The Background of Mysticism in Modern Poetry ( with emphasis on Akhavan Sales and Hooshang Ebtehaj )
Subject Areas :
Abstract Articles
Nader Javad Zadeghan
1
*
1 - Department of Persian Language and Literature, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz - Iran.
Received: 2020-03-01
Accepted : 2020-06-10
Published : 2021-02-19
Keywords:
Akhavan Sales,
modern poetry,
Hooshang Ebtehaj,
Keywords: mysticism,
Abstract :
Abstract
Mysticism, in Persian literature, is of the main themes of poetry, and in the contemporary period and especially after the revolution, the committed poets have paid profound attention to it and the rate of belief in mysticism followed by the frequency of the entrance of mystical implications, and the type of mystics' outlook at it is different. The subject of this article is to study mysticism in Persian poetry. The importance of this research is that some say the contemporary poetry has diverted from real beloved and indicates the desperation and absurdity; but the fact is other than this. To this purpose, the poetry of well-known poets of the contemporary ones have been evaluated and their mystical themes have been mentioned here. Dealing with the mystical problems, in this case, has had much acceptability in Akhavan Sales' poetry, but it is under the influence of social matters. Amir Hooshang Ebtehaj is also familiar with mystical points in the previous literature and has brought them in his poetry. However, mysticism is not in the canon of his attention. In fact his poetry contains a mild trend of mysticism. Consequently, we can judge that though these poets are not mystics, they are interested in their themes and use them in various manners in their poetry.
References:
فهرست منابع و مآخذ
الف: کتب
آریا، غلامعلی. (1375). کلیاتی در مبانی عرفان و تصوف ، تهران: پایا، چاپ اوّل.
ابتهاج، هوشنگ، (1384)، آینه در آینه (برگزیده شعر)، به انتخاب محمّدرضا شفیعی کدکنی، تهران: چشمه، چاپ دهم.
__________، (1385)، راهی و آهی، تهران: سخن، چاپ سوم.
__________، (1387)، سیاه مشق، تهران: کارنامه، چاپ بیستم.
__________، (1389)، تاسیان، تهران: کارنامه، چاپ نهم.
اخوان ثالث، مهدی، (1354)، در حیاط کوچک پاییز در زندان، تهران: توس. چاپ دوم.
___________ ، (1361)، آخر شاهنامه، تهران: مروارید. چ هفتم.
___________ ، (1370)، ناگه غروب کدامین ستاره (یادنامه مهدی اخوان ثالث)، ویراستار: سحر دریایی و محمّد قاسمزاده، بیجا: بزرگمهر. چاپ اوّل.
__________ ، (1371)، ترا ای کهن بوم و بر دوست دارم، تهران: مروارید، چاپ چهارم.
__________ ، (1387)، سه کتاب (در حیاط کوچک پاییز، در زندان، زندگی می گوید: امّا باز باید زیست... ، دوزخ امّا سرد)، تهران: زمستان. چاپ هفتم.
__________ ، (1390)، از این اوستا، تهران: زمستان.
__________ ، (2535)، ارغنون، تهران: مروارید. چاپ سوم.
__________ ، (2536)، زمستان، تهران: مروارید. چتپ ششم.
حسینی، سیّد سکندر، (1398)، جلوههای عرفان در اشعار هوشنگ ابتهاج سایه، مجلّة فرهنگ اسلامی، شماره 92-83.
روزبه، محمّدرضا، (1379)،سیر تحوّل غزل فارسی از مشروطیّت تا انقلاب، تهران: روزنه.
سجّادی، سیّد ضیاالدّین، (1372)، مقدّمهای بر مبانی عرفان و تصوّف ، تهران: سمت، چاپ نوزدهم.
شفیعی کدکنی، محمّدرضا، (1393)، ه . ا. سایه، آیینه در آیینه، تهران: چشمه
______________، (1391)، ادوار شعر فارسی، تهران: سخن.
شمیسا، سیروس، (1389)،انواع ادبی، تهران: میترا.
مقدادی، بهرام، (1378)، فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی، تهران: فکر روز.
هدایتی، هاجر، (1395). عرفان در شعر فارسی، پایاننامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
ب- نشریات و مجلاّت
شریفی و صادقی، غلامحسین و ریحانه، (1388)، بازتاب مفاهیم عرفـانی و اخلاقـی در اشـعار هوشنگ ابتهاج، پژوهشنامه زبان و ادب فارسی، سال اول، ش 2، تابستان88، صص 156-129.
فاموری، مهدی؛ بازیار، راضیه، (1391)، نگاهی به تغنیات مهدی اخوان ثالث، مطالعات زبان و ادبیّات غنایی، دوره 2، صص 94-77.
کشاورز، فاطمه، (1376)، شعر و عرفان در اسلام، ایران نامه، شمارة 61، صص 138-133.
مرادی، عبدالله؛ نیکخواه، مظاهر؛ خسروی، حسین، (1396)، درون مایههای عرفانی در اشعار هوشنگ ابتهاج، عرفان اسلامی، شمارة 54، صص 290-275.
موسوی، سیّدکاظم، (1382)، تجلّی قرآن و حدیث در اشعار مهدی اخوان ثالث، مجلّة کتاب ماه ادبیّات و فلسفه، شمارة 73.
_||_