Love and Mysticism: A Decade Exploration On Saadiology's Studies
Subject Areas : criticismFateme Mortazavi 1 , Asghar Dadbeh 2 , bahram parvingonabadi 3
1 - Ph.D. student of Persian language and literature, Northern Branch of Tehran, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 - Director of the Department of Persian Literature at the Great Islamic Encyclopaedia, Tehran, Iran.
3 - Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Tehran North Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
Keywords: Discrepant Attitude, s Amorou, SAADI Scholars, Love and Mysticism, Saadi, Reader_Response,
Abstract :
Saadiology is a broad field that examines Saadi's aphorisms, texts, and ideas in different spheres. As Saadi's sensationalism and elaboration are prominently based on love and mysticism, these concepts are essential to the narrative. The critical and analytical works in this area differ markedly and convincingly. The purpose of this study was to examine the validity of alternative perspectives in Saadiology in the context of recognizing the requirements of noble research from an overview of 19 articles published over the last decade. Furthermore, the present study aimed to explore reliable reasons for different attitudes and discover real and non-real love priorities. Additionally, it was conducted in objective and reader-response critisim as well as quantitative method. This research has been done by descriptive analitical method by studying articles and related library resources and the results show that although the relevant studies in Saadiology maintain inconsistent views, they remain a comprehensive resource for scholars.
منابع :
براون، ادوارد،1339، تاریخ ادبیات از سعدی تا جامی، ترجمه علی اصغر حکمت، تهران، چاپخانه دانشگاه.
پورنامداریان، تقی، 1396، رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی، تهران، علمی و فرهنگی.
جمالزاده، محمدعلی، 1364، «واقعگرایی سعدی»،مجلهی ایراننامه، شماره12، صص 669-649.
حاکمی، اسماعیل، 1364، «جلوههای عرفان در آثار منظوم سعدی»، گردآوری کمیسیون ملی یونسکو، ذکر جمیل سعدی، تهران ، وزارت ارشاداسلامی، صص 303-293.
حسنلی، کاووس، 1380، فرهنگ سعدی پژوهی، شیراز، مرکز سعدیشناسی و بنیاد فارس شناسی.
داوری، پریسا، 1388، «برخی اندیشههای واقعگرایانه سعدی در بوستان و گلستان»،مجلهی پژوهشنامهی ادبیات تعلیمی، شماره3، صص 90-59.
دستغیب، عبدالعلی، 1391، مقالات دستعیب، تهران، خانهی کتاب ایران.
دشتی، علی، 1354، در قلمرو سعدی، تهران، امیرکبیر.
زرینکوب، عبدالحسین، 1344، ارزش میراث صوفیه، تهران، آریا.
ــــــــــــــــــــــ، 1379، جستجو در تصوف ایران، تهران، امیرکبیر.
ــــــــــــــــــــــ، 1379، حدیث خوش سعدی، تهران، نشر سخن.
شمیسا، سیروس، 1392،سبک شناسی شعر، تهران، میترا.
ـــــــــــــــ، 1386، نقد ادبی، تهران، میترا.
صفا، ذبیحالله، 1386، تاریخ ادبیات فارسی، جلد3، تهران، تابش.
عبادیان، محمود، 1384، تکوین غزل و نقش سعدی،تهران، اختران.
فروغی، محمدعلی، 1369، کلیات سعدی، تهران، امیرکبیر.
ماسه، هانری، 1369، تحقیق در باره سعدی، ترجمه، محمدحسین مهدوی و غلامحسین یوسفی، تهران، توس.
محلاتی شیرازی، صدرالدین، 1346، مکتب عرفان سعدی، شیراز، دانشگاه پهلوی شیراز.
نیازکار، فرح، 1390، شرح غزلیات سعدی، تهران، هرمس.
هخامنشی، کیخسرو، 2535شاهنشاهی، حکمت سعدی، تهران، امیرکبیر.
یونگ، کارل گوستاو، 1396، انسان و سمبولهایش، ترجمه دکتر محمود سلطانیه، تهران، مصدق.
_||_