Presenting the model of structural equations of the comprehensive cultural-educational system of Farhangian University Based on the views of managers and cultural experts
Subject Areas : Education
Fateme Soghra Mominian Shahmiri
1
,
Seyyede esmat rasoli
2
*
,
ladan salimi
3
1 - Doctoral student of Curriculum Planning, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
2 -
3 - Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
Keywords: Evaluation, cultural-educational system, Farhangian University, model of structural equations, student teacher,
Abstract :
The present research presents the model of structural equations of the comprehensive cultural-educational system of Farhangian University based on the views of managers and cultural experts. In terms of purpose, it is practical, in terms of a mixed exploratory method (qualitative-quantitative). The participants in the qualitative section were managers and cultural experts of Farhangian University of Iran, based on the purposeful snowball sampling method and based on the theoretical saturation of the data, 14 people were selected as the sample size for the interview. In the quantitative part of the statistical population, there were 126 people of all the cultural experts of the campuses and centers of the Farhangian University of Iran in the academic year (1401-1402). According to the census, 74 people participated in the process of answering the questionnaire. The data collection tool in the qualitative part was a semi-structured interview and in the quantitative part, a researcher-made questionnaire with 130 questions. The method of data analysis in the qualitative part was theoretical coding that was done using MAXQDA software version 2020. In the quantitative part, to answer the research questions, structural equation modeling (confirmatory factor analysis) was done using SPSS version 28, Smart PLS version 3 and Excel software. And at the end, the conceptual model of the research was designed using the structural equation modeling technique by the method of partial least squares (PLS). The results showed that among 350 open codes, 67 core codes and 6 main components were identified.
- اخوان، محمدمهدی؛ اخوان، حدیثه؛ بیات، سمیرا؛ عصان بیآبی، سمیرا (1403)، نقش معلمان در ارتقای تربیت فرهنگی دانش آموزان مقطع ابتدایی با رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی. فصلنامه پژوهشنامه مطالعات راهبردی علوم انسانی و اسلامی. سال پنجم، شماره ۶۰، بهار ۱۴۰۳، 7-1.
- ادیبی جزیمق، فریبا؛ دستمرد، مادح (1402)، بررسی نقش مهارتهای حرفهای و علمی معلمی در برنامهریزی درسی. نشریه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی (موسسه آموزش عالی نگاره)، شماره 50، بهار 1402، 88-75.
- اندرواژ، سید فاطمه (1400)، ارزیابی برنامهها و فعالیتهای فرهنگی دانشگاه خوارزمی از منظر دانشجویان و مطلعین کلیدی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه خوارزمی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
- بشارتدهنده، عاطفه؛ طوسی معتمد، حسین (1399)، بررسی عوامل مؤثر بر میزان مشارکت دانشجویان در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه غیرانتفاعی حکیم نظامی قوچان. فصلنامه مطالعات و تحقیقات در علوم رفتاری،سال دوم، شماره 5، 56-29.
- تیمورنیا، مهین؛ امامجمعه، سید محمدرضا (1401)، طراحی و اعتباربخشی الگوی فعالیت¬های فوق¬برنامه رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان. دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، سال 13، شماره 25، بهار و تابستان 1401، 244-215.
- حاجیزاده اناری، حسن (1401)، مدل مفهومی دانشگاه فرهنگیان بر اساس سند تحول بنیادین آموزشوپرورش. فصلنامه مطالعات سیاستگذاری تربیت معلم، دوره 5، شماره 3، پائیز1401.
- حجازی، اسد (1400)، آسیبشناسی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در دوران کرونا و پسا کرونا؛ فرصتها و تهدیدها ، مطالعه موردی. دو فصلنامه علمی – ترویجی راهبردهای نوین تربیتمعلمان، سال هفتم، شماره ،12.
- حسینی، سیدهبتول؛ صادقی، علیرضا؛ خسروی بابادی، علیاکبر؛ دوایی، مهدی(1402)، سنتز پژوهی مؤلفههای برنامه درسی فوقبرنامه. انجمن جامعهشناسی آموزشوپرورش ایران، دوره ۹، شماره ۱، بهار و تابستان 1402، 32-23.
- خادملو، فاطمه (1396)، نظریههای فرهنگی. تهران: انتشارات ساکو.
- روزبهانی، محمدرضا (1401)، از تربیت معلم تا دانشگاه فرهنگیان. تهران. انتشارات دانشگاه فرهنگیان.
- سحرخیز و دیگران (1396)، روایتی از کیفیت، دانشگاه فرهنگیان برمدار تدبیر و امید. تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان.
- سند راهبردی دانشگاه (1395)، وبگاه دانشگاه فرهنگیان: www.cfu.ac.ir .
- شریعتمداری، علی (1395)، جامعه و تعلیم و تربیت. تهران: انتشارات امیرکبیر.
- عالی شیر مرد، عبدالله؛ ناطقی، فهیمه؛ فقیهی، علیرضا (1400)، شناسایی اهداف مطلوب برنامه درسی فعالیت¬های فوقبرنامه دوره متوسطه اول با رویکرد اسلامی جهت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، و بهبود سلامت اجتماعی. نشریه سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت : پائیز ،1400 دوره پنجم - شماره 3.
- فرزانه، عبدالحمید؛ و امیریانزاده، مژگان (۱۳۹۵)، میزان اثربخشی برنامههای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی فارس از دیدگاه دانشجویان. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 27(7)، 163-178.
- فقیهی، علینقی؛ جعفری هرندی، رضا؛ عبدی زرین، سهراب؛ و نویسنده مسئول: بهرامی، سوسن (۱۴۰۰)، نقش برنامههای فرهنگی دانشگاه قم در تربیت دانشجویان از دیدگاه استادان و دانشجویان. مطالعات فرهنگ - ارتباطات، 87(22)، 177-198.
- کریمیان، حسین؛ صفاییاصل، محسن (۱۴۰۰)، ارزیابی میزان اثربخشی برنامههای فرهنگی-تربیتی دانشگاه فرهنگیان. پژوهش در تربیتمعلم، 8(4)، 61-84.
- نائینی، علیمحمد (1397)، درآمدی بر مدیریت فرهنگی. تهران: نشر ساقی.
- یزدانی، فاطمه (1398)، بررسی نقش فعالیتهای فوقبرنامه فرهنگی اجتماعی در مسئولیتپذیری اجتماعی و سلامت اجتماعی دانشجویان دانشگاه خوارزمی، پایاننامه کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی ، دانشگاه خوارزمی.
- Antovska, M.A. Ankica, Kostov, Borce (2016), Teachers, Students and Extracurricular Activties in Primary Education , (IJCRSEE) International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education , Vol. 4, No.1, pp.49-54.
- Bodine R. Romijn , Pauline L. Slot, Paul P.M. Leseman ( 2021), nterculturality and T ality and Teacher E eacher Education. A Study fr ducation. A Study from Pre-service Teachers’ Perspective, Teaching and Teacher Education, , Vol. 98.
- Hinojosa Pareja, E., & López López, M (2018), Interculturality and Teacher Education. A Study from Preservice Teachers’ Perspective. Australian Journal of Teacher Education, Vo 43(3), pp.74-92.
- Ileritürk , Duygu (2023), Evaluation of extracurricular activities in education according to pre-school teacher candidates’ views, Social Sciences & Humanities, Open 8 (2023) 100524.