Designing an innovative model of income generation in education with an emphasis on opportunities and threats
Subject Areas : Creativity and innovation from managerial, organizational, industrial, creativity and innovationmohammad bigdeli 1 , abbas ghanbari 2
1 - Farhangian University zanjan
2 - Assistant Professor of Zanjan Azad University
Keywords: Income generation, innovation, foundation', s data-based approach, education,
Abstract :
Abstract Purpose: The purpose of the research is to design an innovative model of income generation in education with an emphasis on opportunities and threats. Research methodology: This research was conducted using a mixed method (qualitative and quantitative). The statistical population includes the service recipients of the income centers (N=445), among whom 206 people were selected by stratified random sampling. In order to collect data in the qualitative part, a semi-structured interview with 21 experts was used, and in the quantitative part, a researcher-made questionnaire was used. Reliability and validity in the qualitative section were calculated through two methods of review by participants and review by experts, and in the quantitative section using Cronbach's alpha, which is 0.7. To analyze the data of the qualitative part of the content analysis method, and to check the current status of the factors affecting income generation and the fit of the final model, a sample t-test was used. Findings: The results of the research show 6 general categories, which include: causal conditions (intra-organizational factors, extra-organizational factors); the central phenomenon (income generation in education); strategies; substrates; Intervening conditions and outcomes have been obtained that reveal potential income generation methods and their relationships. Conclusion: The findings of this research can be effective in increasing the income of education and provide a suitable basis for providing desirable educational and educational services. Keywords: income generation, innovation, foundation data-based approach, education
باقری فر، علی و ثنایی، ملیحه و خواجه حقیقی، صدیقه و نوری ورمال، مریم (1398). بررسی راهکارهای تأمین منابع مالی در آموزش و پرورش. چهارمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، محمودآباد. https://civilica.com/doc/981495
پاکدلان، سعید؛ خطیبی، امین؛ مهدی پور، عبدالرحمن. (1400). راهکارهای توسعه منابع مالی ورزش دانشآموزی. پژوهش در ورزش تربیتی، 9 (22) 86-163. شناسة دیجیتال: 10.22089/res.2019.7548.1695
جامعی، رضا ؛ اسماعیلی، محمد و رنجوری، سیامک ( 1399 ). اولویت بندی عوامل مؤثر بر تأمین مالی مدارس . مدیریت مدرسه، 7 (2 )، 100-117.
جلیلی، زهرا؛ طاهری، مرتضی (1397). نوآوری در جذب منابع مالی: تاملی بر چالشهای مالی مدیران مدارس دولتی، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 8(1)، 83-108.
خان عزیزی، محمد ؛ امین بیدختی، علی اکبر. (1395). سازوکارهای تأمین منابع مالی بخش آموزش (آموزش و پرورش و آموزش عالی). نامه آموزش عالی، 9(34)، 121-148.
دریس جمعه، اسماعیل؛ شاهی، سکینه؛ سعیدی، احمد (1397). شیوههای جذب منابع مالی در مدارس توسط مدیران موفق. تحلیل مالی، 2 (1)، 33-47.
سند تحول بنیادين آموزش و پرورش، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و شوراي عالي آموزش و پرورش، آذرماه 1390.
شورمیج، قاسم، شکیبایی، زهره، ابراهیم زاده، فریمان. (1401). شناسایی مؤلفه و شاخصهای نوآوری در گذار از مدارس موفق به مدارس ماندگار. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 12(2)، 141-172.
عزیزی، نعمت اله؛ جعفری، پریوش؛ فرزاد، ولی اله و صنوبری ، محمد . (1391). بررسی راهکارهای مشارکت دولت و بخش خصوصی در آموزش و پرورش و انتخاب مناسبترین مکانیسم با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبیAHP) ) .مطالعات برنامه ریزی آموزشی، 1(1)، 7-31.
علی آبادی، سمیرا و منتشلو، معصومه (1398). عوامل مؤثر بر درآمدزایی سالنها و اماکن ورزشی آموزش و پرورش استان کردستان. پنجمین همایش ملی انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران، تهران. https://civilica.com/doc/1024589
فاضلی کبریا، حامد، چکین، میثم، بابایی سمیرمی، محمدرضا، عزیز آبادی فراهانی، پوریا. (1400). بررسی تأثیر نوآوری، خلاقیت و سرمایه فکری بر عملکرد مالی، مطالعه گروه صنعتی مپنا . ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 11(1)، 44-23.
فدایی کیوانی، رضا و پورمحمد، مهدیه و پورمحمد، مهتاب (1396). خصوصی سازی در نظام آموزش و پرورش ایران: چالشها و راهکارها. دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و حسابداری، تهران، https://civilica.com/doc/643350
فیض، داوود؛ طاهریان، حسین و زارعی، عظیم (1390). کیفیت خدمات و رضایت مشتریان در صنعت هتلداری (مورد مطالعه: هتل های شهر مشهد. کاوشهای مدیریت بازرگانی، 3(6)، 123-149.
قدسیان، نرگس؛ درانی، کمال؛ پور شافعی، هادی و اسدی یونسی، محمد رضا (1394). الگوی فرهنگ سازمانی سازمانهای آموزشی ( EOCM)، مورد مطالعه آموزش و پرورش شهر بیرجند. مدیریت فرهنگ سازمانی، 13 ( 2)، 341-365.
لبادی، زهرا و صفیعی، ابوالفضل (1396). نقش و شیوههای تأثیر گروههای ذینفوذ و فشار در نظام آموزشی. مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 2 (8)، 33-46.
محجوب، حسن، نادری، ابوالقاسم، خرازی، کمال، & انتظاری، یعقوب. (1401). تصمیمگیریهای استراتژیک مالی در دانشگاههای جامع دولتی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 24(2)، 53-83.
Body, A. (2017). Fundraising for primary schools in England-moving beyond the school gates. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 22(4).
Davies, B., & Hentschke, G. C. (2002). Changing resource and organizational patterns: The challenge of resourcing education in the 21st century. Journal of Educational Change, 3(2), 135-159.
Denison, D. (1990). Corporate Culture and Organizational Effectiveness. New York, John Wiley & Sons.
Gerrard, J., Savage, G. C., & O’Connor, K. (2017). Searching for the public: school funding and shifting meanings of ‘the public’in Australian education. Journal of Education Policy, 32(4), 503-519.
Leal-Rodríguez, A. L., Ariza-Montes, J. A., Roldán, J. L., & Leal-Millán, A. G. (2014). Absorptive capacity, innovation and cultural barriers: A conditional mediation model. Journal of Business Research, 67(5), 763-768.
Mestry, R. (2016). The management of user fees and other fundraising initiatives in self-managing public schools. South African Journal of Education, 36(2), 01-11.
Miller, P. W. (2018). School Leadership Is Enterprising and Entrepreneurial. In The Nature of School Leadership (pp. 97-119). Palgrave Macmillan, Cham.
Naparan, G.B & Alinsug, V.G (2021), Classroom Strategies of Multigrade teachers, Social Sciences & Humanities Open, Vol.3, No 100109.
Peters.T. J.; Waterman, R. H. (2009). In search of excellence: lessons from America'sbest-run companies. New York, Collins business essentials.
Posey-Maddox, L. (2016). Beyond the consumer: Parents, privatization, and fundraising in US urban public schooling. Journal of Education Policy, 31(2), 178-197.
Winton, S. (2018). Challenging fundraising, challenging inequity: Contextual constraints on advocacy groups’ policy influence. Critical Studies in Education, 59(1), 54-73.
Winton, S., & Milani, M. (2017). Policy advocacy, inequity, and school fees and fundraising in Ontario, Canada. Education policy analysis archives, 25 (40).