The proportion of Intelligence and Creativity in the Prediction of Entrepreneurial Power of Graduates of Islamic Azad University, Roudehen Branch
Subject Areas : Educational management
Keywords: creativity, Entrepreneurship, Intelligence,
Abstract :
The research purpose is to assess the proportion of intelligence and creativity in the prediction of entrepreneurial power of graduates of Islamic Azad University, Roudehen Branch. Entrepreneurship is considered a process through which individuals identify opportunities, allocate resources, and create values. The population of the study comprises all the B.A. Students studying in the Islamic Azad University, Roudehen branch in the two academic years of 2008-2009 and 2009- 2010, out of which a sample of 250 individuals was randomly selected through applying the stratified sampling. The data were gathered by administering the following questionnaires: Reyven Intelligence Test, Abedi's 60- Item Creativity Test, and the Comprehensive Entrepreneurship Test. Findings revealed that: intelligence and creativity are significant at the 0.01 level in the prediction of entrepreneurial power; however, creativity shares the greatest amount in the prediction of the entrepreneurial power, proving that the intelligence is not statistically significant in the prediction of entrepreneurial power; the graduates of different educational majors demonstrate differing proportion of intelligence, creativity. Amongst the English Literature students, creativity is significant in predicting the entrepreneurial power of the graduates, whereas, the predictive value is possessed by intelligence among the computer Engineering graduates. Moreover intelligence, creativity and entrepreneurial power are significant at the 0.01 level among the graduates of Librarianship; whereas, no correlation is observed among the above-mentioned variables in the graduates of Counseling.
- اتکینســون. ریتــا ال؛ اتکینسون. ریچاردســی؛ اسمیــت. ادوارد ای؛ بم. داریــل جـــی؛ هوکسما. سوزان نولـــن. (1385)، زمینه روانشناســـی هیلگــارد، ترجمه محمـــدنقی براهنـــی، بهروز بیرشــک، مهرداد بیــک، رضا زمانـــی، سعید شاملـــو، مهرنـــاز شهـــرآرای، یوسف کریمی، نیســـان گاهان، مهدی محــیالدین، کیانوش هاشمیان، تهران: رشد.
- احمد پور داریانی، محمود. (1388)، کارآفرینی، تهران: موسسه فرهنگی و انتشاراتی محراب قلم
- ایمانی، محمدنقی. (1384)، بررسی نقش دانشگاه ها در آماده سازی دانش آموختگان کارآفرین به منظور ارائه مدل نظری مناسب برای تدوین برنامه های کارآفرینی در دانشگاه ها، رساله دکتری، تهران: دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
- آذرهوش، محمد و احمد پور، محمود. (1388)، تجارب کارآفرینی در کشورهای منتخب، تهران: انتشارات امیر کبیر
- دانشمندفر، زهره. (1388)، بررسی سهم هر یک از مولفه های هوش هیجانی در پیش بینی قدرت کارآفرینی فارغ التحصیلان بیکار رشته های علوم انسانــی، پزشکی و فنی- مهندسی در استان تهـــران. پایان نامه کارشناسی ارشـــد. دانشگــاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
- بدری، احسان. لیاقتدار، محمدجواد. عابدی، محمدرضا. جعفری، ابراهیم. (1385)، بررسی قابلیت های کارآفرینی دانشجویان دانشگاه اصفهان، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. سال سوم شماره 4.
- شکرشکن، حسین. برومند نسب، مسعود. نجاریان، بهمن. شهنی ییلاق، منیژه. (1381)، بررسی رابطه ساده و چندگانه خلاقیت، انگیزه پیشرفت و عزت نفس با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دوره 3، سال 9، شماره های 3 و 4.
- شفیع آبادی، عبداله. (1386)، فنون و روش های مشاوره. چاپ شانزدهم. تهــران: نشر ترمه
- سیف، علی اکبر. (1387)، روان شناسی تربیتی. تهران: آگاه.
- سیل سیور، احمد. (1389)، تأثیر ارزشیابی فرآیندمدار بر ایجاد خلاقیت دانش آموزان ابتدائی پاکدشت. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد. رشته برنامه ریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
- محبوبــی، کمال. (1388)، بررسی رابطه عــزت نفس و خلاقیت با کارآفرینــی دانشجویان دانشگـــاه پیام نور مرکـــز بوکان در سال تحصیلـــی 89-88. پایان نامه دوره کارشناســی ارشد رشتـــه برنامه ریــزی آموزشی، دانشگــاه آزاد اسلامـــی رودهن.
- هزار جریبی، جعفر. (1382)، بررسی میزان کارآفرینی دانش آموختگان علوم انسانی در عرصه نشریات فرهنگی و اجتماعی شهر تهران. رساله دکتری دانشکده ادبیات علوم انسانی. دانشگاه اصفهان
- کوثــری، مریم. (1387)، طراحــی الگــوی برنامــه درسی مقطــع کارشناســی با تأکیـــد بر پرورش مهارت های کارآفرینــی. پایان نامه کارشناسی ارشــد رشته مدیریـت آموزشـــی گرایش تحقیقـــات آموزشـــی. دانشگـــاه آزاد اسلامــی واحد رودهــن.
- مقصـــودی، جعفــر. (1384)، بررســی و مقایســـه ویژگی های شخصیتــی و روان شناختی (هوش هیجــانی، خلاقیــت، خودپنداره، خودکارآمــدی، و منبع کنترل) کارآفرینان تهرانی با افــراد عادی. پایان نامـــه کارشناســی ارشـــد. دانشگاه علامـــه طباطبائـــی. ارشد، رشته روانشناســـی عمومــی دانشگاه آزاد اسلامی واحـــد رودهن.
- هزار جریبی، جعفر. (1382)، ترغیب و آموزش خلاقیت در سازمان پویا، توسعه کارآفرینی و دانش آموختگان، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. سال نهم، شماره 4.
-ناصــری، محمــود. (1387)، تأثیــر هوش عاطفــی بر موفقیت سازمان های در گــذر از مرحله کارآفرینــی. مجموعه مقالات کارآفرینی و سازمان های آینــده. شمــاره 3.
-Andriotis, k. (2002), “scale of hospitality firms and local economic development evidence fromcrete”, Tourim Management, Vol. 23, NO. 4, Pages: 333-42.
-Batey, M. Furnham. A. Safiullina, X. (2010), "Intelligence, general knowledge and personality as predictors of creativity", Learning and Individual Differences, Volume 20, Issue 5, Pages: 532-535.
-Bell, J. R. (2008), "Utilization of Problem – Based Learning in an Entrepreneurship Business Planning Course", Journal of Entrepreneurship, Vol. 17, Pages: 53-61.
-Bolton, B. and Thompson, J. (2003), "The Entrepreneurs in Focus: Achieve Your Potential", Journal of Sociology and Social Policy, Vol. 19, No. 8, Pages: 20-31.
-Brindley, C. (2005), "Barriers to women achieving their entrepreneurial potential: women and risk", International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, Vol. 11, No. 2, Pages: 144-61.
-Carter, S. (2001), "Multiple business ownership in the farm sector: differentiating mono-active, diversified and poor enterprises", International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, Vol. 7, No. 2, Pages: 43-59.
-Collins, J. (2002), "Chinese entrepreneurs: the Chinese Diaspora in Australia", International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, Vol. 8, Pages: 113-33.
-Ekinsmyth, C. (2011), "Challenging the boundaries of entrepreneurship: The spatialities and practices of UK 'Mumpreneurs", Geoforum, Vol. 42, Pages: 104-114.
-Gries, T. and Naude, W. (2010), "Entrepreneurship and Human Development: A Capability Approach", Journal of Public Economics, Vol. 94, Pages: 1-22.
-Hisrich, R. Langan, Fox, J. Grant, Sh. (2007), "Entrepreneurship Research and Practice: A Call to Action for Psychology", American Psychologist, Volume 62, Issue 6, Pages: 575-589.
-Martins, E. C. Terblanceh, F. (2003), "Building organizational culture that stimulates creativity and innovation", Eurpean Journal of Management, volume 6, Namber. 1, Pages: 64-74
-Mikroyannidis, A. Theodoulidis, B. (2010), "ontology management and evolution for business intelligence", International Journal of Information Management, Vol: 30, Pages: 559-566.
-Morrison, A. (2002), "Small hospitality business, enduring or endangered?", Journal of Hospitality and Tourism Management, Vol.9, No. 1, Pages: 1-11.
-Orhan, M. and Scott, D. (2001), "Why women enter into entrepreneurship: an explanatory model", Women in Management Review, Vol. 16, No. 5, Pages: 232-47.
-Pang, J. S. Villacorta, A. M. Chin, S. Y. Morrison, J. F. (2009), "Achievement motivation in the social context: Implicit and explicit Hope of Success and Fear of Failure predict memory for and liking of successful and unsuccessful peers", Journal of Research in Personality, Vol. 43, Pages: 1040-1052.
-Part, A. C., Jeffcut, P. (2009), "Creativity, Innovation and the cultural Economy", Book review, Journal of Technovation, Vol: 30, Pages: 386-388.
-Prechel. F, Holling, H. Wiese, M. (2006), "Relationship of intelligence and creativity in gifted and non gifted students" An investigation of threshold theory", Personality and Individual Difference, Volume 40, Issue 1, Pages: 159-170.
-Robbins , s.p. (2007) . organizational behavior,12.ed.pearson:prentice hall .
-Solovey,c.r.(2001).emotional intellingence cognition and personality.newyork bay wood.
-Schantz, L. Conroy, E. D. (2009), "Achievement motivation and intreaindividual affective variability during competence pursuits: A round of golf as a multilevel data structure", Journal of Research in Personality, Vol. 43, Pages: 472-481.
-Scott, P. Gibbons, P, Coughlan, J. (2010), "Developing subsidiary contribution to the MNC-Subsidiary entrepreneurship and strategy creativity", Journal of International Management, Volume 16, Issue 4, Pages: 328-339.
-Silvia, P. J. (2008), "Another look at creativity and intelligence: Exploring higher – order models and probable confounds", Personality and Individual Difference, Volume 44, Issue 4, Pages: 1012-1021.
-Sternberg, R. J. (2004), "Successful intelligence as a basis for entrepreneurship", Journal of business venturing, Vol. 19, Pages: 189-201.
-Wiener, B. (2006), "An attribution theory of Achievement motivation & emotion", psychological review, available at www.sciencedirect.com
-Sternberg, R. J. (2004), "Successful intelligence as a basis for entrepreneurship", Journal of business venturing, Vol. 19, Pages: 189-201.
-Wiener, B. (2006), "An attribution theory of Achievement motivation & emotion", psychological review, available at www.sciencedirect.com
-Zampetakis, L. A. Beldekos, P. Moustakis, V. (2009), "Day-to-day" entrepreneurship within organizations: The role of trait Emotional Intelligence and Perceived Organizational Support", European Management Journal, Volume 27, Issue 3, Pages: 165-175.
-Zeidner, M. (2000), "The Effects of Educational context on Individual Difference Variables, self – Perception of Giftedness, and achool Attitudes in Gifted Adolescents", Journal of youth and Adolescene, Vol. 28, No. 6
-Zeidner, M. (2000), "The Effects of Educational context on Individual Difference Variables, self – Perception of Giftedness, and achool Attitudes in Gifted Adolescents", Journal of youth and Adolescene, Vol. 28, No. 6.
-Silvia, P. J. (2008), "Another look at creativity and intelligence: Exploring higher – order models and probable confounds", Personality and Individual Difference, Volume 44, Issue 4, Pages: 1012-1021.