Investigating and analyzing the basics, goals, principles and methods of citizenship education based on upstream documents
Subject Areas : EducationSahar Bakhtiari 1 , najmeh vakili 2 , مهشید ایزدی 3 , Mahdy davaee 4
1 -
2 - profossor
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - Professor of Psychology at the Faculty of Psychology of Tehran University of Tehran
Keywords: The goals of citizenship education, the principles of citizenship education, the document on the fundamental transformation of education, the sixth development plan, the charter of citizenship rights, the Iranian Islamic model of progress, the national curriculum.,
Abstract :
The present study was conducted in order to investigate and analyze the foundations, goals, principles and methods of citizenship education based on upstream documents and it is of a qualitative type. 1- Document on Fundamental Transformation of Education 2- Sixth Development Plan 3- Charter of Citizen Rights 4- Iranian Islamic Model of Progress 5- National Curriculum. The desired data have been analyzed by descriptive-analytical method.After examining and analyzing the above documents and according to what has been stated in the philosophical schools, the basics include ontology, epistemology, and values, we came to the conclusion that the basics of citizenship education based on the documents in question are: its ontology is the material world that is related to With citizen and education, citizenship is human society. Epistemology is concreteness and plurality, and its philosophy is freedom, power and virtue.The goals of citizenship education based on the documents in question are: the development of a constructive person, the development of self-expression, rationalization, moralization, the education of a tolerant person, the consolidation of power and the expansion of interpersonal relationships. Also, the principles of citizenship education based on the above documents are: spontaneity, development, expansion of thought, validation of others, heterogeneity, decentralization, sustainable interaction, and finally, the methods of citizenship education include the following: interpersonal relations, dialogue and conversation.
• عبدالهی، محسن. (1398). رویکردی پست مدرن به سه ضلع توسعه سیاسی :دولت،جامعه مدنی،شهروندی.فصلنامه سیاست.چاپ1
• قائدی ، یحیی. (1385). تربیت شهروند آینده.فصلنامه نوآوری های آموزشی.پائیز 1385.شماره 17. سال پنجم
• میر،محمد و شمشیری، بابک. (1394). بررسی انسان شناسی عرفان اسلامی و دلالتهای آن در تربیت شهروندی. فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی.11(3):(171-149)
• کاظم پور،لقمان. (1396). سیرتحول مفهوم شهروندی در یونان باستان.ماهنامه ی پژوهش های تاریخی،اجتماعی وسیاسی (1). (130-118)
• تیمور نژاد، کاوه و یوزباشی، علیرضا و ابراهیمی، مجید. (1396). عوامل موثر بر آموزش شهروندی با تاکید بر توسعه پایداری شهری.مورد مطالعه: شهرداری زنجان،فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری.5(3).(95-79)
• رضا زاده، نقی، طاهری، علی و یزد خواستی، علی. (1395). دلالت های تربیتی از مبانی اسلام در باب تربیت شهروندی، چهارمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی وروانشناسی، آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران
• فیضی،سینا،احمدیان،پیام،مطاعی،محمدسعید،زارعی،ساجد.(1397).نقش دانشگاه در توسعه فرهنگی و اجتماعی از جنبه آموزش شهروندی،تاثیر آموزش آن بر میزان آگاهی شهروندان از حقوق خودو نیم نگاهی به دیگاه منابع اسلامی،فصلنامه علمی تخصصی مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعه شناسی.(10-1)
• نوریها،حسنعلی.(1382).مبانی و اهداف تربیتی،موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)،قم.
• قلی قورچیان،دکتر نادر،افتخار زاده،دکترسید فرهاد.(1385).ارائه مدلی جهت تربیت شهروند حرفه ای در نظام آموزش عالی کشور در هزاره سوم،مجله علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت.(80-67)
• Nanggala, A. (2020). Citizenship Education as a Democracy Learning for Students in Higher Education. IJECA (International J. Educ. Curric. Appl., vol. 3, no. 1, pp. 69–80.
• Bruce, J., North, C., & FitzPatrick, J. (2019). Preservice teachers’ views of global citizenship and implications for global citizenship education. Globalisation, Societies and Education, 17(2), 161-176.
• Aydin, H., Ogurlu, U., Andrew, K., Masalimova, A. R., Dorozhkin, E. M., & Malygin, A. A. (2019). High school students’ perceptions of global citizenship in central public high schools: Implications for teacher educators. Revista de Cercetare si Interventie Sociala, 65, 187-205.
• UNESCO, G. C. E. (2014). Preparing learners for the challenges of the twenty-first century.
• Education, A. (2017). Key Data on Teaching Languages at School in Europe: Eurydice Report. Publications Office of the European Union.
• Keating, A., Ortloff, D. H., & Philippou, S. (2009). Citizenship education curricula: the changes and challenges presented by global and European integration. Journal of Curriculum Studies, 41(2), 145-158.
• Keser, F., Akar, H., & Yildirim, A. (2011). The role of extracurricular activities in active citizenship education. Journal of curriculum studies, 43(6), 809-837.
• Merry, M. S. (2020). Can schools teach citizenship?. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 41(1), 124-138.