Multiaxial fatigue analysis of exhaust manifold with considering viscosity stress
Subject Areas : Journal of New Applied and Computational Findings in Mechanical Systems
1 - Department of Mechanical Engineering, Varamin-Pishva Branch, Islamic Azad University, Varamin, Iran
Keywords: exhaust manifold, finite element analysis, multiaxial fatigue and viscosity stress,
Abstract :
Due to the complex geometry and loading conditions, exhaust manifolds are the most challenging components among all parts of engines. They must withstand severe cyclic thermo-mechanical stresses throughout their lifetime. Thus, simulation and analysis of fatigue cracks is essential. In this paper, low cycle fatigue (LCF) life analysis of the exhaust manifold is performed by using the finite element method and ABAQUS software to predict the temperature and stresses and then LCF life by using Brown-Miller theory and MSC-FATIGUE software. The combination of the Chibcha nonlinear isotropic-kinematic hardening model with viscous stress law is used to consider the effect of viscosity stress. The results of finite element analysis showed that the maximum temperature and stress values in the exhaust manifold are 757.7°C and 395.2MPa and the position is at the confluence region. Therefore, the confluence area of the engine exhaust manifold is a critical area and there is a possibility of possible cracks in it. The fatigue life of the exhaust manifold without and considering the effect of viscosity stress was calculated as 9310 and 8850 cycles. In other words, neglecting the viscosity effect caused an estimation of 460 cycles or about 5.2% higher than the limit. Therefore, it is necessary to consider the viscosity effect in the analysis of the low cycle fatigue life of the exhaust manifold.
|
| |||
نشریه علمی - تخصصی یافتههای نوین کاربردی و محاسباتی در سیستمهای مکانیکی | سال سوم: شماره4، زمستان 1402 │ |
تحلیل خستگی چندمحوره منیفولد دود با درنظر گرفتن تنش ویسکوزیته
حجت عاشوری *
گروه مهندسی مکانیک، واحد ورامین-پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
* نویسنده مسول: ashouri1394@gamil.com
تاریخ دریافت: 13/10/1402 تاریخ پذیرش: 03/02/1403
چکیده
منیفولد دود به علت هندسه پیچیده و شرایط بارگذاری يکی از چالش برانگیزترين قطعات موتور است. این قطعه باید نوسانات سیکلی تنشهای ترمومکانیکی را در طول عمر خود تحمل کند. بنابراین شبیهسازی و تحلیل ترکهای خستگی آن لازم و ضروری است. در این پژوهش، تحلیل عمر خستگی کمچرخه منیفولد دود با استفاده از روش اجزای محدود و نرمافزار آباکوس به منظور پیشبینی دما و تنش و سپس عمر خستگی با استفاده از معیار چندمحوره صفحه بحرانی براون-میلر و نرمافزار MSC-FATIGUE انجام شده است. از ترکیب الگوی سختشوندگی غیرخطی همگن-سینماتیک چابوچه با قانون تنش ویسکوز به منظور درنظر گرفتن اثر تنش ویسکوزیته استفاده شده است. نتایج تحلیل ترمومکانیکی نشان داد که بیشینه دما و تنش وان-مایسز 7/757 درجه سانتیگراد و 2/395 مگاپاسکال است و موقعیت آن در ناحیه همریختگاه است. پس همریختگاه منیفولد دود موتور ناحیه بحرانی است و احتمال ایجاد ترکهای خستگی در آن وجود دارد. عمر خستگی منیفولد دود بدون و با در نظرگرفتن اثر تنش ویسکوزیته بهترتیب 9310 و 8850 سیکل محاسبه گردید. به عبارت دیگر درنظر نگرفتن اثر تنش ویسکوزیته در تحلیل عمر خستگی باعث میشود که تعداد سیکلهای گسیختگی 460 سیکل یا حدود 2/5 درصد بیشتر از میزان مجاز تخمین زده شود. بنابراین لازم است اثر تنش ویسکوزیته در تحلیل عمر خستگی منیفولد دود درنظر گرفته شود. براي بررسي صحت نتايج تحلیل ترمومکانیکی و عمر خستگی، نتايج شبيهسازي شده با نمونه واقعي منیولد دود آسيب ديده مقايسه گردید و نشان داده شد که نواحي بحراني، مطابقت مناسبی با نواحي گسیختگی در نمونه واقعي دارد.
کلمات کلیدی: منیفولد دود، تحلیل اجزای محدود و خستگی چند محوره
مقدمه
امروزه با رشد تقاضا برای در اختیار داشتن موتوری با توان و گشتاور بالا، دمای گازهای خروجی موتور بهصورت قابل توجهی نسبت به گذشته افزایش یافته است. منیفولد دود یکی از قطعات حساس موتور است که وظیفه آن هدایت گازهای داغ ناشی از احتراق موتور به سمت کاتالیست یا توربوشاژر است. یکی از سازوکارهای مهم خرابی در منیفولد دود، پیدایش و رشد ترک خستگی است. بنابراین شبیهسازی و تحلیل ترکهای خستگی در طراحی منیفولد دود اهمیت زیادی دارد. با توجه به اینکه منیفولد در مدت زمان طولانی در معرض گازهای بسیار داغ حاصل از احتراق موتورقرار دارد، ضروری است تا تنشهای ترمومکانیکی به وجود آمده در نقاط مختلف آن تحلیل و از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود]2و1[. منیفولد باید مقاومت به شکست خستگی ترمومکانیکی بالایی داشته باشد تا بتواند دوام مورد نیاز را تامین کند. اگر طراحی و جنس منیفولد دود مناسب نباشد، بارهای متناوب ترمومکانیکی موجب خستگی و درنهایت گسیختگی آن میشود.
در زمینه تحلیل تنش و خستگی منیفولد دود پژوهشهای مختلفی انجام شده است. تحلیل حرارتی منیفولد دود توسط بانولوس و همکاران]2[ مورد مطالعه قرار گرفت و بین نتایج تجربی و شبیهسازی شده انطباق خوبی وجود داشت. کاستروگویزا و همکاران]3[ بررسی شکست خستگی در منیفولد دود یک موتور هشت سیلندر را انجام دادند. تحقیقات آنها نشان داد که برخی از نقاط منیفولد دود موتور وارد ناحیه تسلیم میشوند. لیو و همکاران]4[ تجزیه و تحلیل شکست منیفولد دود را با استفاده از مدل سیتقلو انجام دادند. تحلیلهای آنها نشان داد که گسیختگی منیفولد دود عمدتاً به دلیل خستگی ترمومکانیکی است. تحلیل گسیختگی و بهینهسازی منیفولد دود به وسیله لو و همکاران]5[ انجام شد. نتایج تحلیل آنها نشان داد که منیفولد بهینهسازی شده در آزمون دوام دچار گسیختگی نمیشود. چن و همکاران]6[ ارزیابی عمر خستگی منیفولد دود یکپارچه با سرسیلندر را با استفاده از شبیهسازی اجزای محدود انجام دادند. تحقیقات آنها نشان داد که انطباق مناسبی بین نتایج تجربی و شبیهسازی وجود دارد. اثر پرههای حلقوی بر عمر خستگی کمچرخه منیفولد دود توسط عاشوری]7[ مورد بررسی قرار گرفت. شبیهسازی ایشان ثابت کرد که تعداد سیکلهای گسیختگی برای منیفولد دود اصلاح شده تقریباً 55 درصد بیشتر از منیفولد دود اولیه است. ارزیابی پوشش حائل حرارتی بر عمر خستگی کمچرخه منیفولد دود توسط عاشوری]8[ انجام شد. نتایج تحلیل عمر خستگی کمچرخه ثابت کرد که تعداد سیکلهای گسیختگی برای منیفولد دود پوشش داده شده تقریباً دو برابر منیفولد دود بدون پوشش است. عاشوری]9[ اثر دما بر آنالیز مودال منیفولد دود را بررسی نمود. نتایج تحلیل اجزای محدود نشان داد که فشار گاز باید در تحلیل منیفولد دود در نظر گرفته شود. تحلیل خستگی ترمومکانیکی منیفولد دود به وسیله کاردسو و کلودیو]10[ انجام شد. نتایج تحقیقات آنها نشان داد که امکان ایجاد ترک ترک خستگی در هیچ نقطه منیفولد دود وجود ندارد. تحليل خستگي ترمومکانیکی گرمایي- مکانيکي پرچرخه منیفولد دود موتور پرخوران به روش اثر دو سویه سيال و جامد توسط نادری حق و همکاران]11[ مورد مطالعه قرار گرفت. تحلیلهای آنها نشان داد که بیشینه دما و تنش های حرارتی در ناحیه همریختگاه1 رخ میدهد. شبیهسازی خستگی ترمومکانیکی منیفولد توسط عاشوری]12[ مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل ترمومکانیکی نشان داد که ناحیه همریختگاه منیفولد دود بحرانی است. کوریبارا و همکاران]13[ روشی را برای پیشبینی خستگی منیفولد دود یک موتور سیکلت با در نظر گرفتن ارتعاش و تنش حرارتی توسعه دادند. طبق تحقیقات آنها، انطباق مناسبی بین نتایج تجربی و شبیهسازی شده وجود دارد. بهبود عمر خستگی پرچرخه منیفولد دود با استفاده از فینهای حلقوی به وسیله عاشوری]14[ مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج تحلیل او نشان داد که عمر خستگی منیفولد دود اصلاح شده تقریبا 63 درصد نسبت به مدل اولیه افزایش خواهد یافت. عاشوری]15[ با استفاده از مدل خستگی سیتقلو2 آسیبهای مکانیکی، اکسیداسیون و خزش در منیفولد دود را بررسی کرد. نتایج تحلیل خستگی ترمومکانیکی ثابت کرد که آسیب مکانیکی نقش برجستهای در خستگی ترمومکانیکی منیفولد دود دارد. تحلیل ترمومکانیکی منیفولد دود و واکنشگر به روش وابستگی جامد و سیال به وسیله محمدی و صالحنژاد ]16[ انجام شد. نتایج تحلیلهای آنها نشان داد که انطباق خوبی بین نتایج آنالیز حرارتی تجربی و شبیهسازی شده وجود دارد. اثر تعداد مجرای خروجی منیفولد دود بر تنشهای ترمومکانیکی منیفولد دود به وسیله سنگامش و همکاران]17[ مورد پژوهش قرار گرفت. نتایج شبیهسازی آنها نشان داد که منیفولد دود چند مجرایی حدود 20 مگاپاسکال نسبت به منیفولد دود تک مجرایی تنش کمتری را تحمل میکند. پرتو و همکاران]18[ اثر استفاده از فین در توزیع دما و تنش در منیفولد دود را ارزیابی کردند. تحلیلهای آنها نشان داد که استفاده از فین باعث کاهش تنشهای حرارتی منیفولد دود در حدود 28 درصد میشود. تحلیل گسیختگی منیفولد دود به وسیله صالحنژاد و همکاران]19[ مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج تحلیل اجزای محدود نشان داد که امکان گسیختگی در هیچ نقطه منیفولد دود وجود ندارد. تحلیل ترمومکانیکی منیفولد دود با استفاده از مدل الاستوپلاستیک چابوچه به وسیله عاشوری]20[ مورد پژوهش قرار گرفت. نتایج تحلیلهای اجزای محدود نشان داد که بیشینه دما و تنش در ناحیه همریختگاه منیفولد دود رخ میدهد.
بنابراین میتوان بیان نمود، تحلیلهای انجام شده در منیفولد دود به علت در دسترس نبودن اطلاعات رفتار سختشوندگی، نرمشوندگی و ویسکوزیته ماده، بیشتر براساس الگوهای ساده رفتاری ماده مثل ارتجاعی- مومسان بوده و کمتر اثر ویسکوزیته در منیفولد دود درنظر گرفته شده است. چدن داکتیل سیلیسیم- مولیبدن دارای رفتار ویسکوزیته است که این رفتار نیز باید درنظر گرفته شود]21[. لذا در این پژوهش هدف اصلی شبیهسازی رفتار ترمومکانیکی منیفولد دود براساس الگوی سخت شوندگی غیرخطی همگن- سینماتیک چابوچه و ترکیب آن با قانون تنش ویسکوزیته و درنهایت تحلیل عمر خستگی منیفولد دود است. قطعات گرم موتور مثل منیفولد دود در سیکل کاری خود تحت دمای بالا و بارگذاری مکانیکی چندمحوری قرار دارند و لذا در ارزیابی عمر خستگی ترمومکانیکی آنها باید از معیارهای خستگی چند محوره استفاده نمود]22- 24[. مشاهدات تجربی و آزمایشگاهی نشان میدهند که ترکهای خستگی بر روی صفحات خاصی که صفحه بحرانی نامیده میشوند، جوانه زده و رشد میکنند. برای تحلیل عمر خستگی چدن داکتیل سیلیسیم-مولیبدن میتوان از معیارهای مختلفی استفاده کرد که معیار چندمحوره صفحه بحرانی براون-میلر3 انطباق بیشتری با نتایج تجربی دارد]23[. بنابراین در این پژوهش از آن استفاده شده است.
مواد و روشها
مدل اجزای محدود و خواص مواد
براي كاهش زمان، هزينه طراحي و انجام تستهاي كمتر بايد از ابزارهاي مناسب شبيهسازي در تحليلهای اجزای محدود استفاده نمود ]26و 25[. روش تحلیل اجزای محدود برای طراحی و توسعه قطعات دارای هندسه پیچیده مثل منیفولد دود موتور در زمان کوتاه و با حداقل هزینه پذیرفته شده است. منیفولد دود یکی از قطعات پیچیده و چالش برانگیز موتور است که تحلیل المان محدود نقش مهمی در بهینهسازی آن دارد. با استفاده از اين ابزار در پيش بيني دما و توزيع تنش در يك قطعه ميتوان نواحي بحراني آن را تعيين كرد و پارامترهاي هندسي را مورد مطالعه و بهبود قرار داد ]12و 9[.
منیفولد دود مورد بررسی در این پژوهش در شکل (1) نشان داده شده است. منیفولد دود از جنس چدن سیلیسیم-مولیبدن با مدول یانگ 145گیگاپاسکال، نسبت پواسون 28/. و ضریب انبساط حرارتی 1/°C10-6×2/11 ساخته شده است]27[. هد منیفولد دود دارای چهار مجرا است که به لولههای منیفولد دود متصل میشوند. هد از جنس از جنس آلومینیم با مدول یانگ 69 گیگاپاسکال، نسبت پواسون 33/0 و ضریب انبساط حرارتی1/°C10-6×9/22 است. منیفولد دود و هد آن به کمک هفت پیچ به سرسیلندر متصل میشوند. پیچها از جنس فولاد با مدول یانگ 207 گیگاپاسکال، نسبت پواسون3/. و ضریب انبساط حرارتی 1/°C 10-6×8/13 ساخته شدهاند. مدل اجزای محدود از 7450 المان هشت گرهی C3D8و 282 المان شش گرهیC3D6 تشکیل شده است]12[.
شكل 1: منیفولد دود و اجزای آن ]12[
ماده و الگوی رفتاری آن
در این پژوهش چدن داکتیل سیلیسیم-مولیبدن با کاربرد در منیفولد دود موتور، مورد مطالعه قرار گرفته است. آلیاژ موردنظر، شامل 1/%4 عنصر سيليسيم و 55/.% عنصر مولیبدن است]21[. انتخاب یک مدل مناسب برای ارزیابی خستگی ترمومکانیکی مواد اهمیت زیادی دارد. مدل سختشوندگی سینماتیکی دارای دو قسمت مدل سخت شوندگی خطی و غیرخطی همگن-سینماتیک است. مدل دوم با سطح تسلیم وان-مایسز به کار میرود و برای بررسی مسایل با بارگذاری سیکلی مثل منیفولد دود کاملترین و دقیقترین الگو است. الگوی سخت شوندگی غیرخطی همگن- سینماتیک شامل حرکت سطح تسلیم متناسب با مقدار X به عنوان تنش بازگشتی در فضای تنش بوده و همچنین تغییر اندازه سطح تسلیم در آن متناسب با مقدار کرنش مومسان است. این مدل بر اساس تحقیقات چابوچه بنا نهاده شده است که معادله آن بهصورت رابطه زیر است]28[:
(1)
که در آن مدول سخت شوندگی سینماتیک، نرخ تغییراتC برحسب دما و نرخ کرنش پلاستیک معادل است. در این الگو (اندازه سطح تسلیم) ثابت میماند. در رابطه الگوی سختشوندگی غیرخطی همگن-سینماتیک C و γ ثابتهای ماده است. تنش بازگشتی کل از رابطه زیر محاسبه میشود]28[:
(2)
در معادله (2) با درنظر گرفتنN برابر 3، متغیر سختشوندگی به سه قسمت تقسیم میشود که باعث افزایش دقت این الگو میشود. به منظور معرفی این الگو به نرم افزار آباکوس لازم است بخش همگن و بخش سینماتیک بهصورت جداگانه تعریف شوند. برای تعریف بخش همگن از رابطه (3) استفاده میشود که b و ثابتهای ماده هستند]28[:
(3)
معیار تسلیم f در این مدل با استفاده از معادله زیر بیان میگردد]28[:
(4)
که در آن σ، k و R بترتیب تنش، تنش تسلیم اولیه و متغیر سختشوندگی ایزوتروپ است. جهت درنظر گرفتن اثر تنش ویسکوزیته از معادله زیر استفاده میشود ]21[:
(5) که در آن α و β ثابتهای ماده و نرخ کرنش است.
معادلات حاکم بر تحلیل ترمومکانیکی
در تحليل حرارتي، قانون حاکم بر سیستم، اصل بقاي انرژي یا همان قانون اول ترمودیناميک است. با فرض حالت پایا، ماده همگن و همچنين عدم حضور منبع گرما، معادله ساده شده در فضاي سه بعدي به فرم معادله (1) بیان میگردد که در آنx ، y و z بیانگر مختصات در فضای سه بعدی وT دما است]29[:
(6)
با داشتن شرط مرزی دما و انتقال حرارت جابهجایی روی سطح داخلی و خارجی منیفولد دود و حل معادله (1)، توزیع دما در منیفولد دود بدست خواهد آمد. در تحليل گرمائي-مکانيکي، با فرض همگن بودن مواد سازنده قطعات، معادله حاکم بر مسأله، قانون تعميم یافته هوک است که شکل تانسوري آن در معادله (2) نشان داده شده است]29[:
(7)
یا بهفرم ماتریسی:
= (8)
که در آن ε و σ به ترتیب تانسورهاي کرنش و تنش بوده و C وارون ماتریس سختي مجموعه است که تحت عنوان ماتریس نرمي نيز شناخته ميشود. در حضور بارگذاري گرمایي، به دليل وجود قيدهاي جابجایي و گرادیان دما که باعث رفتار انبساطي و انقباضي در منیفولد دود ميشود و سیستم در معرض کرنش گرمایي قرار ميگيرد. با برقراري اصل برهم نهي، کرنش مجموع را ميتوان حاصل ترکيب قانون تعميم یافته هوک و انبساط گرمایي دانست]29[:
(9)
(10)
که ضریب انبساط حرارتی و کرنش حرارتی است. با حل مجموعه معادلات فوق، توزیع تانسور کرنش محاسبه ميشود. با کمک معادلات تنش-کرنش و همچنين کرنش-جابجایي توزیع تنش و جابجایي مجموعه نيز مشخص شده و وضعيت سامانه به طور کامل معين ميگردد.
مدل خستگی چندمحوره
قطعات گرم موتور مثل منیفولد دود در سیکل کاری خود تحت دمای بالا و بارگذاری مکانیکی چندمحوری قرار دارند. خستگی ترمومکانیکی مهمترین عامل شکست در این قطعات است و لذا ارزیابی عمر خستگی ترمومکانیکی آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است. نیروهای ناشی از فشار گاز خروجی موتور، همبندی پیچها بر منیفولد دود در دمای بالا در جهتهای مختلف اعمال میشوند. بنابراین منیفولد دود تحت خستگی چند محوره قرار دارد. واماندگی خستگی که در اکثر قطعات مهندسی رخ میدهد عموما به بارگذاری چند محوره ارتباط داده میشود. مدلهای خستگی چندمحوره شامل مدلهای تنش پایه، کرنش پایه و صفحه بحرانی است. مشاهدات تجربی و آزمایشگاهی نشان میدهند که ترکهای خستگی بر روی صفحات خاصی که صفحه بحرانی نامیده میشوند، جوانه زده و رشد میکنند. مدلهای خستگی چندمحوری که آسیب خستگی را به تنشها یا کرنشهای روی این صفحات مرتبط میسازند، مدلهای صفحه بحرانی نامیده میشوند. این مدلها نه تنها عمر خستگی بلکه جهت ترک یا صفحه واماندگی را نیز پیشبینی میکنند]30[. معیار صفحه بحرانی براون-میلر بر پايه مقدار بيشينه تغييرات کرنش برشي در ترکيب با تغييرات کرنش محوري در صفحهای است که مقدار بيشينه تغييرات کرنش برشي در آن اتفاق مي افتد]30[:
(11)
در این رابطه بازه تغییرات کرنش برشی بیشینه، دامنه کرنش عمودی در صفحهای است که بیشینه کرنش برشی اتقاق میافتد، Sضریبی است که وابسته به جنس قطعه است، ضریب استحکام خستگی، E مدول یانگ، تعداد نیمسیکلهای منجر به شکست، bعدد استحکام خستگی، ضریب شکلپذیری خستگی یا ضریب داکتیلیتی خستگی و c نمای شکلپذیری خستگی یا عدد داکتیلیتی خستگی است. ضرایب A و Bاز روابط زیر محاسبه میشوند]30[:
A=1.3+0.7S (12)
B=1.5+0.5S (13)
شرایط مرزی در تحلیل ترمومکانیکی
شرایط مرزی در تحلیل حرارتی و مکانیکی منیفولد دود بهصورت زیر تعریف گردیدهاند:
1- گازهای داغ خروجی موتور جابهجایی اجباری در جداره داخلی منیفولد دود اعمال میکنند که این اثر با شرایط جابجایی بهصورت W/m2°C 500 و دمای 816 درجه سانتیگراد مدلسازی شده است.
2- سطح خارجی منیفولد دود در معرض انتقال حرارت جابهجایی آزاد و تابش قرار دارد. شرط انتقال حرارت جابجایی در سطح خارجی منیفولد دود بهصورت W/m2°C 25 و دمای 30 درجه سانتیگراد درنظر گرفته شده است. گسیلمندی4 سطح منیفولد دود برای مدلسازی انتقال حرارت تابشی 77/. درنظر گرفته شده است.
3- دمای فلنجهای ورودی و خروجی منیفولد دود بهترتیب 355 و 122 درجه سانتیگراد لحاظ شده است.
4- سرسیلندر موتور بهصورت هد منیفولد دود مدلسازی شده است. به عبارت دیگر همانند شکل (2) قسمتی از سرسیلندر که به وسیله پیچ به منیفولد دود متصل میشود، مدلسازی گردیده است. باتوجه به اتصال منیفولد دود به سرسیلندر، سطح تماس هد به سرسیلندر بهصورت کامل مقید میشود. در سطح تماس بین هد و منیفولد از تماس اصطکاکی استفاده شده است. شرط مرزی دیگر فشار گازهای خروجی موتور است که بهصورت فشار بر جداره داخلی منیفولد دود اعمال میشود.
شكل 2: شرط مرزی در تحلیل مکانیکی
روند تحلیل خستگی چند محوره منیفولد دود
روند تحلیل خستگی چندمحوره منیفولد دود بهصورت زیر است:
1- مدلسازی و مشبندی منیفولد دود در نرمافزار آباکوس
2- تعیین شرایط مرزی در تحلیل حرارتی و مکانیکی
3- تعیین ثابتهای سختشوندگی ایزوتروپ و سینماتیک
4- تحلیل حرارتی منیفولد دود با استفاده از نرمافزار آباکوس
5- تحلیل مکانیکی منیفولد دود با استفاده از نرمافزار آباکوس
6- تحلیل خستگی چندمحوره منیفولد دود با استفاده از نرمافزار MSC-FATIGUE و معیار براون-میلر
نتایج و بحث
اعمال نیروهای پیشبار پیچهای منیفولد دود
نیروهای پیشبار پیچهای منیفولد دود موتور در اولین مرحله از تحلیل ترمومکانیکی منیفولد دود اعمال میشود. نیروهای پیشبار بهصورت یکسان و به میزان 20کیلونیوتن به هفت پیچ به منیفولد دود اعمال میگردد. از تحلیل استاتیکی جهت انجام این عمل استفاده گردید. توزیع تنش بیشینه اصلی در این مرحله در شکل (3) نشان داده شده است. از این شکل ملاحظه میگردد که تنشهای ناشی از بارهای همبندی5 پیچهای منیفولد دود در فلنچهای آن کششی است. در شکل (4) بردارهای تنش بیشینه اصلی در این مرحله در منیفولد دود نشان داده شده است. از این شکل مشاهده میشود که تنشهای بیشینه اصلی در فلنچهای منیفولد دود ناشی از بارهای همبندی پیچهای منیفولد دود کششی است که با نتایج مراجع ]10، 12 و 20[ مطابقت دارد.
شكل 3: توزیع تنش بیشینه اصلی در مرحله اول بارگذاری منیفولد دود
شكل 4: بردارهای تنش بیشینه اصلی در اثر بارهای همبندی در در فلنجهای منیفولد دود
تحلیل حرارتی
هدف تحلیل حرارتی، یافتن توزیع دما در منیفولد دود است. تنشهای حرارتی در منیفولد دود، تنشهای غالب و حاکم هستند که منجر به خستگی کمچرخه در آن میشوند. خستگی کمچرخه منیفولد دود ناشی از سیکل تکراری روشن و خاموش شدن موتور است. بنابراین بارگذاری حرارتی مهمترین بارگذاری در تحلیل ترمومکانیکی منیفولد دود است. هرچه توزیع دما در منیفولد دود دقیقتر باشد، تنشهای حرارتی نیز در نقاط مختلف آن دقیقتر خواهد بود. افزایش دقت تحلیل حرارتی باعث افزایش دقت تحلیل مکانیکی و تخمین عمر خستگی آن میشود. نتایج تحلیل حرارتی منیفولد دود در شکل (5) نشان داده شده است. از این شکل ملاحظه میگردد که بیشینه دما برابر 7/757 درجه سانتیگراد است و در محل تقاطع لولههای یا همریختگاه منیفولد دود رخ داده است که ناشی از همگرایی گازهای خروجی موتور در این ناحیه است. در جدول (1) نتایج تحلیل حرارتی در مراجع ]5، 9 ،12، 16، 18، 20 ،31[ نشان داده شده است. بررسی این جدول نشان میدهد که ناحیه همریختکاه ناحیه بحرانی است و بیشینه دما را تحمل میکند. این نکته نیز در این پزوهش محقق شده است (شکل5). بارگذاری حرارتی اثر قابل ملاحظهای روی عمر خستگی منیفولد دود دارد و میدان دما مناطق بحرانی را مشخص میکند.
شكل 5: توزیع دما در منیفولد دود
جدول 1: نتایج تحلیل حرارتی منیفولد دود در مراجع مختلف
مرجع | موقعیت بحرانی | دما(سانتیگراد) | |
5 | همریختگاه |
| 52/651 |
9 | همریختگاه | 3/705 | |
12 | همریختگاه | 9/756 | |
16 | همریختگاه |
| 610 |
18 | همریختگاه |
| 749 |
20 | همریختگاه |
| 7/759 |
31 | همریختگاه |
| 65/708 |
تحلیل مکانیکی
منیفولد دود تنش ناشی از نیروی پیشبار پیچها و تنش حرارتی ناشی از تغییرات دمای موتور را تحمل میکند. بنابراین تحلیل ترمومکانیکی تنشهای اعمالی بر آن لازم و ضروری است. در تحلیل مکانیکی نیروی پیشبار پیچها، نیروی فشار گاز دود خروجی موتور و میدان دمای محاسبه شده در تحلیل حرارتی درنظر گرفته میشود. توزیع تنش وان مایسز در انتهای مرحله بارگذاری مکانیکی در منیفولد دود در شکل (6) نشان داده شده است. به جز نواحی اطراف پیچهای منیفولد دود که در آنها تمرکز تنش وجود دارد، بیشینه تنش در محل همریختگاه منیفولد دود رخ داد.
شكل 6: توزیع تنش وان مایسز در منیفولد دود
توزیع کرنش پلاستیک معادل در شکل (7) نشان داده شده است و ملاحظه میگردد که ماده منیفولد دود وارد ناحیه تسلیم شده است. براساس نتایج مراجع ]3-5، 10 و 12[ جوانهزنی ترکهای خستگی در منیفولد دود در نقاطی از آن مشاهده خواهد شد که کرنش پلاستیک در اثر تنشهای ترمومکانیکی ایجاد میشود. کرنش پلاستیک معادل معیاری جهت شناسایی نقاط بحرانی منیفولد دود است. با بررسی شکل (7) مشاهده میگردد که همریختگاه منیفولد دود موتور ناحیه بحرانی است و احتمال ایجاد ترکهای خستگی در آن وجود دارد.
شكل 7: توزیع کرنش پلاستیک معادل در منیفولد دود
تحلیل خستگی چندمحوره
تعداد سیکلهای گسیختگی منیفولد دود در معیار چندمحوره صفحه بحرانی براون-میلر در شکل (8) نشان داده شده است. از شکل مذکور ملاحظه میگردد که عمر خستگی منیفولد دود در معیار فوق برای ناحیه بحرانی همریختگاه 9310 سیکل است. این نتیجه نشان دهنده این موضوع است که عمر خستگی منیفولد دود از 10000 سیکل کمتر است و منیفولد دود تحت خستگی کمچرخه قرار دارد ]30[. حداقل عمر خستگی در ناحیه همریختگاه مشاهده میشود که با نتایج تحلیل ترمومکانیکی مطابقت دارد. در شکل (9) توزیع تعداد سیکلهای گسیختگی منیفولد دود با درنظرگرفتن اثر تنش ویسکوزیته نشان داده شده است. با بررسی شکلهای (8 و 9) ملاحظه میشود که تعداد سیکلهای گسیختگی منیفولد دود بدون و با در نظرگرفتن اثر تنش ویسکوزیته بهترتیب 9310 و 8850 سیکل است. بهعبارت دیگر درنظر نگرفتن اثر تنش ویسکوزیته در تحلیل عمر خستگی باعث میشود که تعداد سیکلهای گسیختگی 460 سیکل یا حدود 2/5 درصد بیشتر از میزان مجاز تخمین زده شود. بنابراین لازم است اثر تنش ویسکوزیته در تحلیل عمر خستگی منیفولد دود درنظر گرفته شود.
شكل 8: توزیع عمر خستگی چندمحوره منیفولد دود بدون تنش ویسکوزیته
اعتبارسنجی تحلیل اجزای محدود
نتایج تحلیل حرارتی نشان دادکه بیشینه دما برابر 7/757 درجه سانتیگراد است و در محل تقاطع لولههای یا همریختگاه منیفولد دود رخ میدهد که این نتیجه با مراجع معتبر یاد شده مطابقت دارد. در جدول (1) نتایج تحلیل حرارتی در مراجع مختلف ذکر گردیده است.
شكل 9: توزیع عمر خستگی چندمحوره منیفولد دود با تنش ویسکوزیته
در مراجع [20 و12] نیز از مدل اجزای محدود شکل(1) استفاده شده است که جنس منیفولد دود بهترتیب چدن داکتیل سیلیسیم- مولیبدن- کرم و فولاد است. بیشینه دما در همریختگاه رخ داده است و بهترتیب 6/759 و 7/759 درجه سانتیگراد است. حداقل دما با توجه به تحلیل حرارتی، 122 درجه سانتیگراد است و در فلنج خروجی منیفولد دود رخ داده است. حداقل دما نیز در مراجع [20 و12] نیز 122 درجه سانتیگراد و در این محل گزارش شده است. این نتیجه صحت تحلیل حرارتی را تایید میکند. نتایج تحلیل مکانیکی و عمر خستگی نشان داد که بیشینه تنش و حداقل عمر خستگی در ناحیه بحرانی همریختگاه رخ میدهد که این نتیجه با مراجع ]5، 9 ،12، 16، 18، 20 ،31[ مطابقت دارد. نتایج تحلیل ترمومکانیکی و خستگی نشان میدهد که همریختگاه منیفولد دود ناحیه بحرانی است. نتاج تست شوک حرارتی منیفولد دود که در این قسمت دچار گسیختگی میشود، در شکل (10) نشان داده شده است. با بررسی نتایج تحلیل اجزای محدود و مقایسه آنها با این شکل ملاحظه میشود که نتایج شبیهسازی شده تحلیل ترمومکانیکی و عمر خستگی منیفولد دود با آزمایشهای تجربی مطابقت دارد.
شكل 10: منیفولد دود گسیخته شده در ناحیه همریختگاه در تست شوک حرارتی ]32[
نتیجهگیری
در این پژوهش عمر خستگی منیفولد دود موتور با استفاده از معیار چندمحوره صفحه بحرانی براون-میلر مورد ارزیابی قرار گرفت. از ترکیب الگوی سختشوندگی غیرخطی همگن- سینماتیک چابوچه با قانون تنش ویسکوز به منظور درنظر گرفتن اثر ویسکوزیته استفاده شده است. با استفاده از تحلیل اجزای محدود امکان پیشبینی دقیق و قابل اطمینان توزیع دما، تنشهای ترمومکانیکی و عمر خستگی منیفولد دود وجود دارد. با استفاده از اين ابزار ميتوان نواحي بحراني آن را تعيين كرد و پارامترهاي هندسي را مورد مطالعه و بهبود قرار داد. نتایج تحلیل ترمومکانیکی نشان داد که بیشینه دما و تنش وان-مایسز 7/757 درجه سانتیگراد و 2/395 مگاپاسکال است و موقعیت آن در ناحیه همریختگاه است. توزیع کرنش پلاستیک معادل نشان داد که که این پارامتر در همریختگاه از صفر بزرگتر است و نشان میدهد که ماده منیفولد دود موتور در این قسمت وارد ناحیه تسلیم شده است. بنابراین همریختگاه منیفولد دود موتور ناحیه بحرانی است و احتمال ایجاد ترکهای خستگی در آن وجود دارد. نتایج شبیهسازی شده نشان داد که حداقل عمر خستگی کمچرخه در ناحیهای که دما و تنش حداکثر است، رخ میدهد. نتایج تحلیل عمر خستگی نشان داد که منیفولد دود تحت خستگی کمچرخه قرار دارد و حداقل عمر خستگی کمچرخه منیفولد دود در ناحیه بحرانی همریختگاه رخ میدهد. عمر خستگی کمچرخه منیفولد دود بدون و با در نظرگرفتن اثر تنش ویسکوزیته بهترتیب 9310 و 8850 سیکل است. به عبارت دیگر درنظر نگرفتن اثر تنش ویسکوزیته در تحلیل عمر خستگی باعث میگردد که تعداد سیکلهای گسیختگی460 سیکل یا حدود 2/5 درصد بیشتر از میزان مجاز تخمین زده شود. بنابراین لازم است اثر تنش ویسکوزیته در تحلیل عمر خستگی منیفولد دود درنظر گرفته شود. براي بررسي صحت نتايج تحلیل ترمومکانیکی و عمر خستگی کمچرخه، نتايج شبيهسازي شده با نمونه واقعي منیولد دود آسيب ديده مقايسه گردید و نشان داده شد که نواحي بحراني، مطابقت مناسبی با نواحي گسیختگی در نمونه واقعي دارد.
مراجع
[1] Zhang, W., Li, J., Yang, L., Barber, G., Chen, J., Iqbal, O., Singh, K., (2020). Multiple 3D-DIC Systems for Measuring the Displacements and Strains of an Engine Exhaust Manifold, SAE Technical Paper No. 2020-01-0540.
[2] Banuelos, E., Carlos Navarro, L.H., Sawkar, A.N., Gaikwad, S., (2018). Thermal Map of an Exhaust Manifold for a Transient Dyno Test Schedule: Development and Test Data Correlation, SAE Technical Paper No.2018-01-0126.
[3] Castro Güiza, G.M., Hormaza, W., Andres, R., Galvis, E., Méndez Moreno, L.M., (2017). Bending overload and thermal fatigue fractures in a cast exhaust Manifold, Journal of Engineering Failure Analysis, 28: pp 138-148.
[4] Liu, Y., Hsin Chen, Y., Sawkar, N., Xu, N., Gaikwad, S., Seaton, P., Singh, K., (2018). A Thermo-mechanical Fatigue Analysis on a Ductile Cast Iron Exhaust Manifold, SAE Technical Paper No.2018-01-1215.
[5] Luo, X., Zou, P., Zeng, X., Yuan, X., Li., B., (2020). Failure Prediction and Design Optimization of Exhaust Manifold based on CFD and FEM Analysis, SAE Technical Paper No.2020-01-1166. 2020.
[6] Chen, M., Wang, Y., Wu, W., Cui, Q., Wang, M.K., Wang, L., (2016). Thermal-Mechanical Fatigue Prediction of Aluminum Cylinder Head with Integrated Exhaust Manifold of a Turbo Charged Gasoline Engine, SAE Technical Paper No.2016-01-1085.
[7] Ashouri, H., (2021). Effect of perimeter fins in low cycle fatigue life for exhaust manifold, Journal of engine research, 61: pp 23-34.
[8] Ashouri, H., (2019). Evalluation of thermal barrier coating in low cycle fatigue for exhaust manifold, Journal of Simulation & Analysis of Novel Technologies in Mechanical Engineering, 12(4): pp 41-51.
[9] Ashouri, H., (2021). Evaluation of temperature effect on modal analysis for exhaust manifold, Journal of engine reserch, 61: pp 11-21.
[10] Azevedo Cardoso, A.D., Claudio Andreatta, D., (2016). Thermomechanical Analysis of Diesel Engine Exhaust Manifold, SAE Technical Paper No.2016-36-0258.
[11] Naderi Hagh, N., Mohammadi, A., Payganeh, G., (2020). Thermo-mechanical high cycle fatigue analysis of exhaust manifold of turbocharged engine with two way coupling FSI, The Journal of Engine Research, 60: pp 29-45.
[12] Ashouri, H., (2018). Thermo-mechanical fatigue simulation of exhaust manifolds, Journal of Simulation & Analysis of Novel Technologies in Mechanical Engineering, 11(2): pp 59-66.
[13] Kuribara, H., Horikawa, H., Teraguchi, T., Nagata, T., Kitamura, D., (2015). Prediction of Fatigue Strength of Motorcycle Exhaust System Considering Vibrating and Thermal Stresses, SAE Technical Paper No.2015-32-0739.
[14] Ashouri, H., (2023). Improving High Cycle Fatigue Life in An Exhaust Manifold Using Perimeter Fins with Considering Stress Gradient, International Journal of Advanced Design and Manufacturing Technology, 16(3): pp 63-70.
[15] Ashouri, H., (2023). Thermo-mechanical fatigue life prediction for exhaust manifold based on Sehitoglu model considering oxidation and creep damages, The Journal of Engine Research, Accepted paper.
[16] Mohammadi, A., Salehnejad, M.A., (2019). Thermomechanical Analysis of Exhaust Manifold and Catalyst for with Fluid Structure Interaction, Journal of engine research, 56: pp 55-64.
[17] Sangamesh, R., Twinkle, R., Chiniwar D.S., Vishwanatha, H.M., Sonda, P., Hiremath, S., (2022). Modelling of single and multi-port manifolds and studying the influence of structural and thermal behaviour on exhaust manifolds used in automotive applications, International Journal on Interactive Design and Manufacturing, https://doi.org/10.1007/s12008-022-01171-x.
[18] Partoaa, A.A., Abdolzadeh, M., Rezaeizadeh, M., (2017). Effect of fin attachment on thermal stress reduction of exhaust manifold of an off road diesel engine, Journal of Central South University, 24: pp 546-559.
[19] Salehnejad, M.A., Mohammadi, A., Rezaei, M., Ahangari, H., (2019). Cracking failure analysis of an engine exhaust manifold at high temperatures based on critical fracture toughness and FE simulation approach, Journal of Engineering FractureMechanics, 211: pp 125-136.
[20] Ashouri, H., (2021). Thermo-mechanical analysis for exhaust manifold using elasto-viscoplastic chaboche model, Automotive Science and Engineering, 11(4): pp 3682-3692.
[21] Bartošák, M., Španiel, M., Doubrava, K., (2020). Unified viscoplasticity modelling for a SiMo 4.06 cast iron under isothermal low-cycle fatigue-creep and thermo-mechanical fatigue loading conditions, International Journal of Fatigue, 136: pp 1-15.
[22] Ayatollahi, M., Mohammadi, F., Chamani, H., (2011). Thermo-mechanical fatigue life assessment of a diesel engine piston, International Journal of Automotive Engineering, 1(4): pp 256-266.
[23] Delprete, C., Sesana, R., Vercelli, A., (2010). Multiaxial damage assessment and life estimation: application to an automotive exhaust manifold, Procedia Engineering, 2: pp 725-734.
[24] Alm, J., (2018). Critical plane approach to low cycle thermal fatigue of welds in exhaust manifolds, Master Thesis, Sweden.
[25] Ashouri, H., Beheshti, B., Ebrahimzadeh, M.R., (2015). Analysis of fatigue cracks of diesel engines cylinder heads, Journal of Theoretical and Applied Mechanics, 54(1): pp 369-383.
[26] Ashouri, H., (2015). Finite element analysis of thermo-mechanical stresses in diesel engines cylinder heads using a two-layer viscoplasticity model, International Journal of Automotive Engineering, 5(4): pp 2054-2064.
[27] SAE J2515 Standard, (1999). High Temperature Materials for Exhaust Manifolds.
[28] Chaboche, J.L., (2008). A review of some plasticity and viscoplasticity constitutive theories, International Journal of Plasticity, 24: pp 1642–1693.
[29] Saad, M.H., (2005). Elasticity Theory, Applications and Numerics, Elsevier Butterworth-Heinemann.
[30] Stephens, R., Fatemi, A., Fuchs, H., (2001). Metal fatigue in engineering, 2nd edition, John Wiley.
[31] Ashouri, H., (2021), Low cycle fatigue life prediction of an engine exhaust manifold, Automotive Science and Engineering, 11(2): pp 3560-3568.
[32] Londhe, A., Yadav, V., (2007). Thermo-structural Strength Analysis for Failure Prediction and Concern Resolution of an Exhaust Manifold, CAE, R&D, Mahindra and Mahindra Ltd, Automotive Sector, Nasik India.
[1] 1 Confluence
[2] Sehitoglu
[3] Brown-Miller
[4] Emissivity
[5] Assembly
-
Proposing an alternative method for the design of air ductworks through coding in EES software
Print Date : 2022-08-23