the assessment and analysis of electronic government proposals, Electronic Commerce Research and Applications, Vol. 4, pp. 204-219.
Silas Formunyuy Verkijika, Lizette De Wet, (2020), A usability assessment of e-government websites in Sub-Saharan Africa, Journal: International Journal of Information Management - Volume 39, April 2020, Pages 20-29.
Taewoo Nam(2020), , Examining the anti-corruption effect of e-government and the moderating effect of national culture: A cross-country study Journal: Government Information Quarterly - Volume 35, Issue 2, April 2020, Pages 273-282.
Soledad Janita, F & Javier Miranda, (2020), E-Government as a Quality Improvement Tool for Citizens' Services, Journal: Procedia Engineering - Volume 192, 2020, Pages 225-230.
Rajiv Kumar, Amit Sachan, Arindam Mukherjee. (217) , Qualitative approach to determine user experience of e-government services, Journal: Computers in Human Behavior - Volume 71, June 2017, Pages 299-306.
_||_