The feasibility study of designing a smart model to identifying and prioritizing life skills for digital generation
Subject Areas : FuturologyParisa Zamani Farahani 1 , Afsaneh Zamani Moghadam 2 , Nadergholi Ghourchian 3
1 - Educational Adminstration, Management and Economics Faculty, Science and Research, Tehran
2 - Economic and Management Department, Science and Research Branch, Islamic Azad University
(Corresponding Author)
afz810@gmail.com
3 - Economic and Managment Department, Science and research, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: digital generation, life skills, teaching, literacy,
Abstract :
A model for life skills of digital generation in Iran (High school level). The study has been done to promote life skills of the digital generation. The purpose of this study is exploratory and its method is descriptive survey. Key factors of life skills have been determined on the basis of the review of related literature. Then a questionnaire has been created in 10 scales, its content validity has been confirmed according to educational experts. After modification, the revised questionnaire has been conducted in Tehran’s high schools. Sample population is both female and male students of high school as well as their teachers. Sampling is based on stratified multistage. Collected data has been analyzed through factor analysis, one sample t-test, paired t-test, Friedman test. According to the results life skills including personal skills, media and information literacy, 21st century literacy.
_||_
امکان سنجی طراحی مدل هوشمند برای شناسایی و اولویت بندی مهارت های زندگی نسل دیجیتال
چکیده
زمینه : این تحقیق مهارت های زندگی نسل دیجیتال در دوره آموزشی را مورد مطالعه قرار داده و به عنوان یک چالش در تحقیقات آینده پژوهانه به ارایه مدل بهبود یافته در زمینه مهارت های زندگی نسل دیجیتال با کمک الگوریتم های فرا ابتکاری هوشمند پرداخته است.
هدف : بررسی امکان طرح مدل با بکار گیری الگوریتم های فرا ابتکاری جهت اولویت بندی و ارایه مدل بهبود یافته ی مهارت های زندگی نسل دیجیتال.
روش: چارچوب نظری این تحقیق، براساس روش های جدید علم آینده پژوهی، تحلیلی و اکتشافی است که با بکارگیری از آزمون های کمی انجام گرفته است. با توجه به ماهیت این پژوهش، براي تحليل داده هاي بدست آمده از پرسشنامه طیف 10 گزینه ای لیکرت، از تحلیل واریانس، ضرایب بحرانی، میانگین وزنی و آزمون فریدمن استفاده شده و برای بررسی امکان سنجی از الگوریتم فرا ابتکاری ژاکوبین استفاده شده است.
یافته ها : مهارت هاي زندگي نسل ديجيتال از نظر دانش آموزان، معلمان و تخصصان به ترتيب عبارت است از سواد اقتصادی، مهارت های فردی ، سواد معنوی وسواد رسانه ای و نهایتا سواد زیست محیطی و همچنین از بین زیر مولفه های سواد اقتصادی بیشترین اولویت متعلق به برنامه ریزی مالی و همین طور برای مولفه های سواد رسانه ای ، بیشتر اولویت با زیر مولفه بکار گیری رسانه های متنوع و برای مهارت های فردی بیشترین او لویت مربوط به شناخت حقوق شهروندی همچنین از بین زیر مولفه های سواد زیست محیطی بیشترین اولویت مربوط به درک مشکلات جهانی زیست محیطی بوده و نهایتا برای سواد معنوی بیشترین اولویت متعلق به آرام سازی روان می باشد. همچنین نتایج برای بررسی امکان سنجی طرح مدل بهبود یافته با کمک الگوریتم های فرا ابتکاری کاملا معنی دار بوده و مدل پیشنهادی از اعتبار لازم برخوردار می باشد.
واژه های کلیدی : دیجیتال ، مهارت های زندگی ، الگوریتم فرا ابتکاری، آینده پژوهی
1- مقدمه
در عصر فعلی دسترسی آسان به اطلاعات و ابزارهای دیجیتال شکل زندگی را در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی تحت تاثیر قرار داده است و منجر به شکلگیری نیازها و الزامات جدیدی در جوامع شده است ما نیز از این فرایند مستثنی نیستیم از این رو برای پاسخگویی اثربخش به این نیازها بایستی مهارتهای لازم برای زندگی در شرایط جدید را به دانشآموزان و نسل آینده آموزش دهیم (کردونقابی و شریفی،1384). از این رو شناسایی و تعیین مولفههای آموزش مهارتهای زندگی به منظور شفافسازی و رفع ابهام در مورد آن با توجه به مقتضیات و نیازهای جامعه امری ضروری است تا بتوان بر اساس آنها برنامهریزی و راهکارهای مناسب را اتخاذ کرد و مانند بسیاری از نظامهای آموزشی دارای یک مدل آموزشی برای مهارت های زندگی به نسل دیجیتال شویم، لذا در این تحقیق در صدد بررسی مهارتهای زندگی نسل دیجیتال و اولویتبندی مهارتها و همچنین بررسی امکانسنجی ارایه مدل پارامتریک برای آن می باشیم.
2- پیشینه تحقیق
آزاد و جبل عاملی(1396) در پژوهش خود به بررسی تکنولوژی در فضاهای آموزشی پرداختند. با توجه به این امر، تکنولوژی در فضاهای آموزشی در دو جایگاه می تواند استفاده شود: 1) به عنوان ابزار در راستای تحقق آموزش و یادگیری آسان برای تبادل اطلاعات و اشتراک ایدهها و همکاری و مشارکت دانشآموزان، حتی در سطح جهانی، 2) استفاده از تکنولوژی و فن آوریهای روز با ماهیت یادگیری و ارتباط آن با محیط پیرامون به منظور استفاده درست از منابع، نظیر کنترل انرژی و مصرف بهینه آن، توجه به محیط زیست و همچنین کشف فناوریهای جدید همگام با استفاده تکنولوژی، باعث بروز مهارت ورزی و خلاقیت در دانش آموزان می شود.
کردونقابی و شریفی(1384) در پژوهشی به بررسی تهيه و تدوين برنامه درسي مهارتهاي زندگي براي دانش آموزان دوره تحصيلي متوسطه پرداختند. نتایج پژوهش آنها نشان داد كه آموزش مهارت خودآگاهي به دانشآموزان، در تقويت اين مهارت در آنان موثر است.
جان و ایرینا(2017) در پژوهش خود به بررسی گروه کار گروه آموزشی: مهارت های دیجیتال برای زندگی و کار پرداختند آنها بیان میکنند فن آوریهای دیجیتال در حال حاضر، مشارکت موثر در زمینههای کلیدی زندگی و کار را پایهریزی می کند. علاوه بر دسترسی به فناوری دیجیتال، برای استفاده از تکنولوژیهای دیجیتال مهارتها و شایستگیهایی با توجه به شرایط شخصی و حرفهای افراد لازم است. کشورها به طور فزایندهای در جستجوی طرحها و تعریف مهارتها و صلاحیتهای دیجیتالی هستند که به طور مداوم به علت پیشرفتهای تکنولوژیکی تغییر می کند.
که طرحها و تعاریف پایهای انعطافپذیر، را برای توسعه مداخلات آموزشی جامع، عادلانه و پایدار فراهم کنند.
کارین ترمبلی و همکاران(2012) به بررسی ارزیابی نتایج یادگیری آموزش عالی پرداختند آنها بیان میکنند که نتایج یادگیری در حقیقت کلیدی برای آموزش معنیدار است و تمرکز بر نتایج یادگیری برای اطلاعرسانی تشخیص و بهبود فرایندهای تدریس و یادگیری دانشآموزان ضروری است.
مرکز تحقيقات منطقه اقیانوس آرام (2010) در پژوهشی به بررسی مهارتهای قرن 21 برای دانشآموزان و معلمان پرداختندآنها بیان میکنند تغییرات قابل ملاحظهای در اطلاعات و خدمات دانش در قرن گذشته وجود داشته است. خود دانش در حال رشد و گسترش است. فناوری اطلاعات و ارتباطات تبدیل شده است که چگونه یاد بگیریم و ماهیت کار چگونه انجام میشود و معنای روابط اجتماعی چگونه باشد (گیبسون و همکاران، 2007). از این رو، استانداردهای جدیدی که دانشآموزان باید بتوانند انجام دهند، جایگزین مهارتهای گذشته شده است (گرینو و همکاران،2009).
3- روش تحقیق
پژوهش حاضر با هدف اکتشافی و روش آن توصیفی ـ پیمایشی است. در این تحقیق از هر دو روش کتابخانهای و میدانی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. به منظور تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل واریانس، ضریب همبستگی، آزمون فریدمن و ضرایب بحرانی مولفهها و ضریب وزنی آنها استفاده شده است همچنین برای بررسی امکانسنجی طراحی مدل از الگوریتم فرا ابتکاری ژاکوبین استفاده شده است.
با توجه به مبانی نظری و پیشینه پژوهش در ایران و جهان عوامل کلیدی مولفههای مهارتهای زندگی استخراج شد، سپس پرسشنامهای براساس طيف 10 تايي ليكرت تدوين شد و روايي محتوايي آن با پرسش از ديدگاه صاحبنظران و متخصصان آموزشي تعيين و اصلاحات و نظرات اساتيد در پرسشنامه لحاظ شد. سپس 20 دانشآموز و 20 معلم پرسشنامه را تكميل كرده و روايي و پايايي آن محاسبه شد. در مرحله آخر پرسشنامه ويرايش شده بين دانشآموزان دبيرستانها و هنرستانهاي تهران و دبيران اين مدارس به اجرا درآمد تا مولفهها و شاخصهاي مهارتهاي زندگي نسل ديجيتال تعيين شود.
1- یافته های تحقیق
الف: بررسی مهارتهای فردی به عنوان عامل تاثیر گذار بر مهارتهای زندگی نسل دیجیتال
جدول (1): نتایج حاصل از آزمون همبستگی مربوط به مهارت هاب فردی
مولفه | ضریبهمبستگی | ضریبتبیین | معناداری ضریب همبستگی | سطح خطا | نتیجهگیری |
مهارت های فردی | 0.7 | 0.23 | 4.35 | 0.05 | تایید |
با توجه به جدول (1) همانگونه که مشاهده میشود مقدار آزمون محاسبه شده معنادار میباشد. زیرا مقدار محاسبه شده بزرگتر از 0.05 میباشد، فرضیه تحقیق با اطمینان 0.95% پذیرفته میشود. همچنین طبق نتایج بدست آمده از آزمون مشخص گردید که 0.23% تغییرات مربوط به مهارتهای زندگی نسل دیجیتال متاثر از عوامل مربوط به مهارتهای فردی میباشد.
همچنین با استفاده از ماتریس مقایسات زوجی حاصل از پرسشنامه تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها به کمک نرمافزار مربوطه، میزان تأثیر زیرمعیارها و راهکارهای عامل مهارت فردی از مهارتهای زندگی نسل دیجیتال چهار مورد که بیشترین ضریب را داشته و اولویت بیشتری داشته در جدول زیر آورده شده است.
جدول (2): وزن های نسبی و نهایی زیر معیارهای، مهارت فردی
نام معیار اصلی | نام زیر معیار | وزن نسبی | وزن نهایی | اولویت |
مهارت فردی | تسلط بر زبان مادری | 228/0 | 062/0 | 2 |
کسب هویت ملی | 042/0 | 011/0 | 3 | |
شناخت حقوق شهروندی | 618/0 | 168/0 | 1 | |
هویت | 112/0 | 030/0 | 4 |
ب : سواد رسانه و اطلاعات عامل تاثیر گذار
بر کیفیت زندگی نسل دیجیتال میباشد.
جدول (3): نتایج حاصل از آزمون همبستگی مربوط به سواد رسانه ای
مولفه | ضریبهمبستگی | ضریب تبیین | معناداری ضریبهمبستگی | سطح خطا | نتیجهگیری |
سواد رسانه ای | 0.47 | 0.22 | 5.67 | 0.05 | تایید |
با توجه به جدول2 همان گونه که مشاهده میشود مقدار آزمون محاسبه شده معنادار میباشد. زیرا مقدار محاسبه شده بزرگتر از 0.05 میباشد، بنابراین فرض آماری با اطمینان 0.95% پذیرفته میشود. همچنین طبق نتایج بدست آمده از آزمون مشخص گردید که 0.22% تغییرات مربوط کیفیت زندگی نسل دیجیتال متاثر از سواد رسانهای میباشد.
همچنین با استفاده از ماتریس مقایسات زوجی حاصل از پرسشنامه تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها به کمک نرمافزار مربوطه، میزان تأثیر زیرمعیارها و راهکارهای عامل سواد رسانهای از مهارتهای زندگی نسل دیجیتال چهار مورد که بیشترین ضریب را داشته و اولویت بیشتری داشته در جدول زیر آورده شده است.
جدول(4): وزن های نسبی و نهایی زیر معیارهای، سواد رسانه ای
نام معیار اصلی | نام زیر معیار | وزن نسبی | وزن نهایی | اولویت |
سواد رسانه ای | بکارگیری رسانه های متنوع | 621/0 | 034/0 | 1 |
حضور | 233/0 | 013/0 | 3 | |
مبادله اطلاعات | 106/0 | 006/0 | 2 | |
طبقه بندی اطلاعات | 040/0 | 002/0 | 4 |
ج : سواد زیست محیطی عامل تاثیرگذار برابر مهارتهای زندگی نسل دیجیتال میباشد.
جدول (5): نتایج حاصل از آزمون همبستگی مربوط به سواد زیست محیطی
مولفه | ضریبهمبستگی | ضریبتبیین | معناداری ضریبهمبستگی | سطح خطا | نتیجهگیری |
سواد زیست محیطی | 0.77 | 030 | 12.79 | 0.05 | تایید |
با توجه به جدول 3 همانگونه که مشاهده میشود مقدار آزمون محاسبه شده معنادار میباشد. زیرا مقدار محاسبه شده بزرگتر از 0.05 میباشد، بنابراین فرض آماری با اطمینان 0.95% پذیرفته میشود. همچنین
طبق نتایج بدست آمده از آزمون مشخص گردید که 0.30% تغییرات مربوط به مهارتهای زندگی نسل دیجیتال متاثر از سواد زیست محیطی می باشد.
همچنین با استفاده از ماتریس مقایسات زوجی حاصل از پرسشنامه تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها به کمک نرمافزار مربوطه، میزان تأثیر زیر معیارها و راهکارهای عامل سواد زیست محیطی از مهارتهای زندگی نسل دیجیتال چهار مورد که بیشترین ضریب را داشته و اولویت بیشتری داشته در جدول زیر آورده شده است.
جدول(6): وزن های نسبی و نهایی زیر معیارهای، سواد زیست محیطی
نام معیار اصلی | نام زیر معیار | وزن نسبی | وزن نهایی | اولویت |
سواد زیست محیطی | درک مشکلات جهانی زیست محیطی | 624/0 | 130/0 | 1 |
نحوه استفاده از منابع زیست محیطی | 079/0 | 016/0 | 2 | |
تعادل با طبیعت | 207/0 | 043/0 | 3 | |
مدیریت زیست محیطی | 090/0 | 019/0 | 4 |
د: سواد معنوی عامل تاثیرگذار بر مهارتهای زندگی نسل دیجیتال می باشد.
جدول (7): نتایج حاصل از آزمون همبستگی مربوط به سواد معنوی
مولفه | ضریبهمبستگی | ضریب تبیین | معناداری ضریب همبستگی | سطح خطا | نتیجهگیری |
سواد معنوی | 0.20 | 0.29 | 2.22 | 0.05 | تایید |
با توجه به جدول4 همانگونه که مشاهده میشود مقدار آزمون محاسبه شده معنادار میباشد. زیرا مقدار محاسبه شده بزرگتر از 0.05 میباشد، بنابراین فرض آماری با اطمینان 0.95% پذیرفته میشود. همچنین طبق نتایج بدست آمده از آزمون مشخص گردید که 0.29% تغییرات مهارت های زندگی نسل دیجیتال متاثر از سواد معنوی میباشد.
همچنین با استفاده از ماتریس مقایسات زوجی حاصل از پرسشنامه تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها به کمک نرم افزار مربوطه، میزان تأثیر زیرمعیارها و راهکارهای عامل سواد سواد معنوی از مهارت های زندگی نسل دیجیتال چهار مورد که بیشترین ضریب را داشته و اولویت بیشتری داشته در جدول زیر آورده شده است.
جدول(8) وزن های نسبی و نهایی زیر معیارهای، سواد معنوی
نام معیار اصلی | نام زیر معیار | وزن نسبی | وزن نهایی | اولویت |
سواد معنوی | تعادل فیزیکی ، جسمی و روحی | 124/0 | 008/0 | 2 |
شاد زیستن و شاد کردن | 461/0 | 030/0 | 3 | |
ارام سازی روان | 363/0 | 024/0 | 1 | |
تقویت روح | 052/0 | 003/0 | 4 |
ه : سواد اقتصادی عامل تاثیر گذار بر
مهارتهای زندگی نسل دیجیتال میباشد.
جدول (9): نتایج حاصل از آزمون همبستگی مربوط به سواد اقتصادی
مولفه | ضریبهمبستگی | ضریب تبیین | معناداری ضریب همبستگی | سطح خطا | نتیجهگیری |
سواد اقتصادی | 0.20 | 0.29 | 2.22 | 0.05 | تایید |
با توجه به جدول5 همانگونه که مشاهده میشود مقدار آزمون محاسبه شده معنادار میباشد. زیرا مقدار محاسبه شده بزرگتر از 0.05 میباشد، بنابراین فرض آماری با اطمینان 0.95% پذیرفته میشود. همچنین طبق نتایج بدست آمده از آزمون مشخص گردید که 0.29% تغییرات مهارتهای زندگی نسل دیجیتال متاثر از سواد اقتصادی میباشد.
همچنین با استفاده از ماتریس مقایسات زوجی حاصل از پرسشنامه تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها به کمک نرمافزار مربوطه، میزان تأثیر زیرمعیارها و راهکارهای عامل سواد سواد اقتصادی از مهارت های زندگی نسل دیجیتال چهار مورد که بیشترین ضریب را داشته و اولویت بیشتری داشته در جدول زیر آورده شده است.
جدول(10) وزن های نسبی و نهایی زیر معیارهای، سواد اقتصادی
نام معیار اصلی | نام زیر معیار | وزن نسبی | وزن نهایی | اولویت |
سواد اقتصادی | تصمیم گیری مالی | 125/0 | 014/0 | 3 |
کارآفرینی | 389/0 | 091/0 | 2 | |
برنامه ریزی مالی | 342/0 | 063/0 | 1 |
خ : اولویت بندی عوامل با کمک آزمون فریدمن
خرده متغیرهای عوامل فروش | میانگین رتبهها | جمع رتبهها | میانگین | میزان خطا | اولویتها |
مهارت فردی | 3.43 | 270.00 | 3.11 | 0.05 | دوم |
سواد زیست محیطی | 2.57 | 226.50 | 3.27 | 0.05 | پنجم |
سواد اقتصادی | 4.05 | 324.50 | 3.05 | 0.05 | اول |
سواد رسانه ای | 2.99 | 254.60 | 3.36 | 0.05 | چهارم |
سواد معنوی | 3.16 | 267.00 | 3.53 | 0.05 | سوم |
آزمون آماری | Anova chi sqr.(N=171,df=6 ) = 67.83350 , p=0.00000 |
همانطور که ملاحظه میشود، مجذور کای دو () محاسبه شده برابر 67.83 است که
با توجه به درجه آزادی 6 در سطح اطمینان 0.95 معنادار است. لذا مدل معنادار بوده و اولویت بندی مطرح شده صحیح میباشد.
4- امکان سنجی ارایه مدل هوش مصنوعی برای بررسی مهارتهای زندگی نسل دیجیتال
گام اول: استخراج عدد مولد با کمک الگوریتم ژاکوبین
برای پیدا کردن ماتریس ژاکوبین توابع را با استفاده از معادله زیر به صورت زیر تعریف می کنیم:
حال ماتریس ژاکوبین معادلات بالا را به صورت زیر می نویسیم:
مقادیر ویژه ماتریس با استفاده از رابطه زیر براحتی استخراج می شود:
گام دوم : بررسی حالت پایداری مدل :
حال نقاط پایداری مورد بحث را به صورت زیر پیدا
استخراج نمودیم :
حال با حل سیستم مقادیر ، ، ، و (خوشههای تحقیق هستند چرا که نمونه گیری به
شکل خوشهای انجام شده ) را به صورت زیر پیدا میکنیم:
در اینجا همیشه ثابت می باشدو وضعیت کیفیت زندگی نسل دیجیتال برای هر خوشه می باشد.
با نشان دهنده معادله کیفیت زندگی برای هر
خوشه می باشد. اگر سمت راست معادله را برابر صفر قرار دهیم می توانیم تمام اجزای را بر حسب بیان کنیم:
گام سوم: تحلیل و ارایه مدل و تایید امکانسنجی برای مهارت زندگی نسل دیجیتال
فرض حاکم : سیستم دارای یک تعادل منحصر به فرد مهارت زندگی است اگر و تنها در صورتی تعادل بدون چولگی است که باشد .
ما می توانیم نشان دهیم که تمام مقادیر ویژه منفی است اگر و دارای یک مقدار ویژه مثبت است اگر باشد لذا با توجه به اینکه ماتریس قابل تبدیل به ماتریس واحد میباشد لذا حل آن نیز قطعی بوده بحث امکانسنجی تایید میشود. لذا به صراحت میتوان امکانسنجی طزاحی مدل مهارتهای زندگی نسل دیجیتال با کمک الگوریتمهای فراابتکاری امکان چذیر میباشد.
5- نتایج تحقیق
- با توجه به نتایج ازمون فریدمن مشاهده شد که از بین مهارت های زندگی سواد اقتصادی بیشترین اولویت را دارد و بعد از آن به ترتیب مهارت فردی، سواد معنوی و در نهایت سواد زیست محیطی در اولویتهای بعدی قرار دارند.
- از بین زیر مولفههای مهارت فردی بیشترین اولویت مربوط به شناخت حقوق شهروندی میباشد.
- از بین زیر مولفههای سواد زیست محیطی بیشترین اولویت مربوط به درک مشکلات جهانی زیست محیطی.
- از بین زیر مولفههای سواد رسانهای بیشترین اولیت مربوط به بکارگیری رسانههای متنوع میباشد.
- از بین زیر مولفههای سواد اقتصادی بیشترین اولویت مربوط برنامهریزی مالی میباشد.
از بین زیر مولفههای سواد معنوی بیشترین اولویت مربوط به آرام سازی روان و کمترین اولویت مربوط به تقویت روح میباشد.
نتایج محاسبات پارامتری نشلن داد که امکانسنجی طراحی مدل دینامیکی برای مهارتهای زندگی نسل
دیجیتال امکانپذیر میباشد.
منابع
1- كردنوقابي رسول، شريفي حسن پاشا (1384). تهيه و تدوين برنامه درسي مهارتهاي زندگي براي دانشآموزان دوره تحصيلي متوسطه، نوآوريهاي آموزشي: تابستان 1384، دوره 4، شماره 12؛ از صفحه 11 تا صفحه 34 .
2- آزاد، فاطمه. عبداله جبل عاملی، ۱۳۹۶، تکنولوژی در فضاهای آموزشی، کنفرانس بینالمللی مطالعات نوین در عمران، معماری و شهرسازی با رویکرد ایران اسلامی، مشهد، دانشگاه صنعتی سجاد.
3- Karine Tremblay,Diane Lalancette,Deborah Roseveare(2012), assessment of higher education learning outcomes , AHELO Feasibility Study Report - Volume 1
4- Gibson, D., C. Aldrich, and M. Prensky.Online Games for 21st Century Skills. PA:Information Science Publishing, 2007
5- Greenhow, C., Robelia, B., & Hughes, J. (2009). Learning, Teaching, and Scholarship in a Digital Age: Web 2.0 and Classroom Research: What Path Should We Take Now? Educational Researcher, 5(38), 246-259.
6- Irina Bokova, John Galvin(2017), Working Groupon Education:Digital skillsfor life and work, Director-General, UNESCO September 2017
7- Pacific Policy Research Center.( 2010). 21st Century Skills for Students and Teachers. Honolulu: Kamehameha Schools, Research & Evaluation Division.
چكيده لاتين
planning and for media literacy, personal skills and environmental literacy respectively the possibility of accessing various media, knowing citizenship rights, and appreciation of global environment issues. Also, there has been statistically significant to study feasibility of an improved model by the metaheuristic algorithm, therefore, a suggested model has been valid. Keywords: Digital generation, life skills, metaheuristic algorithm, future study
|
| Abstract
The study has been considered life skills of the digital generation of high school students in order to identify future challenges of education to teach necessary skills that this and next generation needs to survive and success in their future life and career which has been determined by smart metaheuristic algorithms to improve life skills of the digital generation. The purpose of the study is to provide a potential model by applying algorithms to prioritizing requiring life skills as well as providing an improved model for teaching life skills to high school students. A theoretical framework of the study based on heuristic analysis of future study which has been done by quantitative data analysis. According to the nature of the study, data has been collected by 10 Likert scale of a researcher-made questionnaire; afterward, it has been analyzed through variance analysis, critical coefficient, weighted mean, and Freedman test in order to determine feasibility of study, it has also been used a Jacobi algorithm. Findings have shown in teachers, experts, and students opinion necessary life skills include economic literacy, personal skills, media literacy, spiritual and finally environmental literacy. Also subcomponent of economic literacy has been prioritized by financial. |