the effect of Digital marketing on consumer buying behavior Among the customers of Ofogh Kourosh stores of Shiraz City
Subject Areas : Behavioral Studies in ManagementHadi Bagheri 1 , Sirous Hadadnia 2 *
1 - Department of Business Management, Sepidan Branch, Islamic Azad University, Fars, Iran
2 - Department of Business Management, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
Keywords: Digital Marketing, Consumer Buying Behavior, Ofogh Kourosh,
Abstract :
Digital transformation is not only a choice, but also a necessity for survival and growth in the digital age. Using the digital marketing approach in management can help to improve relationships with customers and improve the level of marketing services. The present study was carried out trying to the effect of Digital marketing on consumer buying behavior Among the customers of Ofogh Kourosh stores of Shiraz City. In terms of research objective and data collection method, the study is an applied and descriptive-correlation one. The research statistical population consisted of 384 Customers of Ofogh Kourosh stores in Shiraz from which subjects were selected as the sample using Cochran formula and accident sampling method. In addition, research data was collected through questionnaires Digital Marketing (Raji et al 2020), Consumer buying behavior (Kim 2008).After the questionnaires were collected and it was found, by means of that data were normal, the data were analyzed using Pearson Correlation in SPSS and Lisrel software. The results of the research original hypothesis indicated that Digital marketing on consumer buying behavior Consumer buying behavior (Kim 2008).After the questionnaires were collected and it was found, by means of that data were normal, the data were analyzed using Pearson Correlation in SPSS and Lisrel software. The results of the research original hypothesis indicated that Digital marketing on consumer buying behavior Among the customers of Ofogh Kourosh stores of Shiraz CitAmong the Among the customers of Ofogh Kourosh stores of Shiraz CitAmong the customers of Ofogh Kourosh stores of Shiraz City
منابع
الماسی، فاطمه، محمدی فر، یوسف، جمشیدی، محمدجواد(1403)، مفهوم پردازی شاخص های توسعه قابلیت های بازاریابی دیجیتال صنعت بیمه در ایران، پژوهش های مدیریت عمومی، سال 17، شماره 63، صص 272-241
اميدخواه، سودابه، زاد احمد، لیلا، نوروزی سخا، عبداله، بوژمهرانی، مائده(1402)، نقش بازاريابی ديجيتال و مسئوليت اجتماعی شرکت بر اقتصاد شهری در کسب و کارهای کوچک و متوسط، فصلنامه علمي اقتصاد و مديريت شهري، سال 12، شماره 2، صص 176-159
پایدار، پورنگ؛ قره بیگلو، حسین و شاهین پور، علی(1402)، طراحی الگوی بازاریابی دیجیتال با در نظرگرفتن اخلاق بازاریابی. اخلاق در علوم فناوری، سال 18، صص 123-117
ترابی، فاطمه، رحیمی نیک، اعظم، ودادی، احمد، اسماعیل پور، حسن، تبیین مدل رفتار خرید مصرف کننده در انتخاب محصولات لذتبخش با رویکرد آمیخته(مورد مطالعه: فروشگاه های زنجیره ای همواره تخفیف)، دوفصلنامه مطالعات مصرف کننده، دوره6، شماره 1، صص03-81
خسروی لقب، زهره، سیاوشی، رضا، بصیر، لیلا(1401)، بررسی تأثیر بازاریابی دیجیتال بر رفتار خرید مصرف کننده در بین مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا، فصلنامه علمی تحقیقات بازاریابی نوین، سال 12، شماره 2، صص 42-21
رحیمی، محمدرضا، شافعی، رضا، شاکری، رویا(1399)، اعتباربخشی مدل رفتار خرید ناگهانی مشتریان در بخش خدمات، جامعهشناسی سياسی ایران، سال 3، شماره 3، صص 1217-1236
روخنده، هادی، بیجاده، محمد(1396)، بررسی رفتار مصرف کننده و مدیران بازاریابی، نخستین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت
زمانی، محمد(1400)، بررسی تاثیر بازاریابی دیجیتال بر رفتار خرید مصرف کننده(مورد مطالعه: مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا)، پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
سلطانی، مهدی(1400)، بررسی تأثیر تبلیغات بازرگانی بر رفتار خرید مصرف کننده(مورد مطالعه: شرکت زرین غزال شیراز)، پایان نامه کارشناسی ارشد
فتاحی، مجید، سراج پور، سارا(1400)، نقش استراتژيهاي بازاريابي ديجيتال در وفاداري مشتريان، فصلنامه مطالعات مديريت، اقتصاد و كارآفريني، دوره 2، شماره 1، صص 15-1
مرادي زيبا، سپیده، عباسی، جواد، رادفر، رضا، عبدالوند، محمدعلی(1402)، طراحي الگو علل و پيامدها در اجراي استراتژيهاي بازاريابي ديجيتال در استارت آپ هاي موفق ايراني با رويكرد آميخته، فصلنامه ارزش آفريني در مديريت كسب و كار، دوره 3، شماره 3، صص 157-129
میوه نژاد، محمدحسین(1400)، بررسی نقش بازاریابی دیجیتال در رفتار مصرف کننده، فصلنامه علمی نگرشهای نوین بازرگانی، دوره 2، شماره 2، صص 98-88
ناظری استانجین، فاطمه، ترکیان تبار، منصور، احمدی دانیالی، آرزو(1403)، بررسی تاثیر بازاریابی دیجیتال بر رفتار خرید مصرف کننده (مطالعه موردی: مشتریان فروشگاه اینترنتی با سلام)، فصلنامه پژوهش های جدید در مدیریت و حسابداری، دوره 6، شماره 10.
ولی پور طيبی، طیبه، بدری آذرین، یعقوب، جوانی، وجیهه(1402)، طراحی مدل رفتار مصرف کننده در فضاي بازاریابی دیجيتال کسب و کارها ي ورزشی، نشریه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، دوره 10، شماره 37، صص 83-71
Amira M, & Nermine A. (2020). The Impact of Digital Marketing on Consumer Buying Decision Process in the Egyptian Market. International Journal of Business and Management; Vol. 15, No. 7, 120-132
Anjana S.S, (2118). A study on factors influencing cosmetic buying behavior of consumers. International Journal of Pure and Applied Mathematics, 118(1), 453-451
Busca a, Laurent & Bertrandias, Laurent (2020) A Framework for Digital Marketing Research: Investigating the Four Cultural Eras of Digital Marketing, Journal of Interactive Marketing 49 (2020.)
Duarte, H, Ebert, c(2018), Digital Transformation, IEEE Software, vol 35, no 4, pp 16-21
Gagan Deep .(2023). Digital transformation's impact on organizational culture. International Journal of Science and Research Archive, 2023, 10(0), 396–401 Article DOI: https://doi.org/10.30574/ijsra.2023.10.2.0977
Gerrath, M. Brakus, J. Siamagka, N.T. & Christodoulides, G. (2023). Avoiding the brand for me, us, or them? Consumer reactions to negative brand events, Journal of Business Research, 1
Heavin, C., & Power, D.J. (2018). Challenges for digital transformation– towards a conceptual decision support guide for managers. Journal of Decision Systems, 27(1): 38-45
Jisana, T. K. (2014, may). CONSUMER BEHAVIOUR MODELS: AN OVERVIEW. Sai Om Journal of Commerce & Management A Peer Reviewed National Journal, 1(5), 34-43
Kannan, P. (2017). Digital marketing: A framework, review and research agenda. International Journal of Research in Marketing, 34 (1), 22-45. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3000712
Kaondera, P. R., Chikazhe, L., Munyimi, T. F., Nyagadza, B., (2023), Buttressing customer relationship management through digital transformation: perspectives from zimbabwe’s commercial banks. Cogent Social Sciences, Volume 9, 2023 - Issue 1, Article: 2191432 | Received 18 Oct 2022, Accepted 11 Mar 2023, Published online: 20 Mar 2023.
Kaushik R, & Prativindhya M. (2019). Influence of Digital Marketing on Consumer Buying Behaviour for Electronic Products: An Empirical Study of Indian Urban Consumers. International Journal of Advanced Science and Technology,Vol. 28, No. 16, 234-245
Liu Guanyu, Liu Jiaqi, Gao Ping, Jiang Yu, Pu Zhengning.(2024).Understanding mechanisms of digital transformation in state-owned enterprises in China: An institutional perspective. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2024.123288
Makwana K, Sharma P, & Pathak A. (2019). Impact of Digital Marketing on Consumer Buying Behavior- A Comparative Study on the Gender Basis. Journal of the Gujarat Research Society Volume 21 Issue 16 , 478-490.
Mariani, M, Baggio, r(2022), Big data and analytics in hospitality and tourism a systematic literature review. International Journal of Contemporary Hospitality Management 34(1),pp 231-289
Mason, p(2020), Tourism Impacts Planning and Management Routledge, https:/ books google com/books/about/_Impacts_Tourism Management_and_Planning html?id=NxtTqw3pYKoC
Pourzarnegar, j. (2022). The Viewpoint of Sports Clubs’ Managers on Sports Marketing. Sports Business Journal, Vol. 2, Issue 1, p. 107-118
Rahimnei, F. & eslami, GH., & GHaderi, F. (2018). Investigating the relationship between marketing through social media and customer threat through brand value. Scientific-research journal, Organizational Behavior Management, Faculty of Administrative and Economic Sciences, Ferdowsi University of Mashhad pages 3-8
Rizvanović, B., Zutshi, A., Grilo, A., & Nodehi, T. (2023). Linking the potentials of extended digital marketing impact and start-up growth: Developing a macro-dynamic framework of start-up growth drivers supported by digital marketing. Technological Forecasting and Social Change, 186, 122128.
Sakas, D.P., Giannakopoulos, N.T. and Trivellas, P. (2023), "Exploring affiliate marketing's impact on customers' brand engagement and vulnerability in the online banking service sector", International Journal of Bank Marketing, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/IJBM-01-2023-0009
Saura, J. R. (2021). Using data sciences in digital marketing: Framework, methods, and performance metrics. Journal of Innovation & Knowledge, 6(2), 92-102.
Saura, j.r, Ribeiro, Soriano, D, Palacios, Marqués, d(2021), Setting B2B digital marketing in artificial intelligence based CRMs. A review and directions for future research. Industrial Marketing Management, vol 98, pp 161-178
Sawhney, A., & Ahuja, V. (2022). Drivers of Social Media Content Marketing in the Banking Sector: A Literature Review. Research Anthology on Social Media Advertising and Building Consumer Relationships, 396-418.
Sebastian, I.M., Ross, J.W., Beath, C., Mocker, M., Moloney, K.G., & Fonstad, N.O. (2017). How Big Old Companies Navigate Digital Transformation. MIS Quarterly Executive, 16: 197 – 213
Sembiring, B, k, Rini, E,S, Yuliaty, T(2022), Content Marketing Strategies to Maximize Product Sales SMEs in North Sumatra. In , B.S, Sergi, D, Sulistiawan(eds), Modeling Economic Growth in Contemporary Indonesia(Entrepreneurship and Global Economic Growth), Emerald Publishing Limited, pp 69-79
Soule, E. K., Sakuma, K.-L. K., Palafox, S., Pokhrel, P., Herzog, T. A., Thompson, N., & Fagan, P. (2019). Content analysis of internet marketing strategies used to promote flavored electronic cigarettes. Addictive behaviors, 91, 128-135. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2018.11.012
Tyopine h. (2019). Online marketing and consumer buying behaviour of electronic products in the north central zone of nigeria. Journal of advance research in business management and accounting volume-5 issue-5, 1-19.
Weng J, & Run E. (2013). Consumers’ personal values and sales promotion preferences effect on behavioural intention and purchase satisfaction for consumer product. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics,Emerald, 25(1), 70-101