Presenting a Model for Explaining the Role of Social Capital in the Success of International Entrepreneurship
Subject Areas : Financial Economicsمحمدجعفر چراغی 1 , جمشید عدالتیان شهریاری 2 , محمدرضا کاباران زاده 3
1 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Keywords: L26, N10, JEL Classification: J24,
Abstract :
This research was aimed at Presentation a Model for Explaining the Role of Social Capital in the Success of International Entrepreneurship. The statistical population in the qualitative section consisted of Academic and organizational experts including the managers of the Tehran Chamber of Commerce and in the quantitative section include all the members of the Tehran Chamber of Commerce.The sample size in the qualitative section with theoretical saturation (20 people) was estimated using purposeful sampling and in the quantitative section based on Cochran's formula, 335 people were estimated by stratified random sampling method. The data collection tool was interviewed in the qualitative section and in the quantitative section the questionnaire was. Validity of the questionnaire from a formal and content perspective through several experts, convergence validity was calculated by calculating the mean of variance extracted and cross-check validity was verified by calculating AVE optimization. Reliability questionnaire through Cronbach's alpha for the whole questionnaire was 0.86 Lisrel software and smartpls were used to analyze the data. The results obtained to identify 18 components and 84 indicators led to 7 influential components including Social prosperity, social cohesion, social cohesion, social acceptance, social participation, trust in organization and interactions and the 3 effective dimensions of Export performance, international competitiveness and economic growth affect on Role of Social Capital in the Success of International Entrepreneurship.
فهرست منابع
حسین پور، د گنجی زاده، خاقانی زاده، ع. (۱۳۹۳) چه چارچوبی برای نشریات کسبوکار بینالمللی ارائه میشود. مقاله ارائهشده در همایش ملی کارآفرینی و رقابتپذیری.
صوف باف, مهدیه؛ لطفی، محمدرضا. (۱۳۹۷). بررسی تأثیر کارآفرینی بینالمللی بر فعالیتهای بینالمللی با در نظر گرفتن متغیر میانجی برنامه صادراتی (موردمطالعه: شهرک صنعتی پرند). دومین کنفرانس بینالمللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم انسانی و مطالعات اجتماعی و فرهنگی، کرج، دانشگاه جامع علمی کاربردی سازمان همیاری شهرداری ها،
عبدی، حسن؛ خسروی، جمال؛ محمدزاده، پرویز. (1397). اثرات سرمایههای فیزیکی، انسانی و اجتماعی بر توسعه سطح کارآفرینی فعالان اقتصادی شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز: رویکرد معادلات ساختاری و لاجیت رتبهای. فصلنامه تحقیقات مدلسازی اقتصادی، شماره 33، پاییز 97، صص 189-219.
مسگری ،سعید. (1393). سرمایه انسانی موثرتر از سرمایه فیزیکی. روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۲۸۷،http://www.donya-e-eqtesad.com/news/825509.
مقیمی، سیدمحمد. (1388). عوامل مؤثر بر کارآفرینیسازمانی در سازمانهای بخش خدمات اجتماعی و فرهنگی دولت ایران. فرهنگ مدیریت، 2(6)، 34-43.
یداللهی فارسی، جهانگیر. (1387). رهبری کارآفرینانه برای ایجاد مزیت رقابتی در سازمانهای آینده. کنفرانس ملی کارآفرینی، خلاقیت و سازمان های آینده. هتل المپیک تهران، 7 و 8 اسفند 1386.
حاجی شاهرودی، دنیا، زمردیان، غلامرضا، فلاح شمس لیاستانی، میرفیض، حنیفی، فرهاد (1398). طراحی سیستم پیش هشدار دهنده بحران بانکی نظام مند در بازار مالی ایران. فصلنامه اقتصاد مالی، دوره 13، شماره 47، 135-154.
حسینی، سیده مریم، دائی کریم زاده، سعید، بختیاری، صادق (1397). ارتباط بین توسعه مالی، رشد اقتصادی و مصرف انرژیدر منتخبی از کشور های در حال توسعه، فصلنامه اقتصاد مالی، دوره 12، شماره 45، 167-191.
فرمان آرا، وحید، کمیجانی، اکبر، فرزین وش، اسداله، غفاری، فرهاد (1397). نقش بازار سرمایه در در تأمین مالی و رشد اقتصادی، فصلنامه اقتصاد مالی، دوره 13، شماره 47، 19-39.
Bowden, J. L. H., Conduit, J., Hollebeek, L. D., Luoma‐aho, V., & Solem, B. A. A. (2018).The role of social capital in shaping consumer engagement within online brand communities. The Handbook of Communication Engagement, 491-504.
Gil-Pechuan, I., Exposito-Langa, M., & Tomas-Miquel, J. V. (2013). International entrepreneurship inSMEs: a study of influencing factors in the textile industry. International Entrepreneurship and Management Journal, 9(1), 45-57
Ji, J., Plakoyiannaki, E., Dimitratos, P., & Chen, S. (2019). The qualitative case research in international entrepreneurship: a state of the art and analysis. International Marketing Review, 36(1), 164-187.
Karadağ, H. (2018). The impact of gender and social capital on entrepreneurial intentions in university students: Evidence from Turkey.
Lin, N. (2017). Building a network theory of social capital.In Social capital (pp. 3-28).Routledge.
Oviatt, B. M., & McDougall, P. P. (2005). Defining international entrepreneurship and modeling the speed of internationalization. Entrepreneurship theory and practice, 29(5), 537-553.
Oyson, M., & Whittaker, D. H. (2010). An opportunity-based approach to internationalentrepreneurship: pursuing opportunities internationally through prospection.
Schwens, C., Zapkau, F. B., Bierwerth, M., Isidor, R., Knight, G., & Kabst, R. (2018). International Entrepreneurship: A Meta–Analysis on the Internationalization and Performance Relationship. Entrepreneurship Theory and Practice, 42(5), 734-768.
Tamer, İ., Dereli, B., & Sağlam, M. (2014). Unorthodox forms of capital in organizations: positive psychological capital, intellectual capital and social capital. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 152, 963-972.
Tasavori, M., Zaefarian, R., & Eng, T. Y. (2018). Internal social capital and international firm performance in emerging market family firms: The mediating role of participative governance. International Small Business Journal, 36(8), 887-910.
Tian, Y. A., Nicholson, J. D., Eklinder-Frick, J., & Johanson, M. (2018). The interplay between social capital and international opportunities: A processual study of international ‘take-off’episodes in Chinese SMEs. Industrial Marketing Management, 70, 180-192.
Wang, K. Y., Hermens, A., Huang, K. P., & Chelliah, J. (2015).Entrepreneurial orientation and organizational learning on SMEs' innovation. International Journal of Organizational Innovation.
_||_