Futures Studies and the Management of Religious Preachers’ Education in the Digital Age: Trend Analysis and Strategies
Subject Areas : Educational management
1 -
Keywords: "Futures Studies", "Religious Education Management", "Religious Preachers", "Digital Transformations", "Trend Analysis",
Abstract :
This study aims to explore the future of education and the management of empowering religious preachers in Iran, with a focus on identifying key drivers and effective strategies in response to the rapid transformations of the digital age. The core issue addressed in the research pertains to challenges such as the expansion of information technologies, digitalization, shifts in the lifestyles of newer generations, reduced effectiveness of traditional teaching methods, and the demand for modern skills among religious preachers, all of which influence the performance of the education and management systems in religious propagation. Using trend analysis and document review methods, this research seeks to identify and analyze major trends and key drivers like globalization, individualism, media justice, and the evolving role of religious preachers, as well as their impact on educational and managerial requirements.
Findings reveal that advancements in communication technologies, changes in patterns of religiosity, and the redefinition of spirituality have not only provided opportunities for innovation in teaching methodologies and the management of religious preachers but have also highlighted challenges such as the necessity of updating educational content, empowering preachers to address digital age concerns, and bridging generational gaps between preachers and their evolving audiences. This study emphasizes the importance of fostering data-driven strategies in educational planning, employing modern technologies to produce engaging and responsive educational content, enhancing media and digital literacy among preachers, and reconsidering the managerial roles of religious educational institutions.
1. آقاجانی، ع. و علیزاده، ر. (1398). بررسی آیندهپژوهی در عرصه دین. فصلنامه آیندهپژوهی فرهنگی، 3(2)، 45-74.
2. افراسیابیراد، م. و جعفری، ح. (1402). آسیبشناسی تبلیغ دین در ایران معاصر. نشریه راهبرد فرهنگی، (34)، 85-109.
3. امیری، م. و فلاحی، م.ا. (1400). تحول در تبلیغ دینی؛ از سنت تا فناوریهای نوین. پژوهشنامه دین و رسانه، (15)، 21-54.
4. بینشیفر، م. (1394). رسانه و تبلیغ دینی در ایران. تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
5. بیات، ح. (1397). کارکردهای فناوری اطلاعات و رسانههای اجتماعی در تبلیغ دین. فصلنامه مطالعات اسلامی، 24(3)، 68-94.
6. رحیمی، م. و فیاضی، م.ر. (1399). تحلیل روندهای کلان تأثیرگذار بر تبلیغ دین. فصلنامه مدیریت فرهنگی، (30)، 11-37.
7. رضوی، م.ح. (1396). بایستههای نوین تبلیغ دینی در فضای مجازی. رسانه و فرهنگ، (12)، 59-80.
8. زارع، م. (1399). نقش جهانیشدن در تبلیغ دینی ایرانیان. فصلنامه فرهنگ و رسانه، 23(1)، 55-75.
9. سلیمانی، ت. (1401). آیندهپژوهی تبلیغ دینی در عصر دانایی. نشریه راهبردهای نوین در تبلیغ، (8)، 101-124.
10. ضیایی، م. (1399). تغییر ارزشها و سبک زندگی دینی جوانان. فصلنامه دینی و رسانهای، 13(4)، 63-80.
11. کوهی، ع.، رحمانی، م. و احمدی، س. (1397). الگوهای تبلیغ دینی در عصر جدید. مطالعات تبلیغ و رسانه، 20(2)، 115-132.
12. ملکمحمدی، ف. (1401). کاربرد هوش مصنوعی در تبلیغ دین. نشریه نوآوری و دین، (4)، 33-56.
13. مرکز مطالعات راهبردی ریاستجمهوری. (1401). پیمایش جامعه و معنویت جوانان ایران. تهران: مرکز مطالعات راهبردی.
14. خامنهای، ع. (1382). بیانیه گام دوم انقلاب. تهران: انتشارات انقلاب اسلامی.
1. Bell, W. (1997). Foundations of Futures Studies: Human Science for a New Era (Vol. 1). New Brunswick, NJ: Transaction Publishers.
2. Castells, M. (2010). The Rise of the Network Society (2nd ed.). Oxford, UK: Wiley-Blackwell.
3. Dator, J. (2002). Advancing Futures: Futures Studies in Higher Education. Westport, CT: Praeger.
4. Godet, M. (2006). Creating Futures: Scenario Planning as a Strategic Management Tool (2nd ed.). Paris, France: Economica.
5. Inayatullah, S. (2007). Six pillars: Futures thinking for transforming. Foresight, 9(1), 4-21.
6. Saritas, O., & Smith, J. (2011). The big picture–trends, drivers, wild cards, discontinuities and weak signals. Futures, 43(3), 292-312.
7. Green, J., & Peterson, M. (2023). Redefining the Role of Clergy in the Post-COVID Era. Journal of Religious Communication, 12(4), 78-94.
8. Garcia, M., & Torres, J. (2022). Gamification and Religious Participation among Latin American Youths. Journal of Faith Studies, 8(3), 234-256.
9. Choi, J., & Kim, E. (2024). Digital Evangelism: Chatbots and Religious Messaging in Korea. Seoul: Futures Research Group.
10. Liu, X., & Zhang, Y. (2023). Short Video Platforms and Religious Communication in China. Asian Journal of Media Studies, 19(2), 145-167.
11. Fernandez, R., & Williams, G. (2024). The Future of Religious Outreach among Minority Youths in the US. American Journal of Religion, 10(1), 113-130.
12. Jackson, P., & Healy, S. (2021). Cultural Studies in the Future of Religious Communication. Futures, 49(2), 87-105.
13. Martinez, A., & Johnson, C. (2021). Social Media and Youth Religious Engagement. Journal of Youth Studies, 15(4), 112-132.
14. Wang, Y., Chen, X., & Lin, Z. (2020). Trends in Religious Communication in the Digital Age. Journal of Religion and Education, 47(3), 251-266.