Reading the components of the school of minimalism in the narrative structure of Hafez's Qalandrana sonnets with an emphasis on fictional elements.
Subject Areas : Persian language and literature textssayedehzahra mosavikhorram 1 * , shahin ojaghalizadeh 2
1 - دستیار آموزشی گروه زبان و ادبیات فارسی و زبان و ادبیات انگلیسی، مرکز تحقیقات زبان¬شناسی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران
2 - azadunivercity
Keywords: Qalandrana Hafez's sonnets, narrative structure, minimalism, story elements.,
Abstract :
. . Although the nature of this type of art requires ropes and long writing; But brevity and brevity have been associated with it more or less throughout history - especially in the Middle East. After the growth and excellence of the world's classic short story, at the end of the sixties (twentieth century), the style of minimalism entered literature from art and influenced the short story. In Iran, looking at the selection of classical literature, short story writing in the western style began in the late 1930s; However, after a few decades, differences in the theme and to some extent the structure and components between stories and minimal - both Western and Iranian - emerged. This type of narrative is rooted in minimalism, which includes the removal of unnecessary elements of the story and is based on the two elements of simplicity and brevity. In this research, the minimalistic story and each of its elements is presented as a theoretical part, and then, the analysis of these components in Hafez's ghazal - Qalandrana stories in three domains, narrative, verbal, and thematic, is discussed. After the minimalistic reading of these sonnets, it became clear that the discussed sonnets, due to their time, place, limited characters, very small volume, high volume of dialogues, the use of short words and sentences, and other characteristics of Mini Mal's story, are in They belong to the genre of short stories.
- آندرو فین برگ.(1375). رمان و جهانِ مدرن. ترجمه ی فضل الله پاکزاد. در فصلنامه ی ارغنون.شماره 11و12
- شمیسا،سیروس.( 1389) .مبانی رمان نو . در ماهنامه ی اطلاعات حکمت و معرفت. شماره ی 49
- هنفلینگ اُسوالد.(1389) چیستی هنر. ترجمه ی علی رامین. تهران: انتشارات هرمس
- پاینده،حسین.(1389). داستان کوتاه در ایران:داستان های مدرن.تهران: نشر نیلوفر
- بارت، جان (1381). «درباره مینی¬مالیسم»، ترجمه کامران پارسی¬نژاد، مجله ادبیات داستانی، صفحات 5 – 5.
- برومند سعید، جواد (1384)، آیین قلندران، کرمان: دنشگاه شهید باهنر.
- بیات،حسین.(1387).داستان نویسی،جریان سیال ذهن. تهران:انتشارات علمی فرهنگی
- جزینی، محمد جواد (1387). «ریخت¬شناسی داستان¬های مینیمال»، ماهنامه کارنامه، شماره 6، صص 6 – 21.
- حافظ، شمس¬الدین محمد (1368) دیوان، تصحیح محمد قزوینی و قاسم غنی، چاپ دوم، تهران: اساطیر.
- خطیب فارسی (1362)، قلندرنامه، تصحیح دکتر حمید زرینکوب، تهران: توس.
- داد،سیما.(1375). فرهنگ اصطلاحات ادبی.تهران: انتشارات مروارید
- ریکور،پل.(1375).استحاله های طرح داستان.فصلنامه ی ارغنون.شماره 10-9
- سبزعلی¬پور، جهاندوست (1391). «داستانک در حکایت¬های قابوسنامه و تطبیق آن با مینی¬مالیسم»، فصلنامه بهار ادب، شماره 1، صفحات 161 - 172.
- سبزعلیپور، جهاندوست؛ وزیری، سهیلا (1397)، «برررسی مفهومی «عرفان خرابات است» در دیوان حافظ»، پژوهشهای ادبی، گوهر گویا، سال دوازدهم، شمارۀ اول، پیاپی 36: صص
- سجادی، سید جعفر (1394). مصطلحات فلسفی صدرالدین شیرازی، تهران: نشر دانشگاه تهران، ج دوم.
- سحابی،مهدی.(1381).رمان نو، انسان نو، نشریه ی ادبیات داستانی. شماره ی 59
- شفیعی¬کدکنی، محمدرضا، (1386)، قلندریه در تاریخ، تهران: سخن
- شفیعی¬کدکنی، محمدرضا، (1392)، زبان شعر در نثر صوفیه، چاپ سوم، تهران: سخن
- فلاح رفیع، علی، (1390)، قامت زبان در ساحت عرفان، تهران: نشر علم.
- مدرسی، فاطمه؛ علیبیگی سرهالی، وحید (1401) «ردپای مضامین قلندرانه در غزلهای انوری»، پژوهشنامۀ ادب غنایی، سال 20، شمارۀ 38: صص
- مرتضوی، منوچهر (1384)، مکتب حافظ یا مقدمه بر حافظ شناسی، چاپ چهارم، تهران: ستوده.