Ranking of Environmental Problems and Obstacles in the Field of Domestic Goods Marketing Management with a Resistance Economy Approach Using the AHP Method
Subject Areas :
Financial Economics
arghavan yarahmadi
1
,
Mohammad Reza Jaber Ansari
2
1 - Department of Management, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran
2 - Department of Management, Borujard Branch, Islamic Azad University, Borujard, Iran (corresponding author
Received: 2023-10-12
Accepted : 2023-12-13
Published : 2023-12-22
Keywords:
H31,
D13,
Keywords: marketing management,
domestic goods,
resistance economy JEL Classification: M31,
Abstract :
Abstract
The current research has ranked environmental problems and obstacles in the field of domestic goods marketing management with a resistance economy approach. Among the statistical population of the research, 10 managers of electrical household appliances company were selected by theoretical saturation method. The research tool included a researcher-made questionnaire. Examining the results showed that in the structural-political dimension, priority is given to the indicator of failure to reduce dependence on oil. For the structural-economic dimension, the highest priority is with the index of fighting against economic corruptors and economic corruptions, for the structural-social dimension, the highest priority is with the tax payment index, for the structural-technological dimension, the highest priority is with the index of the change in the direction of the economy based on resources to an economy based on innovation. In the social-behavioral dimension, the highest priority is given to the index of consumption of domestic products in devices, for the behavioral-technological dimension, the highest priority is given to the indicator of the development of infrastructure required for the empowerment of the workforce, in the contextual-economic dimension, the highest priority is given to the index of creating a competitive environment in the production sector and Distribution is in some product groups. For the contextual-social dimension, the most priority is with the index of strengthening public trust between the government and the people in economic policies, and for the contextual-technological dimension, the most priority is with the index of the use of new technologies in the automobile industry.
References:
فهرست منابع
احمدی، سیدوحید. (1387). بررسی مقایسهای شاخصهای فضای کسب و کار در ایران و جهان. دفتر بررسیهای اقتصادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
احمدیان، مریم؛ شهبازیغیاثی، موسی و نعیمی، زهرا. (1393)، پایش محیط کسب و کار ایران در پاییز 1392، ارزیابی 315 تشکل اقتصادی سراسر کشور از مولفههای ملی محیط کسب و کار در ایران. دفتر مطالعات اقتصادی (گروه مطالعات محیط کسب و کار) معاونت پژوهشهای اقتصادی مجلس شورای اسلامی. شماره مسلسل 13570.
حاجی علی اکبری، فیروزه؛ صدیقیان، نرگس(1398). شناسایی و اولویت بندی مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر تصمیم گیری مصرف کنندگان در انتخاب کالاهای تولید داخلی با هدف ارائه الگوی مصرفی کالاهای ایرانی. فصلنامه آینده پژوهی مدیریت سال سی ام، شماره 117، تابستان 1398.
رشوند، محمد نبی ( 1395) . بررسی راهکارهای تقویت تولید کالاهای داخلی در راستای اقتصاد مقاومتی. پژوهش نامه کشاورزی و منابع طبیعی، شماره 19، تابستان 1395.
زیرک، معصومه( 1394). آسیب شناسی مخاطره پذیری اقتصاد ایران بر مبنای سیاست های کلی اقتصاد ایران بر مبنای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی. مجله اقتصادی، شماره 9 و 10 ، آذر و دی 1394، صص 76-47.
سیفلو، سجاد( 1393). مفهوم شناسی اقتصاد مقاومتی. معرفت اقتصاد اسلامی، سال پنجم، شماره دوم، پیاپی 10ف بهارو تابستان 1393، صص 173- 151
طاهرینیا مسعود، حسنوند، حبیبیزاده (1400)، اثرات یکپارچگی مالی بر بهرهوری کل عوامل تولید در اقتصاد ایران؛ شواهدی از مدلهای خودرگرسیونبرداری با وقفههای توزیعی. فصلنامـه اقتصاد مالی، دورۀ / 16شمارۀ ( 4پیاپی /)61زمستان 1401، صفحه 01تا21
عبدالمنافی، سعید، نقابی، مجد عاملی، ایزدی، پهلوانی، (1400)، نقش تحریم های اقتصادی بر تأمین مالی ارزی از طریق صادرات فرش دستبافت در حوزهی منافع اقتصاد فردی ( مورد مطالعه : فرش دستبافت سیستان). فصلنامـه اقتصاد مالی ، دورۀ / 51شمارۀ ( 4پیاپی /)18زمستان 5411 ) صفحه 78تا 511
مناف زاده هیر، محمد علی، شافعی، فاطمی (1400)، ارائه الگویی جهت تدوین استراتژی ها ی توسعه صادرات در بازارهای خارجی با استفاده از روش داده بنیاد (مطالعه موردی شرکتهای پتروشیمی ایران)، فصلنامه اقتصاد مالی، دورۀ / 15شمارۀ ( 4پیاپی 57) زمستان ، صفحه 39تا 5
نجفی زاده، محسن؛ زاهدی، سید محمد(1395). آسیب شناسی نظام مدیریت عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی قزوین با استفاده از مدل سه شاخگی. مجله مدیریت توسعه و تحول25 (1395)،صص69-59
_||_
Badot, O. (2014). Mediterranean marketing and postmodern marketing: An oxymoron?. Journal of Consumer Behaviour, 13(3), 224-229.
Beetles, A., & Strong, C. (2014). Special Issue of Journal of Strategic Marketing on ‘Adding value to marketing education: best practice teaching in a modern education environment’. Journal of Strategic Marketing, 22(6), 561-561.
Mihic, S., Dasic, D., & Supic, D. (2015). Marketing approach to e-distribution of modern banking products. Ekonomika, 61(2), 69.
Sharma, P., Davcik, N. S., & Pillai, K. G. (2016). Product innovation as a mediator in the impact of R&D expenditure and brand equity on marketing performance. Journal of Business Research.
Team FEM. (2013). PESTEL analysis strategy skills.
Temesgen, S. M.(2014). Determinants of Foreign Products’ Preference Over Local Products: The Case of Shoes or/and Cloth Preference in Gondar Town, Ethiopia. IOSR Journal Of Humanities And Social Science (IOSR-JHSS) Volume 19, Issue 3, Ver. III (Mar. 2014), PP 50-61