Investigating the effect of extracurricular activities on the social, emotional, and academic performance of first-year high school students in Kermanshah (District 3) from the teachers' perspective
Subject Areas : planingkhazale ghaleekohne 1 , mohammad Armand 2 * , معصومهالسادات ابطحی 3 , Mrayam Safar navadeh 4
1 - Student of Curriculum Planning, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
2 -
3 - Assistant Professor of Educational Sciences, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
4 - Associate Professor, Faculty Member, Deputy Director of Education and Health, Medical Treatment and Education, Tehran, Iran
Keywords: Social functioning, emotional functioning, academic performance, extracurricular activities,
Abstract :
The purpose of the present study is to investigate the role of extracurricular activities on the social, emotional, and academic performance of first-year high school students in Kermanshah (District 3) from the perspective of teachers in this district. The present study is descriptive-survey. The statistical population of this study is all first-year high school teachers in Kermanshah District 3 who are teaching in 1401-1402. The number of these teachers is reported to be 593, of which 297 will be studied as a statistical sample. The sampling method is simple random and the data collection tool is a researcher-made questionnaire. The data analysis is initially descriptive, including the mean, standard deviation, etc. SPSS software and one-sample t-test were used to analyze the data. The test results showed that there is a significant relationship between extracurricular activities and the social, emotional, and academic performance of students, such that an increase in Participation in extracurricular activities has increased students' social, emotional, and academic performance.
-احمدی ,ح (1384).بررسی جایگاه فعالیتهای مکمل و فوق برنامه در آموزش و پرورش.جلد 1,چاپ1 .تهران:انتشارات رسانه.
-ادیب ، ی (1382).طراحی الگوی مناسب ،برنامه ی درسی مهارت های زندگی برای دوره تعلیم و تربیت عمومی
-بیابانگرد,ا (1390).روش های تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی.جلد1,تهران:نشر دوران.
-تیمورنیا,م(1390).بررسی تطبیقی فعالیت های فوق برنامه دوره ابتدایی .پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت دبیری شهید رجایی.
-حاجی اقالو,ع (1383).راهنمای تهیه و فعالیت فوق برنامه .جلد 1,چاپ3 .انتشارات: تهران موسسه فرهنگی منادی تربیت
-خاکی,غ (1386).روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی جلد1,چاپ1,تهران :انتشارات بازتاب.
-رحیمی,ح (1393). مقاله بررسی تاثیر فعالیت فوق برنامه بر پیشرف تحصیلی دانش اموزان از دیدگاه مدیران و معلمان.محل انتشار : نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روان شناسی ,کد CIO اختصاصی: ASMJ01-0100 .
-شعاری نژاد, ع (1386,1382).فعالیت فوق برنامه برای نوجوانان.جلد1,چاپ2 .تهران :انتشارات اطلاعات .
-ظهیری زاده,م (1394).بررسی نقش فعالیت فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی-تحصیلی-عاطفی دانش آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان.پایان نامه کارشناسی ارشد .
-فرهودی ,س.علیزاده ,ن.درویش زاده ,آ(1401).مقاله بررسی رابطه عملکرد تحصیلی با سازگاری اجتماعی دانش آموزان .انتشار:هفتمین کنفرانس ملی نوآوری و تحقیق در مدیریت روانشناسی و آموزش و پرورش .کد CIO=PFCONFO7-553
-کرمانی ,م (1381).مقاله بررسی عوامل مؤثر پایین بودن سطح مهارتهای زندگی در دانش آموزان ابتدایی.دوره 1,شماره1,تعداد مقاله 1
-کیوانفر , زهرا (1389).بررسی تطبیقی اوقات فراقت و فعالیت فوق برنامه مدارس ابتدایی در کشورهای ایران و امریکا .پایان نامه ارشد علامه طباطبایی .ص(56).
-ملکی, حسن (1388).مقدمات برنامه ریزی درسی .ناشر:سازمان سمت.
محمدی کرکانی,آ.درتاج,ف.کیامنش,ع(1398).مقاله پژوهشی اثر بخشی آموزش مهارت های اجتماعی ,عاطفی بر روی مؤلفه های عملکرد تحصیلی دانش آموزان .دوره12,شماره45,شماره پیاپی45,صفحه135-136
-نادری , ا .حسن ,ر .تاجیک,ا(1391). پایان نامه بررسی تاثیر فعالیت فوق برنامه بر خودکارامدی تحصیلی وعملکرد تحصیلی دانش اموزان..پایان نامه کارشناسی ارشد.