Identification and Prioritization of Factors Influencing the Development of Educational Strategies based on Comprehensive Education
Subject Areas :
Maoumeh Al Sadat Abtahi
1
*
,
parvaneh Fath Ali beigi
2
,
somayeh salmanikalleh
3
1 - Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Islamic Education, Research Sciences Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Student of Faculty of Human Sciences, Tehran University of Research Sciences
3 - عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور واحد پیشوا
Keywords: education, holistic, strategy, training,
Abstract :
God has assigned the duty of education and teaching to the prophets and pure saints. Education is fundamental to creation. One of the missions of the Teacher Training University is to prepare student-teachers and provide resources necessary for increasing their awareness to develop dynamic, effective, and up-to-date educators. This study examines and prioritizes the effective components of holistic education-based teaching. The data were analyzed based on the opinions and lived experiences of participants, as well as perspectives from specialists in the field of education, utilizing a convenience sampling method with 12 individuals at the Teacher Training University in Tehran, Sharaf Unit. For quantitative data collection, a questionnaire was employed. In the qualitative section, data were collected through a review of the literature and interviews with experts, identifying components that influence the formulation of education strategies based on holistic education, using ANP and fuzzy Delphi approaches to achieve expert consensus. In developing educational strategies based on holistic education, various dimensions were considered, including philosophies of education, community and student needs, educational content, teaching methods, academic evaluation, and financial and human resources. The findings of the research indicate that components related to the philosophy of education, freedom and choice, and comprehensive thinking have been identified as the most critical factors in education based on holistic upbringing.
شاهسواری، سعیده ؛ احمدی، کوثر؛ رستمی قراعینی، مائده ؛ اومویی میلان، ثریا. (۱۴۰۲). «رابطه آموزش تمام ساحتی در عصر دیجیتال بر پیشرفت تحصیلی دانش.»
کیانی معصومه، پورجمشیدی مریم. تبیین تربیت معنوی برای کودکان با تأکید بر مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تربیت رسمی عمومی ایران و بررسی فرصتها و چالشهای یادگیری الکترونیکی برای آن؛ مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي ۱۴۰۰; ۶ (۲) :۱۳۲-۱۰۹ ۱۰,۵۲۵۴۷/qaiie.۶.۲.۱۰۹
آقامحمدی, جواد. (1400). تبیین مؤلفههای اخلاق مدیریتی و میزان انعکاس آنها در اسناد تحولی آموزش و پرورش؛ الگویی جهت انتخاب مدیران دانشگاه فرهنگیان. مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم, 4(1), -.
گل صنم لو, محمد, نعیمی, ابراهیم, خورسندی طاسکوه, علی, & شریعتی, سید صدرالدین. (1400). طراحی الگوی معلم خوب با تکیه بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. مطالعات راهبردی بسیج, 24(90), 179-222.
شیخ بهائی, ابراهیم, رحمانی, جهانبخش, & سعادتمند, زهره. (1400). بررسی راهکارهای مواجهه با جهانی شدن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. پژوهش های روابط بین الملل, 11(3), 297-310. doi: 10.22034/irr.2022.368035.2288
آقامحمدی, جواد, & اسدی, سودابه. (1398). واکاوی ابعاد و مؤلفههای شاخصه هویت ملی در اسناد تحولی آموزش و پرورش ایران. سیاستهای راهبردی و کلان, 7(27), 454-471. doi: 10.32598/JMSP.7.3.7
جلایری لایین، زینب. جعفری ثانی، حسین. سعیدی رضوانی، محمود و نوغانی دخت، محسن. (1390). بومیسازی برنامههای درسی تحولی در نظام آموزش ایران، مجموعه مقالات اولین همایش ملی تحول بنیادین در نظام برنامه درسی ایران، دانشگاه فردوسی مشهد.
سند برنامه ملی درسی آموزشوپرورش. (1391). وزارت آموزشوپرورش ایران، تهران.
سند تحول بنیادین آموزشوپرورش. (1390). وزارت آموزشوپرورش ایران، تهران.
شورای عالی آموزشوپرورش (1390). مبانی نظری سند تحول بنیادین، تهران: شورای عالی وزارت آموزشوپرورش.
فرهادی، نوازالله. گرامی طیبی، زهرا. (1400). تحلیل محتوای کتابهای فارسی متوسطة اول بر پایة ساحتهای ششگانة تربیت در سند تحول بنیادین، علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 9(16): 151-177
موسوی ندوشن, فاطمه سادات, نیلی احمدآبادی, محمدرضا, & نیستانی, محمد رضا. (1401). کاوش پدیدارشناختی بر شایستگیهای پایۀ آموزگاران برای تحقق ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی. جامعه شناسی کاربردی, 33(4), 29-48. doi: 10.22108/jas.2022.131720.2234
احمدی، غ.؛ عصاره، ع. و امینیزرین، ع. (1397). «تبیین مراحل تعلیموتربیت سیاسی (گذرگاه سیاستپذیری) برمبنای مراحل رشد شناختی با تأکید بر دورههای تحصیلی»، دانش سیاسی، 1 (14)، 23-60.
سبحانینژاد، م.؛ نجفی، ح. و نورآبادی، س. (1396). «مفهوم تعالی و نقد وضعیت موجود آن در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ایران»، مطالعات ملی، 2 (18)، 25-44.
شریعتمداری، ع. (1399). اصول و فلسفۀ تعلیموتربیت، تهران: انتشارات امیرکبیر.
طهماسبزاده شیخلار، د. و جلیلزاده، م. (1400). «تبیین مؤلفههای تربیت معنوی در آموزههای دینی (قرآن) و غیردینی (سکولاریسم) و مطابقت آن با اسناد بالادستی برنامۀ درسی»، فصلنامۀ پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 50 (29)، 231-277.
فتحیواجارگاه، ک. (1398). اصول برنامهریزی درسی، تهران، انتشارات ایران.
مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران. (1390). تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.
یزدانی، ف.؛ عباسی، ع.؛ حسنی، م. و علیعسگری، م. (1397). «طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامۀ درسی تربیت اجتماعی در دورۀ متوسطۀ اول با تأکید بر اسناد بالادستی»، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 2 (6)، 117-95.
یوسفزاده، م.ر. و شاهمرادی، م. (1399). «ارائۀ مدل برنامل درسی تربیت سیاسی براساس ساحت تربیت اجتماعی-سیاسی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش برای دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول»، مسائل کاربردی تعلیموتربیت اسلامی، 5 (1)، 173-206
همایی لطیف غلامرضا، جدیدی هوشنگ، صفایی راد ایرج، زندی فرزاد. تدوین برنامه آموزشی والد – فرزند بر اساس تربیت تمام ساحتی سند تحول بنیادین و اثربخشی آن بر عزتنفس، خودکارآمدی و خودنظم جویی دانشآموزان دچار اختلال یادگیری ویژه مجله علوم روانشناختی ۱۴۰۲; ۲۲ (۱۲۷) :۱۵۰۵-۱۴۸۵ ۱۰,۵۲۵۴۷/JPS.۲۲.۱۲۷.۱۴۸۵.
Dashmir Sulemanoski. (2022). TEACHING STRATEGIES WITH A FOCUS ON THE STUDENT-CENTERED APPROACH TO LEARNING. https://doi.org/10.5281/zenodo.7125351
Irene Styles, Susan Beltman, Alex Radloff, Irene Styles, Susan Beltman, & Alex Radloff. (2016). STUDENTS ' CHANGING CONCEPTIONS OF LEARNING STRATEGIES.
Jamaluddin, Nor Sa’adah, Abd. Kadir, Suhaida, Alias, Siti Noormi, & Abdullah, Arnida. (2021). A review of learning strategies towards learning outcome. Everant Journals. https://doi.org/10.47191/ijsshr/v4-i12-26
Lyudmila Slavnetskova, Tatyana Odintsova, Kseniya Chepelenko, & Yulia Baurova. (2020). On the Question of the Content of Educational Strategy Concept. EDP Sciences. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202020809036
Mihăilă, Maria & Petrovschi, Nina. (2020). A new vision on teaching strategies. https://doi.org/10.5281/zenodo.4415227
novinsah, ahmad. (2020). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab di MI. State Islamic University (UIN) Mataram. https://doi.org/10.20414/elhikmah.v14i2.2571
Ozel, A., Bayindir, N., Uşak, Muhammet., & Bahar, M. (2007). The instruction of learning strategies and their reflection on cognitive processes: Elementary teacher and student in Turkey. Science Alert. https://doi.org/10.3923/jas.2007.2584.2590
Stukalina, Yulia. (2013). Management of the Educational Environment: The Context in which Strategic Decisions are Made . The Authors. Published by Elsevier Ltd. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.579