the steps to Individuation and self-realization in Shahnameh of Ferdowsi based upon Jung’s ideas and viewpoints
Subject Areas :
Persian language and literature texts
asghar habibi
1
,
sayed Mahmood Sayed sadeghi
2
,
Shamsolhajiyeh Ardalani
3
1 - Ph.D. student, Department of Persian Language and Literature, Islamic Azad University, Boshehr Branch, Boshehr,Iran
2 - Professorial Department of Persian Language and Literature, Islamic Azad University Boshehr Branch,Boshehr,Iran.
3 - Professorial Department of Persian Language and Literature, Islamic Azad University , Boshehr Branch Boshehr,Iran
Received: 2019-06-14
Accepted : 2019-06-14
Published : 2019-03-21
Keywords:
رستم,
یونگ,
اسفندیار,
هفتخوان,
ناخودآگاه,
Jung,
Individuation,
archetypes,
خود پرورانی,
Hero(ine),
the unconscious,
Abstract :
Applying new analytical views for the purpose of reviewing and critique of epic texts not only does not harm the purpose and content of such texts, but also offers new horizons and opportunities for the researchers and thinkers which help them develop their capacity for comprehending these texts. Archetypal criticism, introduced by Carl Gustav Jung, is one good example of such new approaches to reading texts. Jung recognizes the most fundamental hero(ine)’s task as his (her) achievement of balanced mental and personality traits. In other words, according to Jung, hero(ine)’s primary task is to comprehend both his(her) conscious and the unconscious mind, and establish a balance between them. Hero(in)es are super humans who, having done the tests and completed the journeys, could attain an eminence far from the usual people. Having completed their journeys, the hero(in)es come to self-realization and individuation. Individuation (principium individuationis) or gaining self-perception is one of most important topics in our (Persian) literature and Jung has investigated this topic extensively. We consider the steps to Individuation and self-realization in Shahnameh of Ferdowsi based upon Jung’s ideas and viewpoints.
References:
کتابها
آیدنلو، سجاد (1390) دفتر خسروان، چاپ اول، تهران: سخن.
اسلامی ندوشن، محمدعلی (1374) زندگی و مرگ پهلوانان، چاپ ششم، تهران: نشر آثار.
برفر، محمد (1389) آیینه جادویی خیال، تهران: امیرکبیر.
پالمر، مایکل (1385) فروید، یونگ و دین، ترجمه محمد دهگانپور و غلامرضا محمودی، تهران:انتشارات رشد.
جویز، ارنست و دالبی یز (1350) اصول روانکاوی، ترجمه هاشم رضی،چاپ سوم، تهران: آسیا.
خسروی، اشرف (1394) شاهنامه از دیدگاه روانشناسی یونگ، تهران:انتشارات علمی و فرهنگی.
دلاشو، م. لوفلر (1386) الف، زبان رمزی قصههای پریوار، ترجمه جلال ستاری، تهران: مرکز.
رستگار فسایی، منصور (1376) پیکر گردانی در اساطیر ایرانی، تهران:پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
زرینکوب، عبدالحسین (1373) نقد ادبی، چاپ پنجم، تهران، امیرکبیر.
زمردی، حمیرا (1388) نقد تطبیقی ادیان و اساطیر، چاپ سوم، تهران: زوّار.
ستاری، جلال (1392) عشق صوفیانه،چاپ هفتم، تهران: نشر مرکز.
سرامی، قدمعلی (1373) از رنگ گل تا رنج خار، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
سیاسی، علیاکبر (1388) نظریههای شخصیت یا مکاتب روانشناسی، چاپ دوازدهم،تهران: دانشگاه تهران.
شوالیه، ژان و گربران آلن (1384) فرهنگ نمادها، ترجمه سودابه فضایلی، تهران: جیحون.
شولتز، دوان. پ و سیدنی الن شولتز (1385) نظریههای شخصیت، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران:ویرایش.
صدیقی، علی اصغر (1385) فانتزی در شاهنامه، تهران: ترفند.
فردوسی،(1393) شاهنامه،تصحیح جلال خالقی مطلق، تهران: مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی.
فیست، جس و گریگوری جی. فیست (1388) نظریههای شخصیت، ترجمه یحیی سید محمدی،چاپ چهارم، تهران: نشر روان.
کزازی، میر جلالالدین (1387) نامه باستان، جلد نهم، تهران: سمت.
مسکوب، شاهرخ (1370) بخت و کار پهلوان در آزمون هفت خوان، ایران نامه، سال دهم.
مورنو، آنتونیو (1386) یونگ، خدایان و انسان مدرن، ترجمه داریوش مهرجویی، تهران: مرکز.
نعمت طاووسی، مریم (1394) زایش اسطوره، تهران: فراین.
یاوری، حورا (1386) روانکاوی و ادبیات، تهران: سخن.
یونگ، کارل گوستاو (1368) چهار صورت مثالی، ترجمه پروین فرامرزی، مشهد: آستان قدس رضوی.
________________ (1370) روان شناسی و دین،ترجمۀ فؤاد روحانی،چاپ سوم، تهران: امیرکبیر.
________________ (1377) تحلیل رؤیا، ترجمه رضا رضایی،چاپ اول، تهران: افکار.
________________ (1379) روح وزندگی، ترجمه لطیف صدقیانی، تهران :جامی.
________________ (1387) انسان و سمبولهایش، ترجمه محمود سلطانیه، چاپ سوم ،تهران،:جامی.
مقالات
طاهری، محمد و حمید آقاجانی (1392) تبیین کهن الگوی سفر قهرمان بر اساس آرای یونگ و کمبل، فصل نامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، شماره 32 .
محمدی، علی و مریم اسمعلیپور (1391) ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، سال هشتم، شماره 26.
محمدی، فرزانه و مجید بهرور (1393) نشریۀ ادب و زبان، سال 17 شماره 36.
_||_