سنجش دو قهرمان در دبستان نقد اسطورهشناختی ژرفا (فریدون، تزه)
محورهای موضوعی : شعر
1 - عضو هیئت علمى دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم. ایران قم.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
سنجیده و بَوَندهتر (= کاملتر) آن مینماید که ما در بحثهای اسطورهشناختی سنجشی (= تطبیقی) به پهنة بَوَندهتر آن، یعنی نقد اسطورهشناختی سنجشی بپردازیم و تنها در نمایاندن همانندیها و همسانیهای دو یا چند اسطوره باز نماییم؛ که به نقد و گزارش آنها بپردازیم. این جُستار، دو قهرمان اسطورههای ایرانی و یونانی، فریدون و تزه را به دبستان نقد اسطورهشناختی ژرفا برده، و پس از سنجشی در میانة این دو قهرمان و رسیدن به پنج زینة (= مرحله) رشدِ همسان در آنها، هر کدام از این زینههای پنجگانة رشد را به ژرفی و گستردگی میگزارد و در فرجام، این پنج زینه را چونان کهن نمونهای، نیز چونان ریختاری (= فرمولی) قهرمانساز مینماید.
It is more logical and mature to pay attention to the more important aspect of mythological comparisons which is comparative mythological criticism so that we will focus not only on the similarities of two or more mythological characters but also criticize and report on them. The present article brings two mythological Iranian and Greek heroes “Freydun” and “Theseus” to the school of depth mythological criticism and studies their similarities to five levels and then reviews each of these five levels in depth and finally discusses these levels as archetypes and formula for making heroes.