• Home
  • شیدا السادات ذوالنوری

    List of Articles شیدا السادات ذوالنوری


  • Article

    1 - تبیین اصول طراحی محیطی مؤثر بر یادگیری دانش آموزان در مدارس ابتدایی (مطالعه موردی: مدارس ابتدایی شهر رشت)
    Journal of Environmental Science and Technology , Issue 4 , Year , Summer 2021
    زمینه و هدف: درک اینکه چگونه یک محیط یادگیری مؤثر عمل می‌کند، برای طراحی یک محیط معمارانه بسیار ضروری است. محیط یادگیری مؤثر محیطی است که در کنار مؤلفه‌های دیگر تأثیرگذار در امر آموزش کودکان مانند برنامه درسی، آموزگاران و ...، تأثیر مهمی در امر آموزش‌وپرورش کودک داشته ب More
    زمینه و هدف: درک اینکه چگونه یک محیط یادگیری مؤثر عمل می‌کند، برای طراحی یک محیط معمارانه بسیار ضروری است. محیط یادگیری مؤثر محیطی است که در کنار مؤلفه‌های دیگر تأثیرگذار در امر آموزش کودکان مانند برنامه درسی، آموزگاران و ...، تأثیر مهمی در امر آموزش‌وپرورش کودک داشته باشد. محیط فیزیکی درواقع رفتار را دگرگون نمی‌سازد ولی می‌تواند بر فرآیند یادگیری مؤثر باشد. لذا در این تحقیق به تبیین این اصول و رابطه آن با یادگیری پرداخته‌شده است. هدف از این تحقیق بررسی عوامل مؤثر برافزایش سطح یادگیری دانش آموزان با استفاده از شناخت عوامل مؤثر فیزیکی و محیطی جهت بهبود بهره بری بیشتر از محیط و همچنین جلوگیری از افت تحصیلی و ارتقا مهارت‌های یادگیری آنان است که با شناخت دقیق محیط‌های یادگیری می‌توان به این هدف دست پیدا نمودروش بررسی: پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث روش، پیمایشی محسوب می‌شود. جامعه آماری این پژوهش معلمان مقطع ابتدایی شهر رشت می‌باشند که در سال 98-1397 از این ‌بین 300 نفر به‌عنوان جامعه نمونه به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. شاخص KMO در این تحقیق برابر 939/0 به دست آمد که نشان از کفایت نمونه‌ها دارد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی و رگرسیون استفاده‌شده است.یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان می‌دهد که رابطه مستقیم و معناداری بین عوامل سامانه معماری شامل: انعطاف‌پذیری، کیفیت نور و طبیعت و عوامل سامانه یادگیری شامل: نیازهای بنیادی، رفتاری و انگیزشی وجود دارد که بیشترین آن مربوط به تأثیر مربوط به عامل طبیعت با ضریب رگرسیونی 610/0 می‌باشد که می‌تواند انگیزش کودکان را در هدف و شادابی که از عوامل مؤثر بر ارتقاء یادگیری است، افزایش دهد.بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش، تأییدی بر پژوهش‌های صورت گرفته در خصوص طراحی و مناسب‌سازی محیط بر یادگیری کودکان است. با توجه به یافته‌های تحقیق می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که محیط در ایجاد زمینه‌های یادگیری به‌عنوان یک عامل موثر تلقی می‌شود. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی رابطه بین سبک زندگی و نظام اشیای خانگی از دیدگاه بوردیو در مسکن معاصر (مطالعه موردی: زوج‌های جوان منطقه دو شهر قزوین)
    Journal of Environmental Science and Technology , Issue 10 , Year , Winter 2020
    زمینه و هدف: ساختار مسکن در طول تاریخ، همواره در حال شکل‌پذیری و تحول بوده و از هزاران پدیده و عوامل مختلف تأثیر پذیرفته است. شیوه‌ زندگی و سلیقه‌ زیبایی‌شناسی که مصداق فرهنگ زندگی هستند، به کالبد معماری شکل می‌دهند. خانه، مکان شکل‌گیری و نمایش فرهنگ است و اساسی‌ترین فض More
    زمینه و هدف: ساختار مسکن در طول تاریخ، همواره در حال شکل‌پذیری و تحول بوده و از هزاران پدیده و عوامل مختلف تأثیر پذیرفته است. شیوه‌ زندگی و سلیقه‌ زیبایی‌شناسی که مصداق فرهنگ زندگی هستند، به کالبد معماری شکل می‌دهند. خانه، مکان شکل‌گیری و نمایش فرهنگ است و اساسی‌ترین فضایی است که هر انسانی، بودن در آن را تجربه می‌کند. پژوهش حاضر به دنبال چگونگی تأثیر فرهنگ زندگی در معنای کلی و سبک زندگی در معنای خاص بر نظام اشیای خانگی (ذهنی و کارکردی) از دیدگاه بوردیو می‌باشد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کیفی ، توصیفی و تحلیلی محسوب می‌شود. جامعه آماری، زوج‌های جوان ساکن در مجتمع‌های مسکونی منطقه دو شهری قزوین می‌باشند که از طریق نمونه‌گیری تصادفی تعداد 310 نفر از آن‌ها به‌عنوان جامعه نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و پس از اطمینان از پایایی و روایی آن، در جامعه نمونه توزیع گردید. جهت تجزیه‌وتحلیل از روابط همبستگی و رگرسیون در نرم‌افزار Spss22 استفاده‌شده است. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان‌دهنده رابطه مثبت و معنادار بین سبک زندگی افراد و نظام اشیای خانگی آن‌ها در جامعه نمونه می‌باشد. بحث و نتیجه‌گیری: طبق تحلیل‌های به نظر می‌رسد که "مُد" و آنچه به‌عنوان الگوی همگانی در یک جامعه فراگیر می‌شود می‌تواند نقش زیادی در نظام اشیای کارکردی خانه داشته باشد. این سلیقه همگانی می‌تواند در انتخاب رنگ‌ها، مبلمان، نوع چیدمان، نوع انتخاب وسایل کارکردی و موارد بسیار دیگر تأثیر بگذارد. همچنین نوع ساختار خانواده ازنظر سنتی بودن و یا اعتقادات مذهبی می‌تواند بر استفاده از اشیای ذهنی در خانه مؤثر باشد. Manuscript profile