Studying the Role of Warning Fantasies in Gaining the Identity and Critical Thinkingof Children with Emphasis on Bruno Bettelheim 's Ideas
Subject Areas : Abstract ArticlesSayed Fahimah Ghayyum Nia 1 , Bijan Zahiri Nav 2 * , Mohammad Reza Shad Manaman 3
1 - PhD Student, Department of Persian Language and Literature, Khalkhal Branch, Islamic Azad University, Khalkhal, Iran.
2 - Associate professor in Persian language and literature , Mohaghegh Ardabili University,
3 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Khalkhal Branch, Islamic Azad University, Khalkhal, Iran.
Keywords: fantasy, Keywords: Bruno Bettelheim, critical thinking of children, gaining the identity,
Abstract :
Abstract The warning fantasy is of the fantasies which presents the most fundamental problems of human society in an imaginative mold. This kind of fantasy gives information about one of the most important aspects of child's existence; that's, his own identity and the others in the layers of narrative story. We have investigated, in this article, the methods of finding the identity, critical thinking, and the recognition of oneself and the other in an analytic – descriptive way. We have concentrated on " children need the story " from Bruno Bettelheim to attain a better perception of the child and juvenile's mentality and mental structure. Our investigation showed that most studied fantasy stories emphasize on the preservation of the environment, altruism, finding identity as speculation. The writers of these works enumerate the difficulties and disasters of the story characters to their readers in an indirect way; and without pretending being teachers. They transfer their recommendations in a fantasy mold to their readers. On the other hand, the most significant type of thinking is the instructive thinking. The most important restitution of this kind of thinking is creativity which is an important phenomenon and valuable in the child development and must have a special stance in the life of a child.
فهرست منابع و مآخذ
الف ـ کتابنامه
1- بتلهام، برونو، (1384)، کودکان به قصّه نیاز دارند (کاربرد افسانه و افسون)، ترجمة کمال بهروزنیا، تهران : نشر افکار.
2- حجازی، بنفشه، (1377)، ویژگیها و جنبههای ادبیّات کودکان و نوجوانان، تهران: روشنگران.
3- حسینی، زهره، (1384) «اصول داستانهای فکری و مفاهیم موجود در آنها» ویژه نامۀ فلسفه و کودک، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
4- زرشناس، شهریار، (1388)، جستاری در ادبیّات داستانی معاصر، تهران: کانون اندیشه جوان.
5- شعیری، حمیدرضا، (1385)، تجزیه و تحلیل نشانه، معنا شناسی گفتمان، تهران: سمت.
6- شمس، محمّدرضا، (1386)، من، زنبابا و دماغ بابام، تهران: افق، چاپ اوّل.
7- ___________، (1389)، منِ منِ کلّه گنده، تهران: افق، چاپ اوّل.
8- عموزادۀ خلیلی، فریدون، (1388)، زرد مشکی، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، چاپ اوّل.
9- قزلایاغ، ثریا، (1386)، ادبیّات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن، تهران: سمت، چاپ پنجم.
10- محمّدی، محمّد، (1378)، فانتزی در ادبیّات کودکان، تهران: روزگار، چاپ اوّل
11- مقدادی، بهرام، (1378)، فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی، تهران: فکر روز، چاپ اوّل.
12- میرکیایی، مهدی، (1389)، پادشاه کوتوله و چهل دردسر بزرگ، تهران: محراب قلم.
13 - نیکولایوا، ماریا، (1387)، «فراسوی دستور داستان»، مجموعه مقالات دیگر خوانیهای ناگزیر، ترجمه و گردآوری مرتضی خسرونژاد، تهران: کانون پرورش فکری.
14- یوسفی، محمّدرضا، (1389)، گرگها گریه نمیکنند، تهران: افق، چاپ اوّل.
ب ـ مقالات
_||_