Presenting the Entrepreneurial Value Chain Model in Golestan Province Ecotourism
Subject Areas :ali momeni 1 , seyed mohammadreza hosseini 2 * , mahmoodreza cheraghali 3
1 - Departmant of Entrepreneurship, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
2 - Departmant of Economic, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
3 - Departmant of Management and Economics, Golestan University, Gorgan, Iran
Keywords: Value chain, Entrepreneurship, Ecotourism.,
Abstract :
The aim of the current research was to provide a model of the entrepreneurial value chain in ecotourism in Golestan province. This research was applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of execution method, which was conducted with a mixed exploratory approach. The statistical population in the qualitative phase was 15 academic and experimental experts who were selected in a non-random purposeful way, and in the quantitative phase, all ecotourism business owners in Golestan province were 140 people, and the sample size was determined as 103 people according to the table of Karjesi and Morgan. And simple random method was used for sampling. In order to identify the variables, the foundation data method was used and to determine the fit of the model, the structural equation method with Smart PLS3 software was used. The results of the foundation's data showed causal conditions (entrepreneurial training, entrepreneurial counseling, motivational factors and financial resources), intervening conditions (residential environment and quality of human resources), contextual conditions (basic infrastructure, government policies and support and culture entrepreneurial), strategies (preparation of business plans and entrepreneurial marketing) and consequences (economic sustainability, social and cultural sustainability, ecological sustainability and tourism destination sustainability). Also, the results of the structural equations showed that the model of the entrepreneurial value chain in ecotourism in Golestan province has a good fit.
- آذر، عادل و خسروانی، فرزانه. (1398). تحقیق در عملیات نرم. انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران.
-آقامحمدی، جواد.(1398). توسعه ویژگی های شخصیتی کارآفرینی: تحلیل محتوای کتاب کارگاه کارآفرینی و تولید دوره متوسطه نظری از منظر میزان انعکاس ویژگی های شخصیتی کارآفرینی،نشریه راهبرد توسعه، ۵۷ .
-آزما، فریدون و همکاران. (1398). طراحی الگوی کارآفرینی سازمانی مبتنی بر زنجیره ارزش در شرکت تعاونیهای تولیدی روستایی استان گلستان (شرکت تعاونیهای تولیدی مرغداران گوشتی استان گلستان )، کارآفرینی در کشاورزی، 6(2).
- افشاری، رقیه .(1398). ارزیابی اهداف کارآفرینی دانشجویان بر اساس مفهوم خودکارآمدی (مطالعه موردی: موسسه آموزش عالی نوین)، فصلنامه مدیریت فراگیر، 5(1).
-امینی، محسن و همکاران.(1400). طراحی مدل سیستمی کارآفرینی پایدار مبتنی بر ارزش آفرینی:رویکرد سرمایه گذاری، دانش حسابداري و حسابرسي مديريت،12(2).
- ایمانی، عبدالمجید، سالارزهی، حبیب الله و سیدی، فرزانه.(1397). شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر نهادینه سازی ابعاد اجرایی کارآفرینی سازمانی (مطالعه شرکت کرمان موتورخودروسازی شهرستان بم)، پژوهش های مدیریت عمومی ، 9(31).
- بادپا، بهروز و محمدولی، احمد.(1402). تاثیر گرایش کارآفرینانه برکارایی زنجیره ارزش درون شرکتی در بورس اوراق بهادار تهران،پژوهش های کارآفرینی،2(3).
- حبیبی، روزبه و همکاران.(1397). شناسایی و اولویت بندی استراتژی های توسعه کارآفرینی فارغ التحصیلان دانشگاهی با استفاده از روش تاپسیس (مطالعه موردی: استان گیلان)، مجله توسعه تکنولوژی صنعتی، ۳۳.
- خدامرادپور، محمد و همکاران.(1398). تشخیص فرصت کارآفرینی، زمینه ساز اشتغال پایدار،نشریه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 4(2).
- داوري، علی و رضازاده، آرش. (1397). مدلسازي معادلات ساختاري با نرمافزار PLS، انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران.
- ربیعی مندجین، محمدرضا و همکاران.(1400). تبیین مدل توسعه سیستم اقامتگاه های بومگردی در مناطق روستایی، فصلنامه مطالعات مديريت گردشگري،16(53).
- شالبافیان حسین آبادی،علی اصغر و طاهریان، پریسا.(۱40۱.)شناسایی محرکها و موانع توسعه گردشگری تجربه محور در اقامتگاههای بومگردی استان سمنان. مجله گردشگری شهری،9(3).
- عزیزی، ثریا و همکاران.(1401).شناسایی مولفه های موثر بر برنامه ریزی فضایی حکمروانی زنجیره ارزش اقامتگاه های بوم گردی، فصلنامه پژوهش های روستایی ،13(4).
- ﻓﻠﺎح، ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ و همکاران.(1400). ارائه چارچوبی برای تبیین پیشایندهای ورود موفق کارآفرینان به حوزه بوم گردی، مطالعات مدیریت گردشگری، 16(55).
- کلابی، امیرمحمد و کریمی راد، سیمین.(1399). شناسایی و تبیین آمیختۀ بازطراحی مدل های کسب وکار با رویکرد کارآفرینی سازمانی در صنعت گردشگری، فصلنامه علمی مطالعات مدیریت گردشگری،15(50).
- مرادجو نمین، مهدی و همکاران.(1398). ارائه الگوی توسعه کارآفرینی گردشگری مبتنی بر زنجیره های ارزشی در ایران، مجله دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي مشهد،62(1).
- مودودی ارخودی، مهدی، ایزد بخش، محمد و نجفی ارخودی، عصمت .(1399). شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری گردشگران به اقامتگاه های بومگردی (مورد مطالعه:اقامتگاه های منتخب خراسان جنوبی)، مجلّة جغرافیا و توسعة ناحیه ای ،18(2).
- نورا، علی. (1399). بررسی تأثیر کارآفرینی سازمانی و استراتژیک شرکتهاي لبنی خراسان رضوي بر میزان گرایش آنها به بین المللی شدن. رویکردهاي پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداري، 4(39).
- ورکیانی پور، نفیسه و همکاران. (1399). مدلسازی کارآفرینی زنان شهری بر اساس زنجیره ارزش کارآفرینی با رویکرد توسعه پایدار اجتماعی در استان گلستان، نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، ۲۰ (۵۸).
- Baglioni, E., Campling, L., and Hanlon, G. (2020). Global value chains as entrepreneurial capture: insights from management theory. Review of International Political Economy, 27(4), 903-925
. - Fornell, C, and Larcker, D.F .(1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error .Journal of Marketing Research. 18(1):39-50
. -Herman, M.I. and Thai, M.T. (2021).Striving for sustainable value chain establishment: a multiple feasibility analysis approach, Journal of Agribusiness in Developing and Emerging Economies, 11(4), 379-395
. - Lincoln, Y.S, and Guba, E.G. (1981). Effective Evaluation. Jossey-Bass, San Francisco. - Voumard, M. (2019). Promises and pitfalls of ecotourism: patterns from a literature review. Revista Investigaciones Turísticas, 17(1), 1-23
.