• Home
  • علی اکبر فرهنگی

    List of Articles علی اکبر فرهنگی


  • Article

    1 - بررسی و تبیین ارتباطات انسانی در شکل‌گیری تراژدی سیاوش
    The Journal of Epicliterature , Issue 1 , Year , Winter 2014
    چکیده ارتباطات گسترده در شاهنامه ایجاب می‌کند از وجوه گوناگون به آن نگاه کنیم. تراژدی با توجه به تعریف آن که مرگ انسان ایده‌آل و نیک و مثبت داستان است که از به‌روزی به تیره روزی می‌افتد، این سوال را در ذهن می‌آورد که ارتباطات انسانی چگونه پیش م More
    چکیده ارتباطات گسترده در شاهنامه ایجاب می‌کند از وجوه گوناگون به آن نگاه کنیم. تراژدی با توجه به تعریف آن که مرگ انسان ایده‌آل و نیک و مثبت داستان است که از به‌روزی به تیره روزی می‌افتد، این سوال را در ذهن می‌آورد که ارتباطات انسانی چگونه پیش می‌رود که مرگ این انسان را موجب می‌شود. از آن‌جایی که در سرزمین آرمانی ایران ارتباطات بر مبنای خرد شکل می‌گیرد پس چگونه است که تراژدی‌ها بوقوع می‌پیوندند. در این مقاله با توجه به نظریه‌های مختلف ارتباطی و مولفه‌های ارتباط انسانی تراژدی سیاوش بررسی می‌شود و به این سوال پاسخ می‌دهد که غیر از ارتباطات انسانی چه عواملی دیگر در شکل‌گیری تراژدی موثر است. در این مقاله پژوهش‌گر به این نتیجه دست می‌یابد که غیر از خرد عواملی دیگر نیز در شکل دهندگی ارتباطات انسانی موثر است. عواملی که ارتباط را می‌تواند به سمت تعاملی یا تقابلی پیش ببرد و پله پله قطعه‌های یک تراژدی را تکمیل کند. روش پژوهش اسنادی و تحلیل محتوای کیفی و کمی است و جامعه آماری 1423بیت داستان سیاوش از شاهنامة جوینی در نظر گرفته شده است Manuscript profile

  • Article

    2 - زبان بدن از نگاه مولانا در مثنوی معنوی
    The Journal of Epicliterature , Issue 1 , Year , Autumn 2010
    هدف این مقاله بررسی ابیاتی از اشعار مولانا در مثنوی معنوی است که مربوط به حرکات و حالات و اشارات و نگاه مولانا به چگونگی انتقال پیام از طریق حرکات و اشارات است. بسیاری از ابیات که به ارتباط انسانی از طریق حرکات و اشارات ربط داشته در این مقاله دسته‌بندی شده است. علاوه بر More
    هدف این مقاله بررسی ابیاتی از اشعار مولانا در مثنوی معنوی است که مربوط به حرکات و حالات و اشارات و نگاه مولانا به چگونگی انتقال پیام از طریق حرکات و اشارات است. بسیاری از ابیات که به ارتباط انسانی از طریق حرکات و اشارات ربط داشته در این مقاله دسته‌بندی شده است. علاوه بر آن، برای آن‌که نگاه مولانا به زبان بدن را صرفاً به مثنوی محدود نکرده باشیم، از ابیاتی دیگر از اشعارش بهره برده‌ایم. هم‌چنین، از اشعار شاعران دیگر که مربوط به موضوع است و یا قصص قرآن که مولانا به آن اشاره دارد، استفاده شده است. از آن‌جا که بخشی زیاد از ارتباط انسانی به زبان بدن اختصاص دارد و از سوی دیگر ارتباط نزدیک روان آدمی با حرکات و اشارات صادر شده از وی و نیمه‌آگاهانه بودن آن، زبانی صادقانه‌تر است، توجه مولانا به این بخش از ارتباط بررسی شده است. از بررسی‌های انجام شده و کنکاش در ابیات مربوط به موضوع در مثنوی، به اعتقاد و باور مولانا به زبان بدن دست یافته‌ایم و این‌که او زبان بدن را صادقانه‌تر از زبان کلامی (verbal communication) می‌داند. Manuscript profile

  • Article

    3 - تدوین الگوی معلم به مثابه رهبر در اموزش وپرورش جمهوری اسلامی ایران
    Management and Leadership Studies in Educational Organizations , Issue 12 , Year , Winter 2024

    موضوع رهبری معلم و دارا بودن شایستگی‌های رهبری در معلم برای نفوذ و اثرگذاری بر دانش‌آموزان و هدایت مسیر آموزش جهت رسیدن به اهداف تعلیم‌وتربیت با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات و تأثیرگذاری آن بر نسل جدید مورد توجه کشورهای فراوانی ق More

    موضوع رهبری معلم و دارا بودن شایستگی‌های رهبری در معلم برای نفوذ و اثرگذاری بر دانش‌آموزان و هدایت مسیر آموزش جهت رسیدن به اهداف تعلیم‌وتربیت با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات و تأثیرگذاری آن بر نسل جدید مورد توجه کشورهای فراوانی قرار گرفته است. هدف:این تحقیق با هدف تدوین الگوی معلم به‌مثابه رهبر در آموزش‌وپرورش ایران انجام‌شده است. روش‌شناسی:نوع پژوهش آمیخته (کیفی و کمی) است. روش پژوهش در بخش کیفی از نوع تحلیل محتوا و در بخش کمی توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان با 14 نفرو در بخش کمی نیز شامل 133نفر، ابزار گردآوری داده‌ها نیز شامل مطالعه متون وپیشینه تحقیق ومصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسش‌نامه محقق ساخته بود. جهت تحلیل داده‌های بخش کیفی از تحلیل تم ( مضمون) و بخش کمی از آمار توصیفی و آمار استنباطی و نرم‌افزارهای SPSS و SMARTPLS استفاده شد . یافته‌ها:نتایج نشان داد که الگوی تدوین شده در سه دسته اصلی ویژگی‌های معلم به‌مثابه رهبر، عوامل مؤثر بر معلم رهبری و نتایج ، اثرات و پیامدهای معلم به‌مثابه رهبر در 11بعد 31 مؤلفه و 101 شاخص می‌باشند. نتایج تحلیل‌های کمی نشان داد که تمامی ابعاد و مؤلفه‌ها از ضریب تأثیر مناسب و قابل‌قبول در الگو برخوردار می‌باشند. نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق می‌تواند در برنامه‌ریزی اجرایی سند تحول بنیادین آموزش وپرورش ،برنامه‌ریزی درسی تربیت معلم و اصلاح سیاست‌های استخدامی و جذب و نگه‌داشت نیرو مفید بوده و زمینه مناسبی برای تحقیقات دیگران فراهم آورد . کلید واژه‌ها :معلم به‌مثابه رهبر ،رهبری خدمتگزار ،رهبری تحول‌گرا و رهبری مشارکتی

    Manuscript profile