The effect of entrepreneurial self-efficacy on strategic entrepreneurial intention with the mediating role of mental norms, perceived behavioral control, and attitude towards entrepreneurship; Study case: Saipa company
Subject Areas : marketingmojtaba maleki 1 , Aliakbar jowkar 2
1 - Foreman/saipa
2 - Educational Department of Humanities, Faculty of Management, Payam Noor Garmsar University, Iran
Keywords: Subjective Norms, perceived behavioral control, entrepreneurial attitude, entrepreneurial self-efficacy, strategic entrepreneurial intention,
Abstract :
The purpose of this research is to investigate the effect of entrepreneurial self-efficacy on strategic entrepreneurial intention with the mediating role of subjective norms, perceived behavioral control and attitude toward entrepreneurship in Saipa Company. The present research is descriptive in terms of purpose, application, and data collection perspective. The statistical population of this research was made up of 436 senior and middle managers of Saipa Company, of which 204 were selected as samples based on Cochran's formula. The content validity of the research has been confirmed by the supervisor. Also, in this research, in order to determine the reliability of the test, Cronbach's alpha method was used using SPSS 24 software. PLS software is also used for data analysis. The findings of this research showed that entrepreneurial self-efficacy is effective on strategic entrepreneurial intention with the mediating role of mental norms. Entrepreneurial self-efficacy is effective on strategic entrepreneurial intention with the mediating role of perceived behavioral control, and entrepreneurial self-efficacy is effective on strategic entrepreneurial intention with the mediating role of entrepreneurial attitude.
اسدی، صدیقه؛ درگاهی، حسین؛ فلاح مهرآبادی، اسماعیل و حیدری، ناهید (1396)، مطالعه رابطه بین خلاقیت و نوآوری سازمانی در کارکنان بیمارستانهای عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت) دوره 11 شماره 5 ،587-578.
رضوانی، مهران و طغرایی، محمد تقی (1390)، "نقشآفرینی سرمایهی اجتماعی سازمانی در گرایش به نوآوری سازمانی در شرکتهای دانشبنیان (مورد مطالعه: شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران)"، پژوهشنامه مدیریت تحول، سال سوم، شماره 6، پاییز و زمستان.
زاده گرگان، محمد (1400)، بررسی تاثیر یادگیری کارآفرینی، الهام بخشی کارآفرینی و منابع آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینی و رفتار کارآفرینی با توجه به نقش میانجی نگرش، هنجار و کنترل درک شده برای کارآفرین بودن (مورد مطالعه: شرکتهای مستقر در پارکهای علم و فناوری دانشگاه شیراز). نهمین کنفرانس بین المللی ترفندهای مدرن مدیریت، حسابداری، اقتصاد و بانکداری با رویکرد رشد کسب و کارها.
صفرزاده، حسین؛ تدین، اعظم و حر محمدی، مریم (1398)، "بررسی تأثیر استراتژیهای مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد رقابتی (مطالعهی موردی: مراکز بهداشتی و درمانی شمال فارس)"، فصلنامه دانشکده بهداشت یزد، سال یازدهم، شماره اول، شماره مسلسل: 34، بهار.
ضرغامی، حمیدرضا؛ مصطفی جعفری و پیمان اخوان (۱۳۹۱)، بررسی رابطه بین خلاقیت و انگیزه افراد برای نوآوری در سازمان های پژوهشی: مطالعه موردی در پژوهشکده پردازش هوشمند علائم، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی 1 (4).
قاضیفرد، عبدالکریم؛ نیلیپور، سید اکبر و اکبری، مهدی (1397)، بررسی تأثیر سرمایهگذاری سازمانی در سرمایهی اجتماعی روی تعهد و عملکرد کارکنان شهرداری دوگنبدان، دومین همایش ملی بررسی راهکارهای مدیریت، حسابداری، مهندسی صنایع در سازمانها.
کریمی، فریبا؛ احمدی دستجردی، سمیه و رجاییپور، سعید (1392)، "الگوی ساختاری روابط بین سرمایه، اجتماعی و قابلیت یادگیری سازمانی با نوآوری کارکنان"، مدیریت بهرهوری (فراسوی مدیریت)، دوره 1، شماره 21، زمستان.
مرادزاده، پرستو و غیور باغبانی، سید مرتضی(1400)، مدلیابی ساختاری نقش آفرینی خودکارآمدی کارآفرینانه در شکلگیری قصد کارآفرینی دانشجویان با تاکید بر مولفههای تئوری رفتار برنامهریزی شده، فصلنامه رهیاری در مدیریت و توسعه بهره وری .
Bank Indonesia. (2019). Indonesia payment systems blueprint 2025. Retrieved March 16, 2020, from https://www.bi.go.id/en/publikasi/sistem-pembayaran/riset/Pages/Blueprint-Sistem Pembayaran-Indonesia-2025. aspx. Payment System Policy Department: Jakarta, Indonesia.
Chamorro, A., Rubio, S. and Miranda, F. (2021). The region-of-origin (ROO) effect on purchasing preferences. British Food Journal, 117(2), 820–839. https://doi.org/10.1108/BFJ-03-2014- 0112.
Duong, D. C. and Bernat, T. (2019). Entrepreneurial self-efficacy and intention among vietnamese students: a meta-analytic path analysis based on the theory of planned behavior. Procedia Computer Science 159 (2019) 2447–2460.
Elnadi, M. and Gheith, M. H. (2021). Entrepreneurial ecosystem, entrepreneurial self-efficacy, and entrepreneurial intention in higher education: Evidence from Saudi Arabia؛ The International Journal of Management Education, Vol. 19, No. 1.
Kim, N. and Shim, C. (2018). "Social capital, knowledge sharing and innovation of smalland medium-sized enterprises in a tourism cluster", International Journal of Contemporary Hospitality Management.
Liang, B. (2019). The effects of self-efficacy, process feedback, and task complexity on escalation of commitment in new product development. Journal of Business & Industrial Marketing, 34 (8), 1641–1653. https://doi.org/10.1108/JBIM-02-2019-0096.
Mert, G. and Çemberci, M. (2021), Understanding the relationships among knowledge-oriented leadership, knowledge management capacity, innovation performance and organizational performance A serial mediation analysis, https://www.emerald.com/insight/0368-492X.htm.
Najib, M. and Kiminami, A. (2011). Competitive strategy and business performance of small and medium enterprises in the Indonesian food processing industry. Studies in Regional Science, 41(2), 315–330. https://doi.org/10.2457/srs.41.315.
Saminax, Z. and Mcguire, M. (2015). «Performance Management In The Public Sector: Fact Or Fiction?» International Journal of Productivity and Performance Management, Vol.53, No.3, P. 245-260.
Solesvik, M. (2007). Attitudes towards future career choice: Stavanger Center for Innovation Research. Research Report, University of Stavanger Norway.
Sydney-Hilton, E. and Vila-Lopez, N. (2019). Are marketing strategies correlated with financial outputs? A longitudinal study. Journal of Business & Industrial Marketing, 34(7), 1533–1546. https://doi.org/10.1108/JBIM-02-2018-0088.
Victor, S., Chan, Y. and Mckeen, J. (2012). Knowledge management Capability and organizational Performance: A Theoretical foundation, OLKC 2006 Conference at the University of Warwick, Coventry on 20th -22end March.
Wilson, F., Kickul, J. and Marlino, D. (2007). Gender, entrepreneurial self-efficacy, and entrepreneurial career intentions: Implications for education. Entrepreneurship: Theory and Practice, 5, 378- 406.
_||_