Functional analysis of epic and historical Myths in Odes Shahryar
Subject Areas :
Persian language and literature texts
mahdi nowrooz
1
,
reza JALILI
2
1 - Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Neishabour Branch, Neyshabur, Iran.
2 - Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Islamic Azad University - Neishabour Branch, Neyshabur, Iran.
Received: 2019-01-17
Accepted : 2019-01-17
Published : 2018-09-23
Keywords:
اسطوره,
حماسه,
اخلاق,
شهریار,
قصیده,
Myth,
history,
epic,
Shahryar,
Odes,
Abstract :
One of the most important literary elements explain the intellectual system, a poet, is a myth. Poets are often myth-maker and help this element can identify many of your thoughts and your mental seepage, stability and special Stability forgiven. The presence of myth and poetry in Persian language has a long history, which, given the rich history of Iran are obvious. In the meantime, there's a lot to consider this functional element. So, what is explored in the present research is a descriptive study - functional analysis of historical myths and epic odes's mirror will be. The most important myths are: Alexander, Jamshid, Khosrow and Shirin mainly functional teaching, praise and descriptive, historical, and ultimately, their aesthetic. Operating mysticism, and in only one case was seen of Alexander the Great, which, according to reflect considerable intellectual system's mystical ideas, strange
References:
کتابها
انوری، حسن. (1383). فرهنگ کنایات سخن. 2ج، تهران: سخن.
رشیدیان، بهزاد. (1370). بینش اساطیری در شعر معاصر فارسی. تهران: گسترده.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1375). صور خیال در شعر فارسی. چاپ ششم. تهران: آگاه.
شهریار، محمدحسین. (1387). دیوان. ج1. چاپ سیودوم. تهران: نگاه.
صفوی، سید حسین. (1364). اسکندر و ادبیات ایران. تهران: امیرکبیر.
علیزاده، جمشید. (1374). به همین سادگی و زیبایی. تهران: مرکز.
کزازی، میرجلالالدین. (1372). رؤیا، اسطوره، حماسه. تهران: مرکز.
_____________ . (1374). بدیع. تهران: کتاب ماد.
گورین، ویلفرد. (1370). راهنمای رویکردهای نقد ادبی. ترجمهی زهرا میهنخواه. تهران: اطلاعات.
لویاستروس، کلود. (1376). اسطوره و معنا. ترجمهی شهرام خسروی. تهران: مرکز.
محمدی، حسنعلی. (1373). شعر معاصر ایران از بهار تا شهریار. تهران: ارغنون.
معین، محمد. (1378). فرهنگ فارسی. تهران: امیرکبیر.
نیکاندیش نوبر، بیوک. (1377). در خلوت شهریار. 2ج. چاپ اول. تبریز: آذران.
همایی، جلالالدین. (1389). فنون بلاغت و صناعات ادبی. چاپ اول. تهران: اهورا.
هینلز، جان. (1379). شناخت اساطیر ایران. ترجمهی ژاله آموزگار و احمد تفضلی. تهران: چشمه.
یاحقی، محمدجعفر. (1375). تاریخ ادبیات ایران. تهران: شرکت چاپ و نشر ایران.
ب) مقالهها
اسعد، محمدرضا و کمالی بانیانی، مهدیرضا و درخشیده، رضوان. (1394). «فراز و فرود اسطورهشناسی در اشعار شهریار». فصلنامهی بهارستان سخن دانشگاه آزاد خوی. سال 12، شمارهی 29، صص 20-1.
شاهرخی، فرنگیس. (1394). «هویت فرهنگی و دینی در اشعار شهریار (مطالعهی موردی؛ رویکرد آرکائیستی)». مجلهی پژوهشهای نقد ادبی و سبکشناسی دانشگاه آزاد شهرکرد. دورهی 6، شمارهی 4، صص 152-129.
قانونی، حمیدرضا. (1393). «تحلیل بازتاب فولکلور در ادبیات غنایی با تکیه و تأکید بر غزلهای شهریار». فصلنامهی مطالعات زبان و ادبیات غنایی دانشگاه آزاد نجفآباد. سال 4، شمارهی 11، صص 77-59.
پارساپور، زهرا. (1391). «بررسی ارتباط انسان با طبیعت در شعر». مجلهی ادب فارسی دانشگاه تهران. دورهی دوم، شمارهی 1، صص 100-77.
سلیمی، علی و احمدی، محمدنبی. (1389). «شهریار، سنتگرایی رو به سوی نوگرایان (تأملی در راز دلهای او با نیما)». فصلنامهی تحقیقات زبان و ادب فارسی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر. دورهی دوم، شمارهی پنجم، صص 73-61.
علویمقدم، مهیار. (1386). «بررسی تطبیقی بازآفرینی اسطورهها در شعر معاصر». مجلهی مطالعات ادبیات تطبیقی دانشگاه آزاد جیرفت. دورهی اول، شمارهی سوم، صص 164-145.
مشتاقمهر، رحمان. (1385). «جنبهی انسانی و جهانی شعر شهریار». مجلهی نامهی پارسی. سال یازدهم، شمارهی اول. صص 66-55.
_||_