Examining the relationship between transferring training to the workplace and organizational learning and teaching
Subject Areas : Education Managementhamze yasaghi 1 , Mahboubeh Soleimanpouromran 2 , r a 3
1 -
2 - Department of Educational Sciences, Boj.C., Islamic Azad University, Bojnord, Iran
3 - Islamic Azad University, Bojnord branch
Keywords: learning transfer to workplace, organizational learning-training, personal factors, organizational factors, educational factors,
Abstract :
Transfer of education to the workplace is an important factor in the return of educational investment and its effectiveness in the organization. The purpose of this study was to investigate the factors affecting the phenomenon of transfer of training to the workplace in organizational learning of law enforcement officers of North Khorasan province in 1977. This research was a descriptive correlational survey. The statistical population of all the personnel employed in North Khorasan Police Command in 1397 was 3,000 persons, which according to Cochran's formula 341 persons were selected as sample. Their reliability was estimated using Cronbach's alpha coefficient and confirmatory factor analysis. Data were analyzed using descriptive and inferential statistical tests of Pearson correlation coefficient, factor analysis and one-way analysis of variance (ANOVA) and factor analysis. Data were analyzed using SPSS 25 and PLS statistical software.Findings indicated that there is a relationship between independent variable of education transfer to workplace and teaching-organizational learning with 0.095 confidence. The coefficient of determination is 43.8% which means that test transfer to work environment has the ability to explain learning teaching variable by 43.8% and that training transfer to work enviganizational learning, individual factors, organizational factors and educational factors, and increase the level of transfer of education to workplace and improve the teaching - organizational learning status at the organizational level accelerated. Empower the process of achieving organizational goals.
ابیلی، خدایار؛ خرازي، سیدکمال؛ سبحانی نژاد، مهدي و یوزباشی، علیرضا. (1394). "تدوین الگوي اثربخش انتقال یادگیري در راستاي بازگشت سرمایه در توسعه منابع انسانی با تأکید بر مدیریت شهري". فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهري، 3(11)، صص 79-98. قابل بازیابی از: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=251070
اسماعیلی، آمنه؛ طاهری، مرتضی و یونسی، جلیل. (1393). "تسهیل انتقال یادگیری از مسیر حرفهای گرایی: بررسی اثر حمایت همکاران و مدیر". فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 2(1)، صص 40-56. قابل بازیابی از: http://www.eps.journals.umz.ac.ir/article_760_0.html
پورسلیمان، فریده (1390)، "اهمیت مستندسازی و رعایت مالکیت فکری جهت توسعه نوآوری و مدیریت فناوری صنایع کشور "، فصلنامه توسعه تکنولوژی،52(1)، صص41-52. قابل بازیابی از: http://jtd.iranjournals.ir/article_1717.html
پاشایی، محمد ؛ عبدی، توحید ؛ پناهی، حمید ؛ علی محمدی، امید (1397) اثربخشـی آموزشهای رشته فرماندهی و مدیریت انتظامی دانشگاه علوم انتظامی امین (مورد مطالعه: دانشآموختگان دوره 22 دانشکده فرماندهی و ستاد)، فصلنامه پژوهش های مدیریت انتظامی، 13(1)،صص 117-134. قابل بازیابی از: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=463374
تقوی فرد، محمدتقی، رحیمیان، حمید و نجفی، مهدی (1394)، "بررسی وضعیت انتقال آموزش و اولویتبندی عوامل مؤثر بر آن در صنعت پتروشیمی با تکنیک فرایند سلسله مراتبی گروهی. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی "، 2(6)، صص 75-101. قابل بازیابی از: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=259019
حاجیه رجبی، فرجاد؛ شکری،زهرا(1397) بررسی تاثیریادگیری زدایی سازمانی بر عملکرد سازمانی با توجه به نقش میانجی سرمایه انسانی(مورد مطالعه: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای تهران). فصلنامه آموزش در علوم انتظامی،2(22)، صص 16-30. قابل بازیابی از: http://jmr.usb.ac.ir/m/article_3110_0.html
حاتمی،زهرا(1397)رایه مدل ارتقای کیفی آموزش و بهسازی کارکنان (مورد: ستاد مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) فصلنامه آموزش در علوم انتظامی.6(23)، صص 81-100. قابل بازیابی از: https://www.google.com/url?sa=t
جودی قاسمکندی، بابک (1391). "تأثیر ویژگیهای کارآموز، طراحی آموزشی و محیط کاری بر انتقال یادگیری در سازمانهای صنعتی (مطالعه موردی: شرکت ایرانخودرو خراسان)"، پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد: 1- 22.
چراغی،احمد؛ کوچی، سعید(1394) عوامل موثر بر تحقق سازمان یادگیرنده در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه آموزش در علوم انتظامی. 4(10)، صص 61-80. قابل بازیابی از: http://journals.police.ir/article_17674.html
خراسانی، اباصلت؛ شمس مورکانی، غلامرضا؛ مختاری، زینب. (1396). " ارزیابی نقش عامل فردي در انتقال اثربخش آموزشهای ضمن خدمت کارکنان به محيط کار ".9(1)،صص 110 – 158 قابل بازیابی از: . http://jsli.shirazu.ac.ir/article_4172.html
خراساني، اباصلت، نوراللهي، مينا، مهری، داریوش، نقشبندی، حسين و نامدار، حسين. (1394). " شناسایي عوامل مؤثر بر انتقال آموزش به محيط کار در دانشگاه شهيد ستاری ". فصلنامهی مطالعات منابع انساني، 5(65)،صص 147-162. قابل بازیابی از: https://www.civilica.com/
خراساني، اباصلت، عباسپور، عباس و وفایی زاده، مهدی. (1394). " بررسي عوامل مؤثر بر انتقال آموزش در آموزشهای ضمن خدمت کارکنان غير هيأت علمي دانشگاه تهران با استفاده از مدل هولتون ". فصلنامهی آموزش و توسعه منابع انساني، 2(5)،صص 1-25. قابل بازیابی از: https://www.sid.ir/Fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=258695
درگاهی حسین، اسدی صدیقه، احمدی بتول، محمودی محمود (1396). "بررسی رابطه بین مدیریت دانش با خلاقیت و نوآوری سازمانی در کارکنان بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران "، فصلنامه بیمارستان، 17(1)،صص 97-108. قابل بازیابی از: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-5806-fa.html
سجادی، سيد محمدتقي، کيان، مرجان و صفایي موحد، سعيد. (1393). "آسیبشناسی پدیدهی انتقال آموزش در آموزشهای ضمن خدمت سازمان آموزشوپرورش (مطالعهی موردی استان خراسان رضوی)". فصلنامهی آموزش و توسعه منابع انساني، 2(3)،صص 1 – 24. قابل بازیابی از: http://ensani.ir/fa/article-
سلیمانی، الهام سادات ؛ امین بیدختی، علی اکبر؛نجفی،محمود؛کرمی،مرتضی(1398)تدوین الگوی شکل گیری انتقال یادگیری به محیط کار در برنامه های توسعه منابع انسانی. فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، پیاپی ۴۴ :37-51. قابل بازیابی از: http://profdoc.um.ac.ir/paper-abstract-1075148.html
سلجوقی، بهروز. (1395). "تبیین فرآیند یاددهی – یادگیری پژوهش محور در مقطع متوسطه به منظور ارائه الگوی مناسب"، پایاننامه دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
شمس، غلامرضا و عباسی کسانی، حامد. (1396). "آسیبشناسی و اثربخشی انتقال آموزش به محیط کار (بر اساس مدل انتقال آموزش هالتون)"، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 4(13)،صص 81-102. قابل بازیابی از: http://istd.saminatech.ir/WebUsers/istd/UploadFiles/OK/1396092510271219657-F.pdf
شمس مورکاني، غلامرضا و سيفي حسینآبادی، مهسا. (1394)، "ارزیابي اثربخشي دورهی آموزشي مدیریت اجرایي در شرکت ملي گاز ایران بر اساس مدل کرک پاتریک ": فصلنامه آموزش مهندسی ایران.20(79):43-62. قابل بازیبابی از 10.22047/ijee.2019.151789.1586
شمس مورکانی، غلامرضا؛ صفایی موحد، سعید و فاطمی صفت، علی. (1394)، "آسیبشناسی فعالیتهای آموزش و بهسازی منابع انسانی بر اساس مدل سه شاخه گی (مورد مطالعه: صنایع الکترونیکی فجر)". فصلنامه آموزشوپرورش. 3 (7)،صص 71 – 100. قابل بازیابی از: http://ensani.ir/fa/
عرب شیراز، نیره. (1390). " بررسی ارزیابی اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت شرکت ملی پخش و فرآوردههای نفتی ایران بر اساس مدل انتقال آموزش هالتون ". پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران.
فرهاد، ساناز؛ جعفری، پریوش(1395). "عوامل مؤثر براي انتقال آموزش به محيط كار به منظور افزايش بهرهوری منابع انساني در شركت پالايشگاه نفت تهران "، فصلنامه علی –پژوهشی مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، سال 7( 28)،صص 82-100. قابل بازیابی از: http://iieshrm.ir/article-1-56-fa.html
قهرمانی، علیاکبر و مصطفوی، اعظم السادات. (1394). "تأثیر یادگیری سازمانی بر پاسخگویی اقتصادی و اجتماعی شهرداری تهران (مطالعه موردی: شهرداری مناطق 1، 6، 8، 19، 22"، فصلنامه علمی – پژوهشی اقتصاد ومدیریت شهری، 3(12)،صص: 81. قابل بازیابی از: https://www.civilica.com
قلیچ لی، بهروز و اقتصاد، الهام. (1394). "بررسی نقش مدیریت دانش و نوآوری در عملکرد کسبوکار شرکتهای کوچک و متوسط (مورد مطالعه: مرکز رشد و واحدهای فناوری و کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی)" فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 2(5)،صص 54-70. قابل بازیابی از: http://ensani.ir/fa/article-
قنبری، سیروس؛ شمس مورکانی، غلامرضا؛ عارفی، محبوبه و زندی، خلیل. (1396). " آسیبشناسی انتقال یادگیری به محیط کار در سازمانهای دولتی استان کردستان "، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 4(12)،صص 2- 22. قابل بازیابی از: http://ensani.ir/fa/ -
کرمی، مرتضی. رحمانی زاده، داوود و بابک جودی. (1393). " تأثیر ویژگیهای فراگیر، طراحی آموزش و محیط کاری بر انتقال یادگیری در صنعت بانکداری "، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 1(1)،صص 156- 136. قابل بازیابی از: http://ensani.ir/fa/
لطفی، حمیده، آهنچیان، محمدرضا و کرمی، مرتضی. (1393). "انتقال یادگیری از محیط آموزش به محل کار در سازمانها و عوامل مؤثر بر آن، کنفرانس ملی رویکردهای نوین در مدیریت کسبوکار، تبریز "، دانشگاه تبریز و سازمان مدیریت صنعتی، قابل بازیابی از: https://www.civilica.com/Paper-NDMCONF01-NDMCONF01_045.html: 1-18.
موغلی، علیرضا؛ حسنپور، اکبر و حسنپور، محمد. (1388)."بررسی ارتباط بین توانمندسازی و تعهد سازمانی کارکنان در مناطق نوزدهگانه سازمان آموزشوپرورش شهر تهران ". نشریه مدیریت دولتی 1(2)،صص 120. قابل بازیابی از: https://jipa.ut.ac.ir/article_20299.html
مدهوشی، مهرداد؛ نورنژاد ونوش، وحید.(1392). " تأثیر توانمند سازهای مدیریت دانش روی توانمندی کارکنان شرکتهای کوچک و متوسط با نقش میانجی فرآیند مدیریت دانش ". پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، 3(2)،صص91-110. قابل بازیابی از: http://biot.modares.ac.ir/article-28-10247-fa.html
محمدی مهدی، ناصری جهرمی رضا، مختاری زینب، راسخ جهرمی اطهر، عابدی علیرضا، ناصری جهرمی راحیل. (1395). "ارزشیابی عوامل مؤثر انتقال یادگیری دورههای آموزش ضمن خدمت پرستاری به محیط کار بر اساس مدل انتقالی هالتون "، مجله توسعه آموزش د علوم پزشکی، 9(23)،صص84-85. قابل بازیابی از: http://eprints.bpums.ac.ir/5542/
میرکمالی، سید محمد و متاجی نیمور، علیه. (1393). "شناسایی عوامل مرتبط با انتقال آموزش به محیط کار از دیدگاه متخصصان شرکت پژوهش و فناوري پتروشیمی با استفاده از روش دلفی "، نشریه علمی – پژوهشی بهبود مدیریت، 8(2)، ، پیاپی 24،صص 74 - 75. قابل بازیابی از: http://5.202.52.251:2626/handle/Hannan/20881
نویدی، احد. (۱۳۹۲). "انتقال آموختهها از محیط آموزش به محیط کار ". مجله رشد آموزش فنی و حرفهای. شماره 3: 34-37. قابل بازیابی از: http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-546-1&slc_lang=fa&sid=1&sw=%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%8A%D8%B2%D8%B4
هداوند، سعید. (1391). "همسوسازی فرهنگ یادگیرنده و یادگیری سازمانی، عواملی اثربخش در بهبود عملکرد نیروی انتظامی "، فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، 7(25)،صص 59-60. قابل بازیابی از: https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1033265/%D9%
یعقوبی، نورمحمد؛ شکوهی، جواد؛ رئیسی شهرویی، حفصه؛ سیدی، فرزاده. (1394). "بررسی تأثیر سبکهای رهبری بر عملکرد سازمانی با میانجیگرهای یادگیری و نوآوری سازمانی ". پژوهشنامه مدیریت تحول، 7(14)،صص: 34. قابل بازیابی از: https://tmj2.um.ac.ir/index.php/manag/article/download/49209/10996
یوسفی، مرضیه؛ عارف نژاد، مسعود؛ صادقی، احمد و یوسفی، علیرضا. (1396). "رابطه بین سرمایه اجتماعی با یادگیری سازمانی در بیمارستانهای منتخب شهرستان زابل "، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای سلامتمحور، 3(1)،صص 60-70. قابل بازیابی از:
http://lis.aqr-libjournal.ir/article_49355.html
ابیلی، خدایار؛ یوزباشی، علیرضا؛ خرازی، سید کمال و سبحانی نژاد، مهدی. (1395). "عوامل سازمانی زمینهساز انتقال یادگیری به محیط کار (مورد مطالعه؛ شرکت ملی گاز ایران، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 9(3)،صص 22- 39. قابل بازیابی از: http://jas.ui.ac.ir/article_21716.html
یوزباشی، علیرضا.(1389). "بررسی عوامل مؤثر بر ارتقاي اثربخشی دورههای آموزشی شرکت نفت ایران "، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
Banerjee, P., Gupta, R., & Bates, R. (2016). "Influence of Organizational Learning Culture on Knowledge Worker’s Motivation to Transfer Training: Testing Moderating Effects of Learning Transfer Climate". Current Psychology, 1-12. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=
Carla, Q. P.(1012). "Training transfer evaluation in the Public Administration of Catalonia: The MEVIT factors model". Procedia - Social and Behavioral Sciences,4.1751-1755. https://core.ac.uk/download/pdf/82107242.pdf
Choy C. H., Yew W. K., Lin B.(2006)."Criteria for measuring KM performance outcomes in organizations"; Industrial Management & Data Systems, Vol. 106, No. 7: 925. https://www.emeraldinsight.com/doi/10.1108/02635570610688850
Dirani, K. (2012). "Professional Training as a Strategy for Staff Development." European Journal of Training and Development, 36 (2/3): 158 – 178. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/03090591211204698/full/html
Kim, S. G., & Yang, S. J. (2015). "Structural Relations of Learning Orientation, SelfEfficacy," Learning Transfer and Job Performance of Farmers who Participated in the Strong and Small Farms Education. Journal of Agricultural Extension & Community Development, 22(4), 455-464.
Laeeque.k .Jansen J.P.justin,&van den bosch.(2012)." Study of knowledge sharing in promoting innovation in the services sector".international journal of learning of learning and intellectual capital.vol.2,no.3 pp.246-261.https://www.researchgate.net/publication/298727181_Structural_Relations_of_Learning_Orientation_S Noorizan, M. M., Afzan, N. F., & Akma, A. S. (2016). "The Moderating Effects of Motivation on Work Environment and Training Transfer: A Preliminary Analysis". Procedia Economics and Finance, 37, 158-163. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2212567116301071
Schneider, K. (2014). "Transfer of Learning in Organizations". Springer International Publishing, Switzerland: 22. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-02093-8_5
Sepeng, S., & Miruka, C. O. (2011). "Transfer of Learning Challenges Experienced by Employees in Selected Departments of the North West Province". Proceedings of 8th Annual London Business Research Conference Imperial College, London, UK: 124. https://wbiworldconpro.com/uploads/london-conference-2013/management/1373106740_437-Collins.pdf
Zumrah, A. R., & Boyle, S. (2015). "The effects of perceived organizational support and job satisfaction on transfer of training". Personnel Review, 44(2), 236-254. https://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/PR-02-2013-0029