Presenting the model of marketing capabilities based on knowledge management in the Khuzestan steel industry and its impact on the company's performance with a balanced scorecard approach.
Subject Areas : marketingleila andervazh 1 , azadeh tajamir 2 , mohammad hosseinpour 3
1 - 2. Assistant Professor, Department of Business Management, Khorramshahr International Branch, Islamic Azad University, Khorramshahr, Iran
2 - 1. Department of Business Management, Khorramshahr International Branch, Islamic Azad University, Khorramshahr, Iran
3 - 3 . Department of Educational Management, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
Keywords: Knowledge management, Balanced Scorecard, company performance, Marketing capacities, Max Kyuda,
Abstract :
Today, in order to understand and meet the needs of customers and prevent them from turning to competitors, So . Therefore, many organizations have put their strategies in line with the use of knowledge management in order to improve marketing capabilities.. This study is applied in terms of purpose and from the point of view of the mixed approach (qualitative-quantitative) which was carried out using the foundational data theory. The data of the qualitative stage were collected through interviews with 15 experts in the field of marketing, who were selected through the purposeful sampling method, and analyzed with Max.QD.E software.Quantitatively, a questionnaire of 113 questions based on the categories resulting from the qualitative section was created and validated by the researcher to evaluate the proposed model by 200 employees of Khuzestan steel industry who were selected by random sampling and based on G*power software. And it has been analyzed by PLS software. The results obtained from the qualitative analysisIt led to the final model of marketing capabilities, which has 11 main categories which are knowledge management, analysis of competitors, customer and product in the role of "contextual factors" of the market in the role of "environmental conditions", advertising, brand, distribution network, management strategies, technological strategies and training in the role of "strategies and strategies" and marketing capacities in the role of "main category" and company performance in the role"Consequence" has been identified. In the quantitative part, the findings indicated the good fit of the proposed model
اورک، فرزانه؛ بابایی زکلیکی، محمد علی (1394). ارزیابی ارتباط بین قابلیـتهـای بازاریـابی و عملکـرد سازمان در شرکتهای تولیدکنندة موادغذایی در شـهر تهـران. فصـلنامة مـدیریت برنـد، 2(4)، 147-176.
آزاد ارمکی، امیر؛ داودی، عارفه؛ علیزاده مجد، امیررضا (1400). طراحی الگوی بازاریابی مبتنی بر کارآفرینی و نوآوری در شرکت های دانش بنیان. رهیافتی در مدیریت بازرگانی، 2(3)، 15-29.
بابایی فارسانی، میثم؛ فتح اللهی چالشتری، سهیلا؛ مرادی، مینا ( 1401). تحلیل رابطه رهبری دانش محور، رفتار مدیریت دانش و عملکرد نوآوری (نمونه پژوهش: شرکتهای کوچک و متوسط استان چهار محال بختیاری). مدیریت دانش سازمانی. 5(16)، 135-163.
باقری کیش، عاطفه؛ بخشنده، قاسم (1400). تاثیر بازارگرایی صادرات با نقش میانجی اثربخشی و قابلیت های بازاریابی (مطالعه موردی: شرکتهای صادراتی شهر اهواز)، مدیریت بازاریابی، 16(52)، 127-141.
بیگی فیروزی، الله یار (1395). ارزیابی عملکرد شعب بانک مهر اقتصاد بر اساس رویکرد BSC و ANP (مطالعه شعب بانک مهر اقتصاد استان سیستان و بلوچستان). پژوهش های مدیریت عمومی، 9(34)، 179-202.
پورتیمور، علی اصغر؛ زرین جوی الوار، سهیلا؛ ناصری، الهه (1401). رابطه استراتژی کسب و کار با قابلیت های دانشی و فعالیت های بازاریابی اقتصادی بانکی. فصلنامه دانش کارآفرینی. 1(3)، 35-50.
حجازی، رضوان؛ جوادی، شهره؛ یزدانی طبایی، سارا (1392). مقایسه روشهای ارزیابی سازمان: کارت امتیازی متوازن BSC)) و مدل تعالی (EFQM). فصلنامه حسابداری و منافع اجتماعی، 3(2)، 1-15.
حسین زاده شهری، معصومه؛ حبیبی، معصومه؛ حیدری، وجیهه (1394). بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر حسگری و شکل گیری استراتژی خلاق و به موقع بازاریابی (مـورد مطالعـه: صـادرکنندگان کاشی و سرامیک). فصلنامة علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، 5(1)، 69 -41.
زارعی، عظیم؛ فارسی زاده، حسین؛ سیاه سرانی کجوری، محمد علی و دهقانی سلطانی، مهدی (1394). تاثیر هوش سازمانی بر عملکرد سازمانی با بهره گیری از ظرفیت های بازاریابی، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 7(13)، 64-39.
زهیری، حسین؛ امیر حسینی، زهرا؛ فریدچهر، الهام (1395). تاثیر قابلیت های بازاریابی، نوآوری و گرایش کارآفرینانه از طریق متغیر شبکه اجتماعی برعملکرد)مطالعه موردی بانک قوامین)، فصلنامه رسالت مدیریت دولتی. 7(23)، 46-60
سیف، یاسر محمدزمانی، محمدرضا شجاعی، یاسر؛ مقدم، رضا (1397). ارزیابی کارآفرینانه، قابلیتهای بازاریابی و عملکرد کسب و کارهای پروژه محور. مدیریت بازرگانی، 10(1)، 164-145.
عموعموها، الهام؛ یزدانی، ناصر (1400). تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد شرکت های صادراتی از طریق راهبرد رقابتی و مزیت موقعیتی با نقش تعدیلگر نوآوری دو جانبه. مطالعات مدیریت راهبردی. 12(45)، 65-82.
فاضلی، سیده سکینه؛ حیدری، مریم (1401). بررسی رابطه سواد اطلاعاتی و مدیریت دانش با کارآفرینی سازمانی کارکنان در دوران همه گیری اپیدمی کوید 19. فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی.3(7)، 244-254.
فیض، داود؛ ملکی مینباش ررزگاه، مرتضی؛ زنگیان، سمیه (1392). بررسی تأثیر قابلیت های بازاریابی برکارآفرینی سازمانی شرکتهای کوچک ومتوسط(مورد مطالعه شرکت موادغذایی تهران همبرگر). پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 5(10)، 6-15.
کوهستانی تکامجانی، ابوذر؛ سیدحسینی، سید محمد؛ افشارکاظمی، محمد علی (1400). ارزیابی عملکرد کارکنان با استفاده از کارت امتیازی متوازن (مورد مطالعه کارکنان شهرداری منطقه 16 تهران9. فصلنامه علمی منابع و سرمایه انسانی، 2(1)، 173-184.
مالامیری، محمد؛ نجفی، محسن؛ مالکی، مجتبی (1401). تأٍثیر مولفه های برنامه ریزی استراتژیک شرکت بر قابلیت های بازاریابی با میانجی کارآفرینی. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری. 6(84)، 1812-1830.
مرادی، زینب؛ فخرایی، محمود؛ آزاد ارمکی، امیر (1401). بررسی تأثیر مدیریت دانش مشتری بر ارزش طول مشتری با ماینجی گری چابکی سازمانی (مورد مطالعه: شرکت فرسگال پلاست). فصلنامه پژوهش های علوم مدیریت. 4(10). 209-189.
ملکی مین باش رزگاه، مرتضی؛ امینی خیابانی، غلامرضا؛ خوانساری، یحیی (1398). ارزش سازی ظرفیت های بازاریابی با تأکید بر کارآفرینی محوری و بازارمحوری؛ نقش میانجی نگرش نوآورانه. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 10(1) ، 104-87.
مهاجر، سیدمحمد؛ خان صنمی، الهه (1400). ظرفیت بازاریابی، شهرت برند و سفر مصرف کننده در پلتفرم های تجارت الکترونیکی. برندآفرین، 2(16)، 1-41.
Abiodun, E. A. & Kolade, O. G. (2020). Marketing strategies impact on organizational performance. International journal of scientific & technology research, 9(01), 1758-1762.
Al-Dmour, H., Asfour, F., Al-Dmour, R. & Al-Dmour, A. (2020). Validation of the impact of marketing knowledge management on business performance via digital financial innovation as a mediating factor. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems.
Anand, J., McDermott, G., Mudambi, R. & Narula, R. (2021). Innovation in and from emerging economies: New insights and lessons for international business research. Journal of International Business Studies, 52(4), 545-559.
Acikdilli, G., Mintu-Wimsatt, A., Kara, A. & Spillan, J. E. (2020). Export market orientation, marketing capabilities and export performance of SMEs in an emerging market: A resource-based approach. Journal of Marketing Theory and Practice, 1-16.
Ávila, M. M. (2022). Competitive advantage and knowledge absorptive capacity: The mediating role of innovative capability. Journal of the Knowledge Economy, 13(1), 185-210.
Ayinla, K., Cheung, F., & Skitmore, M. (2021). Process waste analysis for offsite production methods for house construction–A case study of factory wall panel production. Journal of Construction Engineering and Management, 148(1).
Ayoup, H. (2018). The Application of Strategy Map in the Balanced Scorecard Implementation: A Case of a Public Organization. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8(8).
Alrowwad, A. A., Obeidat, B. Y., Tarhini, A. & Aqqad, N. (2017). The impact of transformational leadership on organizational performance via the mediating role of corporate social responsibility: A structural equation modeling approach. International Business Research, 10(1), 199-221.
Biégas, S. (2018). Marketing Innovation Capacity and Firm Perfor-mance in Brazilian Clothing Industries. REBRAE, 11(3), 343-355.
Benková, E., Gallo, P., Balogová, B. & Nemec, J. (2020). Factors affecting the use of balanced scorecard in measuring company performance. Sustainability, 12(3), 1178.
Cortez, R. M., & Johnston, W. J. (2018). Needed B2B marketing capabilities: Insights from the USA and emerging Latin America. International Business Review, 27(3), 594-609.
Desarbo, W.S., Bendetto, C.A., song, A(2007). A heterogeneous resource base view exploring relationship between firm performance and capabilities. Journal of modeling in management. 2: 103-130.
Davcik, N.S., Cardinali, S., Sharma, P. & Cedrola, E. (2021). Exploring the role of international R&D activities in the impact of technological and marketing capabilities on SMEs’ performance, Journal of Business Research,Vol.128, Pages 650-660.
Dogbe, C. S. K., Bamfo, B. A. & Pomegbe, W. W. K. (2021). Market orientation and new product success relationship: The role of innovation capability, absorptive capacity, green brand positioning. International Journal of Innovation Management, 25(03), 2150033.
Ganguly, A., Kumar, C., Saxena, G. & Talukdar, A. (2020). Firms’ reputation for innovation: Role of marketing capability, innovation capability, and knowledge sharing. Journal of Information & Knowledge Management, 19(02), 2050004.
Hassan, H. A., Ghee, W. Y., Aziz, M. I., Ramli, A. J. & Razak, A. A. (2021). Knowledge management at universities: The roles of leadership, culture, and information technology. Organizational Cultures.
Han, B. & Fan, H. (2021). Salesperson Self-Regulated Learning and Online Customers’ Patronage: An Ambidexterity Perspective. Frontiers in Psychology, 12, 56-90.
Ho, F. N. & Huang, C. W. (2020). The interdependencies of marketing capabilities and operations efficiency in hospitals. Journal of Business Research, 113, 337-347.
Huang, C. C. & Huang, S. M. (2020). External and internal capabilities and organizational performance: Does intellectual capital matter?. Asia Pacific Management Review, 25(2), 111-120.
Ioannis, R. & Belias, D. (2020). Combining strategic management with knowledge management: Trends and international perspectives. International Review of Management and Marketing, 10(3), 39.
Kachouie, R., Mavondo, F. & Sands, S. (2018). Dynamic marketing capabilities view on creating market change. European Journal of Marketing.
Kaleka, A. & Morgan, N. A. (2019). How marketing capabilities and current performance drive strategic intentions in international markets. Industrial Marketing Management, 78, 108-121.
Kiarazm, A., & Koohkan, F. (2013). Prioritizing Effective TQM Values on Financial Performance by Using AHP. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 3(4), 197-202.
Massiera, P., Trinchera, L. & Russolillo, G. (2018). Evaluating the presence of marketing capabilities: A multidimensional, hierarchical index. Recherche et Applications en Marketing (English Edition), 33(1), 30-52.
Martin, S. L. & Javalgi, R. R. G. (2016). Entrepreneurial orientation, marketing capabilities and performance: the moderating role of competitive intensity on Latin American International new ventures. Journal of Business research, 69(6), 2040-2051.
Mohammadi, M., Rasouli, M. R. & Pishvaee, M. S. (2021). Data driven approaches for customer centric and service dominant value propositions: A systematic literature review. Journal of Industrial and Systems Engineering, 14(1), 51-75.
Morgan, N. A., Vorhies, D. W. & Mason, C. H. (2009). Market orientation, marketing capabilities, and firm performance. Strategic management journal, 30(8), 909-920.
Mu, J., Bao, Y., Sekhon, T., Qi, J. & Love, E. (2018). Outside-in marketing capability and firm performance. Industrial Marketing Management, 75, 37-54.
Mekonnen, W. & Azaj, E. (2020). The Impact of Strategic Human Resource Management Practice on Organisational Effectiveness: A Case Study of Selected Insurance Companies in Ethiopia. Journal of Strategic Human Resource Management, 9(2&3), 17.
Mahmud, H., Islam, A. N., Ahmed, S. I. & Smolander, K. (2022). What influences algorithmic decision-making? A systematic literature review on algorithm aversion. Technological Forecasting and Social Change, 175, 121390.
Nonaka, I. T., Toyama, R. R. & Byosière, P.(2001).“A Theory of Organizational knowledge Creation: Understanding the Dynamic Process of Creating Knowledge,”. Handbook of organizational learning and knowledge, 491-517.
Nuruzzaman, N., Gaur, A. S. & Sambharya, R. B. (2019). A microfoundations approach to studying innovation in multinational subsidiaries. Global Strategy Journal, 9(1), 92-116.
Nonaka, I. (1994). A dynamic theory of organizational knowledge creation. Organization science, 5(1), 14-37.
Obeso, M., Hernández-Linares, R., López-Fernández, M. C. & Serrano-Bedia, A. M. (2020). Knowledge management processes and organizational performance: the mediating role of organizational learning. Journal of Knowledge Management.
Olan, F., Arakpogun, E. O., Suklan, J., Nakpodia, F., Damij, N. & Jayawickrama, U. (2022). Artificial intelligence and knowledge sharing: Contributing factors to organizational performance. Journal of Business Research, 145, 605-615.
Omenazu, S. (2022). Strategic Management, Decision Making And Organizational Performance: Case Study Of Construction Industry Malaysia. Journal of Positive School Psychology, 6(3), 6100-6113.
Raimundo, R. J. G., Rosário, A. M. F. T., & Rocha, A. L. M. (2022). Knowledge Management in Marketing. Information and Knowledge in Internet of Things (pp. 59-78). Springer, Cham.
Rafi, N., Ahmed, A., Shafique, I., & Kalyar, M. N. (2021). Knowledge management capabilities and organizational agility as liaisons of business performance. South Asian Journal of Business Studies.
Rawashdeh, A. M., Almasarweh, M. S., Alhyasat, E. B. & Rawashdeh, O. M. (2021). The relationship between the quality knowledge management and organizational performance via the mediating role of organizational learning. International Journal for Quality Research, 15(2), 373.
Sangiorgi, D. & Siboni, B. (2017). The disclosure of intellectual capital in Italian universities: What has been done and what should be done. Journal of intellectual capital.
Segura Jimenez, L. S. (2019). Compromiso laboral y gestión del conocimiento de docentes de las instituciones educativas del distrito de Huarochirí.
Schniederjans, D. G., Curado, C. & Khalajhedayati, M. (2020). Supply chain digitisation trends: An integration of knowledge management. International Journal of Production Economics, 220, 107439.
Shahin, A., Dolatabadi, H. R. & Kouchekian, M. (2012). Proposing an integrated model of BSC and EFQM and analyzing its influence on organizational strategies and performance the case of isfahan municipality complex. International Journal of Academic Research in Economics and Management Sciences, 1(3), 41.
Vorhies, D. W., Morgan, R. E. & Autry, C. W. (2009). Product‐market strategy and the marketing capabilities of the firm: impact on market effectiveness and cash flow performance. Strategic Management Journal, 30(12), 1310-1334.
Varmazyar, M., Dehghanbaghi, M. & Afkhami, M. (2016). A novel hybrid MCDM model for performance evaluation of research and technology organizations based on BSC approach. Evaluation and program planning, 58, 125-140.
Waluyo, M., Syamsul, H., Soetjipto, N. & Sumiati, H. (2016). Analysis of balance scorecards model performance and perspective strategy synergized by, MATEC Web of Conferences 58, 02003 , DOI: 10.1051/ matec 5 conf/2016 802003.
Żywiołek, J., Rosak-Szyrocka, J. & Jereb, B. (2021). Barriers to knowledge sharing in the field of information security. Management Systems in Production Engineering.
_||_