تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد شرکت
Subject Areas : Human Capital Empowermentamirreza radghasabeh 1 , mojtaba afsharian 2 *
1 -
2 - facuity member islamic azad university
Keywords: انعطاف پذیری استراتژیک , عملکرد شرکت , قابلیت نوآورانه,
Abstract :
هدف از انجام پژوهش حاضر، سنجش نقش میانجی قابلیت های بازاریابی بین الملل و قابلیت های نوآورانه در رابطه بین انعطاف پذیری استراتژیک و عملکرد صادراتی میباشد. پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری پژوهش، شامل شرکت های صادراتی استان گیلان بودند که به روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که پایایی آن به روش آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 برآورد شد و روایی آن به روش روایی محتوا و روایی سازه تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرم افزار آماری Smart PLS4 استفاده شد. یافته ها نشان داد که قابلیت های بازاریابی بین الملل و قابلیت های نوآورانه در رابطه بین انعطاف پذیری استراتژیک و عملکرد صادراتی تاثیر مثبت و معناداری دارد. بر این اساس با ارتقای قابلیتهای بازاریابی بین الملل و قابلیت های نوآورانه میتوان انعطاف پذیری استراتژیک و عملکرد صادراتی را بهبود بخشید.
آقازاده، هاشم؛ رحیمی جونقانی، زهره؛ بلوچی، حسین. (1399). «تبیین عملکرد صادراتی با تعهد صادرات». کاوشهای مدیریت بازرگانی, 12(23), 85-114.
رحیمی کلور، حسین. ابراهیمی خراجو، وحیده. (1401). واکاوی نقش پاسخگویی به بازار بر عملکردصادراتی با نقش میانجی مزیت رقابتی در میان شرکتهای کوچک و متوسط. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی, 5(2): 43-70.
روشنی دلیوند، مجتبی. شبگو منصف, سید محمود. (1399). تأثیر مدیریت زنجیره تأمین سبز بر عملکرد صادراتی شرکتهای صادرکننده استان گیلان با توجه به نقش میانجی عملکرد محیطی. Iranian Journal of Optimization, 12(1), 73-82.
سیف اللهی انار، ناصر. ابراهیمی خراجو، وحیده. (1401). شناسایی عوامل تعیینکننده عملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط: مطالعهای با رویکرد ترکیبی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی, 5(4), 91-115.
صنوبر، حبیب. جبارزاده، یونس. حسینی، سید صمد.(1401). نقش قابلیت نوآوری بر عملکرد صادرات با نقش میانجی سرمایه اجتماعی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی. 4(5): 49-66.
فاریابی، محمد. رحیمی اقدم، صمد. ابراهیمی خراجو، وحیده. کاظمی، سولماز. (1400). «بررسی تأثیر عوامل سازمانی، استراتژیک و محیطی بر عملکرد صادراتی؛ تحلیل نقش صادرات نوآورانه در میان شرکتهای صادراتی». نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی. 4(2): 63-86.
فنائی، محمدرضا و ناظم بکائی، محسن. (1399). تاثیر قابلیت های نوآوری محصول و قیمت گذاری بر عملکرد صادراتی از طریق نقش میانجی مزیت رقابتی،سومین کنفرانس مهندسی صنایع ،اقتصاد و مدیریت،https://civilica.com/doc/1163315
قربانی، مرتضی. (1402). رابطه انعطاف پذیری استراتژیک و چابکی سازمان با عملکرد صادرات در شرکت. نهمین کنفرانس ملی یافته های نوین علوم و تکنولوژی با محوریت کامپیوتر مدیریت و حسابداری. تهران.
مولایی، اکبر. یزدانی، ناصر. کاظمی، فاطمه. (1401). تاثیر نوآوری سازمانی بر عملکرد صادراتی با نقش میانجی نوآوری فناورانه تحولگرا و گسترده. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی. 13(49): 145-163.
عابدی، نگار و اخوان صراف، احمدرضا. (1401). تاثیر ظرفیت نوآوری و جهت¬گیری بازار با نقش میانجی برنامه¬های خلاق بازاریابی بر عملکرد تجاری هتل های اصفهان. اولین کنفرانس تحقیقات کاربردی علوم انسانی در مدیریت،مهندسی صنایع ، اقتصاد و حسابداری.
عفتي دارياني، محمد علي و رونق، مريم. (1386). مديريت عملكرد با نگاهي به ارزيابي عملكرد دستگاههاي اجرايي. تهران: موسسه توسعه و بهبود مديريت. ،32-41.
علوی، سید مسلم. عسکری فر؛ کاظم. ابراهیمی، ابوالقاسم.(1397). ارائه الگوی آموزشی توسعه توانمندیهای کارآفرینانه در دانش-آموزان با میانجیگری ویژگیهای شخصیتی. 11(1): 101-120.
غفاری، مجید .(1400). طراحی استراتژی کسب و کار در شرکت تولید فراورده های غذایی بینارزن. الگوهای نوین مدیریت کسب و کار. 8(9): 2674-2687.
مشیری، محمدامین. حاج علی جهرمی، مقداد. احمدی، ایمان. (1395). تاثیر نوآوری و یادگیری سازمانی بر کسب مزیت رقابتی با نگاه به نقش تعدیلگر استراتژی های محیطی، همایش بین المللی افق های نوین در علوم مدیریت و حسابداری، اقتصاد و کارآفرینی، تهران، انجمن افق نوین علم و فناوری.
مرادي، حوریه فمی، حسين شعبانعلی(1391). شناسایی قابليت هاي کارآفرینی )مطالعة موردي: دانشجویان دختر دانشگاه کشاورزي و منابع طبيعی رامين اهواز. فصلنامة توسعة کارآفرینی. 2(2): 262-242.
محمدی نژاد, زهرا. بخشنده, قاسم. (1401). نقش بازارگرایی و ابعاد آن در بهبود عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط : یک فراتحلیل. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی, 15(2), 343-360.
نبی پور افروزی، مهدی ؛ خوشخوامیری، صفیه ؛ احسانیان، ساجده ؛ (1399). بررسی تجزیه و تحلیل عملکرد تجاری شرکت های کوچک و متوسط براساس سرمایه انسانی، سرمایه ی اجتماعی و مزیت رقابتی (مطالعه موردی: تجارت الکترونیکی کالای برقی دراستان مازندران). دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی اردیبهشت . 3(24): 131-118.
نصری، شهره. شیرانی، سمانه. فاتح، الهام.(1396). بررسی تاثیر شبکه دانش بر عملکرد نوآوری محصول. مدیریت نوآوری. 7(3): 33-42.
همتی پناه، داود . (1400). بررسی رابطه بین بازارگرایی و عملکرد تجاری با توجه به نقش نوآوری مطالعه موردی : شرکت های فعال در صنایع غذایی استان تهران . مطالعات مدیریت و حسابداری. 6(1): 259-240.
Ahmad, K.; Zabri, S. M. (2012). The Application of Non-Financial Performance Measurement in Malaysian Manufacturing Firms. Procedia Economics and Finance, 35,476 – 484.
Alhadid, Mustafa. (2016). Corporate Social Responsibility and Company Performance in the Malaysian Context. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 65, 897 – 905.
Alegre, J., & Chiva, R. (2010). "Assessing the impact of organizational learning capability on product innovation performance: An empirical test". Technovation, 28(6), 315-326.
Altinay, L., Madanoglu, M., De Vita, G., Arasli, H., & Ekinci, Y. (2016). The Interface between organizational learning capability, entrepreneurial orientation, and sme growth. Journal of Small Business Management, 54(3), 871–891.
Benitez, J., Henseler, J., Castillo, A., & Schuberth, F. (2020). How to perform and report an impactful analysis using partial least squares: guidelines for confirmatory and explanatory is research. Information & Management, 57(2), 103168.
Bouguerra, A., Mellahi, K., Glaister, K. W., & Tatoglu, E. (2017). Developing potential and realized acap: the role of market sensing and responsiveness. Academy of management proceedings, 2017(1), 17104.
Buccieri, Dominic. Javalgi,Raj G. Cavusgil, Erin .(2019).International new venture performance: Role of international entrepreneurial culture, ambidextrous innovation, and dynamic marketing capabilities. International Business Review. 7(14): 1-15.
Cassol, A., Gonçalo, C. R., & Ruas, R. L. (2016). Redefining the relationship between intellectual capital and innovation: the mediating role of absorptive capacity. BAR - Brazilian administration review, 13(4).
Chin, M., Choy, K. A. (2014). Direct and configurational paths of absorptive capacity and organizational innovation to successful organizational performance. Journal of business research, 69(11), 5317–5323.
Choi, Y., & Lim, U. (2017). Contextual factors affecting the innovation performance of manufacturing smes in Korea: a structural equation modeling approach. Sustainability, 9(7), 1193. doi:10.3390/su9071193
Dahlin, P., Moilanen, M., Østbye, S. E., & Pesämaa, O. (2019). Absorptive capacity, co-creation, and innovation performance. Baltic journal of management, 15(1), 81–98. doi:10.1108/bjm-05-2019-0161
Hasan, T., Sima, N. & Dursun, B. (2015). “The Effects of Strategic Orientations on Innovation Capabilities and Market Performance: The Case of ASEM”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 207, PP. 709-719
Jin, C.-H., & Lee, J.-Y. (2020). The impact of entrepreneurship on managerial innovation capacity: The moderating effects of policy finance and management support. South African journal of business management, 51(1). doi:10.4102/sajbm.v51i1.246
Juliao-Rossi, J., Forero-Pineda, C., Losada-Otalora, M., & Peña-García, N. (2020). Trajectories of innovation: A new approach to studying innovation performance. Journal of business research, 115, 322–333. doi:10.1016/j.jbusres.2019.11.026
Javalgi, R. R. G., Todd, P. R., Johnston, W. J., & Granot, E. (2012). Entrepreneurship, muddling through, and indian internet-enabled SMEs. Journal of Business Research, 65(6), 740–744.
Kim, Daeyu . Jin,Seunghoo. (2022). Innovation Capabilities and Business Performance in the Smart Farm Sector of South Korea. J. Open Innov. Technol. Mark. Complex. 8(4), 204 – 233.
Khan, Huda. Khan, Zaheer.(2021).The efficacy of marketing skills and market responsiveness in marketing performance of emerging market exporting firms in advanced markets: The moderating role of competitive intensity. International Business Review. 3(5): 1-21.
Purwait, N.A.B.; Raza, S.; Minai, M.S.(2020). Relationship between Entrepreneurial Competencies and Small Firm Performance: Are Dynamic Capabilities the Missing Link? Acad. Strateg. Manag. J. 17, 1–10.Morgan, N. A., Feng, H., & Whitler, K. A. (2018). Marketing capabilities in international marketing. Journal of International Marketing, 26(1), 61–95.
Ringo, D.S., Tegambwage, A.G. and Kazungu, I. (2023), "Innovation capabilities and export performance of SMEs: does managers' risk-taking propensity matter?", Journal of Money and Business, 3(1). 74-88.
Rizwan ,Bushra. Siddiqui, Danish Ahmed.(2023). The Crucial Role of Supply Chain Agility and Firm’s Export Commitment on Export Performance: The mediatory role of innovativeness, responsiveness, and competence, complemented by market dynamics. Sustainability. 5(11): 41-67.
Sabzinejad, Zahra. Abasi, Homayon.(2020). Explaining the effect of strategic orientation and knowledge absorption capacity on the innovation capabilities of Ministry of Sports and Youth experts considering the mediating role of strategic adaptability. Journal of Export management. 8(19): 33-56.
Zahoor, Nadia. Lyo, Lang Kuo.(2023). Enhancing international marketing capability and export performance of emerging market SMEs in crises: strategic flexibility and digital technologies. International Marketing Review 10(9): 45-65
Lio-Morant, G., Zhao, J. (2019). Potential and realized absorptive capacity as complementary drivers of green product and process innovation performance. Sustainability, 10(2), 381. doi:10.3390/su10020381
Mir , Martí Casadesús a, Luc Honore Petnji. (2016). The impact of standardized innovation management systems on innovation capability and business performance: An empirical study. International Marketing Review. 3(10): 72-89.
Ngo, LV; O'Cass A, (2021). 'In search of innovation and customer-related performance superiority: The role of market orientation, marketing capability, and innovation capability interactions', Journal of Product Innovation Management29(5): 861 – 877
Nguyen, T. K., Sharma, R. R., & Crick, D. (2019). Potential absorptive capacity and performance of Vietnamese contract manufacturing exporters: mediating factors in entrepreneurial marketing behaviour. Journal of strategic marketing, 1–24. doi:10.1080/0965254x.2019.1619090
Ojo, A. O., Raman, M., & Chong, C. W. (2017). Microlevel antecedents of absorptive capacity in joint project engineering teams. Management research review, 40(9), 990–1006. doi:10.1108/mrr-08-2016-0202
Park, J.-H., & Bae, Z.-T. (2015). When are sharks beneficial? corporate venture capital investment and startup innovation performance. Academy of management proceedings, 2015(1), 14025.
Purwati, Astri Ayu, Budiyantob, Suherminb and Muhammad Luthfi Hamzah. (2016). The effect of innovation capability on business performance: The role of social capital and entrepreneurial leadership on SMEs in Indonesia. Journal of business Management. 8(8): 88-103.
Racela, O. C., Chaikittisilpa, C., & Thoumrungroje, A. (2020). Market orientation, international business relationships and perceived export performance. International Marketing Review, 24, 144–163.
Roldán, J. L., & Sánchez-Franco, M. J. (2019). Variance-Based Structural Equation Modeling: Guidelines for Using Partial Least Squares in Information Systems Research. In M. Mora, O. Gelman, A. Steenkamp, & M. Raisinghani (Eds.) Research Methodologies, Innovations and Philosophies in Software Systems Engineering and Information Systems . Hershey, PA: Information Science Reference. 15(8): 67- 78.
Sihvonen , Juho-Petteri Huhtala Antti . Johanna Frösén Matti Jaakkola Henrikki Tikkanen , (2014),"Market orientation, innovation capability and business performance", Baltic Journal of Management, 9(2): 134 – 152
Wahab, S., Rahmat, A., Yusof, M.S., (2016). Organization Performance and Leadership Style: Issues in Education Service. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 224, 593 – 598.