The Impact of Perceived Utility and Social Value on the Purchasing Behavior of Modiseh Online Retail Online Startup Customers
Subject Areas :
Behavioral Studies in Management
نرگس مقبول کل تپه
1
,
لیلا حامدی
2
,
مجید ربیعی دولابی
3
1 - دانشجو کارشناسی ارشد، مدیریت کارآفرینی - کسب و کار جدید ، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، تهران، ایران
2 - دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ، تهران، ایران
3 - دکتری مدیریت ، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، تهران ایران.
Received: 2022-08-15
Accepted : 2022-08-15
Published : 2013-04-21
Keywords:
: utility value,
perceived social value,
customers' intention to buy,
Abstract :
This study examines the impact of perceived usefulness value and social value on the intention of customers to buy on the Modiseh website. The research method is applied in terms of purpose. In terms of data collection method is descriptive. Research is also a branch of survey. This research is done by field method. The statistical population of the present study is the customers of Madiseh website. Since the number of customers of Modiseh online store website is unlimited, using Cochran's formula for an unlimited community, the sampling method (ie sample selection) is simple random. Cronbach's alpha was used to assess the reliability of the research questionnaires. In order to analyze the data in this study, first in the first part, descriptive statistics have been used. In the second part, in order to test the hypotheses and research questions, Kolmogorov-Smirnov test, confirmatory factor analysis and structural equation modeling were used to test the hypotheses. According to the output of Amos software in the research structural model, 95.2% of the perceived usefulness value variable, 81.5% of the perceived social value, and 83.5% of the purchase intention are predicted by independent variables.
References:
اسمعیلی، محسن؛ احسانی، محمد؛ کوزه چیان، هاشم؛ هنری، حبیب(1393) طراحی مدل تأثیرگذاری کیفیت خدمات بر وفداری، رضایت مشتری، ارزش درک شده و رفتار آتی مشتریان در مجموعه های تفریحی ورزشی آبی، مطالعات مدیریت ورزشی، 26، 58- 37.
حاجیوندی، فرناز(1394) بررسی راهکارهای جذب گردشگر خارجی از طریق رسانه اجتماعی(وبسایت) برای جزیره کیش به عنوان مقصد اسلامی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
حبیب پور، کرم، صفری، رضا، (1390)، راهنمای جامع کاربرد spss در تحقیقات پیمایشی، چاپ سوم، تهران، انتشارات لویه
رفیع پور، فرامرز (1393). کندوکاوها و پنداشته ها: مقدمه ای بر روش های شناخت جامعه و تحقیقات اجتماعی، تهران: شرکت سهامی انتشار.
رنجبریان، بهرام؛ رشید کابلی، مجید؛ صنایعی، علی؛ حدادیان، علیرضا (1396). تحلیل رابطه بین ارزش درک شده، کیفیت درک شده، رضایت مشتری و قصد خرید مجدد در فروشگاه های زنجیره ای تهران. مدیریت بازرگانی، 4 (11): 55-70.
سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه، (1394)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه، چاپ بیستم
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی ، الهه. (1391). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. چاپ چهاردهم، تهران: انتشارات آگاه.
قاسمی، وحید، (۱۳۹۱)، مدل سازی معادله ساختاری در پژوهش های اجتماعی با کاربرد نرم افزار amos graphics، انتشارات جامعه شناسان، تهران
قربانیزاده ، وجهالله: دلجو، غلامحسین و امیری، آرین. (1387). عوامل مؤثر بر پذیرش سامانه مدیریت شهری تهران (137) توسط شهروندان. فصل نامه مدیریت شهری، شماره 22.22-7.
منصوری، مهدیه؛ کردنائیج، اسدالله و خداداد حسینی، سید حمید؛ (1396). تأثیر ارزشهای سودمندی مصرف بر قصد خرید پژوهش های مدیریت منابع سازمانی دوره6، شماره 4.
هاشمی فشارکی، میلاد(1394) شناسایی عوامل موثر در بهره برداری از وب سایت تجارت الکترونیک شرکت مبین هاست، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
Arazy, O., Kumar, N., & Shapira, B. (2010). A theory-driven design framework for social recommender systems. Journal of the Association for Information Systems, 11(9), 455.
e-Marketer (2010). Leveraging best practices for socialmedia, November 23 2010. Available at. http://www.emarketer.com/Article.aspx?R=1008057 [Accessed 23 November 2010].
Hajli, M. N. (2014). The role of social support on relationship quality and social commerce. Technological Forecasting and Social Change, 87, 17-27
Hajli, N. (2015). Social commerce constructs and consumer's intention to buy. International Journal of Information Management, 35(2), 183-191
Hu, X., Huang, Q., Zhong, X., Davison, R. M., & Zhao, D. (2019). The influence of peer characteristics and technical features of a social shopping website on a consumer’s purchase intention. International Journal of Information Management, 36(6), 1218-1230
Huang, Z., & Benyoucef, M. (2013). From e-commerce to social commerce: A close look at design features. Electronic Commerce Research and Applications, 12(4), 246-259
Mangold, W. G., & Faulds, D. J. (2019). Social media: The new hybrid element of the promotion mix. Business horizons, 52(4), 357-365.
To, P. L., Liao, C., & Lin, T. H. (2017). Shopping motivations on internet: A studybased on utilitarian and hedonic value. Technovation, 27(12), 774–787
_||_