Investigation the effect of factors on development human resource management with high performance based onTeam coaching approach in Tehran based knowledge corporations
Subject Areas : Behavioral Studies in ManagementArsalan Yousefifard 1 , Alireza Islamblochi 2 * , Mehrzad Sarfarazi 3 , Kambiz Hamidi 4 , Javad Nik Nafs 5
1 - Ph.D. Student, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran
2 - Associate Professor, Department of Management, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Management, Larestan Branch, Islamic Azad University, Larestan, Iran
4 - Assistant Professor, Department of Management, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran
5 - Assistant Professor, Department of Management, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran
Keywords: behavioral factors, Team coaching, human resource management, schools of Sannadaj education,
Abstract :
The aim of the current applied, descriptive and correlational study was to Investigation the effect of factors (ethical nature, leadership, knowledge, personal charcteristics, coaching skills, communication skills, management skills) on coaching competencies based on Team approach in Tehran based knowledge corporations. The research population comprised 1500 employees of Tehran based knowledge corporations out of whom a sample 308 was randomly selected, based on Morgan Table, to participate in the study. The research data were collected using a researcher-made five-point level Likert scale questionnaire comprising 7 factors and 32 items tapping the participants’ responses were. Therefore, 350 questionnaires were distributed among members of the target population. Having distributed and collected the questionnaires, we analyzed descriptively and inferentially. Descriptively, features like absolute and relative frequency, mean, standard deviation and variance of background and main variables were estimated. Inferentially, correlational tests, multiple regression and F-Test used indicated that of factors (ethical nature, leadership, knowledge, personal charcteristics, coaching skills, communication skills, management skills) had a significant effect on coaching competencies based on Team approach in Tehran based knowledge corporations.
منابع:
منابع فارسی
احتشام،علی؛ جهانگیری ،علی؛ شیرازی،محمود و زاهدی،محمد(1398). تدوین مدل سـنجش شایسـتگیهای عـام مدیران در بانکهای دولتی ایران. فصلنامه علمی - پژوهشی فرایند مدیریت و توسعه. ۳۲ (۲) :۶۳-۹۰.
امجدی حور و همکاران(1401)، شناسایی شاخص های منش مربیگری مدیران مدارس مقاطع ابتدایی، نوآوری های آموزشی ، دوره 21، شماره 3 ، شماره پیاپی 83 ، مهر ، صفحه 47-68
بسیجی، عسل؛بابایی زکلیکی، محمدعلی؛حسین زاده شهری، معصومه و خدیور، آمنه. (1399) طراحی و اعتبارسنجی مدل شایستگی مدیران بازاریابی بینالملل. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 12(2), 35-62
جهانگیری ،علی؛ذوقی، مهدی؛رنگریز حسن و شمس ،عبدالحمید. مدل سازی ایفای نقش مربی گری مدیریتی مدیران. مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت11(4). 33-60.
خاقاني زاده، مرتضي؛ ملكي، حسن؛ عباسي، محمود؛ عباس پور، عباس و مصري، مهدي، 1391، چالش¬های برنامه¬ی درسی اخلاق پزشکی مبتنی بر تجارب اساتید اخلاق پزشکی: مطالعه¬ای کیفی، مجله ايراني اخلاق و تاريخ پزشكي. 5(2)، 72-64.
رمضان پناه، ندا؛ علامه، سیدمحسن، سماواتیان، حسین و قانع نیا، مریم(1399) طراحی الگوی توسعه شایستگیهای مدیران عالی و میانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران. مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت. ۱۱ (۴۴) :۶۵-۹۴.
ستوده، علی ؛ جعفری، پریوش و محمد داودی، امیرحسین،1399،طراحی مدل شایستگی های مربیگری عملکرد ویژه سرپرستان و مدیران شرکت ملی نفت ایران، https://civilica.com/doc/1718205
طباطبائی، سیدمصطفی و وظیفه دوست، حسین،1402،تاثیر مربیگری مدیریتی بر عملکرد فروش با نقش واسطه ای مشتری مداری و فروش انطباقی (مورد مطالعه: شرکت بیمه ایران)،پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت و صنعت،https://civilica.com/doc/1772008
عصاری، ناصر؛سیادت، سید علی؛عابدینی، یاسمین و منجمی، سید امیر حسن. (1399). تعیین سلسله مراتب معیارهای شایستگی مدیران مدارس مبتنی بر روش دلفی فازی در آموزش و پرورش استان اصفهان. فصلنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 11(41), 159-190.
عقیلی، نفری ، ندا، قیومی و قربانی قلجلو. (2020). طراحی الگوی توسعه فردی به عنوان رویکردی استراتژیک درتوسعه منابع انسانی سازمانهای دانشبنیان (مورد: شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات منتخب). پژوهش در نظام های آموزشی, 14(ویژه نامه), 53-68.
غفاری ،فریدون ؛احمدی کیومرث و صلواتی ،عادل (1400). طراحی مدلی جهت بسط مفهومی کوچینگ عملکرد کارکنان در سازمان های دولتی ایران ، فصلنامه منابع انسانی ناجا، 78-99.
کریمی، عباسعلی و منصوریان، تالین (1390) بررسی و تبیین نقش مدیریت دانش مشتري در بهبود عملکرد سازمانی، فصلنامه علمی - پژوهشی کاوش¬هاي مدیریت بازرگانی، سال چهارم، شماره 8
لینچ، ریچارد (1397). مدیریت استراتژیک، (ترجمه وحید خاشعی و فاطمه زرگران)، تهران: نشر فوژان.
نصرتی،طاهره؛غلامزاده،داریوش و مومنی ،ماندان (1400)، ارائه الگوی شایستگی مربیگری مدیران ، پژوهش های مدیریت منابع انسانی ، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 44 ، فصلنامه تابستان صفحه 107-140
منابع لاتين
Alade, K. & Windapo, A. O. 2021. Developing effective 4IR leadership framework for construction organisations. Engineering, Construction and Architectural Management, 28, 1377-1396.
Amirul, S. R. & Daud, H. N. 2012. A study on the relationship between leadership styles and leadership effectiveness in Malaysian GLCs. European journal of business and management, 4, 193-201.
Ansahofei, A & Paarima, Y & Barnes, T. (2020). Exploring the management competencies of nurse managers in the Greater Accra Region, Ghana. International Journal of Africa Nursing Sciences. 10.1016/j.ijans.2020.100248.
Batool, B. F. 2013. Emotional intelligence and effective leadership. Journal of business studies quarterly, 4, 84.
Bulog, I., & Grančić, I. 2017, The benefits of business ethics-ethical behavior of decision makers: The empirical findings from Croatia. Mediterranean Journal of Social Sciences, 8(4-1), 9-14.
Cao Man, Xi Meng, Zhao Shuming. The impact of high-performance work systems on employee well-being: A cross-level model based on self-determination theory [J]. Nankai Management Review, 2019, 22(02): 176-185.
De Silva, V. A., Opatha, H. H. D. N. P., & Gamage, A. S. 2018, Does Ethical Orientation of HRM Impact on Employee Ethical Attitude and Behavior? Evidence from Sri Lankan Commercial Banks. International Business Research, 11(1).
Irfan, M., Khurshid, N., Khurshid, J., & Khokhar, A. M. (2023). Human resource development and organisational performance: Evidence from Pakistan. SA Journal of Human Resource Management, 21, 2020.
Lawrence, P. (2021). Team coaching: Systemic Perspectives and their Limitations.
Liang, H. Y., Shih, H. A., & Chiang, Y. H. (2015). Team diversity and team helping behavior: The mediating roles of team cooperation and team cohesion. European Management Journal, 33(1), 48-59. Van Dijk, H., Van Engen, M. L., & Van Knippenberg, D. (2012) .Defying conventional wisdom: A meta-analytical examination of the differences between demographic and job-related diversity relationships with performance. Organizational Behavior and Human Decision Processes 119, 38–53.
Lyons, R. (2016). Strategic Human Resource Development impact on organizational performance: Does SHRD matter? (Doctoral dissertation, North Dakota State University).
Malik, S. Z., Saleem, M. & Naeem, R. 2016. Effect of leadership styles on organizational citizenship behaviour in employees of telecom sector in Pakistan. Pakistan Economic and Social Review, 54, 385-406.
Maseko, B.M., Van Wyk, R., & Odendaal, A. (2019). Team coaching in the workplace: Critical success factors for implementation. SA Journal of Human Resource Management/SA Tydskrif vir Menslikehulpbronbestuur, 17(0), a1125. https://doi.org/ 10.4102/sajhrm.v17i0.1125
Molloy M. (2017, November 4). Complexity: The Silent Workplace Killer.
Murphy, S. A., & Kiffin-Petersen, S. 2017, The exposed self: A multilevel model of shame and ethical behavior. Journal of Business Ethics, 141(4), 657-675.
Nemati, Y., & Vazirzanjani, H. R. (2015). The Role of Consumer Personality Traits Fitness with the Brand Personality in Brand Loyalty Development. Intl. J. Humanities (2015) Vol. 22 (3): (159-181).
Park, J., kim, C. (2023). The Role of Organizational Justice and Social Interaction in Mitigating Thenegative Effects of High-Performance Member Retailers Onstrategic Integration. Journal of Retailing and Consumer Services, 72, 1-9.
Passmore, J. (2010). A grounded theory study of the coachee experience: The implications for training and practice in coaching psychology. International Coaching Psychology Review, 5(1), 48–62.
Pihie, Z. A. L., Sadeghi, A. & Elise, H. 2011. Analysis of head of departments leadership styles: Implication for improving research university management practices. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 29, 1081-1090.
Raynik, Y. I., König, H. H., Hajek, A. (2020). Personality Factors and Sick Leave Days. Evidence from a Nationally Representative Longitudinal Study in Germany. Int. J. Environ. Res. Public Health 2020, 17, 1089.
Salcinovic, B., Drew, M., Dijkstra, P., Waddington, G., & Serpell, B. G. (2022). Factors Influencing Team Performance: What Can Support Teams in High-Performance Sport Learn from Other Industries? A Systematic Scoping Review. Sports Medicine-Open, 8(1), 1-18.
Salihovic, K. (2021). Team coaching in the workplace. A literature review on team coaching and solving performance deficiency in the workplace.
Tang Zhong, Zhang Xin'an,(2016). Wang Wangshuai. High-performance work system and corporate performance: the mediating role of employees' concerted efforts and the moderating role of industry competition [J]. China Human Resource Development, 2016(07): 68-74+98.
Trivellas, P., Rafailidis, A., Polychroniou, P., & Dekoulou, P. (2019). Corporate social responsibility (CSR) and its internal consequences on job performance. International Journal of Quality and Service Sciences.
Wang, sheng; Noe, Raymond A (2010), “Knowledge sharing: A review and directions for future research”, Human Resource Management Review: 002-020.
Xu Long, Meng Huaxing.(2021). Perception of high-performance work system promotes employee voice behavior: Analysis of chain mediation effect [J]. Economics and Management, 2021, 35(04): 84-92.
Yan Aimin, Li Ying.(2020). Can high-performance work systems suppress employee silence? [J]. Journal of Capital University of Economics and Business, 2020, 22(01): 92-102.