Predictability of virtual exam anxiety based on computer self-efficacy
Subject Areas : Educational Science
1 -
Keywords: virtual exam anxiety, computer self-efficacy, students,
Abstract :
The present study was conducted with the aim of predicting virtual exam anxiety based on computer self-efficacy and self-control in the statistical population of Islamic Azad University students, North Tehran branch. The statistical sample consists of 367 people who were determined based on Morgan's table and were randomly selected by quota sampling method. This research is considered among correlational researches based on multivariable regression and correlation. Three standard test anxiety questionnaires of Sarason (1976) , Hosseini's computer self-efficacy (2013) were used to collect information. In the statistical analysis of the data , central tendency and dispersion indices were used at the descriptive level, and regression analysis and correlation coefficient were used at the inferential level. The findings indicate that 1) virtual exam anxiety can be significantly predicted based on computer self-efficacy. 2) There is a significant relationship between virtual exam anxiety and computer self-efficacy.
keywords: virtual exam anxiety, computer self-efficacy, students
1. آقاجانی، طهمورث .(1393). تحلیل روابط ساختاری بین آموزش خود متمایز سازی با اضطراب امتحان و باورهای خودکارآمدی . مقاله دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی سال پانزدهم، 158-131.#
2. امامی، سیده لیلا و آتش پور، سیدحمید .(1398). رابطه کمال گرایی والدین با اضطراب و خودکارآمدی فرزندان پسر8-11سال، پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش در روانشناسی،مشاوره وعلوم تربیتی.#
3. جليلي، علی و حسينچاري، مسعود .(1390). تبيين تاب آوري روانشناختي بر حسب خودكارامدي در دانشجويان ورزشكار و غيرورزشكار. رشد و يادگيري حركتي – ورزشي ، پاييز و زمستان 1389. شماره 6- صص 153-131.#
4. حاتمی، مهین؛ هدایتی، فرشته و کاوه، محبوبه .(۱۳۹۸). بررسی رابطه بین باورهای فراشناخت و خودکارآمدی با اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر سال چهارم متوسطه. رویش روان شناسی. ۸ (۳) :۲۱۴-۲۰۵.#
5. خالق خواه، علی و بابایی منقاری، محمدمهدی .(1395). رابطه ی بین ویژگی های شخصیتی و اضطراب رایانه با خودکارآمدی رایانه دانش آموزان متوسطه، نشریه روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی) دوره:12، شماره:39، 173-157. #
6. خسروی معصومه؛ استوار، زهره و اعظمی، سعید .(۱۳۹۱). اضطراب امتحان و راهبردهای مقابله با آن. ناشر : انتشارات علم.#
7. دادستان، پریرخ .(۱۳۹۶). روانشناسی مرضی تحولی - جلد اول : از کودکی تا بزرگسالی، تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).#
8. رئیسی سر تشنیزی زهرا، لطفی مژگان، پیرمرادی محمدرضا، اصغرنژاد فرید علی اصغر. نقش پیش بین خودکارآمدی در تنظیم هیجان و انعطاف پذیری شناختی بر کاهش آشفتگی هیجانی دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران . ۱۳۹۹; ۳۰ (۱۸۹) :۱۶۹-۱۶۴.#
9. سلیمانی، اسماعیل؛ سرخوش، مهدی؛ حسینیان، سیمین؛ دهقان، بهناز و نوری پورلیاولی، رقیه .(۱۳۹۸). بررسی نقش توضیحی پریشانی و اجتناب اجتماعی، انگیزه و خودکارآمدی تحصیلی در تبیین اضطراب کلاس زبان خارجی، فصلنامه تدریس پژوهی، سال چهارم، شماره هفتم، 254-238.#
10. شاهرخی، مسلم و مرادی دولت آبادی، مژگان .(1396). اضطراب امتحان: علل و راهکارهای مقابله با آن (رویکرد شناختی - رفتاری) ، ناشر: رشد فرهنگ . #
11. شیفته، افسانه .(۱۳۹۷). پیش بینی عملکرد تحصیلی و اضطراب امتحان در نوجوانان: براساس سبکهای فرزندپروری، ناشر: ماهواره . #
12. عسكري، سعید، کهریزی، سمیه و کهریزی، مریم.(1392). نقش خودكارآمدي و رضايت از زندگي در پيش بيني عملكرد تحصيلي دانش آموزان دختر سال سوم دوره ي متوسطه شهر كرمانشاه. مجله ي روان شناسي مدرسه، دوره ی 2، شماره ی 2/123 – 107.#
13. فارسی نژاد، معصومه .(۱۳۹۸). درمان شناختی - رفتاری و تنظیم هیجان در کاهش ملال تحصیلی و اضطراب امتحان، ناشر: انتشارات فرهوش.#
14. کاظمیان مقدم، کبری و مهرابی زاده هنرمند، مهناز .(۱۳۹۱). اضطراب امتحان و شیوه های مقابله با آن (به انضمام برخی پرسشنامه های اضطراب امتحان)، ناشر: موسسه کتاب آراد.#
15. Cassaday , J.C.(2004 ). The in fluence of cognitive test anxiety across The learning – testing cycle . learning and Instruction,14(6), 569-592.
16. File, s, E . & Hyde, J. R. G .(2012 ). can social interaction be used to measure anxiety? . British journal of pharmacoloyy,62(1) , 19-240
17. Lenz A, Elizabeth R, Shortrige_Bagget Lillie M .(2012).Self-efficacy in nursing: research and measurement perspectives. New York: Sprinter Publishing Co.
18. Ma, T. L., Zarrett, N., Simpkins, S., Vandell, D. L., Jiang, S. (2020). Brief report Patterns of prosocial behaviors in middle childhood predicting peer relations during early adolescence. Journal of Adolescence, 78, 1-8.
19. Nie Y, Lau Sh, Liau AK.(2011). Role of academic self-efficacy in moderating the relation between task importance and test anxiety. Learning and Individual Differences; (21): 736–41.
20. Richardson - Jones , J. W. ,craige , c.p . , Nguyen,. T . H. , kung . H. F. Gardier , A. M t Dranovsky A.8, Leonardo, E. D . (2011) serotonin – IA auto receptors are necessary and sufficient for The normal formation of circuits underlying innate anxiety . The Journal of Neuroscience ,31(16) , 6008-6018 .
21. Trifoni , A , shahini, M. (2011) How Does Exam Anxiety A ffect The performance of university students? Mediterranean Journal of social sciences , 2 (2 ) , 93-101.