• Home
  • کمال رهبری منش

    List of Articles کمال رهبری منش


  • Article

    1 - تبیین اصول طراحی محیطی مؤثر بر یادگیری دانش آموزان در مدارس ابتدایی (مطالعه موردی: مدارس ابتدایی شهر رشت)
    Journal of Environmental Science and Technology , Issue 4 , Year , Summer 2021
    زمینه و هدف: درک اینکه چگونه یک محیط یادگیری مؤثر عمل می‌کند، برای طراحی یک محیط معمارانه بسیار ضروری است. محیط یادگیری مؤثر محیطی است که در کنار مؤلفه‌های دیگر تأثیرگذار در امر آموزش کودکان مانند برنامه درسی، آموزگاران و ...، تأثیر مهمی در امر آموزش‌وپرورش کودک داشته ب More
    زمینه و هدف: درک اینکه چگونه یک محیط یادگیری مؤثر عمل می‌کند، برای طراحی یک محیط معمارانه بسیار ضروری است. محیط یادگیری مؤثر محیطی است که در کنار مؤلفه‌های دیگر تأثیرگذار در امر آموزش کودکان مانند برنامه درسی، آموزگاران و ...، تأثیر مهمی در امر آموزش‌وپرورش کودک داشته باشد. محیط فیزیکی درواقع رفتار را دگرگون نمی‌سازد ولی می‌تواند بر فرآیند یادگیری مؤثر باشد. لذا در این تحقیق به تبیین این اصول و رابطه آن با یادگیری پرداخته‌شده است. هدف از این تحقیق بررسی عوامل مؤثر برافزایش سطح یادگیری دانش آموزان با استفاده از شناخت عوامل مؤثر فیزیکی و محیطی جهت بهبود بهره بری بیشتر از محیط و همچنین جلوگیری از افت تحصیلی و ارتقا مهارت‌های یادگیری آنان است که با شناخت دقیق محیط‌های یادگیری می‌توان به این هدف دست پیدا نمودروش بررسی: پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث روش، پیمایشی محسوب می‌شود. جامعه آماری این پژوهش معلمان مقطع ابتدایی شهر رشت می‌باشند که در سال 98-1397 از این ‌بین 300 نفر به‌عنوان جامعه نمونه به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. شاخص KMO در این تحقیق برابر 939/0 به دست آمد که نشان از کفایت نمونه‌ها دارد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی و رگرسیون استفاده‌شده است.یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان می‌دهد که رابطه مستقیم و معناداری بین عوامل سامانه معماری شامل: انعطاف‌پذیری، کیفیت نور و طبیعت و عوامل سامانه یادگیری شامل: نیازهای بنیادی، رفتاری و انگیزشی وجود دارد که بیشترین آن مربوط به تأثیر مربوط به عامل طبیعت با ضریب رگرسیونی 610/0 می‌باشد که می‌تواند انگیزش کودکان را در هدف و شادابی که از عوامل مؤثر بر ارتقاء یادگیری است، افزایش دهد.بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش، تأییدی بر پژوهش‌های صورت گرفته در خصوص طراحی و مناسب‌سازی محیط بر یادگیری کودکان است. با توجه به یافته‌های تحقیق می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که محیط در ایجاد زمینه‌های یادگیری به‌عنوان یک عامل موثر تلقی می‌شود. Manuscript profile