Comparison of Semantic Use of “Simorgh” in “Mantegholteir” of Attar and Masnavi of “Mowlana” Relying on Practical Mysticism
Subject Areas : Persian language and literature textsMohammad Yusuf Nayyeri 1 , amirmohammad ardeshirzadeh 2
1 - Professor of the Department of Persian Language and Literature, University of Shiraz
2 - Faculty of persian language and litrature,Shiraz university,Shiraz
Keywords: سیمرغ, عرفان عملی, Simorgh, سیمرغ در منطق الطّیر, سیمرغ در مثنوی, Symbol of Simorgh, Simorgh in Mantegholteir, Simorgh in Masnavi, practical manners,
Abstract :
The subject of this article is the comparison of semantic use of “Simorgh” in “Mantegholteir” of Attar and “Masnavi” of “Mowlana”. Attar and Mowlana, two Persian poets, use “Simorgh” ( an imaginary bird, literally meaning ‘thirty chickens’) in order to infuse their mystic thoughts into their readers minds well. Here, “Simorgh” is introduced as a mythical bird which possesses a special position in mystic literature. “Simorgh” and the mountain of “GHaaf” in “Mantegholteir” of Attar and “Masnavi” of “Mowlana” are among well-known mystic allusions. Relying on their mystic mysteries in their books, both Attar and Mowlana use “Simorgh” to mention their transcendental intellectual and mystic ideas in mind.
1.اسلامی ندوشن ،محمدعلی(2536).داستان داستان ها.تهران: طوس.
2. اشرف زاده،رضا(1373).تجلی رمز و روایت در شعر عطار نیشابوری .تهران: اساطیر.
3.پورنامداریان، تقی(1391).رمز و داستان های رمزی در ادب فارسی .تهران : علمی و فرهنگی .
4.__________،______(1390). دیدار با سیمرغ.تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
5 . جرجانی،میرسید شریف(1394). تعریفات. ترجمه حسن سید عرب و سیما ساذات نوربخش،تهران،فرزان .
6.دهخدا،علی اکبر(1373). لغت نامه. تهران : دانشگاه تهران.
7. روحی،نزهت(1393).مرغان گویا .تهران: باد .
8 . روزبهان بقلی شیرازی(1958). عبهرالعاشقین. به تصحیح هانری کربن و محمد معین.
9. ________________.(1394). شرح شطحیات.تصحیح و مقدمه هنری کوربن،ترجمه دکتر محمدعلی معزّی، تهران: طهوری .
10. زرین کوب،عبدالحسین(1386). صدای بال سیمرغ.تهران: سخن.
11. ستاری،جلال(1392).مدخلی بر رمز شناسی عرفانی.تهران : مرکز .
12.سجادی،سیدجعفر(1362).فرهنگ معارف اسلامی. تهران: شرکت مولفان و مترجمان .
13.سهروردی،شهاب الدین(1348). مجموعه ی آثار فارسی شیخ اشراق.به تصحیح سید حسین نصر،تهران: انستیتوفرانسوی پژوهشهای علمی در ایران.
14.صارمی،سهیلا(1389).مصطلحات عرفانی و مفاهیم برجسته در زبان عطار.تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
15.عطار،فریدالدین(1388).منطق الطیر .محمدرضا شفیعی کدکنی،تهران: سخن .
16._____،_______ (1372). منطق الطیر. سید صادق گوهرین، تهران: علمی و فرهنگی .
17. عین القضات همدانی(1387). نامه های عین القضات همدانی.علینقی منزوی،عفیف عسیران،تهران: اساطیر.
18.لاهیجی،شمس الدین محمد(1374).مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز.محمدرضابرزگر خالقی و عفّت کرباسی،تهران: زوّار .
19. مولوی،جلال الدین محمد(1372).مثنوی.محمد استعلامی،تهران: زوّار .
20. _____،_____________ (1372).مثنوی . کریم زمانی،تهران: اطلاعات.
21.مولف ناشناخته(1391).مرآت عشاق.مرضیه سلیمانی،تهران: علمی فرهنگی .
22. نیّری،محمد یوسف(1391).قاف عشق.تهران: افراز.
23. __ ، ________ (1392). نرگس عاشقان. شیراز: دانشگاه شیراز.
23.وزین پور،نادر(1365).آفتاب معنوی.تهران : امیرکبیر .
24.هدایت،رضاقلی خان(1288). انجمن آرای ناصری.تهران: کتابفروشی اسلامیه.
_||_