Evaluation of the Present Situation of (Non-Medical) Faculty Members' Professional Capabilities in Islamic Azad University
Subject Areas : Educational management
Keywords: Faculty members, Professional capabilities, evaluation,
Abstract :
The purpose of the present study is to evaluate the evaluation of the present situation of (non-medical) faculty members' professional capabilities in order to promote the quality of university. The method of research is descriptive and qualitative. The research population consists of all (non-medical) faculty members of Islamic Azad University on duty in the academic year of 1388-89. The research sample comprises 276 subjects selected through applying random interval sampling. The research tool is a researcher-made questionnaire including 53 items with obtained Chronbach's Alpha of 0.83. The research findings show that there are significant differences among nine components of faculty members' professional capabilities.
- اسدیان، حاجیه خانم. (1382). ارزیابی و تحلیل فرم ارزشیابی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی از نظر استادان دانشگاه. پایاننامه کارشناسی ارشد.
- آزما، فریدون. (1383). مقایسه اعضای هیأت علمی کشورهای پیشرفته و ایران. مجموعه مقالات همایش منطقهای مؤلفههای کیفیت در آموزش عالی، رودهن.
- اجتهادی، مصطفی. (1377). تحلیلی بر توانمندیها و کاستیهای نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال ششم، شماره 3.
- مردانی حموله، ابراهیم. (1380). بررسی نظام ارزیابی عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان از دیدگاه استادان این دانشگاه در سال تحصیلی 1379-1378. پایان نامه کارشناسی ارشد.
- کاترین مارشال و گرچن ب. راسمن.(1381).روش تحقیق کیفی. ترجمه علی پارساییان و سیدمحمد اعرابی. انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی(1381).
- کالین کوپر.(1998).تفاوت های فردی (نظریه و سنجش) ترجمه حسن پاشا شریفی، انتشارات سخن، تهران (1379).
- اسکات و ژافه.(1995).توانمند سازی ترجمه مرتضی محق، انتشارات سازمان بهره وری،1380.
- اورعی یزدانی، بدرالدین.(1379).توانا سازی، جابه جایی پایگاه های قدرت در سازمانهای امروزی فصلنامه علمی پژوهشی مدرس، دانشگاه تربیت مدرس، شماره 33.
- اورعی یزدانی، بدرالدین.(1379). تواناسازی، جابه جایی پایگاه های قدرت در سازمانهای امروزی، فصلنامه علمی پژوهشی مدرس ،دانشگاه تربیت مدرس، شماره 33.
- رهنورد، فرج اله.(1382). توانمند سازی کارکنان گامی به سوی مشتری مداری، فرآیند مدیریت و توسعه.
-Chua, A. & Lam,W. (2004). Quality assurance in online education: The Universities 21 global approach. British Journal of EducationalTechnology Classroom Technology Use. AACE Journal
-Centra J.A. (1978). Determining Faculty Effectiveness. San Francisco: Jossey Bass publishers.
-Armestrong،m.(2000). A Handbook of Human Resourse :Management practice(7th ed).london:kogan page . p.536.
-Arnold،J(2000).theEmpoewering leadership Questionnaire :The construction and validation of a new scale For OrganizationalBehavior. Vol. 21. Issue 3، pp . 249-269.
-Battaglia Battaglia ،J. A (2005)empowering :Implication of the pastoral team at first assembly of god in Ded Moines . Lewa. Ph .D.
-Dee Jay,R.& Lee,D.(2004).Structuctural and psychological antecedents of teacher empowerment.USA:The University of Massachusetts.
-Davis,K.&Newstrom,J.(2002).Organizational behavior(11 ed).
USA:McGraw Hill.
-Kan, M.& Meredith, M.(2004).Discussion on guide empowerment Employees: Abriefcase book. Retrieved on Dec.2004 in.