Study of Learning Rate in Girls' High Schools In Sari City
Subject Areas : Educational management
Keywords: Learning organization, Empowering, Shared vision, Mental models, Team learning, System thinking,
Abstract :
This survey was conducted to determine the learning rate of students in girls' high schools in Sari City based on Senge systematic model, and 5 subsystems: empowering and enabling people, shared vision, mental models, team learning and system thinking. A descriptive research design was employed to survey 196 teachers working in the girls' high schools in the city of Sari. This sample was randomly chosen from a population of 400 teachers. The data gathering tool was a researcher made thirty-item questionnaire, based on senge systematic model of learning organization; applying a four-point scale. The learning rate of all the high schools was above the average level in all 5 subdivisions. In addition, regarding the students' rate of learning, there was a difference between the students in public and private high schools.
- بوربور، عطیه. (1385)، بررسی دبیرستان های دولتی و غیر انتفاعی منطقه 3 شهر تهران به لحاظ برخورداری از ویژگی های سازمان یادگیرنده، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی.
- دیمرچلی، فریبا. (1381)، بررسی دانشگاه شهید بهشتی بر اساس اصول سازمان یادگیرنده (پیتر سنگه)، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی.
- رحمان سرشت، حسین. (1386)، تئوری های سازمان مدیریت: از تجدد گرایی تا پسا تجدد گرایی، تهران: نشر دوران.
- رنجبر، احمد. (1387)، آشنایی با مولفه های 5 گانه سازمان یادگیرنده در مراکز فنی حرفه ای استان سمنان بر اساس مدل سنج، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار.
- شفاعی، رضا. (1380)، موانع ایجاد سازمان یادگیرنده در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس.
- شریفی، اصغر. اسلامی، فاطمه. (1387)، بررسی وضعیت دبیرستان های دولتی دخترانه شهر گرمسار از نظر انطباق با ویژگی های سازمان یادگیرنده، دانشگاه آزاد گرمسار
- سنگه، پیتر. (1990)، پنجمین فرمان: خلق سازمان یادگیرنده، مترجمین: کمال هدایت، حافظ؛ روشن، محمد (1384)، ناشر: سازمان مدیریت صنعتی، چاپ پنجم.
- سنگه، پیتر و همکاران. (1999)، رقص تغییر: چالش های تغییر پایدار در سازمان های یادگیرنده، مترجمین: مشایخی، علی نقی و همکاران (1383)، ناشر: گروه پژوهشی صنعتی آریانا، چاپ اول.
- عطافر، علی؛ بهرامی سامانی، مژگان. (1388)، میزان استفاده از مولفه های سازمان یادگیرنده در دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی شهر کرد، فصل نامه انجمن آموزش عالی ایران، سال 2، شماره 1.
- محمود زاده، مجتبی. (1384)، بررسی میزان آمادگی آموزش و پرورش استان های کشور برای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس.
-Aksu, A.A., Ozdemir, B. (2005), "Individual Learning and Organization Culture in Learning Organizations", Managerial Auditing Journal, Vol. 20, No.4, pp.422-441.
-Brown, J. M. dunged. (1991). “Organizational Learning and Communities of Practice Toward a Unified View of Working” learning and invasion organization science.
-Davis, D. (2005), "The Learning Organization and its dimensions as key factors in firm performance", Ph.D., University of Wisconsin – Milwaukee, available at: Digital Library/ProQuest.
-Downer, H., Faust, D., Sharrow, L., Stahl, S. (2005). "The Women’s College as Learning Organization", University of Denver . available at: https://portfolio.du. edu /portfolio / getportfoliofile?uid=49901.
-Kelly, D.W.A. (2000), "Senge's Learning Organization Concepts Applied to One Vocational School Faculty", Ph.D. thesis, Immaculata College, Pennsylvania, available at: Digital Library/ProQuest.
-Retenani, Tce, NP. (2006). “The Challenges of Adopting the Learning Organization Phillosophy in a Singapore School.”