Identifying factors affecting the retention of creative employees in Iran's banking industry (case study: Refah Kargaran Bank of Kohgilouye and Boyer Ahmad provinces)
Subject Areas : Behavioral Studies in ManagementGholamali Rezapour 1 , Mahdi Bagheri 2 , Parvaneh Gelard 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم، قشم، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد، بندرعباس، بندرعباس، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
Keywords: Maintenance, Banking industry, creative staff, workers' Refah bank,
Abstract :
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر نگهداشت کارکنان خلاق در صنعت بانکداری ایران (مورد مطالعه بانک رفاه کارگران استان کهگیلویه و بویراحمد) است.در روش تحقیق از رویکرد تحقیقات ترکیبی (کیفی-کمّی) از نوع متوالی-اکتشافی استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان (مدیران شعب بانک رفاه و اساتید عضو هیات علمی در رشته مدیریت) میباشند. روش نمونهگیری ،در بخش کیفی از نوع هدفمند با استفاده از تکنیک گلوله برفی و با توجه به شاخص اشباع نظری انجام شد و شامل کارشناسان مدیران شعب بانک رفاه و اعضای هیات علمی متخصص میباشد در بخش کمی نیز جامعه آماری عبارتند از کلیه مدیران، معاونان و کارکنان شعب بانک رفاه در استان کهگیلویه و بویر احمد می باشند. تعداد کارکنان و مدیران جمعا 120 نفر می باشد در بخش کمی نیز روش نمونه گیری بصـــورت تصادفی طبقه ای متناســـب با حجم جامعه آماری میباشد و 100 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند برای جمع آوری داده های مربوط به الگوی نگهداشت کارکنان خلاق از پرسشنامه محقق ساخته 67 سوالی استفاده گردید. با توجه به مطالعه گسترده و نبود ابزار استاندارد جهت سنجش، محقق بعد از مطالعه نظریات و انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته به ساخت پرسشنامه با استفاده از روش تحلیل عاملی پرداخته است. جهت تجزیه و تحلیل داده های کیفی پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شد جهت تجزیه و تحلیل داده های کمی پژوهش از نرم افزار Spss و pls در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در نهایت با استفاده از آزمون مدل سازی معادلات ساختاری، داده های پژوهش، به منظور برازندگی مدل مفهومی پژوهش مورد سنجش قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد برای نگهداشت کارکنان اخلاق، در صنعت بانکداری، 67 شاخص بااهمیت وجود دارند که میباید مورد توجه قرار گیرند، این 67 شاخص در 13 مؤلفه و این 13 مؤلفه در 4 دسته عامل کلی، عوامل مدیریت و رهبری، انگیزشی، سازمانی و فردی جای گرفتهاند. همچنین در بخش رتبه بندی عوامل مشخص شده است که عوامل مدیریت و رهبری در رتبه نخست اهمیت قرار گرفته است.
_||_