Investigating the relationship between emotional intelligence and motivation to learn practical courses in architecture Case Study: Practical lessons. Faculty of Art and Architecture, Islamic Azad University - Rudehen
Subject Areas : Design and planning methodsَAmirhosein Mostoufizadeh Azhari 1 , Gholamhossein Naseri 2 , Mouhsen Baghdadi 3
1 - Department of Architecture, Islamic Azad University, Roodehen Branch, Roodehen, Iran.
2 - Department of Architecture, Islamic Azad University, Damghan Branch, Damghan, Iran.
3 - Department of Architecture, Islamic Azad University, Roudehen, Roudehen, Iran
Keywords: Architectural education, emotional intelligence, skill development, sense of motivation, practical lessons,
Abstract :
Self-learning requires motivation that does not boil by itself and that each person acquires according to internal knowledge and external factors. The purpose of this research is to prove the relationship between emotional intelligence and the sense of motivation in learning practical lessons. This category is directly related to success in education, and even how students live in the future. Most people learn subjects through their emotional intelligence, as a result, it can be seen that by examining the relationship between these two subjects, it can be used to strengthen the sense of motivation for learning in the practical courses of architecture. Therefore, the statistical population of art and architecture students of Azad University of Rodhan branch was used to sample the statistical population, which was 400 people and was calculated based on Fidel and Tabachingpish formula, and 70 people were selected by random sampling method. The method of conducting this research is applied and correlational. which is used to collect data from the performance self-assessment questionnaire and from the software. spss was used for data analysis and as a result, it was measured and evaluated based on the indicators in the regression tables. The research results showed that there is a significant relationship between emotional intelligence and motivation to learn in practical courses. So it can be seen that students who have higher emotional intelligence have more initiative in learning and implementing their ideas. As a result, it can be seen that emotional intelligence is one of the important factors for better learning of practical courses in the field of architecture.
۱- احدیان، محمد ، محرم ، آقازاده، راهنمای روشهای نوین تدریس آموزش و کارورزی، تهران: پاییز، ۱۳۸۲.
۲-گانیه، رابرت میلز، شرایط یادگیری و نظریه آموزشی ، ترجمه: جعفر نجفی زند، انتشارات رشد ، تهران: ۱۳۷۳.
۳- جویس، بروس ،مارشا ویل وبورلی شاورز، الگو های تدریس: ترجمه محمد رضا بهرنگی ، انتشارات تهران: ۱۳۷۲.
۴-آیتی، محسن، و صدیقه خوشدامن . برنامه درسی و سبکهای تدریس و یادگیری. فصلنامه مطالعات برنامه ۱۳۹۱.
۵- امین،خندقی ،ملیحه ، رجایی، تأثیر رفتار یادگیری دانشجویان برسبک تدریس،.فصلنامه تربیتی روانشناسی،تهران۱۳۹۲.
۶- اسکندری، فرزاد، و مهدی صالحی، بررسی تأثیر مطابقت میان سبکهای تدریس و یادگیری بر عملکرد درس، ۱۳۸۸.
۷-گروت، لیندا، و دیوید وانگ، روشهای تحقیق در معماری. ترجمه علیرضا عینی فر، تهران: دانشگاه تهران،۱۳۹۴.
۹-مهدویپور قائم مقامی، حسین، سرمشق الگویی جهت استفاده از آثار معماری در آموزش طراحی معماری، پایاننام، تهران، دانشگاه شهید بهشتی،۱۳۹۱.
۱۰- فرضیان، محم، دست ساخته ها.تجربه شخصی« یادگیری از راه ساختن در آموزش معماری، ۱۳۹۳.
۱۲- سیف، سید علیاکبر، روانشناسی پرورشی نوین )روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران: نشر دوران، ۱۳۹۲.
۱۳-سالمی، سید غالمرضا، و مهرنوش قدسی..رویکردی اسالمی به مدل ساختارمند نظام آموزش معماری. کیمیا،۱۳۹۲.
۱۸- صمیمی، زبیر ، شبان بسیم، فرناز، سلیمانی، آرزو ،تبیین احساس خودشکوفایی دانشجویان بر اساس حمایت اجتماعی ادراکشده و سرمایه اجتماعی.دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. مجله رفاه اجتماعی.۱۳۹۹.
۱۹-نقش، سیمین. فروغی ابری، احمد، علی. شفیع پورمطلق، فرهاد. ارائه مدلی جهت تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجی گری جدیت تحصیلی. مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی۱۳۹۵.
۲۰-یوسفی،قاسمی،فیروزیان،رابطه بین پیشرفت تحصیلی و انگیزه برای یادگیری،مجله علوم پزشکی.دانشگاه تهران.۱۳۸۷
8- Hemaid Alsulami . Assessing the Effect of Instructor’s Emotional Intelligence (EI) on the Students’ Satisfaction.Hindawi.Mathematical Problems in Engineering. 2021.
11- A. Rizwan, S. H. Serbaya, M. Saleem, H. Alsulami, D. A. Karras, and Z. Alamgir, “A preliminary analysis of the perception gap between employers and vocational students for career sustainability,” Sustainability, vol. 13, no. 20, Article ID 11327, 2021.
14-C. Lee and C.-S. Wong effect of team emotional intelligenceon team process and effectiveness,” Journal ofManagement and Organization, vol. 25, no. 6, pp. 3] I. Urquijo, N. Extremera, and G. Azanza contribution ofemotionalintelligence to career success: beyond personalitytraits,” International Journal of Environmental844–859, 2022.
15- Julia Arias, Jorge G. Soto‑Carballo and Margarita R. Pino‑Juste. Emotion intelligence and academic motivation in primary school students. Reflexão e Crítica,2022.
16- Osama Khassawneh ,Tamara Mohammad, Rabeb Ben-Abdallah and Suzan Alabidi . The Relationship between Emotional Intelligence andEducators’ Performance in Higher Education Sector. Canada. Behavioral. Sciences. 2022.
17-Khassawneh,O.;Mohammad,T.The Influence of Work Diversity on Organizational Performance in the Hospitality Sector in the,UAE: The Moderating Role of HR Practices. Adm. Sci. 2022.