Analyzing school-centered management using grounded theory
Subject Areas :Ebrahim Shirali 1 , Yadollah Mehralizadeh 2 , Nasrollah Ghashghaeizadeh 3
1 - PhD student, Department of Educational Management, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
2 - Full Professor, Department of Educational Management, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Educational Management, Behbahan Branch, Islamic Azad University, Behbahan, Iran.
Keywords: Grounded Theory, education, school-centered management,
Abstract :
Purpose: Centered school, or in other words, involving the school and its elements in the education framework and assigning many decision-making and executive areas to it, is one of the ideas and policies that have attracted many minds at the level of the education system. has been busy. The purpose of this research was to analyze the school-centered management using the grounded theory. Method:According to the objective, the research was applied and the research method was a case study. The statistical population was a group of experts including teachers and principals of secondary schools and specialists and experts in the field of education. The interview method was used to collect research data. In the current research, the reliability was done through "checking by participants or interviewees". In addition, in order to confirm and validate the findings of the optimal situation, an interview was conducted with seven educational experts, and the information obtained from the interview process and the quality and depth of the data were confirmed by the group of relevant experts. In this research, the data theory analysis method of the foundation was discussed for the categorization of the interviews.Findings: 52 categories were classified in the central coding stage and finally in the advanced coding stage, the categories revealed in the form of six dimensions of the paradigm model were placed in the model with the relationships between them.Conclusion: Based on the results, it can be said that school management is one of the necessities of today's school administration, and planners should pay attention to its key components.
احسانی، پری. مدنیان، عبدالحسین. مشتاقی، سعید. (1393). بررسی تفاوت نظر مدیران، معاونان و کارشناسان آموزشی و پرورش شهرستان اهواز در بهکارگیری الگوی مدیریت مدرسه محور در نظام آموزشی (3-3-6)، اولین اجلاس بینالمللی مدیریت در قرن 21.
ادیب منش، مرزبان. عسگری، محمدعلی. موسی پور، موسی. (۱۳۹۰)، امکانسنجی اجرای برنامهریزی درسی مدرسه محور در دبیرستانهای شهر، پژوهشهای برنامه درسی، 1(2): 81-104.
امین بیدختی، علیاکبر. فتحی واجارگاه، کورش. مرادی، سعید. (1396). تحلیل ساختاری مؤلفههای مدیریت مدرسه محور مبتنی بر نظریهپردازی تطبیقی، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 8(1): 27-50.
بازگیر، زانیار. ازکات، عادل. صالحی، مهدی. (1399). مدیریت مدرسه محور: موانع و راهکارها ؛ پژوهشی پدیدارشناسانه، مدیریت مدرسه، 8(4): 91-105.
جعفری مقدم ، سعید. فانی، علیاصغر. (۱۳۸۱). طراحی نظام مدیریت مدرسه محور در ایران ، مدرس علوم انسانی، 6(3): 1-16.
حاجی پور عیایی، نجمه. ابوالقاسمی، محمود. (1397). بررسی و مقایسه مدیریت مدارس متوسطه کرمان بر اساس الگوهای مدیریتی تونی بوش، مدیریت مدرسه، 6(1): 81-62.
داودی پور، عبدالله. (۱۳۸۴). بررسی زمینههای اجرای طرح مدیریت مدرسه محور بر اساس رسالت مشارکت و تعهد سازمانی مدیران و معلمان مدارس راهنمایی شهر مشهد، پایاننامه کارشناسی ارشد.
سحرخیز ، مرضیه. ( ۱۳۹۱ ). الگوهای مدیریت مدرسه محور ارشد مدیریت مدرسه، ویژهنامه ضمن خدمت فرهنگیان، ۱(2): 1-30.
فاریابی، مهدی. کمالی، نقی. داودی، رسول. (1399). تبیین مؤلفههای مدل مدیریت مدرسه محور بومی در مدارس استان بوشهر با رویکرد سند تحول بنیادین، اندیشههای نوین تربیتی، 15(2): 127-164.
Beidokhti, A. A., Fathi, K., & Moradi, S. (2016). The structural relations of parameters of school-based management based on decentralization, responsibility, participation, organizational culture, and organizational commitment, Rev. Eur. Stud., 8: 159.
Bush, T. (2018). Preparation and induction for school principals: Global perspectives, Management in Education, 32(2): 66-71.
Çelik, K., & Tosun , A. (2019). The relationship between school administrators' conflict management styles and organizational health, Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi,9(1): 99-121.
Gonzales, M. M. (2020). School technology leadership vision and challenges: Perspectives from American school administrators, International Journal of Educational Management, 34(4):697-708.
Cotton, K. (2020). school-Based Management, school Improvement Research Series (SIRS).
Ga, V. S. V., & Daudb, K. (2015). The implementation of school based management policy: an exploration, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 172: 693-700.
Karakose, T., Yirci, R., & Papadakis, S. (2021). Exploring the interrelationship between covid-19 phobia, work–family conflict, family–work conflict, and life satisfaction among school administrators for advancing sustainable management, Sustainability, 13(15): 8654.
Lunenburg, F. C., & Ornstein, A. (2021). Educational administration: Concepts and practices, Sage Publications.
_||_