Studying the Speed of Narratives in the Book "The Leg which Had been Left Behind"
Subject Areas : Abstract Articles
1 - استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد سوادکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، سوادکوه، ایران.
Keywords: Time, Continuity, the speed of narratives, Janet, the leg which had been left behind, Hosseinipour,
Abstract :
The leg which had been left behind is a book which is in the category of the Holy Defense which was written by Nasser Hosseinipour. In this work, Hosseini pour presents his captive memories by daily diaries. The aim of this research is to study the above-mentioned book and the speed of the narratives based on Janet's theory .The main question of the research is : which group of increasing and decreasing of speed has much function in " The leg which had been left behind? "The results of the research show that the decreasing factors such as description, show, episode, reporting speech … Had of remarkable frequency in that book. Based on this idea one can say that in all the chapters, almost, a negative speed dominates. However, this characteristic not only doesn't make the reader bored but the writer , by this method, illustrates attractive and impressive scenes in the perspective of the reader.
الف: کتابها
1- احمدی، بابک، (1386)، ساختار و تأویل متن، تهران: مرکز، چاپ نهم.
2- ایگلتون، تری، (1386)، پیشدرآمدی بر نظریّۀ ادبی، ترجمۀ عبّاس مخبر، تهران: مرکز.
3- بینیاز، فتحالله، (1392)، درآمدی بر داستاننویسی و روایتشناسی، تهران: افراز، چاپ دوم.
4- تودوروف، تزوتان، (1382)، بوطیقای ساختارگرا، ترجمۀ محمد نبوی، تهران: آگه.
5- تولان، مایکلجی، (1383)، درآمدی نقّادانه- زبانشناختی بر روایت، ترجمۀ ابوالفضل حرّی، تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
6- چتمن، سیمور، (1390)، داستان و گفتمان، ترجمۀ راضیه سادات میرخندان، تهران: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما.
7- حسینیپور، سیّدناصر، (1394)، پایی که جا ماند، تهران: مهر (وابسته به حوزۀ هنری)، چاپ پنجاه و سوم.
8- داد، سیما، (1380)، فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: مروارید.
9- ریمونکنان، شلومیت، (1387)، روایت داستانی بوطیقای معاصر، ترجمۀ ابوالفضل حرّی، تهران: نیلوفر.
10- فلکی، محمود، (1382)، روایت داستان (تئوریهای پایة داستاننویسی)، تهران: بازتاب نگار.
11- میرصادقی، جمال، (1387)، راهنمای داستاننویسی، تهران: سخن.
ب: مقالات
12- امامی، نصرالله و مهدیزاده فرد، بهروز، (1387)، «روایت و دامنۀ زمانی روایت در قصّههای مثنوی»، ادبپژوهی، شمارۀ 5، صص: 160-129.
13- حرّی، ابوالفضل، (1388)، «مؤلّفههای زمان و مکان روایی در قصص قرآن»، ادب پژوهی، شمارۀ 7 و 8، صص: 141-125.
14- دزفولیان، کاظم و مولودی، فواد، (1390)، «روایتشناسی یک داستان کوتاه از هوشنگ گلشیری براساس نظریّۀ ژنت»، متنپژوهی ادبی، دورۀ 15، شمارۀ50، صص:80-53.
15- رجبی، زهرا و غلامحسینزاده، غلامحسین و طاهری، قدرتالله، (1388)، «بررسی رابطۀ زمان و تعلیق در روایت پادشاه و کنیزک»، پژوهش زبان و ادبیّات فارسی، شمارۀ 12، صص: 98- 75.
16- رنجبر، محمود و همکاران، (1390)، «بررسی ساختار عنصر زمان براساس نظریّۀ ژرارد ژنت در نمونهای از داستان کوتاه دفاع مقدّس»، ادبیات پایداری، شمارۀ 5 و 6، صص: 132- 105.
17- صالحی، پیمان، (1394)، «نگرشی تحلیلی بر سرعت روایت در رمانهای جای خالی سلوچ و موسم الهجره الی الشمال با تکیه بر نظریّۀ روایتشناسی ژرارد ژنت»، متنپژوهی ادبی، دورۀ 19، شمارۀ 66، صص: 64-37.
18- صرفی، محمّدرضا، (1385)، «زمانمندی روایت در مثنوی، مولانا و نظریّههای ادبی»، در «مجموعه مقالات مولانا پژوهشی»، غلامرضا اعوانی، دفتر چهارم، تهران: موسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، صص:100- 81.
19- غلامحسینزاده، غلامحسین، طاهری، قدرتالله و رجبی، زهرا، (1386)، «بررسی عنصر زمان در روایت با تأکید بر حکایت اعرابی و درویش در مثنوی»، پژوهشهای ادبی، شمارۀ 16، صص: 217- 199.
20- وحدانیفر، امید، (1397)، «سرعت روایت در رمان آن بیستوسه نفر براساس نظریّۀ ژنت»، کاوشنامه، سال 19، شمارۀ 38، صص: 259- 229.
21- Allan Powell, Mark, (1990), What is Narrative criticism?,Minneapolis: F ortress press.
21- Chatman, Symour, (1978), Towards a Theory of narrative, New Literary history, 6 Number 2, P.P.295- 318.
23- Gennette, Gerard, (2000), order in Narrative in narrative Reader, martin macquillan, London and New York: Routledge.
24- Gennette, Gerard, (1980), Narrative Discourse an essay in method, Jane E, Le winin, Ithaca New York: Cornell university press.
25- Rimmon Kenan, Shlomith, (2002), Narrative Fiction contemporary poetic, London: Routledge.
_||_