COMPARISON OF TWO HEROES IN THE SCHOOL OF DEPTH MYTHOLOGICAL CRITICISM, FREYDUN & THESEUS
Subject Areas :
شعر
Behruz Atooni
1
1 - Faculty Member, Islamic Azad University, Qom Branch
Received: 2012-09-04
Accepted : 2012-09-04
Published : 2011-08-01
Keywords:
comparison,
دبستان نقد اسطورهشناختی ژرفا,
نقد اسطورهشناختی سنجشی,
کهن نمونة مادر,
ناخودآگاهی,
خودآگاهی,
heroes,
Depth Mythological Criticism,
Freydun,
Theseus,
Abstract :
It is more logical and mature to pay attention to the more important aspect of mythological comparisons which is comparative mythological criticism so that we will focus not only on the similarities of two or more mythological characters but also criticize and report on them. The present article brings two mythological Iranian and Greek heroes “Freydun” and “Theseus” to the school of depth mythological criticism and studies their similarities to five levels and then reviews each of these five levels in depth and finally discusses these levels as archetypes and formula for making heroes.
References:
برن، لوسیلا. ( 1386 ). اسطور ههای یونانی، برگردان عباس مخبر، تهران: مرکز.
برنر، چارلز. ( 1347 ). مقدمات روانکاوی، برگردان فرید جواهرکلام، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
پینسنت، جان. ( 1387 ). اساطیر یونان، برگردان باجلان فرخی، تهران: اساطیر.
ژیران، فلیکس. ( 1387 ). اساطیر یونان، تهران: کاروان.
فردوسی، ابوالقاسم. ( 1374 ). شاهنامه، به تصحیح ژول مل، یک جلدی، تهران: عطّار.
فوردهام، فریدا. ( 1388 ). درآمدی بر روانشناسی یونگ، برگردان مسعود میربها، تهران: حامی.
کزّازی، میرجلال الدین. ( 1380 ). از گون های دیگر، تهران: مرکز.
1385 ). رؤیا، حماسه، اسطوره ، تهران: مرکز. ) .____________
گرین، ویلفرد. ( 1385 ). مبانی نقد ادبی، تهران: نیلوفر.
همیلتون، ادیت. ( 1387 ). سیری در اساطیر یونان و رُم، برگردان عبدالحسین شریفیان، تهران: اساطیر.
یونگ، کارل گوستاو. ( 1368 ). چهار صورت مثالی، برگردان پروین فرامرزی، تهران: معاونت فرهنگی آستان
قدس رضوی.
1385 ). روح و زندگی، برگردان لطیف صدقیانی، تهران: جامی. ) .____________
1386 ). انسان و سمب لهایش، برگردان محمود سلطانیه، تهران: جامی. ) .____________
1370 ). خاطرات، رؤیاها، اندیش هها، برگردان پروین فرامرزی، مشهد: معاونت ) .____________
فرهنگی.