A Strategic Study of the Educated Society from the Perspective of the Words of Amir al-Mominin (as) in Nahj al-Balaghah with the Approach of Governmental Jurisprudence
Subject Areas : Quarterly Journal of Research for the Studies of the Ahl al-Bayt
Hadi Esmailzadeh
1
,
Hasan Felah Ahmad Chali
2
*
,
Rahman Valizadeh
3
1 - PhD Student, Department of Jurisprudence and Foundations of Islamic Law, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran
2 - Assistant Professor, Department of Religions and Islamic Mysticism, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran (corresponding author):.
3 - Assistant Professor, Department of Jurisprudence and Foundations of Islamic Law, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran.
Keywords: Society, Education, Amir al-Mominin (as), Government Jurisprudence.,
Abstract :
Government jurisprudence or bringing the foundations of jurisprudence into the government is a matter that is entrusted to the Islamic government on the one hand, so that the ruler, by providing a suitable platform and reviving the correct traditions, to destroy false norms and rituals in the society and to guide the people to apply the correct methods and then strive to educate them so as to achieve universals, which is far from any kind of shock and convulsion and its people have steadfastly followed the successful paths of education under the shadow of religious orders and have climbed to the lofty peaks of perfection. The most important goal of the government in the direction of governmental jurisprudence is to have divine characteristics and to grow and educate the people and society, and this depends on preparing the conditions for the growth and flourishing of the people's talents and leading the human society towards absolute perfection, and this requires the efforts of the rulers. To achieve this goal by making efforts and applying appropriate methods in the direction of governmental jurisprudence, this article will first define education and government jurisprudence with descriptive-analytical method and with library information and at the end we will examine the educated society from the perspective of the words of Amir al-Mominin (as).
1- قرآن کریم
2- نهج البلاغه
3- ادیب علی،محمدحسین(1342)،راه وروش تربیت ازدیدگاه امام علی علیه السلام،تهران:انتشارات مؤسسه
انجام تاب،چاپ اول.
4- باقری، شهلا(1384)جامعه مطلوب از دیدگاه امیرالمومنین،فصلنامه شیعه شناسی، زمستان 1384،شماره 12. صفحات 213-230.
5- پرور، اسماعیل، (1390ش) «فقه حکومتی چرایی، چیستی و چگونگی»، سوره اندیشه، 3(56).
6- حافظ نیا، محمدرضا، "مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی"، سمت، تهران، 1397.
7- جهانی، سمانه، " جامعه شناسی خانواده در قرآن کریم "، دوفصلنامه تخصصی پژوهش¬های میان رشته¬ای قرآن¬کریم، شماره 1، بهار و تابستان 1391، 100-81.
8- جهان بزرگی، احمد.(1384). آزادی سیاسی چاپ اول.تهران:کانون اندیشه جوان.
9- رشاد، علی اکبر(1385)دانشنامه امام علی جلد دهم. چاپ سوم.قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
10- رفیعی،بهروز(1381)، آرای دانشمندان مسلمان در مبانی تعلیم و تربیت، جلد چهارم، انتشارات قم پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
11- .ذوالفقاری، محمد، سیدیان، سید مهدی، 1391، «فقه حکومتی؛ چیستی، چرایی، چگونگی»، معرفت سیاسی، دوره چهارم، شماره 1، 67-49
12- شب¬خیز، محمدرضا،(1392ش)، اصول فقه دانشگاهی، چ2، تهران: انتشارات کتاب آوا.
13-شعاری¬نژاد،علی اکبر(1346)، فلسفه آموزش و پرورش،تهران: انتشاراتامیرکبیر،چاپ چهارم.و پرورش،تهران.
14- شفیعی مطهری، مرتضی.(1378). پیرا مون انقلاب اسلامی، چاپ شانزدهم. تهران: صدرا.
15- صالحی،اکبروتهامی،رحیمه¬السادات(1388)،بررسی وتحلیل عوامل وموانع مؤثردرتربیت دینی برمبنای سخنان حضرت علی علیه السلام در نهج¬البلاغه،دوفصلنامه تربیت اسلامی،سال چهارم،شماره9.
16- ضیایی¬فر، سعید(1391ش)، رویکرد حکومتی به فقه، علوم سیاسی،53(14).
17- فایضی،علیوآشتیانی،محسن(1341)، مبانی تربیت و اخلاق اسلامی،قم:انتشارات روحانی
18-مطهری،مرتضی(1341)،تعلیم و تربیت در اسلام،تهران، انتشارات صدرا
19- مزینانی،محمدصادق(1382)،روشهای تربیتی سیاسی کارگزارانازمنظرامامعلی علیه السلام،حکومت
اسلامی،سال ششم،شماره22.
20- نیکزاد،محمود(1341)، کلیات فلسفه تعلیم و تربیت، تهران، انتشارات کیهان.
21-هاشمی اردکانی،سیدحسن(1388)،عوامل تربیتی درمسیرکمال وجودی انسان از منظر نهج¬البلاغه،تربیت اسلامی،سال چهارم،شماره8.