The relationship between the factors affecting the formation of learner (Case Study: Bonab)
Subject Areas :Rahim Sarvar 1 , Majid Akbari 2 , Marzieh TaleshAnboohi 3
1 - Professor of Geography and Urban Planning, Science and Research Branch, Azad University of Tehran
2 - 2. M.A Student of Geography and Urban Planning, Payam Noor University, Rasht
3 - M.A Student of Geography and Urban Planning, Gilan University
Keywords: SEM, Learning Organization, Lifelong learning, Learning City, Bonab,
Abstract :
Learning a new phenomenon in the city, playing in cities, towns and regions of the world and potentially one of the strongest and most important movements of our turbulent times. This study examined the relationship between the factors affecting the formation of the learning is done in BONAB. From the perspective of this study, descriptive and survey and our objective is applied. One cross-sectional view of time and, in particular, is based on structural equation modeling. Which was conducted in 1394 in Bonab. Cochran unlimited sampling population size is taken. To measure the variables in this study and of the whole five-point Likert scale was used. In order to analyze the data, descriptive and inferential methods and variables correlation factor analysis and regression analysis were used. Software used to analyze the data, Spss and has been AMOS. Based on results of questionnaire analysis, it was found that the percentage correlation between the characteristics of learners and learning organizations Bonab (schools, municipalities, organizations large and small), respectively, to the 0.43, 0.64 and 0.26, respectively. Hypothetical Results II, III and IV showed that the characteristics of learners with educational centers (schools, training centers and universities of science and large applications), and municipal organizations large and small as learning organizations in direct contact and therefore no significant there.
1- اکبری، مجید (1392)؛ «نقش شهرهای میانی در توسعهی منطقهای»، پایاننامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی دکتر میرنجف موسوی، دانشگاه پیامنور مرکز رشت.
2- بیات، سوده، قلیپور، آرین، پورعزت، علیاصغر(1391)؛ شناسایی عوامل موثر در شکل گیری شهر یادگیرنده در منطقه 6 شهرداری تهران، مجله علمی و پژوهشی مدیریت شهری، شماره 31، بهار و تابستان 92، تهران.
3- پژواک شهر (1391)، طراحی موفق یک فضای عمومی شهری، نشریه داخلی شهرداری اهواز، شماره 12، دی 1391.
4- حسینی، سیدعلی، قلیپور، یاسر (1394)، تحلیل شاخصهای شهر یادگیرنده اسلامی و ارتباط آن با توسعه پایدار شهر؛ مورد مطالعه: شهر رشت، همایش ملی معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی، 1394.
5- دومین کارگاه آموزشی مفاهیم و نظامهای جدید در زمینه یادگیری مادامالعمر (تهران، بهمن 1391).
6- شعارینژاد، علیاکبر؛ مبانی روانشناختی تربیت، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، 1368، چاپ دوم، ص 225.
7- شعبانی، حسن: مهارت های آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس), چاپ 19- 1384 – سازمان چاپ و انتشارات فرهنگ و ارشاد اسلامی.
8- کالوینو، ایتالو (1390)؛ شهرهای دانش (رویکردها، تجارب و دیدگاهها)، ترجمه زینب کرکهآبادی و ایمان علیپور بالف، تهران: آذرخش.
9- کرکهآبادی، زینب، علیپور، ایمان (1390)؛ شهرهای دانش: رویکردها، تجارب و دیدگاهها، انتشارات آذرخش، تهران.
10- لاودن، کنث. سی. و لاودن، جین. پی(1391)؛ سیستمهای اطلاعات مدیریت، ترجمه: حبیب رودساز، سینا محمدنبی و امیرحسین بهروز، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
11- محمدیمهر، مژگان، ملکی، حسن، عباسپور، عباس، خوشدل، علیرضا (1390)، نقش آموزش عالی در یادگیری مادامالعمر، فصلنامه راهبردی آموزش، دوره 4، شماره 2، تابستان 1390،صص 94-91.
12- مرکز اطلاعات علمی و تخصصی مدیریت شهری، 1391، تهران.
13- مرکز آمار ایران، سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 شهرستان بناب.
14- Available at: Http://www. longlearn.org.uk
15- Available at: Http://www.umic.ir .
16- Brahmi FA. Medical students’ perceptions of life long learning at Indiana university school of medicine [dissertation]. India: University of India; 2007.
17- Di Sivoa, Michele and Daniela Ladianaa. 2010. “Towards a learning city the neighborhood lab and the lab net”, Procedia Social and Behavioral Sciences, No.2, pp. 5349- 5356.
18- Faris, Ron. 2006. “ Learning Cities: Lesson Learned, in Support of Vancouver earning city Initiative” http://www. members.shaw.ca (accessed October 3, 2010).
19- Gertler, Mertic.s and David A.Wolfe.2004. “Local Social Knowledge Management: Community Actors, Institution and Multilevel Governance in Regional Foresight Exercises”, Futures, Vol.36, pp.45-65.
20- http://learningcities.uil.unesco.org/about-us/learning-cities.
22- Juceviciene, P. 2010. Sustainable Development of the Learning City, European Journal of Education, Vol. 45, No. 3.
23- Kilpatrick, Sue, Margaret Barrett and Tammy Jones. 2003. “Defining Learning. Communities”, CRLRA Discussion paper D1, University of Tasmania.
24- Longworth, Norman. 2006. “Learning Cities, Learning Regions, Learning Communities, Lifelong Learning and Local Government”, Routledge.
25- Nesbit T, Dunlop C, Gibson L. Lifelong learning in institutions of higher education. Can J Univ Cont Educ. 2007;33(1):35-60.
26- Patterson MC. Successful strategies for life long learning in mathematics through professional development [dissertation]. United States: Walden University; 2004.
27- Shikshantar, The People’s Institute for Rethinking Education and Development. 1999. “Udaipur as a Learning City”, Draft for Comment of Friday, Udaipur, Rajasthan
_||_