Investigating the impact of innovation culture on market performance with the mediating role of marketing innovation and product innovation in manufacturing companies located in the Aras Free Trade-Industrial Zone
Subject Areas :
javad hosseini
1
*
,
Mohammad Hassan Haddadi
2
,
jabrail marzi alamdari
3
,
hadis daliri
4
1 -
2 - Assistant Professor, Department of Management, Aras Branch, Islamic Azad University, Hadishahr, Iran.
3 - Management, Islamic Azad University of Jolfa Branch
4 - Graduated with a Master's degree in Business Administration - E-Commerce
Keywords: Innovation culture, market performance, marketing innovation, product innovation, manufacturing companies located in Aras Free Trade-Industrial Zone,
Abstract :
The purpose of this study is to investigate the effect of innovation culture on market performance with the role of mediator, marketing innovation and product innovation in manufacturing companies located in the Aras Free Trade and Industrial Zone. The present study is an applied research in terms of its purpose, a field research in terms of its data collection method, and a descriptive research in terms of its nature. The statistical population of the study includes all managers, research and development staff, and marketing and sales staff of manufacturing companies located in the Aras Free Trade and Industrial Zone. Based on statistics and information received from the Aras Free Trade and Industrial Zone Organization, there are 700 people. Simple random sampling method was used to select the statistical sample, and the sample size was obtained using the Morgan table of 248 people. The data collection tool is the standard questionnaire of Aksoy (2017). It has acceptable validity and reliability. The hypotheses were tested using structural equation modeling (SEM) with the partial least squares (PLS) approach. The results of the hypothesis test show that innovation culture has an impact on market performance with a mediating role, marketing innovation, and product innovation in manufacturing companies.
ابوالفتحی فیروزآبادی، داوود(1399). تاثیر فرهنگ نوآوری، نوآوری بازاریابی و نوآوری محصول بر عملکرد بازار شرکتهای کوچک و متوسط (SME)، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت کسبو کار گرایش بازاریابی دانشگاه پیام نور، مرکز بین الملل قشم
دهقانی سلطانی، مهدی، شیری، اردشیر، و مرادی، آیدا (1399). تاثیر نوآوری های غیرفنی بر عملکرد بازار با تبیین نقش میانجی عملکرد نوآورانه (مورد مطالعه: شرکت های صادرکننده صنایع غذایی). مدیریت کسب و کار بین المللی، 3(4 )، 23-44.
رضازاده، مهدی(1401). ارایه مدل فرهنگ نوآوری در توسعه محصول با نقش میانجی بازاریابی الکترونیکی در ایران خودرو، فصلنامه پژوهش های جدید در مدیریت و حسابداری، دوره: 5، شماره: 59
سعدی، حسن، دائی کریم زاده، سعید، اعتباریان خواسگانی، اکبر(1398).بررسی تأثیر توانایی نوآوری بر عملکرد نوآوری شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس تهران: با میانجی نوآوری فرایند و محصول اوراق بهادار، فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری،28(59)، 39-21
سلطانی، حسن، درویشی، فاطمه (1400). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد بازار با توجه به نقش مسئولیت اجتماعی شرکت و شهرت شرکت (مطالعه موردی: شهرداری شیراز). فصلنامه مطالعات مدیریت و توسعه پایدار, 1(3), 55-82.
صفایی انارکی، سمیه، دلوی، محمد رضا (1398). بررسی رابطه بین فرهنگ نوآوری و عملکرد بازار با در نظر گرفتن ابداع محصول و بازاریابی، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، 11(ویژهنامه)، 99-106.
عزیزی، شهریار، درویشی، زهرا و نمامیان، فرشید(1390). بررسی عوامل تعیین کننده ارزش ویژه برند با رویکرد مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه چشم انداز بازرگانی، شماره 6، پیاپی39،صص 9-32
کاکوییدینکی، عیسی، نصریه، مهرناز (1400).نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، انتشارات به اندیش، چاپ اول
محمدصالحی، فرشته و مسعودی، سید سامان و حسنخانی، مهسا(1400).بررسی تاثیر نوآوری محصول بر عملکرد و فرهنگ سازمانی شرکت های تولیدی با بررسی نقش تعدیلی میزان تقاضای بازار (مورد مطالعه: شرکت ایران خودرو)،چهارمین کنفرانس بین المللی سالانه تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری،تهران
مساح چولابی، سحر، شاهرودی، کامبیز، دل افروز، نرگس، رحمتی، یلدا(1402). طراحی مدلی برای تاثیر نوآوری بر عملکرد بازار وب سایت های خرید آنلاین با رویکرد تحلیل روایت، مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند11(44)، 287-259
معصوم، محمد و نوروزی، نگار(1399)، توسعه محصول جدید از طریق توسعه فرهنگ حمایت از نوآوری و دوسوتوانی سازمانی (مورد مطالعه: تولید کنندگان لوازم و تجهیزات ورزشی)، فصلنامه مدیریت کسب و کار، 12(46)، 226-251.
ملک نیا، سید المیرا(1397).بررسي تأثير فرهنگ حمايت از نوآوري بر عملكرد بازار با ميانجيگري نوآوري بازاريابي، نوآوري محصول و عملكرد نوآورانه،پایان نامه کارشناسی ارشد، مديريت بازرگاني- بازاريابي، دانشگاه گیلان
موغلی، علیرضا و رحیمی، زهرا(1397).بررسی نقش محیط در ایجاد فرهنگ نوآوری و تاثیر آن بر نوآوری بازاریابی، نوآوری محصول و عملکرد بازار،چهارمین همایش بین المللی مدیریت،روانشناسی و علوم انسانی با رویکرد توسعه پایدار،شیراز
نجفی پور، فرشاد(1390). نوآوری سازمانی، ناشر: شرکت انستیتو ایز ایران، چاپ اول
نیک رفتار، طیبه، طالبی،کامبیز ،سعیدی آرانی،فاطمه (1394).بررسی رابطةنوآوری سازمانی و عملکرد با متغیر میانجی نوآوری بازاریابی (مطالعة موردی:کسب وکارهای کوچک و متوسط درصنعت نساجی کاشان)، مجله مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره7، شماره2، 511-485.
Ahmed P,(1998), “Culture and climate for innovation”, European Journal of innovation management, Vol.1, No.1, Pp.30-43.
Aksoy, H. (2017). How do innovation culture, marketing innovation and product innovation affect the market performance of small and medium-sized enterprises (SMEs). Technology in Society, 51(4), 133-141.
Arsawan, I. W. E., Koval, V., Rajiani, I., Rustiarini, N. W., Supartha, W. G., & Suryantini, N. P. S. (2020). Leveraging knowledge sharing and innovation culture into SMEs sustainable competitive advantage. International Journal of Productivity and Performance Management.
Bortoluzzi, G., Kadic-Maglajlic, S., Arslanagic-Kalajdzic, M., & Balboni, B. (2018). Innovativeness as a driver of the international expansion of developing markets’ firms: Evidence of curvilinear effects. International Marketing Review, 35(2), 215–235
Chirstensen, W. J., Germain, R., & Birou, L. (2005). Build-to-order and just-intime as predictors of applied supply chain knowledge and market performance. Journal of Operations Management, 23(5), 470-481.
Christensen, C., Dyer, J., & Gregersen, H. (2013). Le gène de l'innovateur: Cinq compétences qui font la différence. Pearson.
Davies, M., & Buisine, S. (2018). Innovation culture in organizations. Science, technology and innovation culture, 3, 101-115.
Edquist, C. (2001). The systems of innovation approach and innovation policy.DRUID Conference Aalborg.
Fatonah, S. (2022). Exploring market orientation, product innovation and competitive advantage to enhance the performance of SMEs under uncertain evens. Uncertain Supply Chain Management, doi: 10.5267/j.uscm.2021.9.011
Fossas-Olalla, M., Minguela-Rata, B., López-Sánchez, J. I., & Fernández-Menéndez, J. (2015). Product innovation: When should suppliers begin to collaborate?. Journal of Business Research, 68(7), 1404-1406.
Green W. and C;iley R,(2014),” The field of radical innovation: making sense of organizational cultures and radical innovation”, Industrial marketing management, Vol.43, PP.1343-1350
Gupta, S., Malhotra, N. K., Czinkota, H., & Foroudi, P. (2016). Marketing innovation: A consequence of competitiveness. Journal of Business Research, 69(12), 5671–5681.
Halim, H. A., Ahmad, N. H., Ramayah, T., Hanifah, H., Taghizadeh, S. K., & Mohamad, M. N. (2015). Towards an innovation culture: Enhancing innovative performance of Malaysian SMEs. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 4(2), 85.
Hult, G.T. M., Hurley, R. F. & Knight, G. A. (2004). Innovativeness: its antecedents and impact on business performance. Industrial Marketing Management, 33)5(,429-38
Katsikeas, C. S., Morgan, N. A., Leonidou, L. C., & Hult, G. T. M. (2016). Assessing performance outcomes in marketing. Journal of marketing, 80(2), 1-20.
Khan.A, Shar.A, Junejo.M,.(2022). Measuring the Impact of Cultural Innovation, Marketing Innovation, and Product Innovation on the Firm’s Performance of Small-Medium Enterprises. A Study of Textile Industry in Multan Region Irfan, Multicultural Education Volume 8, Issue 10
Kumar Gupta, A. (2021). Innovation dimensions and firm performance synergy in the emerging market: A perspective from Dynamic Capability Theory & Signaling Theory. Technology in Society, 64, 1- 14.
Ocass, A. and Ngo, L. V. (2011). Winning through innovation and marketing: Lessons from Australia and Vietnam, Industrial Marketing Management, 40, 1319-1329.
Öztayşı, B., Kutlu, A.C. (2012). Determining the Importance of Performance Measurement Crireria Based on Total Quality Management Using Fuzzy Analytical Network Process. In Practial Applications of Intelligent Systems, 391-400.
Purchase, S., & Volery, T. (2020). Marketing innovation: a systematic review. Journal of Marketing Management, 36(9-10), 763-793.
Rajapathirana, R. J., & Hui, Y. (2018). Relationship between innovation capability, innovation type, and firm performance. Journal of Innovation & Knowledge, 3(1), 44 -55
Schulze, A., Townsend, J., D & Berk Talay, M. (2022). Completing the market orientation matrix: The impact of proactive competitor orientation on innovation and firm performance. Industrial Marketing Management, 103, 198-214.
Shirokova, G., Vega, G., & Sokolova, L. (2013). Performance of Russian SMEs: Exploration, exploitation and strategic entrepreneurship. Critical perspectives on international business. Sulton.M, Hidayatul.E, Surya.M., Sawabi.S,.(2021). The Effect of Marketing, Product, Process, and Organizational Innovations on the Marketing Performance, KnE Social Sciences, 386- 399
Tang, G., Park, K., Agarwal, A., & Liu, F. (2020). Impact of innovation culture, organization size and technological capability on the performance of SMEs: The Case of China. Sustainability, 12(4), 1355.
Yalcinkaya, G., Calantone, R. J., & Griffith, D. A. (2007). An examination of exploration and exploitation capabilities Implications for product innovation and market performance. Journal of International Marketing, 15(4), 63-93.
Yu Yuan, H., Bella, R., Lien, Y., Yang, B., Wud, C., and Kuo, Y. (2010). Impact of TQM and Organizational learning on Innovation Performance in the light-Tech Industry. International Business Review,
Zulkepli, Z., Hasnan, N. & Mohtar, M. (2015), Communication and service innovation in SMEs, Social and Behavioral Sciences, 211: PP 437-441.